دکتر محمد حسین نجفی

تاثیر خواب بر قلب باورنکردنی است! خوابیدن کاری تجملی نبوده و برای سلامت قلب ضروری است. خواب به بدن در ترمیم خود کمک می کند. افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند بدون در نظر گرفتن عادات، سن، وزن، سیگار کشیدن و ورزش ، در معرض خطر بالاتری برای بیماری های قلب و عروق قرار دارند.

استرس و بی خوابی

وقتی فردی دچار استرس می شود، این استرس می تواند خواب فرد را دچار اختلال بکند، حتی ممکن است گاهی پیش بیاید که فرد با استرس زیاد از خواب بیدار شود، و دیگر نتواند به خواب برود. این سطح از استرس برای فرد مورد نظر آزاد دهنده می باشد. برای اطلاعات بیشتر راجع به این مشکل و درمان آن با قرص پروپرانول، ویدیوی زیرا را مشاهده کنید

تاثیر خواب بر سلامت قلب

یک مطالعه که ۳۰۰۰ بزرگسالان بالای ۴۵ را مورد بررسی قرار داده ، نشان داده است که کسانی که کمتر از شش ساعت در شب میخوابند نسبت به افرادی که شش تا هشت ساعت در شب خواب کافی داشته اند ، دو برابر احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی در آنها بیشتر است.البته به طور کامل مشخص نیست که چرا خواب کمتر برای سلامت قلب مضر است، اما محققان دریافته اند که خواب خیلی کم علل اختلالات در شرایط زمینه ای سلامت و فرآیندهای زیستی مانند سوخت و ساز گلوکز، فشار خون، و التهاب است.

یکی از دلایلی که ما می دانیم که چگونه خواب برای قلب حیاتی است این است که بیماران مبتلا به آپنه خواب ، (شرایطی که باعث می شود چند بار در شب از خواب بیدار شوند) اغلب سلامت قلبی شان را به خطر می اندازد. دلیل این است که در دوره عمیق استراحت، بدون بلند شدن از خواب ، مواد شیمیایی خاصی فعال میشود که بدن را از دستیابی مدت طولانی به ضربان قلب و فشار خون پایین آمده ، حفظ میکند که با گذشت زمان، اینحالت می تواند به فشار خون بالا در طول روز و شانس بیشتر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی منجر شود.

بسیاری از مطالعات رابطه بین آپنه خواب و بیماری های قلبی عروقی نشان داده اند. یک مطالعه نشان داده که مردان مبتلا به آپنه شدید خواب بیش از یک دوره هشت ساله، ۵۸ درصد بیشتر احتمال ابتلا به نارسایی احتقانی قلب نسبت به مردان بدون اختلال تنفس در شب داشته اند . خواب بد (به عنوان مثال به عنوان یک نتیجه از تغییر برنامه کار و یا عادات خواب) می تواند همچنین شما را بیشتر در معرض این خطر قرار دهد .

بیماری قلبی در جوانی

تحقیقات اخیر نشان داده است که خواب بیش از حد کم در اوایل زندگی می تواند عوارض اینگونه ای داشته باشد . برای مثال ، در یک مطالعه ، جوانان و نوجوانانی که خواب خوب نداشته اند در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی بوده اند . این نوجوانان سطح کلسترول بالاتر از شاخص توده بدنی ، اندازه دور کمر بیشتر، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا داشته اند .

تاثیر کم خوابی بر قلب

اختلالات خواب و از دست دادن مزمن خواب می تواند شما را در معرض خطراتی همچون موارد زیر قرار دهد :

خواب مورد نیاز بدن در طول روز

بدن به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

اغلب افراد بالغ به حداقل ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. با این حال، بیش از یک سوم افراد بالغ آمریکا بیان دارند که این مقدار توصیه شده از خواب را دریافت نمی کنند. در حالی که این روند برای یک یا دو روز بدون مشکل است اما نداشتن خواب کافی در دراز مدت می تواند به بروز مشکلات جدی قلب منجر شده و برخی بیماری ها را تشدید کند.

کمبود خواب و چاقی

کمبود خواب به نظر می رسد که با افزایش گرسنگی و اشتها ارتباط داشته ، و احتمالا به چاقی منجر میشود . با توجه به مطالعه سال ۲۰۰۴، افرادی که در روز کمتر از شش ساعت خواب داشتند تقریبا به احتمال ۳۰ درصد بیشتر به چاقی مستعد ترند نسبت به کسانی که هفت تا نه ساعت خواب بوده اند.

تحقیقات اخیر بر روی ارتباط بین خواب و پپتید تنظیم کننده اشتها متمرکز شده است. گرلین تحریک کننده گرسنگی و لپتین سیگنال سیری به مغز و کاهش اشتهاست ، زمان خواب کوتاه با کاهش لپتین و افزایش گرلین در ارتباط است. تنها از دست دادن خواب به نظر اشتها تحریک نمیکند. همچنین هوس برای غذاهای با چربی بالا، با کربوهیدرات بالا تحریک مینماید .

بی خوابی و تپش قلب

محققان دریافته اند که بی خوابی موجب افزایش نامنظم ضربان قلب می شود. و این امر سبب ساز انواع اختلالات در خونرسانی به دیگر اندام های بدن می گردد! بی خوابی یا کم خوابی و تپش قلب رابطه تنگاتنگی با هم دارند. ازین رو باید برای داشتن گردش خون سالم، به خواب خود اهمیت دهیم.

کمبود خواب باعث مرگ میشود!

نتایج منتشر شده ، در سال ۲۰۰۷ ، نشان داد که کسانی که خواب خود را از ۷  ساعت به ۵ ساعت یا کمتر در شب قطع کرده بودند خطر مرگ ناشی از همه این موارد در آنها به دو برابر افزایش یافته بود . به طور خاص ، کمبود خواب خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را دو برابر میکند .

خواب راحت

خواب و بیماری های قلب و عروق

خواب ناکافی فقط یک واقعیت آزار دهنده از زندگی نیست. مطالعات نشان داده که کم خوابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. در واقع، تاثیر خواب بر قلب، به صورت یک چرخه می باشد: خواب ناکافی به نظر می رسد در ایجاد بیماری های قلبی عروقی کمک کننده است و بیماری های قلبی عروقی ممکن است خواب شما را مختل کنند. اگر شما از این چرخه معیوب مشکلات خواب خود چشم پوشی کنید، میتواند گسترده تر شود .محرومیت از خواب می تواند به خطرات بالاتر از مشکلات سلامتی مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی، و سکته منجر شود. با توجه به مطالعات صورت گرفته در دانشکده پزشکی هاروارد، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، یک شب بدون خواب کافی می تواند علت فشار خون بالا در روزهای دیگر گردد.

اثرات بی خوابی بر فشار خون

تاثیر خواب بر قلب به همینجا ختم نمی شود. خواب کم با فشار خون بالا، تصلب شرایین (گرفتگی و یا سخت شدن شریان ها که با بیماری عروق کرونر ارتباط دارد )، نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته، دیابت و چاقی مرتبط است. به نظر می رسد خواب کم مقدار معینی از مواد خاص را در بدن شما افزایش میدهد ، مانند پروتئین C واکنشی ، که نشان دهنده یک مشکل التهابی است. بنابراین، التهاب، چگونگی پاسخ بدن به صدمه، عفونت یا بیماریست ، که ممکن است بخشی از دلیل کم خوابی ، سیستم قلبی و عروقی شما را تحت تاثیر قرار دهد .

 خواب کم همچنین باعث می شود بدن هورمونهای استرس بیشتری تولید نماید که ممکن است در ایجاد بیماری های قلبی عروقی کمک کننده باشند. از سوی دیگر، گاهی اوقات علائم مربوط به بیماری های قلبی عروقی می تواند به علت یک خواب کم باشد . شرایطی که ممکن است خواب شما را مختل نمایند عبارتند از:

سلامت قلب با خواب کافی

تاثیر خواب بر سیستم ایمنی بدن

هنگامی که شما در حال خواب هستید، سیستم ایمنی بدن شما سیتوکین حفاظتی و آنتی بادی مبارزه کننده با عفونت تولید مینماید. این ابزاری برای مبارزه با مواد خارجی مانند باکتری ها و ویروس هاست. این سیتوکین ها و دیگر مواد محافظ همچنین به خواب شما، به انرژی بیشتر سیستم ایمنی بدن برای دفاع در برابر بیماری کمک میکنند.

محرومیت از خواب بدین معنیست که سیستم ایمنی بدن شما فرصتی برای فراهم ساختن نیروهای خود ندارد. همچنین ممکن است شما قادر به بهبود یافتن از بیماری نباشید . کم خوابی بلند مدت خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

تاثیر خواب بر تنفس

تاثیر خواب بر قلب یکی از ابعاد کم خوابی است. از آنجا که محرومیت از خواب می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند شما را بیشتر به مشکلات تنفسی مانند آنفلوانزا شایع سردسیری آسیب پذیر میسازد. اگر شما در حال حاضر یک بیماری ریوی مزمن دارید، کم خوابی به احتمال زیاد آن را بدتر میکند .

خواب شب

تاثیر خواب بر دستگاه گوارش

ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی در هنگام خواب از مغز ترشح می شود. جالب است بدانید که نه تنها مغز، که دستگاه گوارش نیز این هورمون را تامین میکند. لذا کم خوابی باعث عملکرد نادرست دستگاه گوارش می گردد.

چگونه خواب خود را بهبود دهیم

خبر خوب این است اقداماتی وجود دارد که شما می توانید برای بهبود خواب تان انجام دهید و این امر باعث تاثیر خواب بر قلب شما خواهد شد. این ایده خوبی است که با پزشک خود یا دیگر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی در مورد مشکلات خواب تان، حتی اگر به نظر شما اندک هستند ، صحبت نمایید . ممکن است تغییر در شیوه زندگی و یا درمان به بهبود خواب شما کمک کنند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

4.3/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر charaghi چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر..
    فردی ۴۶ ساله هستم ،مدت ۱۵ سالی هست که فشار خون بالا دارم لوزارتان ۲۵ یکی صبح یکی شب استفاده میکنم ،با این وجود گاهی اوقات باز هم فشار خون بالا دارم متاسفانه مدتی هم هست که تپش قلب شبانه دارم خواستم لطف بفرمایید راهنمایی کنید که برای درمان چه اقداماتی انجام دهم؟باتشکر🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    من ۲۷ سالمه همیشه مضطربم و استرس شدید دارم و قلبم و دست چپم گاهی درد میکنه و تپش قلب میگرم به گونه ای که گاهی دستام لرزش داره! بعضی شبا هیچ خوابم نمی بره و گاهی با وقفه تنفسی از خواب میپرم هر شب احساس میکنم میخوام بمیرم
    چکار کنم؟ داروی کم عوارضی هست که مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اینها همه علایم اضطرابی است پروپرانولول ۱۰ صبح و شب بخورید و یک روانپزشک ببیند
  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ سالم هست باردارم تقریبا ۴ ماهم قبل از بارداری هم تپش قلب داشتم یه وقتایی احساس میکردم ضربان قلبم جامیوفته حس بدی داشتم چندین بار به فوق تخصص قلب مراجعه کردم اکو کردم هولتر بستم گفتم مشکل قلبی نداری هر چی قرص ب ای تپش خوردم فایده نداشت تا اینکه یه مدت آلپرازولام خوردم و کاملا خوب شدم اما الان باردارم نمیتونم بخورم و همش احساس میکنم قلبم میخواد وایسه مخصوصا شبهایی که کمبود خواب دارم حس خیلی بدی تو قلبم دارم خیلی میترسم نکنه بمیرم ???? خیلی میترسم شما بفرمائید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم تماما اضطرابی است قلب شما مشکلی ندارد با یک روانپزشک مشورت کنید بهتر است
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    پدر بنده دو سال پیش آنژیو پلاستی شدند و در حین آنژیوپلاستی خون لخته شد و پزشک گفت 30 درصد قلب فعال نیست و قرص پراسوگل ضد انعقاد آسپرین و ایزو سورباید مصرف می کنند الان چند شبی هست که نمی تونن بخوابن و میگن نفس ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید چکار باید کرد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      باید ویزیت بشوند نیاز به اکو و نوارقلب جدید می باشد
  • تصویر کاربر ندا سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر بنده خیلی خواب کم و بدی دارم حتی موقع خاب هم فکر میکنم بیدارم صبح هها احساس درد توی قلبم حس میشه و توی سرم موقع دراز کشیدن صدای ضربان قلبم رو مثل همراه صدای باد می‌شنوم. اکو شدم شلی دریچه دارم لطفا راهنماییم کنید چه دارویی استفاده کنم خابم خوب بشه و آیا درد قلبی من خطرناکه؟ 29سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها علایم اضطرابی است و قلبتان مشکل مهمی ندارد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام!آقای دکتر من یکی ازدنده های سمت چپ قفسه سینم درد داشت من برای اخطلال نعوظ قرص تاخیر خوردم بعد انجام کار رفتم عکس کرفتم گفتم شاید ترک داشته باشه ولی چیزی نشان نداد فقط گفت بزرگی نسبی کناره ی قلب مشاهده شد
    آیا این امکان داره اثر قرص تاخیری باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر به آن مربوط نیست اگر خیلی نگران تان کرده یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    درود
    شغل من به صورت شیفتی هست و زمان هایی که دچار کمبود خواب هستم درد و تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه دارم و گاهی هم از خواب که می پرم سوزش سمت چپ قفسه سینه و بی حسی و سوزن سوزن شدن ناگهانی هر دو دست دارم و یکباره و با شتاب از خواب می پرم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      این دردها معمولا بیشتر ناشی از استرس است ولی برای اینکه خیالتان راحت شود یک تست ورزش واکو انجام دهید
    2. تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      درود و سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فارا جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خیلی ممنون از وقتی که میذارید
    من یه مقاله در مورد داروهای گیاهی از شما دیدم
    خواستم بپرسم رویکرد درمانی شما کاملا مدرنه یا از روش های سنتی هم بهره میبرید
    و سوال دیگه این که برای فردی که افتادگی شدید دریچه ائورت داره و عملکردش تقریبا به 61 درصد رسیده آیا امکان بهبودی وجود داره؟ از نظر علم پزشکی بهبود ممکنه یا صرفا میتونه با کنترل استرس همین سطح رو حفظ کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام رويكرد من طب رايج است . كامرد قلب نرمال شصت درصد است
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    پدرم نصف قلبش سکته زده ولی زمانش معلوم نیست اگه آنژیو گرافی کنه مشکلی پیش نمیاد و برای بهبودش باید چیکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما باید انژیو انجام بشه
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر.آقای دکتر ببخشید من جوان 27 ساله مجرد.الان 4 سال میشه من شدید مشکل بی خوابی دارم و تپش قلب و هرزگاهی قلبم درد میکنه در طول یک هفته شاید یک روز بتونم خوب خوب بخوابم ولی اگه یک روز خوب بخوابم وقتی پا میشم قلبم تپش میفته و قلب درد و میزنه به صورتم احساس میکنم یه چیزی رو صورتم هستش.خیلی اذیت میشم.دکترم میترسم برم چون از قرص اعصاب اینا اصلا خوشم نمیاد.اگه جوابمو بدین ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      علائمتون اضطراب است

      حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید ولی فعلاً می توانید پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر