دکتر محمد حسین نجفی

اگر به هر دلیل دچار فشار خون بالا شدیم چه کاری می توانیم برای پایین آوردن سریع فشار خون بالا در منزل یا هر جای دیگری انجام دهیم؟ در فیلم زیر دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب چند راهکار فوری برای پایین اوردن فشار خون بالا را به شما پیشنهاد می دهد.


پایین اوردن فوری فشار خون بالا 

لیست زیر داروهایی هستند که با تجویز دکتر فشار خون میتوانید برای کاهش سریع فشار خون در منزل استفاده کنید.

1_ قرص زیر زبانی نیترات 

یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

2_ فورزماید یا لازکس

به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

3_ قرص کاپتوپریل برای کاهش فشار خون 

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

4_ داوری لابتالول

داروی لابتالول که فقط فرم تزریقی آن در ایران موجود می باشد باز هم از جمله داروهاییست که برای کاهش سریع فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

برای پایین آوردن فشار خون چه بخوریم؟

حالا که با باید و نباید‌های غذایی آشنا شدید می‌خواهیم مواذ غذایی مفید برای کنترل فشار خون را معرفی کنیم:

۱-کاهش فشار خون با مصرف مواد غذایی

پایین آوردن فشار خون با بادام

2_ کاهش فشار خون با مصرف امگا ۳

امگا ۳ هم یکی از موادی است که به کاهش فشار خون معروف است و روغن حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ است. همچنین می‌‌توانید مکمل‌‌های امگا ۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد.

3- کاهش فشار خون با طب سنتی 

بعضی گیاهانی که فشار خون را پایین می‌‌آورند عبارتند از:

  • ریشه زنجبیل
  • فلفل هندی
  • برگ زیتون و زردچوبه
  • مارچوبه
  • بامیه  
  • زعفران 

زنجبیل

4- مصرف آب فراوان

کم آب شدن بدن نیز گاهی می‌‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز، می‌‌تواند از آن جلوگیری کنید. برای کاهش فشار خون مصرف آب سالم و گوارا به میزان قابل توجه در روز توصیه می‌شود. یک لیوان آب میوه رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می‌‌شود.

5- سرکه سیب

سرکه سیب نیز فشار خون را پایین می‌آورد می‌‌توانید یک چهارم قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید. همچنین می‌توانید یک‌چهارم قاشق چایخورى جوش شیرین برای بهتر کردن مزه آن اضافه کنید یا آن را به نوشیدنی‌های دیگر اضافه یا با عسل مخلوط کنید.

6- کاهش مصرف نان و کربوهیدارت‌ها

برای درمان فشار خون بالا مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و به جای آن نان حاوی سبوس جو دو دسر استفاده کنید.

7- مصرف قند ممنوع

مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مانند انواع نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

8- جویدن کامل غذا

سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتما غذای خود را در محیطی‌ آرام و به دور از استرس و تشنج میل کنید.

9- عدم مصرف غذا به صورت خیلی گرم

با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، فرایند هضم غذا را بهبود بخشیده و به کاهش فشار خون کمک کنید.

10- کنار غذا نوشیدنی نباشد

نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

11- عدم مصرف سرخ‌کردنی

برای کاهش فشار خون از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت بسیار بالا یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی مهم و تاثیرگذار در بالا بردن فشار خون است. بنابراین از یک روغن برای چند بار پخت غذا استفاده نکنید.

12- حذف غذاهای مضر

از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مانند انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه‌ای جداً خودداری کنید.

13- کاهش مصرف چای و شیرینی

اگر به دنبال درمان فشار خون بالا در منزل هستید، مصرف چای و شکلات را تا حد امکان محدود و به جای آنها از چای‌ها و دم کردنی‌‌های گیاهی خانگی (مثل گل‌ گاوزبان و نظایر آن) استفاده کنید.

14- جایگزین نمک

به جای مصرف نمک می‌‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه جات مفید (زردچوبه، دارچین و… )، پیاز و آب لیموی تازه برای مزه‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

زردچوبه

۱۱ – حذف مواد مضر از رژیم غذایی

موادی مانند کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون، روغن‌هـاى گیاهی مایع و روغن ماهی برای کاهش فشار خون استفاده کنید.

۱۲- استفاده از مغزها

مغزها و دانه‌های گیاهی مانند گردو، حاوى مواد مغذی بی‌شماری هستند. می‌‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها و در نتیجه پایین آوردن فشار خون شما کمک شایانی می‌‌کند.

۱۳- مصرف گوشت سفید

برای کنترل و درمان فشار خون بالا در منزل حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

کاهش فشار خون با ماهی

۹- حذف سیگار

سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی خود حذف کنید.

۱۴- مدیریت استرس

۱۴- از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کند، استرس و عصبانیت است.

۱۵- استراحت روزانه

هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید کارکردن بی‌وقفه، بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد.

۱۶ – استراحت در طول روز

 حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید. 

17_ ورزش هایی برای کنترل فشار خون 

ورزش‌‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌‌های مناسبی برای کاهش فشار خون به شمار می‌آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: برای درمان قطعی فشار خون بالا چه دارویی بخوریم؟
کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

 

4.2/5 - (675 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، وقت شما بخیر، ببخشید بیست سال سن دارم و فشارخون من ۱۴ است، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بهتر است یک بار هولتر فشارخون ۲۴ ساعته نصب کنید
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام
    خانم۴۳ ساله هستم سرگیجه پیدا کردم اول روزی یه بار الان دیگه در روز چن بار اتفاق میافته فشارمو گرفتم ۱۳ونیم روی ۹بود اما تپش ندارم ولی آدم استرسی و عصبی هستم آیا این سرگیجه بخاطر فشاره یا عفونت گوشی ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نه بخاطر فشار نیست ببشتر احتمالا منشا گوش داخلی دارد قرص بتاسرک ۸ بگیرید و روزی دو تا به مدت دو هفته بخورید
  • تصویر کاربر ناصر شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ارادت
    من ۳۲ساله هستم.آقا -با وزن ۱۴۰و قد ۱۸۰-از سال ۹۶ و بالارفتن ناگهانی فشار،در بیمارستان دکتر بهم قرص زیرزبانی داد.البته یکبار دیگه هم این اتفاق افتاده بود سال ۹۵-بعد از اتفاق دوم تصمیم گرفتم دکتر برم و پیگیر بشم.همون سال پیش یک دکتر رفتم و ایشون گفتن فقط وزنتو کم کن و داروی تقویتی دادن ولی قرص فشار ندادن.بعد از یکماه دوباره پیش فوق تخصص غدد رفتم و ایشون لوزارتان ۲۵ تجویز کردن روزی ۲عدد بعلاوه متورال ۵۰ روزی ۱ عدد در دو وعده بصورت نصف.بعد از مدتی دوستم که پزشک هست یکهفته فشارمو منظم گرفت و گفت قرص متورال رو کم کن چون فشارت با همون لوزارتان هم پایین میاد.
    الان گاهی فشار رو میگیرم(البته گاهی با شکم پر و اصول فشار گرفتن رو رعایت نمیکنم) -گاهی عدد ۱۴ روی ۹ نشون میده گاهی ۱۲ روی ۷ .نمیدونم واقعا چکار کنم.قبلا سیگار زیاد میکشیدم که الان روزی نهایتا یک نخ میکشم و وزنمو کمی کم کردم منتها بازهم وقتی عصبی میشم یا استرس میاد سراغم فکر میکنم فشارم میره بالا.
    بنظر شما با توجه به شرایط من،قرص لوزارتان ۲۵ روزی ۲عدد کافیه و اینکه باعث نمیشه بدنم مقاوم به دارو بشه و در سنین بالاتر به دارو پاسخ نده؟
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر ناصر شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ببخشید که دوباره پرسیدم.شبها وقتی سر روی بالشت میذارم احساس میکنم ضربان قلبمو حس میکنم یا وقتی بصورت ناگهانی تغییر حالت میدم احساس میکنم طپش قلبم بالا میره و دقیقا احساس میکنم قلبم میطپه با سرعت بیشتر.اینها از زمانی که قرص لوزار رو شروع کردم اتفاق افتاده.
      البته دوره ای کلرودیازپوکساید هم دکتر داده بودن که به تدریج قطع کردم.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر اتفاقا داروی خیلی خوبی تجویز شده و همین لوزارتان را ادامه بدهید با توجه به شرایط استرسی و تپش توصیه میکنم پروپرانولول ۱۰ صبح و شب در کنار پوکساید مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام...مادرم ۴۲سال سن دارند...اما مرتبا فشارشون بالاس وکمترین فشارشون ۱۴یا۱۳ هس وازاین پایین ترنمیاد وبیشتربالاس...وقای فشارشون بالاس گرنشون بشدت درد میگیره و باد هم کرده...ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      قرص املودیپین ۵ فعلا روزی یکی بهشان بدهید و حتما پیش متخصص قلب ویزیت بشوند
  • تصویر کاربر محسنی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام من سابقه فشارخون ندارم ۲۷سال سن دارم فقط زمانی که حامله بودم فشارم بالابود بعد دیگه فشارنداشتم والان فشارم میگیرم رو۱۵هست وخیلی سردردشدید دارم تیچ دارویی ندارم توخونه چی مصرف کنم بیاد پایین هرچی آبلیمو میخورم فقط۵دقیقه آروم شد وبعد یه درجت رفت بالا میشه راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ابلیمو فایده ندارد قرص لوزازتان اچ روزانه نصف بخورید و سرفرصت اکو بشوید
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادرم ۴۷ سالشه هم قند و فشارش بالاست
    دارو متفورمین و والزومیکس یکی صبح میخوره یکی شب
    قبلا قرص فشار خون رو میخورد دکتر قطع کرد الان دوباره فشارش بالاست
    خیلی استرسی و عصبی است
    قند و فشار خون بالا چه غذایی بخوره خوبه ؟؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      داروی فشار را طبق قبل بخورند در غذاها نمک و چربی را کم کنند
  • تصویر کاربر مچید پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 504 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادرم ۶۱ سالشون هست و روزها حالشون خوبه اما از غروب به بعد فشارشون میره بالا و همزمان سمت چپ و یا سمت راست سرشون تیر میکشه تا جایی که خیلی حالشون بد میشه
    ممنون‌میشم‌ راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      دارو چه می خورند و فشار تا چند بالا می رود
  • تصویر کاربر بهار پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 697 مشاهده پرسش
    سلام خانمی هستم ۶۲ ساله حدود دو الی سه سال سردرد شدید همراه فشار چشم درد دارم قرص زیر زبونی میخورم ولی بازم سرم درد میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      داروی فشار چه می خورید و فشارهایتان چند است
  • تصویر کاربر Amin شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 599 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید اقا هستم و ۲۳ سال سن دارم دکتر من غلظت خون داشتم و فست خون میدادم چند سری این کار رو کردم . کلا مشکلی نداشتم بعد فست خون هم حالم بهتر مبشد . بعد مدتی یکم حالت بی قراری و عصبانیت داشتم دکتر رفتم و گفت فشارت بالا هست و قرص امیلودیپین واسم نوشتن صبح و شب و با خوردن این قرص خیلی اذیت میشدم و رفتم دکتر قلب اکو و نوار دادم گفتن که مشکلی نداره قلب وازمایش کلیه کلا گفتن از لحاظ بدنی مشکلی نی دلی فشارتون بالاست و باید لازارتان۸۰ در روز یک عدد بخورید .با مصرف لازارتان و پرانول یک هفته فشارم رو گرفتم بین ۱۱ و نیم و ۱۲ و نیم بود . سوالم این باتوجه به سنم‌و ازمایش هام میشه فشار خون خوب شد و خطری تهدید نمیکن منو یا همین قرص ها کافیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      فعلا به همین داروها ادامه بدهید نکته ی مهم این است که در افراد جوان معمولا با افزایش سن فشارخون کاهش پیدا میکند و نیاز به مصرف دارو کم می شود پس نگران نباشید و فعلا با خیال راحت داروها را استفاده کنید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    سلام من دوبار استنت گزاری کردم ویک بار ام ای شدم حالا رفتم دکتر باید دوباره انجیو بشم متادون مصرف میگردم دوماه است شربت تریاک اوپیم رو به صورت سیره مصرف میکنم هیچ وقت فشار نداشتم البته بعد از مریضی فشارم کم میشد که دکتر فهمید عصبی هست قرص نورتلیپتلین خوردم ۱۰ خوب شدم ولی حالا فشارم ۱۶رو۸بود بعد از ده دقیقه استراحت شد ۱۴ رو ۸ حالا چکار کنم بیاد پایین به خاطر همین دوباره امروز برگشتم رو متادون حالا سرم کبج هست چه قرصی بخودم که با داروهای قلبی پلاویکس وا اس ا.نتروکارنتین وچربی تداخل نداشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      فشارتان بالاست بهتر است داروی فشار خون مثل لوزارتان نصف قرص روزانه به داروهایتان اضافه کنید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر جان من گفتم که فشارم بالا بود قرص چربی اتورواستاتین میخوردم چند روز هست که دکتر عوض کرده وروپیکسون ۴۰میخورم خودم فهمیدم که از همین هست که فشارم زیاد شده البته قرص متورال هم اضافه شده که اونرو هم قطع کردم وحالا خوب شده ودیگر فشار ندارم حالا شما فکر می‌کنید از کدام هست متورال رو یک چهارم صبح میخوردم ویه چهارم شب دکتر گفته بود نصف ولی چون ضربان پایین می آمد من کردم یک چهارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اگر خودتان می دانید از کدام دارو همان را کنار بگذارید و نگران نباشید مشکلی ایجاد نمیکند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر