دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید سوال من این است که بعضی وقتا قلبم درد میکنه و وقتی ام بخوام نفس عمیق بکشم بدتر میشه نفس کوتاه بکشم خوب میشه یا چن ثانیه نفس نکشم خوب میشه در ضمن من بعضی وقتا قلبم هر بار دو مرتبه میزنه بعضی وقتا هم هر بار ی مرتبه بعضی وقتا اندازه ی لیمو ترش کوچیک میزنه راستش ام من الکل 96 درصد زیاد مصرف میکنم سنم18
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمهرضائی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز و با آرزوی توفیق روزافزون برای شما، بنده چند روز پیش سوالی مطرح کردم با کد پیگیری h92tu324280، شما لطف کردید و پاسخ دادید که عکس های اکو مری را برایتان ارسال کنم. عکس ها به پیوست ارسال شد، ممنون میشم از توجهتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر . خسته نباشید. دو سوال داشتم . ممنون میشم جواب بدین. 1.ایا امکان دارد که شخصی بخاطر مشکلات کم ابی شدیدو سوتغذیه زیاد دچار کم شدن حجم خون بمقدار کم شده و بعد ضعیف شدن عملکرد قلب شود و شخص بجای اینکه سریعا میزان حجم خون و کم ابی با اقدامات پزشکی درست شود به پزشک نرفته و درمان نشده واین کم ابی ادامه داشته و این کمبود حجم باعث کما و مرگ نشود و فقط باعث تحلیل و اتروفیه دیگر ارگانهای بدن گردد و خود قلب و عروق خونی و ریه ها هم دچار اتروفی گردد و با همان مقدار ابی که شخص گهگاه میخورده یواش یواش حجم خون و سیستم قلب و خون ثابت گردد در حالیکه این سیستم و سایز قلب و عروق و اندامها نسبت به قبل دچار اتروفی و تحلیل گشته ولی الان با این وضعیت اداپته و سازگار شده و ضعیف هست. ایا اینمورد امکان وقوع دارد؟ 2. دوستی داریم که بخاطر تنهایی و مشکلات فکری و کم ابی و ضعف مزمن و عوامل تشدید کننده بیرونی دچار ضعف وتحلیل عملکرد مغز و قلب و عروق و...غیره گردیده وضعیف ضعیف شده بود و عروق خونی که برجسته بود و قطور بمرور دچار محو شدن و کم قطر و نازک شدن شد و بطوریکه رگهای دستش خیلی نازک و کم قطر شده و شاهرگ گردن هم کم قطر و ضعیف. حال سوال دوم اینست که مواردیکه میتواند باعث این اسیبها شود بنظر من : اسیب و ضعف عملکرد مغزی عصبی یا ضعف عملکرد پمپ قلب یا کم بودن پلاسما و مایع خون داخل عروق یا ضعف مواد مغذی لازم برای ترمیم عروق یا ...ایا میتوان گفت که اینها مواردی هست که باعث این اسیب شده باشد؟ و ایا میتواند به همان قطر قبلیه عروق خونیش برگردد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پار چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مادر مشکل قلبی دارند و 12 روز در بیماتان خاتم بستری بودند از همان ابتدا مشکل تنگی نفس داشتند که در بیمارستان بهتر شد اما وقتی برگشتند خونه دوباره شروع شده و در نیمه های شب به اوج میرسه دکتر به مادر داروهای آکسابین دادند خودشون میگند این دارو رو میخورند بیشتر تنگی نفس دارند دکتر قبلی مامان در بیمارستان شریعتی گفته بودند داروی انعقاد خون مصرف نکنند و من علتش رو نمیدونم الان مادر خیلی مشکل دارند نمیدونیم چیکار کنیم آیا باید این دارو رو قطع کنند حالش خوب نیست تر خدا بهم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    مادر من ۵۳ ساله هستن و تنگی دریچه ائورت داره که باعث دیامتر ائورت ۴/۵ سانت شده.که گفتن فعلا عمل نمیخواد ولی به دلیل تنگی دریچه ائورت که دولختی هم هست ائورت صعودی گشاد شده که در آینده کاندید عمل بنتال خواهد شد.درمورد نحوه عمل و میزان ریسک و اینکه اینتوبه میمونه یا اکستوبه میشه میره سی سی یو میخواستم بدونم.خیلی نگرانم...ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام نياز به اينتوبيشن دارند
      ريسك مرگ در صورت نرمال بودن مرونر حدود هشت درصذ
  • تصویر کاربر سمانه دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    مادم 52سالشه و چند روز پیش اکو انجام دادن دکتر گفتن دریچه قلبش گشاد شده اگه درست نشه باید عمل شه اسم دارو هاش،متورال،سیتالوپرام،سیتالورامین.ما چیکار میتونیم انجام بدیم زودتر خوب شه؟ و اینکه کارای خونه میتونه اذیتش کنه؟باید بیشتر استراحت کنه یا ورزش؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر سمانه دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      6
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اكو را ارسال كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید.نمیخوام سوال تکراری بپرسم وقتتونو بگیرم توی جواب اکوی دوروز پیش من علاوه بر mr و tr خفیف interatrial is abnormal. Aneurism هم بود.من خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنین...۲۲سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام يعني ديواره بين دو دهليز كمي نازك است ولي سوراخ نيست
      اهميت ندارد
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    چندروز بعدار عمل قلب باز(تعویض دریچه ی میترال وجایگزینی دریچه ی فلزی)حالت تهوع دارم.بیحالم وبی اشتها.68سالمه.مرد هستم.مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نگران نباشيد
      وارفارين و ساير داروها را مرتبمصرف كنيد
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.در جواب اکوی من این ها اومدن mild:tr pa:25mild:tr mild:mr.nms همچنین دکتر گفت خون پس میزنه میخواستم برام تحلیل کنید سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ميزان پس زدن خون بسيار كم است
      نگران نباشيد
  • تصویر کاربر عظمت چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    مدت زمان استفاده از کمربند و استفاده از قلیان بعد از انجام جراحی قلب باز؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      يك ماه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر