دکتر محمد حسین نجفی

خروپف ساده و قدیمی می تواند کمی آزار دهنده باشد به خصوص برای کسانی که به آن گوش می دهند. اما زمانی که بارها و بارها یک خروپف کننده برای لحظات کوتاهی دچار قطع تنفس یا آپنه خواب می شود، می تواند به مشکلات قلبی و عروقی منجر گردیده و به طور بالقوه تهدید کننده حیات به حساب بیاید.

آپنه خواب یک بیماری شناخته شده است که در آن فرد ممکن است مکث در تنفس را پنج تا ۳۰ بار در هر ساعت یا بیشتر، در طول خواب تجربه کند. در وقفه تنفسی، فرد برای با دهان نفس کشیدن از خواب بیدار می شود. در نتیجه آپنه خواب مانع یک خواب آرام شده و ممکن است با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

درمان آپنه خواببیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی چهارمین علت و عامل اصلی ناتوانی است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای هر دو است.

شواهدی بر رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا و نیز بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که به طور کلی بسیار قوی بوده و مردم واقعا نیاز به دانستن آنها دارند.

یک پنجم بزرگسالان از حداقل آپنه خفیف خواب رنج می برند و مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند. در رایج ترین نوع آپنه انسدادی خواب، وزن در قسمت بالای قفسه سینه و گردن منجر به انسداد جریان هوا می شود. (نوع دیگری از آپنه خواب به نام آپنه مرکزی به مراتب شیوع کمتری دارد ).

آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است که آن هم یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته محسوب می شود. علاوه بر چاقی کمک کننده به آپنه خواب ،محرومیت از خواب یا کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند، در یک چرخه ناسالم در حال انجام، منجر به چاقی بیشتر گردد.

در OSA راه های هوایی فوقانی بسته می شود؛ زیرا ماهیچه هایی که آن را باز نگه می دارند، وزن خود را از دست می دهند. در نتیجه هر بار که راه هوایی بسته می شود، یک مکث در تنفس به وجود می آید.

نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی (CSA) است که به مراتب شیوع کمتری دارد. در CSA مغز به طور منظم به دیافراگم، سیگنال های انقباض و گستردگی را ارسال نمی کند. خروپف های محدودکننده ای با CSA وجود دارد که با سکته مغزی ساقه مغز در ارتباط است. دلیل آن ضربانات تنفسی است که به ساقه مغز وارد می آید.

افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند و در نتیجه مستعد ابتلا به حوادث و یا به خواب رفتن نابجا هستند.

درمان مناسب آپنه خواب چیست؟

یکی از درمان های آپنه خواب دستگاه CPAP است که شامل پوشیدن ماسک به هنگام خواب است. این دستگاه فشار هوا در راههای تنفسی را طوری نگه میدارد که آنها به سمت پایین نزدیک نشوند. بعضی از بیماران، واکنش های بدی به ماسک می دهند، اما طراحی آنها به طور قابل توجهی تکامل یافته و پیدا کردن نمونه مناسب را آسانتر ساخته اند.

درمان وقفه تنفسیدر یک مطالعه خواب، پزشکان مکث در تنفس برای تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف می باشد یا نه را شمارش نموده اند، که پنج تا ۱۵ دوره در هر ساعت آپنه خواب در حد متوسط و ۱۵ تا۳۰ دوره در هر ساعت آپنه خواب شدید تعریف شده است. این بدین معنی است که بیش از ۳۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.

با آپنه خواب ،خواب فرد به سمت دوره های زمانی کوتاه کشیده می شود که در آن تنفس قطع شده و دیگر هیچ صدایی شنیده نمی شود.

چگونه راحت بخوابیم؟

اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن یک خواب خوب درشب هستید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید، اما آن را درست قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پمپاژ آدرنالین می شود و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

– قبل از خواب از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنید.

– یک برنامه روتین برای قبل از به خواب رفتن داشته باشید؛ مانند: گرفتن یک حمام آب گرم، کم کردن نور چراغ و یا مصرف برخی از دمنوش های گیاهی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سوزان سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام .
    حدود 4 ماه پیش مادرم به دلیل ایست قلبی فوت کرد . 10 روز قبل از فوت (یعنی روزی که قراربود در بیمارستان بستری بشه ) به دکتر مراجعه کردیم .انگشتان پای راست مادرم کبود شده بود . دکتر گفت چیز مهمی نیست و رفع میشه . لازم به ذکر هست که مادرم دیابت نوع 2 و روماتیسم مفصلی داشت وحدود 14 سال پیش جراحی قلب باز شده بود ولی مرتب داروهاشو شامل دیلبزید 60 و وارفارین و ... رو استفاده می کرد . نتیجه ی آزمایش E.S.R ( یکی از آزمایشات روماتیسم ) : 72 و نتیجه ی آزمایش هموگلوبین : A1C : 8/5 ( یه هفته قبل از فوت ) بود . قبل از فوت استفراغ ودر آمبولانس دچار تنگی نفس و سپس ایست قلب شد و متاسفانه احیا هم نتیجه نداد . می خواستم بدونم با توجه به اینکه مادرم مرتب داروهاشو مصرف می کرد چه عاملی باعث ایست قلبی شده ؟ تو رو خدا کمکم کنید با وجود گذشت 4 ماه هنوز عذاب وجداان دارم که نکنه سهل انگاری کردم .
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر یاس سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من در معاینات پزشکی متوجه شدم اریتمی دارم. به پزشکی مراجعه کردم بعد از نصب هولتر گفتند 18 درصد هست اریتمی ات. بیا ابلیشن کن. ولی من از ترس اینکه مبادا بعد عمل بدن دستکاری شود و دوباره احتیاج به عمل های دیگر باشد ترسیدم برم انجام بدم. ایا میشه این عمل رو انجام بدم و به فردی که قراره باهاش عروسی کنم نگم که ابلیشن انجام دادم؟ چون نمیخوام باعث نکرانی ایشون بشم میشه راهنماییم کنید ممکنه این اریتمی باعث سکته من بشه؟ ایا برای بارداری ممکنه اتفاقی برام بیفته؟؟ خواهشا کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ابليشن اگرچه عوارضي دارد ولي شانس عارضه كم است
      نوع اريتمي شما را نميدانم
      و براي تصميم گيري بهتر است مداركتان را ببينم
  • تصویر کاربر زانیار پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ، من پسری 19 ساله با ورزن تقریبا 60 کیلو گرم هستم ، و متاسفانه مشکلی دارم که بعد از چندین بار مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مختلف نتیجه نگرفتم ، متاسفانه هر وقت میخوام ورزشی انجام بدم اگر 10 متر بدوم ، چنان ضربان قلبم بالا می رود که تنفس برایم مشکل میشود و حالت تهوع میگرم و تعداد تنفسم بشدت زیاد میشه ، همین موضوع باعث شده هرگز نتونم ورزش کنم ، ممنون میشم اقای دکتر راهنماییم کنید چون واقعا اذیت میشم حتی با دوستام نمیتونم یه فوتبال ساده انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخ بايد معاينه انجام گيرد
      نوار قلب
      اكوكارديوگرافي
  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    برادرم حدود 2سال پیش در سن 7 ماهگی بعلت سوراخ درقلب وفشار ریه عمل قلب باز شده است حالا با گذشت دو سال هنوز افزایش وزن چندانی نداشته است ودر ناحیه زیر قفسه سینه قسمتی دچار تورم خفیفی شده است وهمچنین دچار پرخاشگری وشب ادراری نیز شده بنظر شما راهکار مناسب برای این وضعیت چیست ؟ این وضعیت درحالی است که دکتر قلب وی از وضعیت قلبی او راضی است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      شب ادراري و پرخاشگري ربطي به مشكل قلبي درمان شده ندارد
  • تصویر کاربر زاکیه پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام

    مادر من بیست سال پیش به دلیل وجود تومور خوش خیم در بطن چپ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفتند
    این عمل به مدت 8 ساعت بطول انجامید و به دلیل خارج کردن ریشه این تومور و اطمینان از پاکسازی کامل قلب، بخشی از دیواره قلب دچار آسیب شد که به گفته پزشک این آسیب دیواره قلب در همان حین عمل با کمک پرده های اطراف قلب بازسازی شد و شکر خدا بعد از 20 سال این تومور عود نکرده است
    ابعاد این تومور به اندازه یک نارنگی بود
    ار عوارض بعد از عمل ، ایجاد نامنظمی های قلبی بصورت تپش های شدید و طولانی مدت در طول 24 ساعت بود که به مدت 16 سال این تپش ها ادامه داشت و سپس کنترل شد
    از 4 سال گذشته با نوع دیگری از نامنظمی ضربان مواجه شده است که همان کندی ضربان قلب است
    این کندی ضربان قلب منجر به حالت حمله قلبی برایش می شود که فاصله این حملات قلبی تا یک سال گذشته 2 ماه یکبار یا ماهی یکبار بوده است
    اما اخیرا فاصله این حملات کمتر شده است تا جاییکه هر 6 یا 8 روز دچار حمله می شود
    پزشک متخصص که تحت نظرش می باشد هشدار داده بود که در صورتی که فاصله حملات به دو هفته یکبار برسد باید اقدام به کارگزاری باطری نماید
    ار آنجا که قلب مادرم خیلی حساس است و این عمل باطری نیز بیشتر روحیه ایشان را خراب کرده به هیچ وجه حاضر به استفاده از باطری نیست

    خواهشمند است در صورتیکه امیدی برای درمان این عارضه از طریق سلول های بنیادی وجود دارد ما راهنمایی بفرمایید

    در ضمن طبق بررسی ها و اکوهای قلبی ، تشخیص داده شده است که این کندی ضربان ناشی از همان عمل سنگین و آسیب دیدن عضله قلب است و ارتباطی با سن ندارد
    سن ایشان هم اکنون 68 سال است و از 64 سالگی با این حملات قلبی دست و پنجه نرم کرده است

    منتظر پاسخ و راهنمایی جنابعالی هستیم - انشالله که امیدی باشد به حق امام حسین
    توکل برخدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      كارگذاري باتري قلب نباز به جراحي باز نداشته و بسيار ساده است
      اگر بتوانم ايشان را ويزيت كنم احتمالا ميتوانم كمك بيشتري در انتخاب پزشك تعبيه كننده باتري بكنم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    ا سلام و عرض خسته نباشید - آقای دکتر بنده جوانی 23 ساله هستم که 8 سال پیش پیوند کلیه شدم ... سال قبل به دلیل طپش قلب و درد قفسه سینه به پزشک قلب مراجعه نمودم ایشان با مشاهده نوارقلب و هولتر مانیتورینگ تشخیص pvc دادند و داروی متورال 50 نصف دوبار در روز برایم تجویز نمودند تا اینکه خرداد امسال درد و طپش قلب شدیدتری احساس کردم و دوباره به متخصص مراجعه نمودم اینبار ایشان داروی سوتالول دو بار در روز برایم تجویز نمودند و دوباره هولتر گرفتند با مشاهده برادی کاردی در هولترم دارو را قطع نمودند و فقط داروهای فشار آملودیپین 5 دوبار در روز و لوزارتان اچ 50 دو بار در روز را مصرف می کردم اما با ادامه روند درد به متخصص دیگری رجوع نمودم ایشان دیلتیازم نصف دو بار در روز را برایم شروع کردند با یک ماه مصرف به دنبال سرگیجه شدید و ضعف و نفس های کوتاه دوباره به اشیان مراجعه کردم ایشان دستور اکو و هولتر مانیتورینگ فشار و نوارقلب دادند پس از بررسی گفتند اکو بنده مشکلی ندارد EF=55 - هولتر فشار نیز همینطور و داروهای فشار را قطع نمودند اما با مشاهده هولتر نوارقلب pvc از نوع single-Bige-trige به دفعات و برادی کاردی را تشخیص دادن (گاها ضربان به 36 و 35 نیز رسیده بود ) - برادی کاردی به دلیل مکث جبرانی pvc است و داروی کارودیلول 6 نصف دوبار در روز را شروع کردند اکنون دو هفته از مصرف این دارو نیز می گذرد ولی همچنان نفس های کوتاه به طوری که از هرگونه فعالیتی عاجزم اذیتم می کند ....می خواستم نظر شما را بدانم ..آیا عمل ابلیشن برای من جواب می دهد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله ممكن است ابليشن باعث از بين رفتن كانون pvc شود
      با يك فلوشيپ اريتمي تماس بگيريد
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.من در سن 19 سالگی به اسرار یکی از دوستام برای اولین بار شیشه استفاده کردم وقتی واسه خواب رفتم یکدفعه دچار استرس شدید شدم و قلبم چنان شروع به تپش کرد که قابل شمارش نبود بعد به بیمارستان رفتم با یه آمپول خوب شدم الان 28 سالمه هم ورزش میکنم هم دوندگی هر روز .نه نفس تنگی دارم نه خسته میشم ولی سوالم اینه .یک مدتی هستش تو خواب یکدفعه بیدار میشم احساس میکنم قلبم نمیزنه وقتی بیدار میشم دست پام بی حسه بعد تپش قلب شدید میگیرم مثل همون سال که شیشه استفاده کرده بودم تو این چند سال 10 بار بی دلیل اینطوری شدم حالت عادی 75 تا تپش دارم در 1 مین ولی تو خواب اینطوری میشم .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام توصيه به هولتر ٢٤ ساعته نوار قلب ميكنم
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 871 مشاهده پرسش
    با عرض سلام واحترام پیروی سئوال قبلی ضمن ارسال 2ص گزارش سی تی آنژیو در مراجعه به دکترمحترم متخصص قلب شهرستان در جهت کم نمودن درد ناشی ازماسل بریچ که دائمی میباشد قرصxanaxودیلتیازم120ونیتروکاردین را تجویز نمودن .نظر حضرت عالی بسیار مهم است خواهشمند است راهنمائی فرمایند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      رگهاي تغذيه كننده قلب مانند رودخانه از سطح قلب منشعب ميشوند
      گاهي اوقات مانند تونل وارد فضاي زير ماهيچه قاب قرار ميگيرند و با هر تپش قلب شديدا دوشيده ميشوند به اين حالت
      Muscular bridge
      گفته ميشود.
      Muscle bridge
      ميتواند عامل درد سينه باشد.

      درمان دارويي براي ان وجود ندارد ولي در صورت شديد بودن و علامتدار بودن نيازمند جراحي باز قلب هستند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر