دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیلا شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    ممنونم از لطفتون...آقای دکتر یعنی اصلا بهتر نشده تسبت به اکوی قبلیم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 755 مشاهده پرسش
    حسین شاهوردی: باسلام و عرض ادب خدمت شما پزشک بزرگوار که بدون چشم داشت جواب این حجم از سولات رو میدید.بنده 35 ساله هستم مدتی بود که تپش قلب داشتم دکتر رفتم برام هولتر وصل کرد تقریبا پنج بار در طول شش ماه یک بار گفت Pac داری یکبار گفت pvc یکبارم psvtتمام این تپش قلبها قبلش یه حالت استرسی داشت بعد شروع میشد خوشبختانه رفع شد الان که اکو ازم گرفت فرمایش کرد بطن راستت بزرگ تر از حد نرمال هست ولی به لاتین نوشته بود نرمال فونجکشن و فشار شریان ریوی هم کمی بیش از نرمال هست الان مشکلی ندارم فقط خواستم بپرسم بزرگی بطن راست و فشار شریان ریوی بیماری خطرناکیه و باید پیگیری کنم چون دباره دچار استرس و تپش قلبم کرده.خدا خیرتون بده بابت جواب دادن .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خير نگراني ندارد
      هر دو سال يكبار جهت امو مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر نیلو پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    ورم پای چپ از قسمت مچ ب پایین اونم اگه هرازگاهی اتفاق بیوفته علت چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      علل متفاوت
      مصرف نمك
      دوران قاعدگي
      لخته وريدي
      و....
  • تصویر کاربر Tahereabdi دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادر من نزدیک دوماه هست که عمل قلب باز و تعویض دریچه میترال انجام دادن و دریچه فلزی استفاده شده بعد از عمل ضعف زیادی داشتن الانم به علت عفونت ادرار قرص کلیدیمایسن استفاده میکنن و خیلی ضعف دارن باید چکار کنیم که ضعف نداشته باشن.مرسی از پاسخگویتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      به هر حال عمل قلب سنگين است
      از داروهاي تقويتي مانند مولتي ويتامين هاي رابج و غذاي مناسب با كالري خوب ميتوانند استفاده نمايند
      توصيه به پياده روي روزانه بسيار كمك كننده است
  • تصویر کاربر نفیسه دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من خانمی 29 ساله متاهل هستم که بعد از مشاجره باهمسرم و همین طور استرسی که به من وارد میشه دچار درد در دست چپ میشم البته گاهی دست راست رو هم دچار میکنه ولی اکثرا دست چپ شدیدا درد میگیره الان باردارم و بعد از مشاجره طولانی و ناراحت کننده با همسرم دوباره درد دست چپم شروع شده و از دیشب تا الان که نزدیک ظهره دردش شدیدتر شده میخواستم ببینم چیکار کنم آیا نشونه مشکل قلبیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اگر مداوم است قلبي نيست
      دود قلب بيش از يك ساعت طول نميكشد
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام :مادرم دریچه مصنوعی دارد (میترال)والفارین روزی 12 عدد میخورد ولی ای ان اربا تزریق 2عددامپول به 1.81رسیده ریبو راکساوان نیز چون تائید برای دریچه(مصنوعی )ندارد دکتر به وی نداده مشکلات خونی ووکلیه نیز ندارد در صورت امکان راهنمایی بفرمائید سپاسگذارم (از شهرکرد)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سایر بیماری های قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      I
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمودکربلایی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پیروسوال قبل درخانواده مرگ ناگهانی نداشتیم فقط خاله دخترم هم این بیماری روداره ومتاهل هست یه بچه هم داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر و استاد بزرگوار....بنده 22 سالمه و 78 کیلو هستم ...من یه عادت بدی دارم که همیشه از خودم چیزای جدید کشف میکنم جز استعداد..این پیزایی که کشف میکنم از بدنم باعث استرس و ضطرابم میشه الان چیزی که کشف کردم ازخودم نبض کل شکمم درحالت خوابیده هستش درصورتی که جسمی روشکمم میزارم تکان میخوره...ضربانشم با قلبم یکیه..اخر شب هنگام استراحت ضربانش کند میشه...اقای دگتر از اضطراب مردم امیدوارم بکن.چاق نیست بدنم و فقط شکمم کمی بزرگه...یه سوال دیگه من درحالت اروم و استراحت ضربان قلبم 72 هستش ولی از از پله بالا رفتنی یا فعالیت کردنی 85 الی 95 میشه..ایا قلب و عروقم سالمه؟؟لطف میکنید اگه جوابمو بدین دکتر جان خدا خیرتون بده..یاعلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ايراد ندارد و نرمال است
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2165 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من بیماری‌ ماسل بریج دارم قبلا نیز سوالی دررابطه با این مشکل ازحضرتعالی پرسیدم .من تنگی نفس شدید ودرد قفسه سینه‌ دارم .با یکی ازجراحان به نام تهران(دکترجمشیدباقری) که سی دی منو دید فرمودید ممکنه یا اصلا یقین دارم ک اصلا تنگی نفس ودردقفسه سینه شما بخاطر ماسل بریج نباشه چون درماسل بریج قلب درحال منبسط شدن واستراحت است نیاز به خون ندارد و مشکلی پیش نمیادش درحالی که انژیو چیز دیگری نشان نداده وریه هم سالمه .خیلی اذیت میشم ممکنه عمل کنم بعد مشخص بشه از ماسل بریج نبوده ؟؟چون نمیخام زیر عمل الکی برم و بعد اینکه ایا دیلتیازم ۶۰ که مصرف میکنم باعث ضخیم شدن ماهیچه قلب میشود؟ اقای دکتر خیلی نگرانم .خواهشا جواب منو زودتربدید .اجرت با امام‌حسین ع.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر