دکتر محمد حسین نجفی

تنگی دریچه ریوی بیماریست که در آن تغییر شکل بر روی دریچه ای که جریان خون را از قلب به ریه های شما انتقال می دهد، اتفاق می افتد. در نتیجه حرکت جریان خون کند می شود. اغلب، تنگی دریچه ریوی قبل از تولد به عنوان یک نقص مادرزادی قلبی توسعه می یابد.

تنگی دریچه ریوی محدوده ای از شدت خفیف و بدون علامت تا شدید را شامل می شود. تنگی ریوی خفیف معمولا با گذشت زمان بدتر نمی شود اما تنگی دریچه ریوی متوسط و یا شدید ممکن است بدتر شده و نیاز به عمل جراحی داشته باشد. خوشبختانه، درمان تنگی دریچه ریوی بسیار موفقیت آمیز است و بسیاری از افراد مبتلا به تنگی دریچه ریوی می توانند پس از عمل دریچه، به زندگی عادی خود بازگردند.

دریچه پولمونر چیست؟

دریچه پولمونر که نام دیگر دریچه ریوی می باشد.  یکی از چهار دریچه ی قلب است. پولمونر شکلی هلال مانند دارد و بین بطن راست و شریان ریوی قرار دارد. دریچه ریوی طوری طراحی شده است که خون در مسیر خود به سمت قلب  به عقب جریان پیدا نکند. از وظایف دریچه پولمونر این است که اکسیژن را به طور مساوی برای تمام اجزا بدن تقسیم می کند.

علائم تنگی دریچه ریوی یا دریچه پولمونر

نشانه ها و علائم تنگی دریچه ریوی ،بسته به میزان انسداد دریچه، متفاوت است. افراد مبتلا به تنگی خفیف ریوی معمولا هیچ نشانه ای ندارند اما در افراد مبتلا به تنگی دریچه ریوی متوسط و یا شدید اغلب اولین علائم در هنگام ورزش کردن بروز می کند.

تنگی نفس

از جمله علائم تنگی دریچه ریوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠ سوفل قلبی یا یک صدای غیر طبیعی ناشی از جریان خون آشفته

⚠ تنگی نفس، به خصوص در هنگام انجام فعالیت

⚠ از دست دادن هوشیاری (غش کردن)

⚠ درد قفسه سینه

⚠ خستگی

علت تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی معمولا هنگامی رخ می دهد که دریچه ریوی به درستی در زمان رشد جنین توسعه نمی یابد. نوزادانی که این بیماری را دارند، اغلب دچار اختلالات مادرزادی قلب می شوند. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث رشد غیر طبیعی دریچه می شود!

در تنگی دریچه ریوی چه اتفاقی می افتد؟

یک یا تعدادی از لت ها ممکن است معیوب و یا بیش از حد ضخیم شده باشند و یا لت ها ممکن است از یکدیگر بطور کامل جدا نشوند. اگر این اتفاق بیافتد، دریچه به درستی باز نمی شود و جریان خون محدود می گردد.

تنگی دریچه ریویگاهی اوقات دیگر شرایط پزشکی و یا داشتن یک دریچه مصنوعی می تواند علت این وضعیت در افراد مسن باشد.

عوامل خطر

از آنجا که تنگی دریچه ریوی معمولا قبل از تولد توسعه می یابد ، بسیاری از عوامل خطر شناخته نشده وجود دارد. با این حال، شرایط خاصی می تواند خطر ابتلا به تنگی دریچه ریوی در مراحل بعدی زندگی، افزایش دهد از جمله:

۱- سندرم کارسینوئید

این سندرم ترکیبی از علائم و نشانه ها از جمله گرگرفتگی پوست و اسهال در نتیجه انتشار یک ماده شیمیایی بنام سروتونین را شامل می شود. سروتونین در نتیجه رشد تومورهای کارسینوئید در دستگاه گوارش است.

۲- تب روماتیسمی

این عارضه عفونت ناشی از باکتری استرپتوکوک، مانند گلودرد میکروبی و یا تب مخملک است که می تواند به دریچه های قلب آسیب برساند.

عوارض تنگی دریچه ریوی

تنگی   خفیف تا متوسط به طور کلی عوارضی ایجاد نمی کند. تنگی ریوی شدید ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

⛔ عفونت 

افراد مبتلا به مشکلات ساختاری قلب مانند تنگی ریوی، بیشتر در معرض خطر گسترش عفونت های باکتریایی در پوشش داخلی قلب (اندوکاردیت عفونی) هستند.

⛔ مشکلات پمپاژی قلب

در تنگی شدید ریوی، بطن راست قلب باید پمپاژ سخت تری برای ورود خون به شریان ریوی داشته باشد. پمپاژ بطن راست در برابر افزایش فشار باعث می شود که دیواره عضلانی بطن ضخیم شده و حفره در بطن بزرگتر شود (هیپرتروفی بطن راست). در نهایت، قلب سفت شده و ممکن است تضعیف گردد.

عوارض تنگی دریچه ریوی⛔ نارسایی قلبی

اگر بطن راست قادر به پمپاژ کارآمد نباشد، نارسایی قلبی ایجاد می شود. در نتیجه تورم پا و شکم می تواند علت خستگی و تنگی نفس باشد.

⛔ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

افرادیکه مبتلا به تنگی ریوی می باشند، ضربان قلب نامنظم بیشتری دارند؛ مگر در مواردی که تنگی شدید باشد. ضربان قلب نامنظم همراه با تنگی ریوی معمولا تهدید کننده زندگی نمی باشد.

تشخیص تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود؛ اما گاهی اوقات ممکن است تا اواخر زندگی تشخیص داده نشود. اگر پزشکتان سوفل قلبی در طول یک معاینه معمولی بشنود و مشکوک به تنگی ریوی گردد، ممکن است از انواع تست ها برای تایید تشخیص خود استفاده کند.

✅ نوار قلبی

نحوه گرفتن نوار قلب به این صورت است که پد هایی با سیم (الکترود) به قفسه سینه، مچ دست و مچ پا متصل می شود. الکترودها، فعالیت الکتریکی در قلبتان را اندازه گیری کرده و بر روی کاغذ ثبت می کنند. این تست در تعیین اینکه آیا دیواره عضلانی بطن راست شما ضخیم شده (هایپرتروفی بطن) یا نه، کمک کننده است.

✅ اکوکاردیوگرافی

امواج صوتی از قلب شما منعکس می گردند و تصاویر متحرکی ایجاد می کنند که می تواند بر روی صفحه نمایش های ویدئویی مشاهده گردد. این تست برای بررسی ساختار دریچه ریوی، محل و شدت تنگی (استنوز) و همچنین عملکرد بطن راست مفید است.

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلب

✅ سایر آزمایشات تصویربرداری

MRI و سی تی اسکن گاهی اوقات برای تایید تشخیص تنگی دریچه ریوی مورد استفاده قرار می گیرند.

✅ کاتتریزاسیون قلبی

در این روش، پزشکتان یک لوله باریک انعطاف پذیر (کاتتر) را به داخل سرخرگ یا سیاهرگ کشاله ران شما وارد کرده و به درون عروق خونی یا قلب شما می پیچد. یک رنگ از طریق کاتتر تزریق شده که باعث می شود تا رگ های خونی شما در زیر اشعه ایکس قابل رویت گردند. پزشکان همچنین از کاتتریزاسیون قلبی برای اندازه گیری فشار خون در حفره های قلب و رگ های خونی نیز استفاده می کنند.

پزشکان معمولا از این تست تنها در صورتی استفاده می کنند که احتمال می دهند شما یا فرزندتان به بالون والوولوپلاستی نیاز خواهید داشت. روشی که می تواند همزمان با کاتتریزاسیون قلبی انجام شود.

درمان تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه پولمونر از خفیف، متوسط یا شدید بسته به اندازه اختلاف فشار خون بین بطن راست و شریان ریوی طبقه بندی می شود. تنگی ریوی خفیف معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد.

درمان تنگی دریچه قلببسته به درجه انسداد، موارد جدی تر ممکن است به بالون والوولوپلاستی یا جراحی قلب باز نیاز داشته باشند.

۱- balloon valvuloplasty بالون والوولوپلاستی

بالون والوولوپلاستی با استفاده از لوله های کوچک از طریق کاتتریزاسیون قلبی عبوری از  ورید پا، به قلب شما هدایت می شود. متخصص قلب و عروق یک بالون را در این مکان قرار داده و به کمک آن، دریچه ریوی تنگ شده را باز می کند. در نتیجه، دریچه باز شده و جریان خون به راحتی عبور خواهد کرد.

شایع ترین عارضه ی بالون والوولوپلاستی نشت خون از طریق دریچه ریوی (نارسایی دریچه) می باشد. که البته در بسیاری از روش ها، خطر خونریزی، عفونت یا ایجاد لخته خون وجود دارد.

۲- عمل جراحی قلب باز

اگر متخصص قلب و عروق تشخیص دهد که بالون والوولوپلاستی گزینه مناسبی برای درمان نیست، ممکن است به عمل جراحی قلب باز نیاز داشته باشید. در طول عمل جراحی قلب، ترمیم شریان ریوی یا دریچه و یا قراردادن دریچه مصنوعی انجام می شود. ترمیم دیگر نقایص مادرزادی قلب می تواند در طول عمل جراحی انجام شود.

خطر جزئی خونریزی، عفونت یا لخته شدن خون از جمله عوارض عمل جراحی قلب باز می تواند باشد.

شیوه زندگی بیماران با تنگی دریچه پولمونر

در گذشته به مردمی که دچار تنگی دریچه قلب بودند، توصیه می شد تا برای جلوگیری از باکتری های ایجاد کننده عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت عفونی)، قبل از انجام اقدامات خاص دندانپزشکی و یا جراحی، آنتی بیوتیک مصرف کنند.

با این حال، کالج متخصصان قلب آمریکا و انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که آنتی بیوتیک تنها برای افرادی که مبتلا به تنگی دریچه پولمونر می باشند، لازم نیست بلکه افراد در معرض خطر بالا مانند کسانی که سایر شرایط قلبی یا دریچه مصنوعی دارند را نیز از عوارض جدی اندوکاردیت عفونی حفظ می کند.

در خصوص زمان و نحوه مصرف آنتی بیوتیک حتما با دکتر قلب و عروق خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانه هرگونه دارو پرهیز نمایید.

علاوه بر دارو درمانی، انتخاب و به کار بستن یک سبک زندگی سالم برای حفظ سلامت قلب، خطر ابتلا به دیگر بیماری های قلبی مانند حمله قلبی را کاهش می دهد. ترک سیگار، عدم استعمال دود قلیون و یا سیگار، رعایت رژیم غذایی سالم که در آن مصرف نمک و چربی اشباع محدود شده است، تمرکز بیشتر بر مصرف میوه و سبزیجات، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، غلات کامل و گوشت بدون چربی نقش مهمی در حفظ سلامت شما خواهند داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده اضافه وزن نیز ممکن است نفس های شما را کوتاه کرده و حتی در صورت نیاز شما به عمل جراحی قلب، روند آن را پیچیده و سخت کند. بنابراین همیشه وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید و در کنار رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک را نیز فراموش نکنید.

آیا بارداری با وجود تنگی دریچه ریوی خطرناک است؟

بارداری به طور کلی یک مشکل برای زنانی است که تنگی دریچه پولمونر خفیف تا متوسط  دارند. اگر شما تنگی شدید دریچه ریوی دارید ، خطرات ناشی از عوارض در طول زایمان بالاتر از زنانی است که چنین مشکلی ندارند. اگر لازم باشد، ممکن است در دوران بارداری روش بالون والوولوپلاستی انجام شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و فوق تخصص قلب و عروق

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

2.7/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پاکفطرت سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    در بیماریکه تعویض دریچه ریوی انجام داده و تحت درمان با وارفارین است میزان INR مناسب چند است ؟ آیا تفاوتی بین INR پیشنهادی در تعویض دریچه های مختلف قلب وجود دارد ؟ مثلا دریچه آورت میترال سه لختی ریوی ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله تفاوت وجود دارد...دریچه ریوی بین ۲.۵ تا ۳ در صورتونبودوسایر مشکلات قلبی
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    با سلام وخدمت شما پزشک بزرگوار من پسری 12سالع دارم که دچار تنگی دریچه خونرسان ریوی هست تحت نظر دکتر هستش وهیچ علاعمی که اذیتش کنه نداره ب نظر تون چکار باید بکنیم در اینده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      فعلا کاری نمی خواهد
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. پسرم ۱۶ ساله و سندروم داون هست در ۶ سالگی عمل قلب باز شده بعد از ده سال دوباره به مشکل بر خورده
    پیش جراح خودش بردیم گفتند ریسک‌ جراحی خیلی بالاس کلا بیخیال جراحی بشید نتیجه ام آر ای جدید و‌ خلاصه جراحی قبلی رو خدمت شما میفرستم‌ لطفا ما رو راهنمایی کنید
    بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ننیجه MRI آپلود نشده...
  • تصویر کاربر ساجده جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پسرم دو سال و نه ماه هست، از بدو تولد تشخیص دادن بیماری TOF از نوع pink داره و از همون موقع هم‌تحت نظر هست اکو و نوار قلب گرفته شده.یکی از مشکلات تنگی دریچه ریوی هست. در این مدت غش، از حال رفتگی بخاطر تنگی نفس و یا ابی شدن صورت نداشت.در یک فعالیت هم زمان من خسته میشم ولی ایشون خسته نمیشه و نفس کم نمیاره. دکتر جراحش برای چهار ماه آینده وقت عمل گذاشت. من عکس دو اکوی آخر رو براتون ارسال میکنم.
    ۱. اگه عمل نکنیم فعالیتهای روزمره ش رو تحت الشعاع قرار میده؟
    ۲.آیا درسته که حدودا ۹۰ درصد احتمال داره که بیماران تنگی دریچه ریوی بعد از عمل، بعدها به نشتی دچار بشن؟
    ۳.مراعات این بیماران برای فعالیتهای مختلف بدنی اگه عمل بشن بیشتر هست یا عمل نشن؟
    ۳. در بیماران تنگی دریچه ریوی چقدر احتمال هست که این تنگی خوب بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      توصیه به جراحی
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    دکتر من در حال حاضر۲۴سالم است ۵سال پیش به خاطر یک استرس وترس زیاد قلب و دست چپ گرنم درد گرفت پیش دکتر قلب رفتم ازم اکو گرفتندگفت شلی دریچه قلب داری خفیف باید رعایت کنی که من متاسفانه به خاطر شغلم خیلی نتونستم رعایت کنم الان هم بیشتر وقتا استرس زیاد بهم وارد میشه اجسام سنگین بلند میکنم زود سینه و دست چپم درد میگه اعصابم خیلی زود بهم میریزه
    موقع دراز کشیدن تنگی نفس میگیرم که باید چند تا نفس عمیق بکشم تا یکم راحت بشم چند روز دیگه هم باید برم سربازی ایا در سربازی وضع قلب من بدتر میشود یا خیر ؟
    چه غذا هایی باید بخورم؟
    خدا همه مریضا رو شفا بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خیر بدتر نمیشود و هیچ غذایی شما را بدتر نمیکند
  • تصویر کاربر هستی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام ودرود.آقای دکترمن هرازگاهی تپش وتنگی نفس میگیرم بعدمیزنه به پشت سمت چپم واغلب دست سمت چپم .نوارقلب دادم گفتن خوبه.اکوهم انجام دادم گفتن گشادی میترال دارین به خاطرهمین موضوع هست بهم قرص پراپرانول کلردیازپوکسایدرودیازپدتجویزکردن فقط لطفاعکس اکورونگاه ببینی تشخیص و اروپاست هیت ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      تصویر اکو ضمیمه نیست
  • تصویر کاربر اسماعیلی پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید ،با درد قفسه سینه و درد دست چپ همراه تنگی نفس به دکتر قلب عروق مراجعه کردم ،ایشون بعداز انجام نوار قلب ، اکو و تست ورزش .تشخیص دادن افتادگی دریچه میترال بصورت جزئی ، ریپورت اکو نوشته mitralvalve mvp with mr+1 میخواستم بدون عدد یک مثبت چه معنی میده ،و میتونم بینیمو عمل کنم . دکتر هیچ دارویی تجویز نکردن .با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      یعنی خیلی خفیف است و مشکلی ندارد عمل هم می تواند بکند
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مدتی دچار تنگی نفس درد قفسه سینه شدم ازم اکو و نوار قلب گرفتن الانم پروپرانولول ۱۰ میخرم میشه نظرتون بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اگر هم چنان علامت دارید تست ورزش کنید این بررسی ها هم سالم هستند
  • تصویر کاربر Foroogh یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۰ سالمه و در ۲سالکی عمل سوراخ بین دوبطن داشتم از سال ۹۸ که مراجعه داشتم گفتن که دریچه میترالم گشاد شده و خون برگشت میده و بطن راستم کمی از حالت معمول بزرگ تر شده داروهای انالاپریل۵و دیگوکسین ۲۵.میخورم چند ماهه قفسه سینم دچار برآمدگی شده واحساس درد و و نفس تنگی و تیر کشیدن و هنگام فعالیت سریع خسته میشم و تنگی نفس میگیرم به نظر شما خطرناکه دکتر؟
    من برا مراجعه خرداد نوبت داشتم ولی به علت شرایط کرونا نتونستم برم ما شهرستانیم راه دوره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      گزارش اکوی اخر را بفرستید
    2. تصویر کاربر Foroogh پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بفرمایید دکتر آخرین اکو شهریور سال۹۹
    3. تصویر کاربر Foroogh پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بفرمایید دکتر آخرین اکو شهریور سال۹۹
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر بتوانید زودتر برای ویزیت بیایید بهتر است چون این یک نارسایی شدید دارد که تنگی نفستان هم از همان است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    دکتر جان مادرم دکترا بهش گفتن دریچه قلب گشاد و پمپاژ خون ۲۵ درصد هس ک عمل ریسک داره دارو استفاده کنه الان ۱۵ روز داره دارو استفاده میکنه اما بعد هر غذایی حالا بلدرچین کبابی باشه یا سبزیجات بخار پز میگه دل درد دارم موندیم چکار کنیم ؟؟!دکتر جان شما چ توصیه ای می‌کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دارو چه می خورند
    2. تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      رزورکسین5
      مایوکارمت-وانس47/5
      ویتامین ب1
      300
      فوروزماید40
      اسپیرونولاکتون25
      فولیک اسید 5
      سی لاکس
      ویتامین D50000
    3. تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      رزورکسین5
      مایوکارمت-وانس47/5
      ویتامین ب1
      300
      فوروزماید40
      اسپیرونولاکتون25
      فولیک اسید 5
      سی لاکس
      ویتامین D50000
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      فورزومایدشان را کمی بیشتر کنید تا آب اضافی به شکمشان فشار نیاورد قرص پنتاپرازول ۴۰ را هم بهشان اضافه کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر