دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید خون از جمله منبع مهم بدن در تامین انرژی شما هستند، اما در سطوح بالا، تری گلیسرید می تواند به انسداد سرخرگ ها و احتمالا به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

۱- چرا تری گلیسیریدها مسئله ساز می شوند؟

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین
• فشار خون بالا
• چربی شکم
• قند خون بالا

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

۲- نه گفتن به شکر

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

۳- کشف شکر پنهان

شکر

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

۴- تمرکز بر روی فیبرها

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

۵- خوردن چربی مناسب

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

۶- ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید

ماهی

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

۷- آجیل و سبزی ها دیگر منابع خوب امگا ۳

• گردو
• اسفناج
• کلم پیچ
• کلم بروکسل
• سبزی های سالاد
• لوبیا

۸- آیا شما نیاز به مصرف مکمل های امگا ۳ دارید؟

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

۹- از نوشیدنی های شیرین صرف نظر کنید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

۱۰- کاهش وزن

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

۱۱- فعالیت داشته باشید.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

۱۲- یک چکاب داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

تری گلیسیرید

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر
• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر
• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر
• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

چه زمانی برای این عادات، نیاز به کمک وجود دارد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (86 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام
    بیمار ۳۶ ساله مرد وزن ۱۰۵ قد ۱۸۷ هستم طی ازمایشاتی که دادم مشخص شد تری گلیسیرید ۲۶۱ دارم چربی شکم دارم و هنوز با این سن روی سر و صورتم جوشهای بزرگ میزنه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص اتورواستاتین 20 را سه ماه به همراه ورزش و رژیم غذایی مناسب مصرف کنید سه ماه بعد مجدد تست بدهید
  • تصویر کاربر جلال جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چربی تری گلیسیرد1260 دارم ودرد شدید درناحیه چپ قفسه سینه وردد دست وپا دارم
    داروی فنیل فیبرات وآسپرین مصرف میکنم 4 روزه درد شدید دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما نوار قلب بگیرین، داروی روزورکسین را اضافه کنید اکر لازم شد داروی ازتیمایب را اضافه میکنم
  • تصویر کاربر فرزام دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر...بنده ۳۰ سالمه و تا این زمان چندین بار چکاب کامل انجام داده ام و هیچگونه سابقه ی بالا بودن چیزی یا بیماری اصلا.نداشتم.قدمم هم۱۷۸بوده وزنمم هم ۹۵ کیلو.یعنی تقریبا ۲۵ کیلو اصافه وزن داشتم.شکم و دور کمرم بزرگ و چربی چندین ساله جمع شده بود...ی دفه تصمیم گرفتم وزن کم کنم و زیر نظر مربی بدن سازی ب مدت ۵ ماه با تمرینات هوازی و دویدن و ورزش و البته رزیم غدایی و وزنه زدن حدود ۲۵ کیلو کم کردم.البته مکمل های چربی سوز ارکانیتین و ارژنین و امینو اسید و پروتئین هم تو این دوره استفاده کردم.در واقع رژیمم ترکیبی از ورزش و رژیم و مکمل بوده.واقعا تلاش سخت و ورزش سخت و هوازی سخت روزانه داشتم.وزنمو ب ۷۱ کیلو رسوندم.بعد ک شکمم آب شد و ی فرد کاملا لاغر شدم طوری ک همه فک میکردن معتاد شدم.خلاصه بعد از اینکه ورزنم ب ۷۱ رسید مربیم گفت دیگه باید بری دوره ی حجم و حجم بگیری و ورزش سخت بکنی و الان حدود ی ماه و نیمه ک دوره ی حجم هستم و البته دیگه ارکانیتن رو قطع کردمو بجاش ی کراتین و گینر(کربو هیدرات)بهم داده و مصرف میکنم و تو این ی ماه و نیمه ۶ کیلو اصافه کردم ولی چون فقط پروتیین یعنی گوشت قرمز و سینه ی مرغ مصرف میکنم همراه با برنج کته مصرف میکنم و ورزش و تمرین هم میکنم دیگه شکم نیاوردم.در واقع دیگه ب قول خودش چون عداهای سالم و بدون چربی و شیرینی مصرف میکنم و ورزش میکنم حجمی ک میگیرم تمیزه و فقط بالاتنه رو حجم میده.خودمم تا ب حال راصیم چ از نطر بدنی و چ سر حال بودن مث فرفره شدم.امادگی جسمانی بالا و.....ولی دیروز ازمایش چکاب دادم همه چی بدنم نرمال نرمال بود همه چی.کلسترول و چربی خوب و چربی بد و انزیم کبد و جتی غلطت خونمم ک هموگلوبین باشه پایین اومده در واقع فوقالعاده بوده همه چی...فقط تری گریسیلیدم ک قبلانا زیر ۲۰۰ بوده الان ۴۰ تا بالا رفته و شده ۲۴۰ الان میخام بدونم ک آیا بخاطر مصرف گوشت قرمزی هست ک تو ۶ ماه فقط دارم گوشت و سفید برنج میکنم یا بخاطر مکمل هایی هست ک میخورم.اخه پودر پروتیئن مصرف میکنم و کلا خوراکم شده حاوی پروتئین.عجیبه ک ۶ ماههداصلا ن جربی ن قند مصرف میکنم ولی بجای اینکه پایین باشه بالا رفته در صورتی ک ثبلا با حجم چاقی ک داشتم نرمال بود الان تری گری سیلیدم بالا رفته....ممنون میشم راهنمایی بفرماید.در صمن زمان ازمایش تقریبا ۱۰ ساعت ناشتا بودم ولی شب قبلش ی مقدار در حد ی لیوان شراب خوردم.ک البته الکل هم میتونه تاثیر گزار باشه....با تشکر اگه راهنمایی بفرماید.کاشکی اصلا ازمایش نمیدادم همینجوری چون میدونستم خیلی سرحال شده بودم دوس داشتم سلامتی بدنمو با ازمایشم ببینمو کیف کنم.الانم میخام دونه ب دونه ی هفته مصرف مکلمل هارو قطع کنم و بعد ازمایش بدم بعدش گوشت و قطع کنم و ازمایش بدم....ممنون میشم راهنمایی بفرماید.راستی مولتی ویتامین دیابتون ک حتی قندم نداره مصرف کردم و ویتامین سی شرکت یورو ویتال هم مصرف کردم تو این شش ماه.ب حدی بدنم قوی شده ک حتی ی سرما خوردگیم نمیگیرم در صورتی ک قبلا اگه حمام میکردمو جلو کولر میخابیدم زودی گلوم التهاب میگرفت ولی الان اگه تو وان یخم بخابم و نلو کولرم باشم انکار ن انگار....ممنون میشم راهنمایی بفرماید...عکس ازمایش ها هم فرستادم..با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حداقل ۱۲ ساعت ناشتا بودن الزامیه و علت بالا بودن عدم رعایت ساعت ناشتایی هست
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من 38 سالمه 4 ماه پیش آزمایش دادم و میزان تری‌گلیسیرید از 800 ب 318 رسیده و کلسترول هم 185 آیا نگران کننده اس راه درمانش چیه چون معده درد هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در مورد تری گلیسرید و درمان ان نکته مهم حداقل ۱۲ ساعت ناشتا بودن و ازمایش دادن در ازمایشگاه قابل اعتماد است. اگر بالا باشد بنوقت باید درمان شود
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من 38 سالمه 4 ماه پیش آزمایش دادم و میزان تری‌گلیسیرید از 800 ب 318 رسیده و کلسترول هم 185 آیا نگران کننده اس راه درمانش چیه چون معده درد هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      تکراری
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر 38 سالمه تری گلیسیرید قبلا 800 بده الان 318 و کلسترول ام هم 185 میخاستم ببینم نگران کننده اس و راه درمانش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      مجددا با حداقل دوازده ساعت ناشتایی ازمایش تکرار بشه
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با عرض سلام .من ۳۷ سال سن دارم . در شهریور سال ۹۸ در آزمایشم عدد تری گلیسیرین م عدد ۲۱۰ بوده ولی در فروردین عدد ۴۱۴ شده و میزان کلسترول از عدد ۲۵۵ به عدد ۲۴۰ رسیده .
    علت بالا بودن تری گلیسیرین در چیست . ممنون راهنمایی فرمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    چند سالیست سمت چپ سینه دردهای خفیفی حس میکردم دکتر رفتم اکو گرفت گفت دریچه میترالت نارسایی مادرزادی داره قرص پرانول داد
    بعد چند مدت دوباره رفتم یه دکتر دیگه اکو گرفت ایشون تشخصیص دادن دریچه میترالت مثل شلاق میکوبه گفت علت درد اینه قرص کنکور داد.
    تا الان خیلی درد شدید ح نمیکردم خیلی کم بیشتر موقع خواب .. این یه ماه اخیر که تو خونه موندیم حس درد بیشتری دارم
    احساس بی حسی تو دست چپ
    درد خیف زیر بغل پشت کتف سیه
    بیشتر موقع درازکشیدن و خوابیدن حس میکنم
    اگه به طرفین دراز بکشم بخصوص چپ درد بیشتر میشه
    دقیقا حس میکنم تو سینه ام قلب هست
    ممکنه مربوط به معده و گوارش و ... باشه؟
    میترسم مربوط به گرفتگی رگ باشه
    الان تعطیلاته هیچ مطبی نوبت نداره پزشکای خوب و معروف هم 6 ماه بعد نوبت میدن ضمن اینکه با توجه به کرونا میترسم به بیمارستان هم مراجعه کنم.
    همراهم همیشه قرص نیترو گلیسیرین هست
    به نظر شما چه کاری انجام بدم؟ لطفا
    سن 32 چاق نیستم ورزش سبک جزیی تو خونه انجام میدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام افتادگی و پرولاپس میترال چیز مهمی نیست و باعث درد نمیشه این علائم اختلالات اضطرابی هست پروپرانولول ۱۰ و کلر دیاز پوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید بعدا به روانپزشک مراجعه کنید اگر علائم ادامه داشته بعدا جهت معاینه و بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر یاس یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳ سالمه و ۱۰۰ تا تری گلیسریدم بالا بود حدودا دوماه قرص متفورمین ۵۰۰ مصرف کردم الان نمیدونم بازم ادامه بدم قرص رو یا نه ؟؟مصرف شیرینی رو هم خیلی کم کردم تقریبا اصلا مصرف نکردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه به این شکل نمیشه توصیه های دارویی داد

      باید آزمایشاتتون دیده بشه

  • تصویر کاربر نسترن شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید من مادرم تری گلیسیرید بالای 200دارد و قرص استاتین مصرف میکنه اما چند روزی است که دچار مشکل در دفع ادرار میشود و دفع نمیشود و خون در ادرار دیده شده ایا باید مصرف قرص را متوقف کند؟چه قرصی را جایگزین کند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام به این دارو ارتباطی ندارد باید به اورولوژیست مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر