دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۴ سالمه و نزدیک ی هفتس بعد از غذا دچار ضربان بالا میشم تو حالت استراحت حسش میکنم مثلا پامیشم ی کاریو بکنم نفس تنگی میگیرم نفسم میگیره و باید بشینم تا ساکت بشه تو هر وعده غذایی اینطوری میشم درست بعد از غذا و بعد از مثلا نیم ساعت یک ساعت درست میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر مريم یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب ببخشيد مزاحم شدم. پسرم نارسايي خفيف ميترال دارد أيا لازم است براي بي حسي دندانپزشكي از امپول مخصوص استفاده كند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر نیاز به کار خاصی غیر از اقدامات معمول نیست

  • تصویر کاربر رها یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من 30 سال سن دارم چندین سال هست که گهگاهی تنگی نفس پیدا میکنم و انگار عضلات قلبم محکم میشه وقتی میخوام نفس بکشم قلبم درد بدی میگیره جوری که نمیتونم نفس عمیق بکشم احساس میکنم الان رگ قلبم پاره میشه یه چند دقیقه ای اینجوری هستم بعضا تا 1 ساعت بعد سعی میکنم برم تو هوای ازاد تا بهتر بشم سال 92 بخاطره همین مشکل و اینکه نمیتونستم کامل بخاطره فشار زیادی که به قلبم میومد دراز بکشم رفتم بیمارستان شهید رجایی نوار قلب انجام دادم دقیق یادم نیست فکر کنم اکو هم انجام دادن گفتن چیزی نیست دریچه میترال قلبتون گشاده بایستی کارای سنگین نکنید در صورتی که من این اتفاق تو خوابم برام افتاده میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی نیست و اصطدابیه

      به روانپزشک مراجعه کتید و اگر بهتر نشدید تست ورزش هم جهت اطمینان انجام دهید

  • تصویر کاربر حقدوست جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    کارویدیول - پرسش 75238

    حقدوستجمعه 26 مهر 98 حمله قلبی

    با سلام و احترام. بنده 6سال پیش سکته کردم و یکی از رگ های اصلی قلب مسدود شد. کمیسیون پزشکی تصمیم گرفتند که هیچ عمل فیزیکی بر رو قلب انجام نشود چون بافت های آن قسمت قلب از بین رفته بود و فقط تصمیم به دارو درمانی به جهت تثبیت وضعیت موجود نمودند و داروی کارویدیول از دز پایین شروع و اکنون با دز 25 در صبح 25در شب مصرف میکنم. میخواستم بدونم آیا این مصرف صحیح است.. بعد مصرف هم بی حس و حالی دارم و درد در زیر قلب. 
    الان EF بنده 25 است. ممنونم میشم مرا راهنمای کنید. 
    در ضمن مشکلی در راه رفتن و ورزش ندارم. ورم پا هم ندارم 
    با سپاس و امتنان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کاملا بستگی به علایمتون و فشار و صربان و پمپاژ قلب داره

      باید بیمار و مدارک دیده شوند تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر ندارم یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام
    ضمن تشکر
    برای این بیماریها که در ام ار ای هست یعنی:
    منطقه ای از بطن راست کم حرکته ایا این باعث اختلال کار قلب میشه و در این صورت چه باید کرد؟
    دیافراگم هر دو طرف بالاتر از محل خود است ایا برای کار قلب مشکل ایجاد میکنه و را درمانش چیه ؟چون واقعا این محل قرار گیری دیافراگم بالاتر از محلش در تنفس ایجاد مشکل میکنه و شکم درد و درد فقسه سینه دارم
    برای ضربان بالا که با قرص حل نمیشه عمل تعبیه icdهست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر من نزدیک ۶ ماه هستش سمت قلبم گاهی درد میگیره، ۳ بار نوار قلب گرفتم و یکبار اکو، پیش متخصق قلب هم رفتم ولی گفتن که قلبم هیچ مشکلی نداره، من بدنسازی هم کار میکنم، ممکنه بابت ورزش باشه؟ البته ۶ ماه هستش اینجوری شدم و هیچ دارویی هم مصرف نمیکنم، آزمایش خون و ادرار هم دادن فقط گفتن ویتامین دی ام یه مقدار پایین هستش، متخصص قلب گفت هر ۶ ماه یه آمپول د۳ بزنم همین، ممنون میشم راهنمایی کنید، تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد عضلانی باشه

      بهتره ویزیت شوید

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید مادرم ۶۰ سال سن دارند با بیماری روماتیسم قلبی و اینکه دریچه میترال شون را ۲ سال پیش بالون زدند الان قرص وارفارین روزی ۱ عدد و قرص آسپرین شبی یک عدد مصرف میکنند، البته قرص وارفارین مرتب با ازمایش pt انعقاد خون تغییر میکنه از روزی یک عد تا بعضا یک و یک چهارم مرتب تغییر میکنه.البته ایشان اصفهان زندگی میکنن. چند روزی هست که سیستم ایمنی بدنشون پایین اومده خیلی سرمایی شدند که تو این فصل زیر کُرسی میخوابند و تو این ماه ۳ مرتبه سرما خوردند که یکبارش همراه با عفونت گلو ومصرف سفکسیم. لطف میکنید یک قرص تقویت سیستم ایمنی یا مولتی ویتامین معرفی نمایید که با داروهاش و وارفارین تداخل نداشته باشه. در ضمن پرپرانونل هم مصرف میکنند. ممنون از لطف و محبتتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ویتامین سی مصرف کنند 

      تداخل نداره

  • تصویر کاربر جبار یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    بزرگ شدن قلب و پمپاژنکردن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      اپنه خواب میتونه مشکل قلبی ایجاد کنه

  • تصویر کاربر پروین دوشنبه ۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام.استادگرامی.مادرم ۶۶ساله باتشخیص علایم CHB/AFlگفتن پیس میکر لازم دارن.ممنونم راهنمایی بفرمایید.تصویرهم ارسال کردم خدمتتتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      با این نوار نمیشه گفت باطری نیازه یا نه

      با مدارک به فوق الکتروفیزیو لوژی مراجعه کنند

      ممکنه مسمومیت با دیگوکسین باشه یا علت دیگری

  • تصویر کاربر آرزو سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،خسته نباشد،برای بار دوم مزاحمتون میشم در رابطه با سوال قبلم کد رهگیریش(x20fz029731)مزاحم میشم، بنا به دلایلی هنوز موفق به عمل قلب نشدم و از طرفی نوبت عمل بینی از قبل داشتم، خواستم با توجه به این اوضاع قلبم مشکل vsd،میتونم عمل بینی انجام بدم؟چقد ریسک داره؟عوارضش چیه؟ یکی دوتا دکتر بهم گفتن باید قبل عمل بینی آنتی بیوتیک بخورم یه سری امپول بزنم،خواستم نظر شما رو بپرسم،حرفهای شما خیلی واسم مهمه، ممنون میشم ایندفعه هم پاسخ بدید، تشکر????❤️
    و اینکه اقای دکتر خطر عمل نکردن قلبم چه چیزی در آینده میتونه باشه؟ و چقد فرصت دارم که عمل کنم یه دکتر گفت شاید واسم مشکلی ایجاد نکنه،یکی گفت زیر30سال باید عمل بشه،الان27سالمه
    تو رو خدا جوابمو بدین، و روزی اگه قرار باشه عمل کنم حتماً حتماً واسه ویزی. . آنژیوگرافی مزاحم شما میشم چون واقعا هم با حوصله جواب میدید هم مهربون هستین و صحبتهای شما بهم آرامش میده هر وقت استرس عمل سراغم میاد پاسخی که واسه سوال قبل دادید رو گوش میدم کلی اروم میشم. ❤️
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت بيماري اندازه حفره ها و فشار ريه داره
      بايد با مدارك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر