دکتر محمد حسین نجفی

درد ساق پا نشانه ای مهم و بسیار شایع است. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و یافتن علت درد را نباید نادیده گرفت. درد ساق پا هر ناحیه ای بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود بنابراین مفصل ران و پا استثناء می گردد. درد می تواند به روش های مختلفی تجربه گردد. درد ساق پا می تواند با عناوین سایر قسمت های بدن شرح داده شود، با عناوینی همچون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره. درد ساق پا می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد و می تواند اغلب در مقیاس شدت، از خفیف تا شدید، امتیاز داده شود.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

علت درد ساق پا شامل موارد زیر می باشد:

 

چرا ساق پا درد می گیرد؟

سه حوزه گسترده، علت پزشکی درد ساق پا را پوشش می دهند:

۱- علل نورولوژیکی (عصبی) درد ساق پا

گرفتگی ماهیچه ساق پا

2_ علل اسکلتی عضلانی درد پا از زانو به پایین

۳- علل عروقی (مربوط به رگ های خونی) درد ساق پا

علائم درد ساق پا چیست؟

در ادامه به سه تا از علائم درد ساق پا اشاره میکنیم

گرفتگی عضلات پا

در هنگام گرفتگی عضلات، درد ماهیچه پا معمولا برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی که معمولا عضلات پشت و پایین ساق پا دچار یک اسپاسم غیر قابل کنترل می شود، رخ می دهد. اگر هیچ آسیب آشکاری وجود نداشته باشد، درد ساق پا ممکن است عصبی، عضلانی و یا بعلت رگ های خونی باشد. در طول گرفتگی عضلات یک احساس سفتی وجود دارد که شب هنگام و در افراد مسن شایع تر است. تخمین زده شده است که یک سوم از افراد بالای ۶۰ سال از این مشکل رنج می برند.

بیماری قلبی آترواسکلروزیس

لنگیدن متناوب یا درد ساق پا در هنگام راه رفتن

لنگیدن متناوب نامی است که برای درد ساق پا به دلیل گردش ضعیف خون اطلاق شده است که به عنوان بیماری عروق محیطی PAD شناخته شده است. این حالت با میزان شیوع و مرگ و میر بیشتری ارتباط دارد. درد ساق پا ناشی از تصلب شرایین و یا تنگی عروق در پا دارای ویژگی های متمایزی است و به عنوان لنگش و یا لنگیدن متناوب شناخته شده است.شرایط دیگر برای این بیماری آترواسکلروتیک عبارتند از:

این حالت به دلیل نرسیدن جریان کافی خون به عضله های پا و ماهیچه ها رخ می دهد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی برای شروع فعالیت به این عضلات نرسیده و ایجاد آسیب نماید. لنگش نیز گاهی سبب درد ساق پا می شود که در موارد کلاسیک شامل:

ترومبوز وریدهای عمقی DVT یا لخته شدن خون در پا

این لخته های خون در رگ های عمیق از پا است (به جای رگ های سطحی از نوع واریس) و معمولا باعث یک تورم یک طرفه، گرما، پای دردناک است.

علایم گرفتگی عروق پا

درمان درد ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا بنا بر دلایل زیر می تواند متفاوت باشد. و درمان هرکدام  نیز متفاوت است که به صورت جداگانه شرح میدهیم.

گرفتگی عضلانی

برای گرفتگی عضلات ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو ممکن است کمک کننده باشد (حتی بهتر است کسی در انجام این عمل به شما کمک کند). کشش و ماساژ عضلات می تواند کمک کند، اما به صورت مسکن عمل نمی کند چرا که آنها خیلی آهسته اثر می کنند. با این حال اگر حساسیت پس از گرفتگی همچنان ادامه یافت، مسکن ها ممکن است مفید باشند. البته هیچ دارویی برای درمان یک گرفتگی ساده عضله توصیه نمی شود.برای درمان گرفتگی عضلات ساق پا علاوه بر ماساژ، فرآیند زیر می تواند کمک کننده باشد:

چگونه مانع گرفتگی عضلات شویم؟

می توان از طریق این اقدامات مانع از گرفتگی عضله شد:

درمان لنگیدن متناوب یا درد پا هنگام راه رفتن

درمان برای افراد دچار درد لنگیدن پا از آنجایی که آنها در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی می باشند از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری شریان های محیطی اغلب با دیگر شرایط آترواسکلروتیک، مانند بیماری عروق کرونر (که باریک شدن سرخرگ های قلب بوده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد) و بیماری عروق مغزی (که می تواند منجر به سکته مغزی گردد) وجود دارد. یک برنامه درمانی برای لنگش شامل مقابله شدید با عوامل خطر قلبی عروقی می باشد:

جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها

چگونه در شرایط خاص از نگه داشتن شدن جریان خون و گسترش لخته ی خونی تشکیل شده در پاهای خود، جلوگیری کنیم؟ با انجام این کاراها به سادگی میتوانید جلوی لخته شدن خون در پاهای خود را بگیرید.

در هنگام مسافرت و یا حتی سرمای هوا می توان گفت پاها نیاز به مراقبت بیشتری دارند به ویژه افرادی که مبتلا به نارسایی مزمن وریدی یا واریس می باشند.انجام تمرینات ساده زیر، تنش در پاها را از بین برده و جریان خون را گسترش می دهد. این تمرینات عبارتند از:

نرمش پا در هواپیما

در طول یک پرواز

جلوگیری از ورم پا در هواپیما

وقتی یک جا نشته اید

در طول سفرهای طولانی با ماشین

کشش عضلات چهار سر

بعد از راه رفتن در مسافت های طولانی

چرا باید گرفتگی عروق پا را درمان کرد

اگر به هر علت پزشک قلب تشخیص دهد که در عروق پای شما، لخته خون ایجاد شده است، می بایست هر چه سریعتر نسبت به گرفتگی عروق پا و درمان آن اقدام شود؛ چرا که این لخته ها با مرور زمان به سمت قلب حرکت کرده و خطرات جدی را به وجود می آورند. 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (197 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صابر جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    Saber Hashemzadeh:
    سلام اقای دکتر خسته نباشید می خواستم بدونم در اورژانس درد قفسه سینه در فردی با بیماری شناخته شده عروق کرونر که توصیه به جویدن اسپرین میشه.این اسپرین از کدوم نوعه؟از همون هایی که هر روز فرد استفاده میکنه یا اسپرین جویدنی 100میلی که صورتی رنگ هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      جويدني فقط سه عدد صد م گرم يا يك ٣٢٥
  • تصویر کاربر ثریا جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    پسرم در اثر تزریق مواد از قسمت بالای ران دچار گرفتگی عروق پا شده و پاش تقریبا سه هفته پیش ورم زیادی پیدا کرد به پزشک جراح عروق مراجعه کردیم دوبار سونوگرافی داپلر از عروق اندام تحتانی انجام دادیم موردی نشان نداد دکتر در نهایت 5 عدد آمپول انوکساپارین و سیپروفلوکساسین تجویز کردن به مدت یک هفته ورم پا بهبود پیدا کرد ولی از دو روز پیش مجددا پا ورم دارد . لطفا راهنمایی کنید ممنونم برطرف کردن ورم پا در اثر تزریق مواد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    مچ و پشت پای راست من موقع نشست و برخاست به شدت درد می کند از لحاظ رنگ سایز تورم و حرارت نرمال است کلیه دارو های شل کننده عضله مصرف شده بی اثر است ازمایش خون دیابت و چربی و اوره نرمال است لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشین .اگه hba1c بالا باشه جراحی عروق انجام میشه؟آخر سه تا از رگای قلب100درصد گرفته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر براتعلی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    من 76سال سن دارم و مدت یک ماه ونیم پیش عمل قلب باز انجام دادم.چندروزقبل قرمزی از زانو به پایین داشتم که گفتن طبیعیه ولی الان از زانو به پایین سیاه شده علت رو می خواستم بپرسم. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Nafise جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    مادر من چند ماخی هست که در ناحیه ساق پا دچار قرمزی شده که ابتدا بصورت دانه های قرمز بود ولی الان دیگه کل پا رو گرفته و درناحیه قوزک پا حالت کبودی و خون مرده داره. دکتر دیابت و پوست و کلینیک پا رفتیم ولی جواب درستی نگرفتیم فقط پماد برای ماساژ دادن و گفتن درمان نداره. ایشون دیابت هم دارن.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام ؛ احتراماً پدر بنده حدود 14 سال دارای دیابت میباشد و در این مدت دچار مشکلاتی از قبیل چشمی و حرکتی شده است .ایشان به مدت 8 سال است توان حرکتی ندارد (با واکر تنها میتواند چند قدم حرکت کند) و پس از 3 مرحله عمل تنگی کانال نخاعی توسط مشاوره متوجه شدیم دچار نوروپاتی محیطی شده است . برای بیمارانی که دارای نوروپاتی شده اند و اندام تحتانیشان دچار ضعف شده است درمانی وجود دارد؟آیا ضعف عضلانی ایشان میتواند از تنگی عروق باشد؟ باتشکر
    در صورتیکه وجود دارد راهنمایی بفرمایید برای ویزیت خدمتتان برسیم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام و احترام ؛ ضمن سپاس ایشان برای کلیه نیز تحت درمان میباشند و دارای کراتین بالاتر از نرمال هستند.در چند روز اخیر شبها در خواب پرش غیر ارادی پا دارند.چنانچه توصیه ای جهت بهبود ایشان بفرمایید لطف بزرگی در حق بنده انجام داده اید.ارادتمند
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام و احترام ؛ ضمن سپاس ایشان برای کلیه نیز تحت درمان میباشند و دارای کراتین بالاتر از نرمال هستند.در چند روز اخیر شبها در خواب پرش غیر ارادی پا دارند.چنانچه توصیه ای جهت بهبود ایشان بفرمایید لطف بزرگی در حق بنده انجام داده اید.ارادتمند
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    پشت پای سمت راستم مدتیه به شدت درد میکنه و حس میکنم گرفتگی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سونوگرافي كالر داپلر ورديد پاي چپ انحام شود
    2. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام،ممنونم. اما گفتم پای راستم نه پای چپ
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حیدری سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من دختری 36 ساله و مجرد هستم که بیشتر اوقات احساس خستگی میکنم و توانایی فعالیتهای زیادو ندارم در ضمن، مینور و کم خون و کم وزن هم هستم. مشکلم اینجاست که چند وقت پیش (شش ماه قبل) گاهی اوقات رگ کف پام دچار گرفتگی خفیفی ( غیر قایل حرکت و دردناک) میشد که بعد سه چهار ثانیه با بی حرکت نگهداشتن پا این مسآله رفع میشد. اما، بعدش چهار پنج بار رگ ساق پام -نزدیک کشکک زانو -دچار گرفتگی شد که اونم بعد سه چهار ثانیه رفع میشد ماجرا اصلی اینجاست که در دو مورد اخیر که یکیش امروز هم برام پیش اومده - درد شدید همون ناحیه ساق پا چپ یه دفعه موقع خم کردن یا بی هوا میاد سراغم- کلا پام فلج میشه و تکون نمی خوره چون شدیداً دردناک و غیر قابل تحمله ،بمدت 7-8 دقیقه باید همون حالت بمونم با کمی ماساژ محتاطانه، تا به حالت عادی برگردم و بتونم تکونش بدم. در دو سالگی هم دچار شکستگی پا شدم اما نمیدونم کدوم پام بود. لطفاً راهنمایی بفرمایید مشکلم و علتش چیه و راه درمان؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر صنم پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پدر من دیابتی است (قند خون ناشتا ۱۲۰) درد شدید پا(انگشت ها و مچ به پایین) و گاها خارش شدید پا دارند در حال حاضر متفورمین هم مصرف میکنند سوال اینست که مشکل چیست و درمان چیست؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر