دکتر محمد حسین نجفی

بالغین تنها کسانی نیستند که تحت تاثیر فشار خون بالا یا چربی خون قرار می گیرند. کلسترول بالا در کودکان نیز می تواند باعث ایجاد نگرانی هایی در رابطه با سلامتی دوران بزرگسالی آنها گردد.

کلسترول بیش از حد سبب ایجاد ساختارهایی مانند پلاک در دیواره رگهای خونی می گردد که خون را به قلب وسایر اندامها می برند. پلاک ها می توانند رگها را باریک کنند و حتی سبب انسداد رگها و جلوگیری از جریان خون به قلب شوند که در نتیجه مشکلات قلبی ایجاد می شود. کلسترول زیاد همچنین سبب ساز سکته نیز می تواند باشد.

کلسترول کودکان

به چه علتی کلسترول کودکان بالا می رود؟

کلسترول بالا در کودکان به سه عامل بستگی دارد : وراثت، تغذیه، چاقی. در بیشتر موارد این کودکان والدینشان نیز دچار سطوح افزایش یافته کلسترول می باشند.

تشخیص کلسترول بالا در کودکان چگونه انجام می گیرد؟

متخصصان سلامت کلسترول خون را در سنین مدرسه با یک آزمایش خون ساده تشخیص می دهند. انجام آزمایش بویژه زمانیکه فرد خویشاوندان مبتلا به بیماریهای قلبی دارد یا پدرو مادرش به این وضع دچارند ضروری به نظر می رسد. نتیجه آزمایش خون نشان خواهد داد که کودک کلسترول بالایی دارد یا نه؟

آزمایش چربی خون کودکان

راهنماییها و پیشنهادات به روزشده  در رابطه با درمان کلسترول بالا در کودکان ۸ ساله و بالاتر بوسیله آکادمی بیماریهای کودکان آمریکا در جولای ۲۰۰۸ صادر شده است.

این راهنماها درمانهای پزشکی برای سطوح افزایش یافته ی LDL  ( کلسترول بد) را پیشنهاد می دهند، در بیمارانی بدون هیچ فاکتور خطر برای بیماریهای قلبی، اگر تغییرات رژیم غذایی موفقیت آمیز نباشد، این دستورالعمل های توصیه شده، روشهای پزشکی برای LDL بالا رفته هستند که در سطوح بالاتر از ۱۹۰ به حساب می آیند.

درمان پزشکی برای افرادیکه سطحLDL  خونشان از ۱۶۰ میلی گرم بر دسی لیتر بالاتر و سابقه ی خانوادگی برای بیماری قلبی باشروع قبل از سن بلوغ دارند، و یا سایر ریسک فاکتورها از قبیل چاقی، فشار خون بالا و استعمال دخانیان را دارند پیشنهاد می گردد. و برای افرادیکه  LDL  بالای ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر دارند در صورت وجود دیابت درمان ضرورت می یابد.

کلسترول بالا در کودکان را چگونه می توان درمان کرد؟

کلسترول

بهترین راه برای درمان کلسترول بالا در کودکان داشتن برنامه ی غذایی و ورزشی برای کل افراد خانواده است که اگر این ها تاثیرات دلخواه را اعمال نکردند آنگاه دارو درمانی برای کودکان بالای هشت سال باید در نظر گرفته شود. برخی از این داروها که در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند کلستیرامین، کلستیپول، کلسولام می باشند. مطالعات اخیر بی خطر بودن مصرف داروهای کلاس استاتین را برای کلسترول بالا در کودکان را مورد حمایت قرار داده اند. سطح کلسترول کودکان ۳ ماه بعد از اعمال رژیم غذایی ومصرف دارو باید کنترل شود.

کمک برای کاهش کلسترول بالا در کودکان

با تشویق فرزندانتان به انجام اقدامات زیر می توانید به آنها در کم کردن کلسترولشان کمک کنید:

۱- غذاهایی با چربی تام کم بخورید که شامل کلسترول و چربی های اشباع می باشد. میزان چربی که کودکان روزانه باید مصرف کنند ۳۰ درصد یا کمتر از ۳۰ درصد از کل کالری است که روزانه مصرف می کنند ( ۴۵ یا ۶۵ گرم چربی در روز) البته این میزان در رابطه با کودکان زیر ۲ سال کاربردی ندارد.

۲- آکادمی بیماریهای رایج کودکان در آمریکا پیشنهاد داده است که کودکان ۲ ساله و یا پایین تر از ۲ سال باید رژیم غذایی سالم مطابق با راهنمای ارائه شده متناسب با تغذیه ی آمریکاییان را مصرف کنند. که این رژیم غذایی شامل محصولات لبنی کم چرب می باشد. برای کودکان ۱۲ ماه تا ۲ سال  که اضافه وزن یا چاقی دارند و یا سابقه ی خانوادگی برای بیماری قلبی استفاده از سیر با چربی پایین پیشنهاد می گردد.

۳- بطور منظم ورزش کنید. ورزش منظم هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، دو و شنا کمک می کنند که سطح HDL فرد افزایش یافته و میزان خطر بیماریهای قلبی براساس سابقه ی خانوادگی شما کاهش می یابد.

ورزش برای کاهش چربی خون

۴- وزن خود را دریک محدوده سالم نگه دارید. چربی های غیر اشباع را جایگزین چربی های اشباع کنید. چربی های اشباع در دمای اتاق جامدند و اکثرا از جانوران، نارگیل، و روغن پالم بدست می آید. چربی های غیر اشباع اکثرا در دمای اتاق مایع هستند و از گیاهان بدست می آیند. روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی نمونه هایی از چربی های غیر اشباع هستند.

۵- غذاهای متنوع بخورید تا تمام مواد غذایی مورد نیاز فرزندتان تامین شود.

برنامه غذایی متنوع

۶- کودکان و نوجوانانیکه میزان LDL بدنشان بالاتر از سطح مورد نظر بیشتر است در معرض بیماریهای قلبی قرار می گیرند و این افراد باید تحت مشاوره ی تغذیه ای قرار گرفته و برنامه ی ورزشی منظمی را دنبال کنند.

برنامه غذایی برای کاهش کلسترول بالا در کودکان

– برای صبحانه

میوه، غلات، بلغور جو دو سر و ماست از بهترین انتخاب ها برای صبحانه می باشند. شیر بدون چربی یا کم چرب را بجای شیر پرچرب با ۲ % چربی انتخاب کنید.

– برای شام و نهار

بجای سرخ کردنی از غذاهای گریل شده و پخته شده استفاده کنید. از نانهای سرشار از غلات برای تهیه ی ساندویچ استفاده کنید تا غذای سالمتری داشته باشید. به فرزندانتان کراکر سرشار از غلات فلفل قرمز، و تاس کباب بدهید. پاستا، لوبیا، برنج، ماهی، و طیور بدون پوست را نیز در سبد غذاییتان قرار دهید. میوه ها را همیشه بصورت تازه و با پوست همراه با میل کنید.

– میان وعده

میوه ، سبزیجات، نان،غلات میان وعده های مغذی برای کودکان هستند. کودکان باید از مصرف نوشابه های گازدار یا بدون گاز خودداری کنند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام،پسر من ۹ سالشه آزمایش خون داده سطح HDL 59 بود LDL99وTriglycerides۲۲۰وTotal Cholesterol201ممنون میشم راهنمایی بفرمایین،نگرانش هستم،باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      کار خاصی نمی خواهد
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید میخواستم بدونم قرص سوستاک 2/6قویتره یا سوستاک 6/4ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ۶.۴ قویتر است
  • تصویر کاربر بیمار پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر من گرفتگی عروق پا دارم مخصوصا پای چپ که از زیر زانو قطع شده سونو هم گرفتم که عکس را ارسال میکنم مشکل من از روزی که پای چپ را قطع کردم میل جنسی کم شده وموقع ارضا هیـچگونه حسی ندارم مخواستم ببینم ربطی به این گرفتگی دارد ممنون میشم که راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      در صورتی که در سطوح بالاتر از ران پا گرفتگی عروق نداریدمراجعه با متخصص ارواوژی
  • تصویر کاربر امیرطاها چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید پسرم 4سالشه در آزمایش خون کلسترول بالا نشان داده 220 نوشته درضمن ویتامین د3هم102نوشته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ايا مكمل بهش ميدين و قطع كنيد ضمنا جزييات ازمايش رو ببينم
  • تصویر کاربر مخبری پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من خانم ۵۴ ساله هستم که حدود یکماه پیش آنژیو کردم که برا یک رگ استند گذاشتن و برای یکی دیگه که گفتن یکماه بشه بعد آنژیو کنن حالا سوال من اینه که دو سه روزه خیلی سرفه میکنم میخواستم ببینم مشکل از کجاست
    درضمن یه قرص پلاویکس اس ا آترواستاتین و پنت و پرازول میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      این داروها سرفه نمی دهند ممکن است بخاطر مسایل ریوی باشد که سرفه می کنید
  • تصویر کاربر ستاره پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    یه سوال از حضورتون داشتم
    مادرمن ۶۶ سالشونه، ۱۱ سال پیش عمل بای پس انجام دادن که خداروشکر عمل خوبی داشتن
    سه هفته ای میشه زمان پیاده روی و فعالیت، درد شانه و تنگی نفس داشتن که بعد از مراجعه به دکتر، براشون نوار قلب و اکو‌گرفتن و براشون اسکن قلب درخواست کردن، بعد از گرفتن اسکن، دکترشون نظرشون این بود که تا دو‌ماه دارو‌ مصرف کنند و اگه خدای نکرده دردشون شدید بود آنژیو‌بشن.
    داروهایی که مدتاین ۱۱ سال دارن مصرف میکنند: انسولین novomix, متفورمین، لورارتان، امیلوپرس، متورال، هیدروکلروتیازید، آسپرین ۸۰، آترواستاتین، که بعد از جواب اسکن سوستاک ۲/۶ و اکسابان ۲/۵ رو‌اضافه کردند، حالا با توجه به نتیجه اسکن و اکو که خدمتتون ارسال کردم ممنون‌میشم نظرتون رو بفرمایید که با دارو‌مشکلشون حل میشه یا هرچه زودتر آنژیو بشن؟ممنون میشم راهنماییم‌کتید،
    جواب اسکن و اکو پیوست شده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      جواب اسکن را بفرستید اینجا فدستاده نشده هنوز
  • تصویر کاربر Mohsen-p سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام: LAD: Patent stent after D2
    LCX:Dominant, mild stenotic calcfied plaques at proximal part
    لطفا بفرمائید با توجه به استنت قبلی وجود پلاک در LCX چقدر اهمیت دارد؟ آیا نیاز به پیگیری و آنژیو استنت مجدد هست؟
    بقیه ایتم ها نرمال هستند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این نیاز به اقدام ببشتری ندارد چون خفیف است و خطر زیادی متوجه بیمار نیست
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر، پیرو سوال قبل ازشما و داروی تجوی شما، بنده صبحها ناشتا بخورم یا بعد از صبحانه و اینکه تصویر آزمایش‌ها رو خدمتتون ارسال میکنم، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      زمان دارو مهم نیست به یک متخصص کلیه هم نشان بدهید ازمایش را
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر جوانی ۳۶ ساله هستم مدتی یک ماه ونیم است بعلت درد زیاد در ناحیه پا شروع به کشیدن شیره تریاک کردم و چند هفته است درد شدیدی در پاهام احساس میکنم به حدی که نمی‌توانم راه بروم اکنون بعد از سونوگرافی داپلر متوجه شدم که دچار DVT شده ام آیا به نظر شما با شروع دارو ها باید اعتیاد را ترک کنم یا خود تریاک نیز باعث غلطت خون می‌شود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      توصیه ی ما این است که به مرور مصرفش را کم کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.بنده مشكلی ندارم همینجوری اكو قلب دادم ومشكل تنفسی یا چیزی ندارم.البته وزنم ۱۱۵هست میخاستم شما ببینید وراهنمایی كنید.یا ورزش یا خوراكی تاثیر داره برا قلب یا عروق نیاز دارو هست.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بهترین کار ورزش روزانه حداقل سی دقیقه و رژیم غذایی کم نمک و کم چرب است مصرف لبنیات و سبزیجات را افزایش دهید و از خوراکی های پرچرب پرهیز کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر