دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارش جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب. شرح اکو اینجانب :
    جنسیت مرد. سن 18
    Lvidd=4.88cm
    ضخامت دیواره بین دوبطن=0.956cm
    Normal left venticular size
    No sign valvular heart disease
    No sign polmunary embolism
    No sign polmunary hyperention
    Ef=66%
    اقای دکتر سابقه ی بیماری قلبی در خانواده و بستگان درجه دو نداریم.(البته عموم در سن ۵۳ سالگی به علت گرفتگی عروق درگذشتند. منظورم اینه که سابقه ی مادر زادی نداریم برای ایشون اکتسابی بود). چطور ارزیابی میکنید؟؟؟ ممنون میشم در مورد ضخامت قلب بگید و این که طبیعیه؟؟؟ بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. اکو نرمال است
  • تصویر کاربر فراز دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر.
    من 31 سالمه. 3،4 سالی هست که بدنسازی کار میکنم. ولی نه بطور متناوب. مهرماه 96 بعد از 2ماه رفتم باشگاه، بدون مشکل تمرین سینه انجام دادم ولی وقتی تمرین جلوپا یکم سنگین کار کردم به محض تموم شدن ست احساس سرگیجه و سبکی سر بم دست داد. انگار که خون و اکسیژن کافی به مغز نرسه ! بعد یکی 2 دقیقه دوباره تمرین کردم که علائم شدیدتر شد و تمرینو رها کردم و با استرس زیاد رفتم بیمارستان و نوار قلب گرفتم گفتن که مشکلی نیست . تا2،3هفته ای بعد اون روز حتی هنگام پله بالا رفتن و جابجا کردن اجسام سنگین اون حس میومد سراغم . ولی به مرور از بین رفت و 2جلسه ای فوتبال هم بازی کردم، حس کردم که خوب شدم رفتم باشگاه! سبک شروع کردم وکم کم تمرینامو جدی تر کردم. 3ماه . مشکلی نبود و طبق آنالیزعضله سازی هم داشتم. ولی گاهی زمان تمرین جلو بازو و پا وقتی ستای آخر رو سنگین میکردم ( نه بالا تر از آخرین حد توانم ) حس سرگیجه و سبکی سر به محض رها کردن وزنه سراغم میومد. مخصوصا زمان تمرینای پا. (آب کافی حین تمرین میخورم و دردی هم نداشتم تابحال)
    2هفته عید باشگاه نرفتم. دوباره که شروع کردم همین علائم با وزنه های سبک هم وجود داشت و نمیشد تمرین کنم. البته هنگام تمرین هوازی مشکلی ندارم.
    رفتم پیش متخصص قلب ، نوار قلب و اکو انجام شد که گفتن مشکلی برای ورزش ندارم. هولتر 24 ساعته هم جوابش نرمال بود. آزمایش خون هم دادم مشلی نبوده. فقط رنج نرمال سدیم که زده بود 135-145 ، واسه من 135 بود. فشارمم زمان معاینه نرمال بود.
    تمرینمو کم کم دوباره شروع کردم. الان زمان تمرین سینه و پشت بازو سنگین هم کار میکنم مشکلی پیش نمیاد برام، ولی جلو بازو و پا علائم پیداش میشه. مخصوصا تمرین پا که یکم میخوام سنگین کنم(خیلی پایین تر از حد توانم ) اون حس سرگیجه بعد رها کردن وزنه میاد سراغم و نمتونم تمرین کنم. یکم هم حس تاری دید بم دست میده.
    البته در جواب اکو برای میترال و تریکوسپید Regurgitation ( trivial) گزارش شده. آیا همین میتونه دلیل سرگیجه باشه؟ منعی برای ورزش بدنسازی و هوازی داره ؟ و اینکه ایا مصرف قهوه و کافئین برای من مضر هست و علائمو تشدید میکنه؟
    این مسئله که اجازه تمرین خوووب بم نمیده خیلی نگران و ناراحتم کرده.  خیلی خیلی ممنون میشم برای حل مشکل راهنماییم بفرمایید.
    جواب اکو هم براتون ارسال کردم. آیا لازمه هرچندوقتی چک بشم ؟ خیلی ممنون از لطفتون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر زهرامظاهری دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    ♡:
    من برای مقاله ام
    نوشته شمارو در گوگل درخصوص سندرم قلب شکسته مطالعه کردم
    میخواستم بپرسم اگر بخواهم مریض های این چنینی را بررسی کنم باید نوار قلبشان را ببینم یا چیز دیگر؟؟
    هدفم فقط داشتن یک سند و مدرک از بیمارستان برای ضمیمه مقاله ام است
    خسته نباشید روزه و نماز قبول با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر م.خ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام.
    بنده برای بارداری اقدام کردم چون فشارم بالا بود (۱۸ روی ۱۲) دکترم بهم گفت باید از دکتر قلب اجازه بگیرم که دکتر قلب نوار قلب گرفت خوب بود و اکو هم کرد که گفتند قلبم بزرگه. بهم دارو دادند و منو ارجاع دادند به دکتر غدد. به نظر شما با توجه به پیوستهایی که برایتان ارسال کردم وضعیت قلب بنده خطرناک هست
    من ۴۱ سال دارم و شاغل هستم و یک پسر ۱۰ ساله دارم. خیلی فکرم درگیر این مساله است ایا قابل درمان هست یا خیر؟ چون در نت که سرچ می کردم امیدی نداشتند. به نظر شما چکار کنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نگراني ندارد
      بايد فشارتان را بخوبي با دارو كنترل كنيد
      اگر مقدور هست ببينمتون
  • تصویر کاربر Mona شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام من 20سالمه دخترهستم مدته 1ساله ک قلبم خیلی درد میکنه دست چپمم درد میکنه تپش قلب شدید دارم البته به پهلوهامم میزنه درد چند ماه پیش اکو ونوار قلب گرفتم گفتن چیزی نیست راهنمایی میکنید??
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با توجه به سنتون احتمالا قلبي نيست و مسايل اضطرابي دخيله
      اگر ادامه داشت بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 23 سالمه دیشب تو خواب احساس کردم قلبم خیلی محکم تیر کشید سبار این اتفاق وحشتناک افتاد حالت خفیفی داشتم حس مرگ داشتم صدام در نمیومد نمیتونستم تو اون حالت تکون بخورم بعد یهو از خواب پریدم نمیدونم چی بود چ اتفاقی بود میشه راهنمایی کنید؟ سلام دکتر من 23 سالمه دیشب تو خواب احساس کردم قلبم خیلی محکم تیر کشید سبار این اتفاق وحشتناک افتاد حالت خفیفی داشتم حس مرگ داشتم صدام در نمیومد نمیتونستم تو اون حالت تکون بخورم بعد یهو از خواب پریدم نمیدونم چی بود چ اتفاقی بود میشه راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا حمله اضطراب و پانيك هست
      ولي اگر ادامه داشت يا تكرار شد بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر جعفری شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخیر من واقعا سپاسگزارم از اینکه اینقدر فکر آدم هستید حتی اگر مطب خودتون نيومده باشم من خودم کارشناس علوم آزمایشگاهی هستم برای همین اینقدر حساس هستم آقای دکتر سوالی داشتم اینکه من دکتر ارتش بیمارستان امام سجاد دکتر وزیریان منو اکو کرد گقت ای اف قلبت 50 شده و اینکه بعد از اون دکتر سرداری بیمارستان امام خمینی منو اکو کرد گفت 45 تا 50 درصد موندم واقعا کدوم درسته من ميخواستم فعلا داروهام مصرف کنم و سه ماه ديگه بيام خدمتتون و منو اکو کنید ميخواستم بدونم مشکلی نیست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      داروهاتونو استقاده كنيد و چند ماه بعد تشريف بياوريد
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر من دختر 23ساله هستم حدود 3سال هست ناحیه ی قفسه ی سینم و کتفم تیر میکشه بعضی وقتی ضربان قلبم تند میشه نوار قلب گرفتم گفتن مشگلی نیس ماله اعصابه ولی من هم چنان این دردو در قفسه ی سینم دارم حدود 1ساعت طول میکشه مخصوصا شبا اینجوری میشم لطفا راهنمایم کنید مشگل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر اکبر یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر پسری ۲۷ساله هستم که در سن۱۳سالگی تعویض دریچه اورت در بیمارستان شهید رجایی شده ام حالا پزشک بنده میگوید دریچه ات تنگ شده است باید عمل بشوی میخواستم بدونم ریسک عملم چقدره مشکل مالیم ندارم میتونم این عملو تو بیمارستان خصوصی انجام بدم ؟بعد جراح خوب در این زمینه میشه معرفی کنید ایا بیمارستان شهید رجایی خوبه انجام بدم ایا میتونم تعویض دریچه رو به صورت بسته انجام بدم ؟ باتشکر اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر تورج یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    وقتی پیاده روی میکنم یواش مشکلی ندارم وقتی یکمی بیشتر میدوم نفس کم میارم بعد استرس میگیرم میترسم ایا مشکل ازقلب هست یانه لطفا راهنمایم کن باتشک
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر