دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید خون از جمله منبع مهم بدن در تامین انرژی شما هستند، اما در سطوح بالا، تری گلیسرید می تواند به انسداد سرخرگ ها و احتمالا به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

۱- چرا تری گلیسیریدها مسئله ساز می شوند؟

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین
• فشار خون بالا
• چربی شکم
• قند خون بالا

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

۲- نه گفتن به شکر

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

۳- کشف شکر پنهان

شکر

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

۴- تمرکز بر روی فیبرها

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

۵- خوردن چربی مناسب

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

۶- ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید

ماهی

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

۷- آجیل و سبزی ها دیگر منابع خوب امگا ۳

• گردو
• اسفناج
• کلم پیچ
• کلم بروکسل
• سبزی های سالاد
• لوبیا

۸- آیا شما نیاز به مصرف مکمل های امگا ۳ دارید؟

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

۹- از نوشیدنی های شیرین صرف نظر کنید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

۱۰- کاهش وزن

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

۱۱- فعالیت داشته باشید.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

۱۲- یک چکاب داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

تری گلیسیرید

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر
• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر
• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر
• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

چه زمانی برای این عادات، نیاز به کمک وجود دارد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (86 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسترن شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید من مادرم تری گلیسیرید بالای 200دارد و قرص استاتین مصرف میکنه اما چند روزی است که دچار مشکل در دفع ادرار میشود و دفع نمیشود و خون در ادرار دیده شده ایا باید مصرف قرص را متوقف کند؟چه قرصی را جایگزین کند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام به این دارو ارتباطی ندارد باید به اورولوژیست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سیدرضا سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر و خسته نباشید اقای دکتر من ۳۵ سال سن دارم که عمل قلب باز دوسال قبل انجام دادم که سه تا رگهام مسدود شده بود که از پام رگ برداشتن پیوند زدن حدود چهار ماهی می شه همش فشارم می رفت بالا نزدیک به هفت تا دکتر رفتم ولی هر کدوم یه چیز دیگه ای گفتن نتیجه ای نگرفتم تا اینکه موضوع رو به شما بزرگوار پیام دادم این هم عرض کنم تنها شما بودین که تشخیصتون درست بود اقای دکتر گفته بودید برم سونوگرافی رفتم سونوگرافی کلیه که متن سونوگرافی اینجوری نوشته که برای شما کامل می نویسم.
    کلیه سمت راست در ابعاد ۱۱۵و کلیه چپ درابعاد ۱۱۶میلیمتر طبیعی و سنگ و ضایعه درآن ها دیده نشد موج شریانی کلیه چپ داری psv افزایش یافته و نمای spike می باشد RI درسمت چپ ۷/. می باشد که مختصر افزایش یافته می باشد تنگی شریان رنال و رد واسکولیت های عروق متوسط توصیه می شود.
    مثانه ضخامت جداری طبیعی دارد ضایعه اینترالومینال درآن دیده نمی شود
    یافته اتفاقی کانون اکوژون ۴*۱۷ میلیمتری در کیسه صفرا به نفع اسلاج و سنگریزه رویت شد پیگیری بعد از چهارماه توصیه می شود .
    اقای دکتر من قرص آسپرین ۸۰و پروپرونول ۲۰ واتروواستاتین ۲۰ و قرص فشار لوزارتان ۲۵ استفاده می کنم یک بار که عمل باز شدم دیگه از عمل واقعا می ترسم لطف کنید راهنمایم کنید با قرص ویا هر چی که شما خودتون صلاح می دونید می شه اون رگ که تنگی پیدا کرده رو درست کرد اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس گزارش سونوگرافی را بفرستید

    2. تصویر کاربر سیدرضا یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر وقت بخیر و خسته نباشید خداوند همیشه پشت و پناهت باشه عکس هارو برای شما فرستادم آقای دکتر من تو اردبیل پیش دکترم که تحت نظر ایشون هستم رفتم هر سه ماه یک بار برای چکاب قلبم می رم تنها کسی که که مشکل منو فقط با چند کلمه که عرض کردم خدمتتون تشخیص دادید فقط نظر شما برای من مهمه در اولین فرصت هم میام خدمتتون یه ذره راهم دوره به خاطر همون
    3. تصویر کاربر سیدرضا یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر وقت بخیر و خسته نباشید خداوند همیشه پشت و پناهت باشه عکس هارو برای شما فرستادم آقای دکتر من تو اردبیل پیش دکترم که تحت نظر ایشون هستم رفتم هر سه ماه یک بار برای چکاب قلبم می رم تنها کسی که که مشکل منو فقط با چند کلمه که عرض کردم خدمتتون تشخیص دادید فقط نظر شما برای من مهمه در اولین فرصت هم میام خدمتتون یه ذره راهم دوره به خاطر همون
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره که سیتی آنژیو انجام بدید و اگر واقعاً تنگی تایید نهایی شد میشه استنت گذاشت و برگ رو باز کرد

      در ضمن جهت بررسی از نظر واسکولییت به روماتولوژیست مراجعه کنید

    5. تصویر کاربر سیدرضا دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر وقت بخیر خسته نباشی ممنون از بابت زحمتهایی که بهت دادم نهایت تشکر رو از شما دارم دکتر خودم تو اردبیل که استاد یاره اقای دکتر نجاتی که دیروز پیشش بودم گفت که این سونوگرافی نمی تونه درست رگ های گرفته شده رو دقیق نشون بده اون حرفهایی که شما گفتین رو گفت و اینم عرض کنم خدمت شما که گفت از رگ کلیه تنگی داشت فشارت همش بالا بود که فشار من اکثرا انگار وقت داره ساعت شش بعداظهر به بعد می ره بالا که قرص کاپتوپریل ۲۵ نوشت برام که نصف صبح بخورم نصف شب فعلا که از دیروز این قرص رو خوردم فشارم نرفته بالا امروز هم دوبار فشارم رو تو بیمارستان کرفتم رو دوازده بود ولی اونی که گفتین حتما می رم انجام میدم اقتی دکتر شما خیلی بزرگوارید خداوند رو قسم میدم به بزرگی خودش دستتونو به سنگ بزنید براتون طلا بشه سایتون همیشه بالای سر ما باشه
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      ممنون

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفری شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام بر دکتر نجفی عزیز وممنونم از پاسخ قبلی جنابعلی که فرمودید برای پایین اوردن تری گلیسیرید بالا قرص فنوفیبرات 100مصرف کنید رفتم دار وخانه کپسول فنوفیبرات 100گرفتم ولی بالای جعبه اش درشت نوشته تری رول 100 میخواستم از حضرتعالی بپرسم که این همون قرصی است که تجویز کردید یا خیر ممنونم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

  • تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام .خانم 42 ساله هستم .
    در ازمایشی که انجام داده ام تری گلیسیرید بالایی دارم (514) نشان داده . بیشتر سبکی سر و وقتی از خواب بیدار میشوم کف پام درد میکند .ممنون میشم راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای چربی فنوفیبرات ۱۰۰ روزی یک عدد مصرف کنید

      علایمتون به چربی ارتباط نداره

      به متخصص معز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر جعفری پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من60ساله مرد هستم حدود10ساله که تری گلیسریدم درحد300تا400 هست اخرین ازمایش3روزپیش350 نشان داد ضمنا چربی بد هم مقداری بالا وچربی خوب مقداری پایین است قندخون95 میباشد باوجود همه پر هیزها وپیاده روی زیاد تریگلیسریدم پایین نمی اید اضافه وزن ندارم لاغر اندام هستم ضمنا تاالان قرص چربی مصرف نکردم امگا3 هم استفاده نمیکنم دستور بفرمایید چه روشی درپیش بگیرم یاچه قرصی مصرف کنم ممنونم ازپاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فنوفیبرات ۱۰۰ عصرها روزی یک عدد مصرف کنید

  • تصویر کاربر بهادر یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با درود
    مرد 50 ساله، با 14 سال سابقه ديابت هستم. در آنژيوگرافي گرفتگي به ميزان %70 تا %90 در LAD در دو ناحيه مشخص شده است.
    گرفتگي دوم در ناحيه اي است كه بنا به نظر جراح، گذاشتن استنت بدليل احتمال ري استنوسيز و از بين رفتن امكان باي پس، توصيه نشده است.
    با توجه به عدم تمايل شخصي به انجام جراحي در حال حاضر:
    1- آيا استفاده از روش آتركتومي در صورت وقوع ري استنوسيز وجود دارد؟
    2- آيا استفاده از استنت هاي قابل جذب، امكان جراحي را در آينده مي تواند تامين كند؟
    3- آيا اصولن استفاده از استنت هاي قابل جذب در ايران عملياتي است؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوال اول گاعی ولی اکثرا خیر

      سوال دوم بله

      سوال سوم بله

  • تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید مردی 42ساله هستم با تمام تلاشی که در یک و نیم سال گذشته با ورزش مداوم حداقل روزی یک ساعت تمرین وزنه و هوازی داشته ام چربی خونم پایین نمی اید عکس ازمایش را خدمتتان میفرستم امیدوارم راهنمایی بفرمایید (وزن 90،قد 180،دور کمر 95)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.با این سطح دارو نیاز نداره

      رژیم غذاییتون رو با مراجعه به متخصص تغذیه اصلاح کنید

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    در سونوگرافی نوشته: در بررسی یک سوم دیستال ورید فمورال سطحی تصویر نواحی اکوژن ترومبوز متصل ب جدار ب صورت پارشیل مطرح کننده DVTمزمن رویت گردید.نتونستم عکس رو بفرستم ببخشید متن رو براتون فرستادم بقیه رونرمال نوشته است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لخته هست باید دارو تجویز شود

      به متخصص قلب مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لخته هست باید دارو تجویز شود

      به متخصص قلب مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خسته نباشید.وقتی میخابم تو سرم انگار دریا جذر مد میشه،گوشم هم گاهی اوقات وز وز میکنه بعد قطع میشه رفتم چکاب تری گلیسریدم ۲۹۸بود کلسترولم هم ۲۰۷ بود سنم هم ۳۸سال است با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      چربی بالاتون باید درمان بشه

      اما این علایم به چربی ارتباط ندارد .به متخصص ent مراجعه کنید

  • تصویر کاربر جهانبخش دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    ببخشید من آزمایش دادم تری گلیسریدم خیلی بالا است روی ۷۰۰است و RBCهم خیلی بالاست
    S.P.G.Tهم بالا میباشد ۴۷
    الان چه کار بایدکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیگار نکشبد

      وزنتون رو کم کنید

      فنوفیبرات ۲۰۰ روزی یک عدد مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر