دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسمن سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من دو روزه دست چپم به صورت مداوم درد میکنه و درد تا پشتمم ادامه داره و تو یکی از انگشت هام دست چپم این درد بیشتره میتونه به اعصاب مربوط باشه یا قلب؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هر دو مورد
      بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر حسين جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام.من 44 سال دارم.بيماري من از 4 ماه قبل شروع شد که براي اولين بار خون اهدا کردم.حين اهداي خون 2 بار از حال رفتم و چندساعت در اورژانس بودم و با تزريق دو سرم مرخص شدم.قبل از اين اتفاق هميشه ورزش و تحرک زيادي داشتم اما اصلا قلبم مشکلي نداشت.الان 4 ماه است که درگير تپش قلب هستم.بعد از صرف غذا تپش شديدترميشود و اصلا امکان پياده روي ندارم مگر اينکه معده ام خالي باشد. به تجويز پزشک پروپرانولول10 مصرف ميکنم.قبل از عمل سينوزيت به درخواست دکتر اکوي قلب گرفتم که اسکن آن را ضميمه خواهم نمود.به گفته پزشک ظاهرا دريچه قلبم مشکل دارد.در يک ماه اخير سه مرتبه به مدت چند ثانيه تپش قلب شديد داشته ام به حدي انگار قلبم در حال ايستادن بود.قابل ذکر است که پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمويم با سکته قلبي در سن زير60 سال فوت شده اند وپدرم در سن 54 سالگي عمل قلب باز داشته اند.لطفا راهنمايي ام بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مدارک شما نرمال است . علایم شما بیشتر جنبه استرسی دارند
  • تصویر کاربر كازرانى جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر

    من ٣١ سالم هستش و شلي دريچه ميترال دارم كه پيشرفت نداشته و مشكل ساز نيست ولي دكتر تشخيص آريتمي دادن. هولتر نوار قلب گذاشتم. دكتر گفتن pvc ها تقريبا زياده من هيچ مشكل خاصي ندارم فقط گاهي كه استرس ميگيرم تنگي نفس مياد سراغم. در آب و هواي مرطوب و در شمال كشور اصلا حتي همين تنگي نفس رو هم ندارم،

    من حين مطالعه مطالب در اينترنت به سايت شما رسيدم ممنون از مطالب مفيد و اطلاعاتي كه در سايت گذاشتين.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر pvc ها زیادن بهتره ابلیشن شوید
    2. تصویر کاربر كازرانى دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم از پاسخ شما اقاي دكتر
      عكس هولتر نوار قلبم براتون ارسال كردم. ممنون ميشم نظرتون بفرماييد
      با تشكر
    3. تصویر کاربر كازرانى دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم از پاسخ شما اقاي دكتر
      عكس هولتر نوار قلبم براتون ارسال كردم. ممنون ميشم نظرتون بفرماييد
      با تشكر
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. عکسی نیومده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سجادبیات جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    اقای دکتر پیرو سوال قبلی فقط میخواستم بدونم داروهام خوب هست نیاز به داروی دیگه ندارم برای تنگی نفس؟؟ ممنونم و سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      داروهاتون تركيب مناسبي داره
  • تصویر کاربر ارزو شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    بهترین کرم واریس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      varesil cream
  • تصویر کاربر معین جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر،
    مادر بنده 59 سال سن دارند، در مراجعات دوره ای به دکتر قلب، درنتیجه سی تی آنژیو ایشان پریکاردیت به میزان moderate گزارش شده و در اکوی ایشان پریکاردین به میزان mild. اما با توجه به اینکه ایشان دارای علایمی نظیر تنگی نفس و مشکل در بالا آمدن نفس(نه همیشه بلکه در برخی مواقع خصوصا در زمان خواب) هستند، دکتر برایشان کلشیسین (روزی یک عدد) دادند که به مدت 2 ماه مصرف کرده اما با مراجعه مجدد با توجه به نتیجه اکو، تغییر چندانی در کاهش میزان آب دور قلب مشاهده ننموده و از چند روز پیش برای یک مدت دوماهه دیگرکلشیسین را تجویز نموده و برای 14 روز نیزو پرد 5(روزی یک عدد) دادند. ضمنا با توجه به اینکه در نتیجه سی تی آنژیو ایشان رگ LAD میزان 20 درصد گرفتگی دارد، دکتر فرمودند نیزی به آنژیوپلاستی نبوده و تنها آسپیرین را هفته ای 3 بار تجویز نمودند. البته ایشان آتورواستاتین 10 نیز روزی یک بار مصرف میکنند. در مراجعه اخیر مادرم به دکتر مغز و اعصاب، ایشان برای مادرم paroxetine 20mg تجویز نموده که میدانی با آسپیرین تداخل دارویی دارد. ضمنا آلپرازولام 0.5 و seroquel 25mg نیز تجویز کردند. مادر بنده با توجه به کاربرد این قرصها برای درمان استرس و امثال اینها و ضمنا نگرانی از تداخل با آسپیرین، از خوردن این داروها امتناع میکنند. آیا این داروها اثرات منفی بر قلب دارند؟ ضمنا درخواست قبلی بنده را که در سوال مربوط به پدرم نوشته بودم مجددا اینجا بیان کرده و از شما تقاضا دارم پزشکی حاذق در مغز و اعصاب معرفی نمایید.
    از شما بی نهایت سپاسگزارم.
    با احترام،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين داروها تداخلات جدي نداره و استفاده بشه مشكلي ايجاد نميكنه
  • تصویر کاربر آقا سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام پدر من بعد از عمل پارگی آئورت شکمی اخیرا تشخیص آنوریسم آئورت صدری براشون گذاشته شده و کاندید درمان اندوواسکلار هستن با توجه به اینکه 28 فروردین عمل باز برای پارگی آئورت شکمی انجام شده باید چه تصمیمی گرفت؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      مشكلي نداره و اقدام توصيه شده انجام بشه
  • تصویر کاربر آريا پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خسته نباشيد. فاميل دوست من ١٣ سالشه. يك روز حالت تحوع داشت رفت پيش دكتر دكتر چكاپ معمولي كرد و گفت مشكلي نيست اما فرداش سنكوب كرد. مگه ممكنه يك شخص مشكلي نداشته باشه اما سنكوب كنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سنکوپ انواع مختلف داره. در افراد نرمال هم میتواند اتفاق بیفتد
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر.و سپاس بخاطر راهنماییهاتون
    پدر من دچار بیماری قلبی و ضعف عضله قلب هستند .نظر یک پزشک متخصص استفاده از باتری بود.این پزشک پدرم رو به پزشک دیگری معرفی کردند که ایشون گفتند فعلا لازم نیست.
    پدرم به توصیه دکتر اول شروع به مصرف آتوراستاتین و وارفارین کردند. که بعدش به شدت بدنشون دچار ضعف و بی اشتهایی شده بودند.هفته گذشته با درد قفسه سینه و احساس تنگی قلب بیدار شدند .پس از تماس با 115 پزشک حاضر نوار قلب گرفتند و سطح اکسیزن خون و گفتند درد مربوط به قلب نیست.
    عصر همان روز پیش دکتر دوم بردیم ایشون هم با نوار که گرفتند گفتند مشکل از قلب نیست.ایشون آترواستاتین و وارفارین رو قطع کردند و به جاش نیترو کانتین و اسپیرونولاکتون و دیگوکسین دادند.حالا پدرم بعد از یک هفته هنوز اظهار می کنند گاهی قفسه سینه شون درد می کنه و گاهی ضعف دارند و گاهی خوب هستند.شما چه راهنمایی می کنید.
    باز هم از لطفتون ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينطور نميشه اظهار نظر كرد
      بايد با كليه مدارك مراجعه كنند و ويزيت و معاينه شوند
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدتی است که دچار تپش نا منظم قلب و درد در دست چپ و نفس تنگی میشوم. نوار قلب و ازمایش مربوطه چیزی را نشان نداده اند. در گذشته همواره دچار خستگی، سنگین بودن سر و گرفتگی عضلات شانه و پشت بوده ام. گاهی هم به صورت ناگهانی و با حالتی مثل برق گرفتگی از خواب می پریدم که بسیار دلهره آور بوده است. آیا اینها نشانه ای از بیماری قلبی میتواند باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بيشتر شبيه علايم اضطرابه
      ولي بهتره ويزيت و معاينه شويد چون دقيقا نميشه اظهار نظر كرد
    2. تصویر کاربر جواد جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر من به یکی از همکارانتون مراجعه کردم ایشون اکو گرفتن و گفتن برای تست ورزش مراجعه کنم. متورال والسارتان هیدروکلرو تیازید و الپروزولام تجویز کردن. تا حدودی بهتر شدم اما اصلا از طرز برخوردشون و اینکه هیچ توضیحی نمیدادن خوشم نیومد. میخوام به شما مراجعه کنم آیا باید مصرف دارو رو قطع کنم؟
    3. تصویر کاربر جواد جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر من به یکی از همکارانتون مراجعه کردم ایشون اکو گرفتن و گفتن برای تست ورزش مراجعه کنم. متورال والسارتان هیدروکلرو تیازید و الپروزولام تجویز کردن. تا حدودی بهتر شدم اما اصلا از طرز برخوردشون و اینکه هیچ توضیحی نمیدادن خوشم نیومد. میخوام به شما مراجعه کنم آیا باید مصرف دارو رو قطع کنم؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      براي تست ورزش متورال بايد سه روز قطع شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر