دکتر محمد حسین نجفی

بالغین تنها کسانی نیستند که تحت تاثیر فشار خون بالا یا چربی خون قرار می گیرند. کلسترول بالا در کودکان نیز می تواند باعث ایجاد نگرانی هایی در رابطه با سلامتی دوران بزرگسالی آنها گردد.

کلسترول بیش از حد سبب ایجاد ساختارهایی مانند پلاک در دیواره رگهای خونی می گردد که خون را به قلب وسایر اندامها می برند. پلاک ها می توانند رگها را باریک کنند و حتی سبب انسداد رگها و جلوگیری از جریان خون به قلب شوند که در نتیجه مشکلات قلبی ایجاد می شود. کلسترول زیاد همچنین سبب ساز سکته نیز می تواند باشد.

کلسترول کودکان

به چه علتی کلسترول کودکان بالا می رود؟

کلسترول بالا در کودکان به سه عامل بستگی دارد : وراثت، تغذیه، چاقی. در بیشتر موارد این کودکان والدینشان نیز دچار سطوح افزایش یافته کلسترول می باشند.

تشخیص کلسترول بالا در کودکان چگونه انجام می گیرد؟

متخصصان سلامت کلسترول خون را در سنین مدرسه با یک آزمایش خون ساده تشخیص می دهند. انجام آزمایش بویژه زمانیکه فرد خویشاوندان مبتلا به بیماریهای قلبی دارد یا پدرو مادرش به این وضع دچارند ضروری به نظر می رسد. نتیجه آزمایش خون نشان خواهد داد که کودک کلسترول بالایی دارد یا نه؟

آزمایش چربی خون کودکان

راهنماییها و پیشنهادات به روزشده  در رابطه با درمان کلسترول بالا در کودکان ۸ ساله و بالاتر بوسیله آکادمی بیماریهای کودکان آمریکا در جولای ۲۰۰۸ صادر شده است.

این راهنماها درمانهای پزشکی برای سطوح افزایش یافته ی LDL  ( کلسترول بد) را پیشنهاد می دهند، در بیمارانی بدون هیچ فاکتور خطر برای بیماریهای قلبی، اگر تغییرات رژیم غذایی موفقیت آمیز نباشد، این دستورالعمل های توصیه شده، روشهای پزشکی برای LDL بالا رفته هستند که در سطوح بالاتر از ۱۹۰ به حساب می آیند.

درمان پزشکی برای افرادیکه سطحLDL  خونشان از ۱۶۰ میلی گرم بر دسی لیتر بالاتر و سابقه ی خانوادگی برای بیماری قلبی باشروع قبل از سن بلوغ دارند، و یا سایر ریسک فاکتورها از قبیل چاقی، فشار خون بالا و استعمال دخانیان را دارند پیشنهاد می گردد. و برای افرادیکه  LDL  بالای ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر دارند در صورت وجود دیابت درمان ضرورت می یابد.

کلسترول بالا در کودکان را چگونه می توان درمان کرد؟

کلسترول

بهترین راه برای درمان کلسترول بالا در کودکان داشتن برنامه ی غذایی و ورزشی برای کل افراد خانواده است که اگر این ها تاثیرات دلخواه را اعمال نکردند آنگاه دارو درمانی برای کودکان بالای هشت سال باید در نظر گرفته شود. برخی از این داروها که در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند کلستیرامین، کلستیپول، کلسولام می باشند. مطالعات اخیر بی خطر بودن مصرف داروهای کلاس استاتین را برای کلسترول بالا در کودکان را مورد حمایت قرار داده اند. سطح کلسترول کودکان ۳ ماه بعد از اعمال رژیم غذایی ومصرف دارو باید کنترل شود.

کمک برای کاهش کلسترول بالا در کودکان

با تشویق فرزندانتان به انجام اقدامات زیر می توانید به آنها در کم کردن کلسترولشان کمک کنید:

۱- غذاهایی با چربی تام کم بخورید که شامل کلسترول و چربی های اشباع می باشد. میزان چربی که کودکان روزانه باید مصرف کنند ۳۰ درصد یا کمتر از ۳۰ درصد از کل کالری است که روزانه مصرف می کنند ( ۴۵ یا ۶۵ گرم چربی در روز) البته این میزان در رابطه با کودکان زیر ۲ سال کاربردی ندارد.

۲- آکادمی بیماریهای رایج کودکان در آمریکا پیشنهاد داده است که کودکان ۲ ساله و یا پایین تر از ۲ سال باید رژیم غذایی سالم مطابق با راهنمای ارائه شده متناسب با تغذیه ی آمریکاییان را مصرف کنند. که این رژیم غذایی شامل محصولات لبنی کم چرب می باشد. برای کودکان ۱۲ ماه تا ۲ سال  که اضافه وزن یا چاقی دارند و یا سابقه ی خانوادگی برای بیماری قلبی استفاده از سیر با چربی پایین پیشنهاد می گردد.

۳- بطور منظم ورزش کنید. ورزش منظم هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، دو و شنا کمک می کنند که سطح HDL فرد افزایش یافته و میزان خطر بیماریهای قلبی براساس سابقه ی خانوادگی شما کاهش می یابد.

ورزش برای کاهش چربی خون

۴- وزن خود را دریک محدوده سالم نگه دارید. چربی های غیر اشباع را جایگزین چربی های اشباع کنید. چربی های اشباع در دمای اتاق جامدند و اکثرا از جانوران، نارگیل، و روغن پالم بدست می آید. چربی های غیر اشباع اکثرا در دمای اتاق مایع هستند و از گیاهان بدست می آیند. روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی نمونه هایی از چربی های غیر اشباع هستند.

۵- غذاهای متنوع بخورید تا تمام مواد غذایی مورد نیاز فرزندتان تامین شود.

برنامه غذایی متنوع

۶- کودکان و نوجوانانیکه میزان LDL بدنشان بالاتر از سطح مورد نظر بیشتر است در معرض بیماریهای قلبی قرار می گیرند و این افراد باید تحت مشاوره ی تغذیه ای قرار گرفته و برنامه ی ورزشی منظمی را دنبال کنند.

برنامه غذایی برای کاهش کلسترول بالا در کودکان

– برای صبحانه

میوه، غلات، بلغور جو دو سر و ماست از بهترین انتخاب ها برای صبحانه می باشند. شیر بدون چربی یا کم چرب را بجای شیر پرچرب با ۲ % چربی انتخاب کنید.

– برای شام و نهار

بجای سرخ کردنی از غذاهای گریل شده و پخته شده استفاده کنید. از نانهای سرشار از غلات برای تهیه ی ساندویچ استفاده کنید تا غذای سالمتری داشته باشید. به فرزندانتان کراکر سرشار از غلات فلفل قرمز، و تاس کباب بدهید. پاستا، لوبیا، برنج، ماهی، و طیور بدون پوست را نیز در سبد غذاییتان قرار دهید. میوه ها را همیشه بصورت تازه و با پوست همراه با میل کنید.

– میان وعده

میوه ، سبزیجات، نان،غلات میان وعده های مغذی برای کودکان هستند. کودکان باید از مصرف نوشابه های گازدار یا بدون گاز خودداری کنند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیوا جمعه ۲۱ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    عرس سلام و ادب خدمت شما جناب دکتر نجفی
    اقای دکتر زنی هستم 49 ساله که مدت 10 سال هست از گرفتگی رگهای پا رنج میبرم و سال 87 به مدت 7روز در بیمارستان بستری شدم و در ابتدا پزشکان آنژیوگرافی تجویز کردند ولی در نهایت با آمپول هپارین درمان را شروع کردند که تاثیر چندانی در روند ئرمان پاهایم نداشت
    پاهایم متورم میشود به ویژه زمانی که به مدت طولانی پشت میز کار نشسته ام و یا مثلا در ماشین پاهایم آویزان است که در کنار گرفتگی عروق از درد شدید و گرگرفتگی پاها و زانو درد نیز رنج میبرم. ممنونم از این که برای بنده وقت میگذارید راهنمایی بفرمایید چه کنم. تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      احتمالا سندرم پست ترومبوتيك عارض شده
      در صورت امكان براي ويزيت مراجعه فرماييد
      در غير اينصورت شهر محل سكونت خودتون را اعلان فرماييد تا راهنمايي نمايم
    2. تصویر کاربر شیوا سه شنبه ۱۸ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و ادب
      اقای دکتر تهران هستم در صورت امکان آدرس مطب رو بفرمایید حضوری خدمت برسم.تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام

      آدرس مطب اینجانب

      خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، ابتدای خیابان قبا، پلاک 6، ساختمان قبا، طبقه پنجم، واحد 13

      شماره تماس :22874899 روزهای زوج از ساعت 18:30 الی 22 شب

      ساعات تماس: روزانه 10 صبح تا 9 شب
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر