دکتر محمد حسین نجفی

حمله ایسکمی گذرا یا TIA مخفف (transient ischemic attack)، سکته قلبی خفیف است که علائمی مشابه سکته ایجاد می کند، اما معمولا به مدت چند دقیقه طول می کشد و منجر به آسیب های دائمی نمی شود.

حمله ایسکمی گذرا که بیشتر به نام حمله خفیف از آن یاد می شود ممکن است یک هشدار جدی باشد. در حدود ۱ نفر از ۳ نفری که حمله ایسکمی گذرا داشته اند، در کمتر از یکسال دچار سکته مغزی خواهند شد. یک حمله ایسکمی گذرا می تواند هم به عنوان یک هشدار و هم یک شانس برای بیمار باشد. هشداری برای سکته مغزی قریب الوقوع و فرصتی برای جلوگیری از مرحله های بعدی آن.

سکته مغزی

علائم سکته قلبی گذرا

حملات سکته قلبی گذرا معمولا چند دقیقه طول می کشند. و جالب اینکه بیشتر علائم و نشانه ها  ظرف یک ساعت از بین می روند. علائم و نشانه ها TIA شبیه به افرادی است که در مراحل اولیه سکته مغزی قرار دارند.از علائم  آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ضعف، بی حسی یا فلج در صورت، بازو یا پا، به طور معمول در یک طرف از بدن

۲- بریده بریده حرف زدن یا گفتار مبهم یا مشکل در شناخت دیگران

۳- نابینایی در یک یا هر دو چشم یا دوبینی

۴- سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

شما ممکن است بیش از یکی از این علایم را داشته باشید، علائم و نشانه ها ممکن است بسته به منطقه ای که مغز را درگیر می کند، شبیه یا متفاوت باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما مشکوک به این هستید که یک حمله ایسکمی گذرا داشته اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی دقیق و شناسایی شرایط بالقوه، ممکن است به شما در جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

علل حمله ایسکمی گذرا

سکته قلبی گذرا منشاء یکسانی با حمله خفیف دارد، که رایج ترین نوع سکته مغزی است. در سکته ایسکمیک، لخته جریان خون بخشی از مغز شما را مسدود می نماید. در یک حمله ایسکمی گذرا، بر خلاف یک سکته مغزی، انسداد مختصر است، و هیچ آسیب دائمی وجود ندارد.

عوامل خطر حمله ایسکمی گذرا

برخی از عوامل خطر برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر ناپذیرند. ولی بقیه را شما می توانید کنترل کنید.

شما نمی توانید عوامل خطر زیر را برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر دهید. اما دانستن اینکه شما در معرض خطر هستید می تواند در شما انگیزه برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش خطرات دیگر ایجاد نماید.

# سابقه خانوادگی

# سن 

# جنس (مردان احتمال کمی بالاتر از TIA و سکته مغزی دارند)

# داشتن حمله ایسکمی گذرا در گذشته

# بیماری سلول داسی شکل

# نژاد سیاه پوستان 

عوامل خطری که شما می توانید برای کنترل آن گام بردارید.

شما می توانید تعدادی از این عوامل کنترل یا درمان کنید- از جمله برخی بیماری ها و انتخاب شیوه زندگی- که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند. داشتن یک یا چند از این عوامل خطر بدین معنا نیست که شما یک سکته مغزی خواهید داشت، اما وجود دو یا بیشتر آنها در شما خطر ابتلا را به ویژه در شما دوچندان می کند.

شرایط سلامتی

# فشار خون بالا 

# کلسترول بالا

# بیماری قلب و عروقی

# بیماری شریان کاروتید 

# بیماری عروق محیطی (PAD)

# دیابت

# سطوح بالای هموسیستئین

# اضافه وزن

– انتخاب شیوه زندگی

# سیگار کشیدن

# فعالیت بدنی

# تغذیه نامناسب به ویژه، خوردن چربی و نمک زیاد

# نوشیدن زیاد الکل

# استفاده از مواد مخدر

# استفاده از قرص های ضد بارداری

# آنچه شما می توانید هم اکنون انجام دهید.

آزمایش و تشخیص حمله ایسکمی گذرا

از آنجا که یک سکته قلبی گذرا کوتاه مدت است، پزشک شما ممکن است فقط براساس سابقه پزشکی این رویداد نسبت به هر یافته ای که در طی یک معاینه فیزیکی و عصبی معمول بدست آمده، تشخیص دهد.

– آزمایش ها و معاینه فیزیکی

پزشکتان ممکن است عوامل خطرساز سکته مغزی ارزیابی کند، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بالا بودن سطح اسید آمینه هموسیستئین.پزشکتان همچنین ممکن است از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای آشفته بیشتر شریان ها که ممکن است نشان دهنده آترواسکلروز باشد استفاده نماید. و یا پزشکتان ممکن است قطعات کلسترول و یا تکه های پلاکت (آمبولی) در عروق خونی کوچک شبکیه چشم شما در پشت چشم تان در طول معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ مشاهده کند.

– سونوگرافی شریان کاروتید

یک دستگاه مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را به گردن شما می فرستد. سپس امواج صوتی از طریق بافت و پشت گردن شما منتقل گردیده، و پزشک شما می تواند تصاویر را بر روی یک صفحه نمایش برای بررسی میزان تنگی یا لخته شدن در شریان های کاروتید تجزیه و تحلیل کند.

– سی تی اسکن (CT)

اسکن سر نیز ممکن است به صورت یک ارزیابی غیرتهاجمی سرخرگ گردن و مغز شما مورد استفاده قرار گیرد. عمل آنژیو قلب از اشعه X شبیه به یک سی تی اسکن استاندارد سر استفاده می کند اما همچنین ممکن است شامل تزریق یک ماده حاجب به یک رگ خونی باشد.

– تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این روش، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، می تواند یک نمای سه بعدی مرکب از مغز شما تولید کند.

– آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

انجام آنژیوگرافی

این یک روش ارزیابی شریان گردن و مغز شما است. آن از یک میدان مغناطیسی قوی مشابه با MRI استفاده می کند.

– اکوکاردیوگرافی

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی از طریق مری برای بررسی دقیق تر شما انتخاب کند چون لوله از پشت قلب شما عبور می کند می تواند تصاویر واضحتر از لخته های خونی بدهد که به روش سنتی اکوکاردیوگرافی قابل مشاهده نیستند.

– آرتریوگرافی

این روش تصاویری از شریان ها در مغز شما می دهد که به طور معمول در تصویربرداری اشعه ایکس دیده نمی شود. رادیولوژیست یک لوله باریک انعطاف پذیر (کاتتر) از طریق یک برش کوچک، معمولا از کشاله ران شما وارد می کند.

کاتتر از طریق شریان های اصلی شما و کاروتید یا شریان ورتبرال دستکاری شده. سپس رادیولوژیست یک رنگ از طریق کاتتر تزریق می کند تا تصاویر اشعه ایکسی از عروق در مغز شما ایجاد گردد. این روش ممکن است در برخی موارد استفاده شود.

درمان و داروها

درمان دارویی گرفتگی عروق پا

هنگامی که پزشکتان علت حمله ایسکمی گذرا شما را تعیین کرد، هدف از درمان اصلاح ناهنجاری و جلوگیری از سکته مغزی است. بسته به علت TIA شما، پزشکتان ممکن است داروهایی برای کاهش تمایل لخته شدن خون و یا ممکن است جراحی و یا یک روش بالون (آنژیوپلاستی) توصیه کند.

– داروها

پزشکان با استفاده از چند دارو بعد از یک حمله ایسکمی گذرا احتمال سکته مغزی را کاهش می دهند. بسته به محل، علت، شدت و نوع TIA دارو انتخاب می گردد. اغلب دو نوع دارو تجویز می شود:

# داروهای ضد پلاکت

این داروها احتمال چسبندگی پلاکت های خون را، که یکی از اجزای سلول های گردشی خون هستند کاهش می دهند. هنگامی که عروق خونی آسیب می بینند، پلاکت ها بهم چسبیده و شروع به تشکیل لخته می کنند، که این فرایند توسط انعقاد پروتئین ها در پلاسمای خون تکمیل می شود.

دارو ضد پلاکتی که اغلب استفاده می شود آسپیرین است. آسپرین دارویی با حداقل هزینه و کمترین عوارض جانبی بالقوه است. یک جایگزین برای آسپرین کلوپیدوگرل داروی ضد پلاکت (پلاویکس) است.

پزشکتان همچنین ممکن است Aggrenox تجویز کند، که ترکیبی از آسپرین با دوز پایین و دی پیریدامول داروی ضد پلاکتی، برای کاهش لخته شدن خون است. دی پیریدامول کمی متفاوت از آسپرین عمل می کند.

# ضد انعقادها

این داروها شامل هپارین و وارفارین (کومادین، Jantoven) می باشد. آنها سیستم پروتئین های انعقادی به جای عملکرد پلاکت تحت تاثیر قرار می دهند. هپارین برای یک بازه زمانی کوتاه و وارفارین برای بازه طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

این داروها نیاز به نظارت دقیق دارند، اگر فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشته باشد، پزشکتان ممکن است نوع دیگری از داروهای ضد انعقاد، (dabigatran (Pradaxa تجویز کند.

– عمل جراحی

اگر شما یک سرخرگ گردنی (کاروتید) با تنگی متوسط یا شدید داشته باشید پزشکتان ممکن است عمل اندآرترکتومی کاروتید را برای شما توصیه نماید. یک برش ایجاد شده و عروق باز می شود، پلاک ها برداشته گردیده، و شریان بسته می شود.

– آنژیوپلاستی

در موارد انتخاب شده، یک روش به نام آنژیوپلاستی کاروتید یا استنت گذاری، یک گزینه درمانی محسوب می گردد. این روش شامل استفاده از یک دستگاه بالن مانند، برای باز کردن یک شریان مسدود و قرار دادن یک لوله سیمی کوچک (استنت) در درون شریان برای باز نگه داشتن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

2.7/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیمین دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز . علت انحراف محور قلب چیست؟ ایا به درمان نیاز دارد ؟ ایا من رایت باندل دارم ؟ درمانش چیه؟ من قبلا سوالم رو پرسیده بودم منتها کدرهگیری باز نمیشه.oifol120097. علتش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت عدم علایم جای نگرانی نیست...نوار قلب بارگزاری نشده است
  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    بنده با سن 44 سال و داشتن بيماري هاي قلبي در خانواده پدري ( فوت پدر در سن 55 سالگي و عمل جراحي باز در سن 45 سالگي در کشور سوييس توسط پروفسور صادقي در دهه 60 بدليل گرفتگي عروق کرونر) ذر سال 97 يکبار بدليل درد خفيف در ناحيه قفسه سينه به متخصص قلب مراجعه نموده و تست ورزش و اکو قلب انجام دادم. متاسفانه در نوار قلب در سال 97 شاهد Inverted Twave V3-V6 بودم اما بدليل اينکه اکو قلب نرمال بود و Ejection Fraction بطن چپ حدودا 60 درصد و نرمال بود، اقدام خاصي بر روي قلبم انجام نشد و متاسفانه اطلاعات لازم از طرف متخصص مربوطه به بنده ارايه نشد. از سال 97 تا حدودا دو هفته قبل پيگيري خاصي انجام نداده بودم و در اين سالها وزنم از 85 به 100 کيلو رسيده است ضمن اينکه تا سال 96 بنده سيگاري سنگين بودم اما از سال 96 تا به امروز از دخانيات استفاده نکرده ام و سابقه فشار خون و ديابت هم نداشته ام. حدودا چند هفته قبل بر حسب اتفاق و کمي حال تهوع به اورژانس مراجعه نمودم و بنظرم ميايد بر حسب تغييراتي که از سال هاي قبل در نوار قلبم بود، پرسنل اورژانس تشخيص سکته قلبي دادند و سه الي چهار روز تحت نظر و بستري شدم و طي اين مدت درمان هاي دارويي که بعد از سکته انجام ميدهند بر روي من انجام شد. سپس به انژيو گرافي معرفي شدم در حاليکه انژيو پلاستي لازم نشد و رگهاي قلبي طبق اظهارات متخصص قلب و عروق در وضعيت نرمال قرار داشته و اصطلاحا در وضعيت MFU قرار داشتم. شايان ذکر است EF قلبم در بار دوم چند هفته قبل حدودا 40 الي 45 درصد گزارش شده بود. ضمن تشکر از بذل توجه حضرتعالي پيشاپيش، چند سوال دارم که ندانستن انها باعث اضطراب بيشتر در بنده ميشود( فردي با اضطراب هستم در کل) و خواهشمندم در صورت امکان بنده را راهنمايي فرماييد.
    1- با توجه به اينکه نتيجه انژيو گرافي نرمال بود، تغييرات در موج T در سالهاي قبل ايا لزوما در اثر ايسکمي يا سکته قلبي بوده است و چطور تفسير ميشود ؟
    2- اگر در سالهاي قبل سکته قلبي رخ داده باشد، با توجه به نرمال بودن رگها ، امکان ايجاد لخته و سپس از بين رفتن لخته به طور خود بخود وجود دارد ؟
    3-ايا تغييرات نواري مي تواند در اثر کارديو ميوتراپي هايپرتروفيک در قلب ايجاد شود و لزوما سکته اتفاق نيفتاده باشد ؟ ايا امکان دارد اين موضوع در بنده ارثي باشد و از کودگي وجود داشته باشد؟ راه اطمينان يا بررسي اين موضوع چيست ؟ ايا اهميتي دارد سافتن پاسخ اين پرسش يا بهتر است به EF قلب و شرايط موجود ان تمرکز کنم و به طور دوره اي ان را پزشک بررسي نمايد؟
    4- در صورتي که بنده بخواهم ورزش هوازي انجام دهم و وزنم را تعديل نمايم، آيا انجام ورزش ها بطور عمومي، باعث نميشود در نارسايي هاي قلبي ماهيچه هاي قلب بدليل نياز به کارکرد بيشتر تغيير شکل بيشتري نسبت به حالت استراحت پيدا کرده و باعث بزرگتر شدن بيشتر قلب يا دفرمه شدن بيشتر کادريو ميو پاتي شوند؟
    5-بنده از ايست قلبي خيلي ميترسم و استرسم از اينست که ايست قلبي فرصتي ندهد تا بتوانم اگاهانه اقداماتي در راستاي بهبود شرايطم انجام دهم. شرايطي که در ان قرار دارم با توجه به تغييرات نواري و بازده 40 درصدي ، با فرض نرمال بودن ساير فاکتورها بنظرتان چه مقدار احتمال ايست قلبي وجود دارد و در شرايط بدبينانه و خوشبينانه چه تاثيري بر عمر بنده دارد؟(ببخشيد سوالم عاميانه است)
    6-در کل چه توصيه اي به بنده داريد ؟ و ايا مصرف قرص لوزار 25 و کونکور 75 را برايم مناسب ميدانيد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت...توصیه به انجام MRI...فعالیت درزشی در حد متوسط منعی ندارد
  • تصویر کاربر کاوه شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده ۴۰ سال سن دارم ۳ سال پیش دچار حمله قلبی شدم.و دچار گرفتگی در ۳ رگ اصلی قلب شدم که با آنژیو گرافی و استند گذاری
    (۴استند )رفع شد .با ef۳۰_۳۵
    با توجه به اینکه در کرمانشاه تحت نظر پزشک هستم،نیاز به مراجعه به تهران هست یا در کرمانشاه به درمان ادامه بدم.ممنون از لطفتون.انشالله که پایدار باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      دارو چه می خورید الان و فشار و ضربان قلبتان چند است
    2. تصویر کاربر کاوه پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام جناب دکتر نجفی عزیز
      ۱-بیزوپرولول۱۰
      ۲_اپلرنون۲۵
      ۳_سینوریپا ۵/۵۰۰ دو عدد صبح و شب
      ۴_کاپتوپریل۲۵ دو عدد صبح و شب
      ۵_آس آ ۸۰
      ۶_رزواستاتین۴۰
    3. تصویر کاربر کاوه پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام جناب دکتر نجفی عزیز
      ۱-بیزوپرولول۱۰
      ۲_اپلرنون۲۵
      ۳_سینوریپا ۵/۵۰۰ دو عدد صبح و شب
      ۴_کاپتوپریل۲۵ دو عدد صبح و شب
      ۵_آس آ ۸۰
      ۶_رزواستاتین۴۰
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      داروها که عالی هستند و خوب تنظیم شده اند، تنگی نفس موقع فعالیت یا علامت دیگری دارید؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید.آزمایش خون دادم.کلسترول 369-تری گلیسرید 2160 و HDL 62 دارم.آزمایشگاه گفت خطرناکه و سریعا باید بستری شم ولی پزشک داخلی مصرف روزانه یک عدد قرص فنوفیبرات 200 و آرتواستاتین 20 رو پیشنهاد داد.بنظر شما همین روند رو ادامه بدم یا برم بستری شم????35 سامه و 85 کیلو هم وزنمه....تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      من توصیه ام روزواستاتین ۴۰ میلیدگرم روزانه و فیبرات است. با یک متخصص غدد هم مشورت کنید تجویز داروهای تزریقی به شما می تواند کمک کند
  • تصویر کاربر عماد شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من مرد هستم و 42 سال سن دارم چون گاهی قفسه سینه ام درد میکند و میسوزد و بخاطر همین معمولا سالی یکی دو بار یا بیشتر نوار میگیریم و آخرین بار هم دی ماه 1400 نوار و تست ورزش و اردیبهشت 1400 هم اکو کردم که هر دو زمانی بود که احساس بدی داشتم اما گفتند که هیچ مشکلی نداری و قلبت سالمه. فقط پرولاپس خفیف میترال دارم که از قبل هم میدانستم. ..اما چیزی که نگرانم کرده این هست که وقتی تو حالت عصبانیت و بحث شدید قرار میگیرم قفسه سینه و قلبم و بازوری چپم میسوزه و تیر میکشه و چندساعتی ادامه پیدا میکند و البته هر چه زمان میگذره کمتر میشودو بعد یک دو ساعت سوزش کمی در دست و سینه ام احساس میکنم .ایا ممکن است بخاطر پرولاپس خفیف میترال باشد ؟ البته من همیشه مشکل درد قفسه سینه و سوزشش را دارم. اما خب پیش پزشک قلب هم رفته ام گفته اند چیزی نیست قلبت سالمه . خواستم اگر ممکن است نظر خود را بفرمایید و بنده را راهنمایی فرمایید . توضیحات تکمیلی اینکه :پدرم در سن 67 سالگی بدلیل سکته قلبی درگذشت و مادرم هم سابقه آنژیو و گرفتگی یکی از رگه های فرعی در سن 73 سالگی دارد. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم استرسی است و جای نگرانی ندارد قلب شما بر اساس چیزهایی که می گویید سالم است برای بهتر شدن این علایم از پروپرانولول ۱۰ و پوکساید ۵ می توانید استفاده کنید
    2. تصویر کاربر عماد پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      تشکر دکتر جان
      طریقه مصرف باید شبی یکی از هر کدام باشه و تا چه مدت نیازه ؟
      بازهم از پاسخگویی شما ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      پروپرانولول صبح و شب و پوکساید شبها یکی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    چند مدته دچار سوزش و درد در قلبم هستم
    سابقه ی فشار خون دارم ولی دارو مصرف نمیکنم
    با کمترین تحرک طپش قلب میگیرم
    موقع سحر و اول صبح و عصر ها احساس گرفتی و سوزش در قلبم دارم
    فقط هفته ای دوتا اسپرین استفاده میکنم
    قبلا اکو و نوار قلب گرفتم گفتن گشادی دریچه قلب دارم
    سیگار میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یک بار تست ورزش برای بررسی گرفتگی عروق کرونر بدهید مهم است
    2. تصویر کاربر احسان یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر من الان شرایط رفتن دکتر و تست ورزش رو ندارم
      دکتر داخلی بهم گفتن ک قرص بیزوپرولول ۲/۵ روزی یک عدد مصرف کنم .
      میخاستم با شما مشورت کنم ایا میتونم بخورم ؟ ضرری نداره؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بخورید مشکلی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جمال جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام.... من دو روزه. که از بیمارستان ترخیص شدم.بخاطر آنژیو پلاستی سه رگ قلبم... دیشب وسط خواب بیکباره نفسم به شماره افتاد پاشدم اب زدم صورتم وبهتر شدم تا امشب.. نمیدونم چرا نفسم کم میاد.. سرگیجه میگیرم.. دکترم خوب استند نگذاشته یا طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      نه به استنت ربطی ندارد اینها تا حدی بعد از عمل طبیعی است ولی اگر درد سینه دارید باید مجدد نوارقلب بگیرید و پزشکتان ببیند
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،وقت بخیر.مامان من ۴۹ سال سن دارند و مبتلا به فشارخون بالا هستند و وارد مصرف میکنند.چندماه پیش ناگهان دچار سردرد در سمت چپ سر پشت گوش شدند که همزمان با آن سمت چپ فک پایین و قلب ایشان هم درد گرفت.بعداز حدودا ۲دقیقه این علائم به طور کامل از بین رفت اما تا شب چند بار همان قسمت سر ایشان درد گرفت که هربار درد خفیف تر و حدودا یک دقیقه یا کمتر طول میکشید و هیچ علائم دیگری همراه آن نبود.روز بعد هم چند بار در طول روز این سردرد تکرار شد با شدت خیلی کمتر ،در سه روز بعد فقط صبح ها یک بار همان قسمت سرشان درد می گرفت که هر بار درد در حد چند ثانیه طول میکشید.آیا این میتواند نشانه حمله ایسکمی گذرا باشد؟ممنون میشم راهنماییم کنید باتوجه به شرایط کرونا امکان مراجعه به پزشک برایمان فراهم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      دارو جه می خورند برای فشارخون و وضعیت فشارهایشان چطور است به طور کل
  • تصویر کاربر جعفرى شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر وقتتون بخير،من قبلا بخاطر طپش قلب شديد به دكتر مراجعه كردم و در يكسال و نيم گذشته بارها اكو و نوار قلب و تست ورزش و يكبار هم هولتر گذاشتم و در اخر گفتن پنيك دارم و قرص الپرازولام ٥٪؜ مصرف ميكردم.يه مدت بهتر شدم ولى الان گاهى احساس خفگى و طپش قلب يا هنگام خوابيدن قلبم هرى ميريزه يا يه وقتايى زير سينه چپم ميسوزه خواستم بدونم علت خاص ديگه اى داره.البته من عكس اخرين اكو و تست ورزشمو براتون ميفرستم ممنون ميشم يه راهكارى به من بدين من همش نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالن منشا اضطرابی دارد و از قلب نیست
  • تصویر کاربر اميرعلي پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    پسر توجهني دارم كه براي گواهي سلامت به پيش دكتر عمومي نزديك منزل رفتم وقتي دكتر معاينه كرد ونوار قلب گرفت به من گفت كه با توجه به نوار قلب يكبار پيش دكتر قلب ببرم البته ميگفت مساله خاصي نيست ولي فرزند من پيش دكتر قلب نمياد وميگه مامان من كه مشكلي ندارم شكر خدا مساله خاصي هم نداشته از كجا بايد متوجه شد كه فرزندم نياز به مراجعه دكتر داره با نه ؟!
    با تشكر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      وقتی پزشک گفته متخصص قلب ببیند بهتر است محض احتیاط هم که شده یک بار ببریدشان
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر