دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید خون از جمله منبع مهم بدن در تامین انرژی شما هستند، اما در سطوح بالا، تری گلیسرید می تواند به انسداد سرخرگ ها و احتمالا به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

۱- چرا تری گلیسیریدها مسئله ساز می شوند؟

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین
• فشار خون بالا
• چربی شکم
• قند خون بالا

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

۲- نه گفتن به شکر

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

۳- کشف شکر پنهان

شکر

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

۴- تمرکز بر روی فیبرها

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

۵- خوردن چربی مناسب

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

۶- ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید

ماهی

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

۷- آجیل و سبزی ها دیگر منابع خوب امگا ۳

• گردو
• اسفناج
• کلم پیچ
• کلم بروکسل
• سبزی های سالاد
• لوبیا

۸- آیا شما نیاز به مصرف مکمل های امگا ۳ دارید؟

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

۹- از نوشیدنی های شیرین صرف نظر کنید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

۱۰- کاهش وزن

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

۱۱- فعالیت داشته باشید.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

۱۲- یک چکاب داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

تری گلیسیرید

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر
• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر
• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر
• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

چه زمانی برای این عادات، نیاز به کمک وجود دارد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (86 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدی یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    مادر من حدودا یه ماهه که آنژیو گرافی شدن و تشخیص دکتر این بود که یکی از رگ هاشون یه کم گرفتگی داره که دارو تجویز کردن (دیلتیازم و آ اس آ و اتورواستاتین )معمولا سرفه میکنن بیشتر شب ها ممکنه به خاطر قلبشون باشه؟ بعضی وقت ها هم احساس درد در ناحیه وسط قفسه سینه (جناغ )دارن،یه مقدار کلسترول و تری گلیسیریدشون بالا بود(هر دو بالای ۲۰۰)که دارو استفاده میکنن، کلسترولشون الان ۱۵۵شده ولی تریگلیسیریدشون هنوز بالاإ(۳۱۷) امروز هم حین فعالیت احساس درد و گرفتگی در پشت سمت راست نزدیک ستون فقراتشون داشتن که بعد از اون وقتی دستشون رو به طرف چب میکشن و حرکت میدن احساس درد در اون ناحیه رو دارن،میخاستم بپرسم این درد مربوط به قلبشونه یا نه،چطوری تشخیص بدیم کدوم درد ها مربوط به قلب ان؟ و برای چه درد هایی نیاز به رفتن به بیمارستانه؟برای پایین آوردن تریگلیسریدشون چکار کنن،دارو مصرف کنن یا باید تغذیه خاصی داشته باشن،ممنون از لطفتون که پاسخ میدین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ملیحه پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام پدر من بعد از عمل گرفتگی عروق پا درد شدیدی دارد در عکس رنگی هم مشکلی دیده نشده آیا این درد طبیعی است برای تسکین درد چه کار میشه کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر رگ باز شده درد عير طبيعي است
  • تصویر کاربر غلامرضا سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    فردی ۴۹ ساله و بازنشسته ارتش هستم ، دقیقاً مدت ۲ سال می‌باشد گه دچار بیماری DVT شدم و طی این مدت ۲ بار در بیمارستان شهید چمران بستری شدم و از آن موقع وارفارین مصرف میکنم ولی متأسفانه هیچ علایم درمانی را مشاهده نکردم پای راستم خیلی ورم دارد و سمت راست ساق مانند یک تیله و چیزی شبیه آن بیرون زده ، ۵۰ قدم راه میروم هر دو پایم از قسمت ساق به شدت درد میگیرد چه توان حرکت را از من میگیرد نشست و برخواست بسیار برایم سخت است پشت زانو احساس میکنم چیزی مثل یک گلوله گیر کرده و نمی توانم زانوهایم را خَم کنم جدیداً نزدیک ۳ با ۴ ماه است چه پای چپم هم مانند پای راست شده و از پشت زانو احساس میکنم شیـٔی گیر کرده و احساس داغی زیاد میکنم ، آقای دکتر آیا راه درمان مؤثر و سریع هست ؟ و آیا میشود با عمل جراحی از این فلاکت نجات پیدا کنم ، به خدا دیگر خسته شدم سیستم زندگیم به هم ریخته اصلاً نمی توانم جایی بروم و با سری به دوستان و فامیل بزنم و باعث به هم ریختن روش زندگیم شده ، من یک جانباز ۵۰ درصد اعصاب و آزاده ارتش هستم با حداقل حداقل حقوق دریافتی وبا این شرایط حال زندگی این بیماری هم به آن اضافه شد طوری که انگیزه و امید به زندگی را از درون ما از بین رفته .
    ببخشید که سرتان را درد آوردم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در صورت امكان براي ويزيت تشريف بياوريد
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.بنده یک خانوم 30ساله هستم.حدود 3ماه هست که حداقل هفته ای 1تا2بار دچار گرفتگی گوشه های سر میشم که تا پشت سرم ادامه دارند طوری که حس میکنم رگ های سرم دارن پاره میشن و همچنین دچار گرفتگی قفسه سینه یا قلبم هستم که انگار دارن قلبموتو فشار میزارن و نفس عمیق نمیتونم بکشم.ازمایشات خون هم که دکتر نوشته بودن انجام دادم اما چیزی مشخص نشد.باتشکر از وقتی که گذاشتید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام از متخصص مغز و اعصاب مشورت لگيريد
  • تصویر کاربر پریچهر جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 24 سالمه پای راستم دچار گرفتگی شده نزدیک 9 ماه هست که درست نمیتونم راه برم با نشستن و خوابیدن بدتر میشه دردش از باسن تا مچ پا هست دیابت ندارم فشارم همیشه پایین هست تازه هم زایمان کردم وقتی به پشت میخوابم نمیتونم بدون کمک بلند بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      حتما از نظر ترومبوز وريدهاي عمقي پا ويزيت شويد
  • تصویر کاربر کورش شنبه ۱۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام . پدرم 84 ساله است بیست وپنج ساله پیش عمل قلب باز انجان داده وازرگ پا به قلب پیوند زده شده است حالا عروق پا بیشتر پای راست گرفته شده وخیلی از درد رنج می کشد چند ساله پیش آنژیو کرد ولی نتوانستند رگهای پا راباز کنند ازشما خواهش دارم راهنمایی بفرمایید چون شبها از شدت درد نمی تواند بخوابد . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      آيا امكان ويزيت ايشان وجود دارد؟
  • تصویر کاربر مستانه چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر بزرگوار،
    جناب آقای دکتر پدر من 69 ساله هستند،18 سال پیش پای راست و 15 سال پیش پای چپ ایشان از زیر زانو قطع شد به علت بیماری برگر،اکنون در سونوگرافی مشخص شده که ورید اصلی ران راست مسدود است،آیا امکان باز کردن با بالن یا هر روش دیگر هست که از شهرستان خدمت برسیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله امكان باز كردن وريد وحود دارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر