دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید خون از جمله منبع مهم بدن در تامین انرژی شما هستند، اما در سطوح بالا، تری گلیسرید می تواند به انسداد سرخرگ ها و احتمالا به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

۱- چرا تری گلیسیریدها مسئله ساز می شوند؟

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین
• فشار خون بالا
• چربی شکم
• قند خون بالا

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

۲- نه گفتن به شکر

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

۳- کشف شکر پنهان

شکر

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

۴- تمرکز بر روی فیبرها

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

۵- خوردن چربی مناسب

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

۶- ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید

ماهی

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

۷- آجیل و سبزی ها دیگر منابع خوب امگا ۳

• گردو
• اسفناج
• کلم پیچ
• کلم بروکسل
• سبزی های سالاد
• لوبیا

۸- آیا شما نیاز به مصرف مکمل های امگا ۳ دارید؟

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

۹- از نوشیدنی های شیرین صرف نظر کنید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

۱۰- کاهش وزن

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

۱۱- فعالیت داشته باشید.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

۱۲- یک چکاب داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

تری گلیسیرید

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر
• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر
• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر
• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

چه زمانی برای این عادات، نیاز به کمک وجود دارد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (86 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام بنده چندین ساله که مشکل ترشی معده دارم که وقتی اسید معده ام زیاد ترشح میشد قفسه سینه ام هم درد می گرفت چند شب قبل هم معده ام ترش کرد و همون درد قفسه سینه رو داشتم و کتف چپم هم درد میکرد به اورژانس مراجعه کردم نوار قلب گرفتن با این شرایط:چون اتاقاشون پر بود در یک اتاق که هیچ وسیله گرمایشی نداشت رفتم و وقتی لباسم رو درآوردم و روی تخت دراز کشیدم احساس کردم مهره های کمرم یخ زد و استخونای بدنم تیر کشید بعد گفتن ژل تموم شده با سرم نمکی آب ریختن رو سینه ام که بیشتر لرز گرفتم و چون سینه ان مو داشت الکترودا نمی چسبید با دست نگه داشتن و در نهایت تشخیصشون این بود که نوار مشکل داره بعد آز خون گرفتن کاملا سالم بود اکو گرفتن که به گفته ی خود متخصص گفتن قدرت پمپاژ خون و ماهیچه های قلبم عالی بود و بعد تست ورزش گرفتن که دکتر گفت برو صبحانه بخور بعد بیا من هم چون خیلی گرسنه بودم و از ترس اینکه موقع تست ضعف نکنم دو تا پنیر خامه ای با کلی نون و چای شیرین خوردم و بلافاصله رفتم واسه تست که ظاهرا تو تست هم تشخیص دادن مشکلی هست مدام می پرسیدن مشکلی نداری درد نداری و من راحت داشتم می دوییدم بدون حتی نفس نفس زدن و هیچ درد و سوزشی حتی در مرحله ی ریکاوری.در آخر دکتر تشخیصشون بر انسداد عروق بود ولی گفتن با توجه به شرایط سنی و جسمیم احتمالش کمه
    من ۳۳ سالمه معلمم نه سیگار نه الکل حتی چای هم خیلی کم می خورم قدم ۱۸۴ و وزنم ۸۰ ورزش می کنم
    و شهریور مشهد چک کردم قلبم رو سالم بود می خواستم بدونم با این شرایط چقدر امکان داره تشخیصشون درست باشه
    من اهل زابلم و اینجا حداقل ترین امکاناتم نیس تو بیمارستان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره همونجا يك پزش قلب مجدد مراجعه كنيد
      چون بر اساس اين شرح حال نميشه گفت كه مشكل داريد يا نه
      بايد به پزسك مراجعه كنيد
      اگر هم اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام سنم 36 سال و قد 170 و وزن 72 کیلو هسته میزان تری گلیسیرید 245 هسته که زیاد می باشد ورزش می کنم و تحرک هم دارم و از غذاهای کم روغن استفاده می کنم ولی میزان تری گلیسیریدم پایین نمیاد و میزان کلسترولم 140 و قند هم 90 هسته بایستی چکار کنم لطفا راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      زمينه ژنتيكي داره
      بهتره دارو استفاده كنيد
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام بنده یکسال پیش قوزک خلفی پام شکست تقریبا 60روز توی گچ بود توی این مدت که گچ بود ده روز اول امپول انوکساپارین و بعدش تا روز اخر اسپرین استفاده کردم الان تقریبا سه ماه است که عضله پشت ساق پای شکسته ام نسبت به پای دیگر ورم دارد و در ایستادن و اویزان کردن پا در طولانی مدت احساس سوزش در روی پا وپشت ساق پایم دارم ایا احتمال لخته هست....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد معاينه شويد
      مراجعه بفرماييد
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز، قد اینجانب ۱۷۵ و وزن ۸۲ همچنین میزان تریگلیسیرید خون ۵۳۴ ، hdl ۳۱ و همچنین ldl 66 مشخص شده است ، به دکتر مراجعه کردیم قرص جم فیبروز ۳۰۰ تجویز کردند ،همچنین دارای کمبود ویتامین دی بودیم که امپول ترزیق گردید، فشارخون من هم همیشه ۱۶ و ۱۱ بوده که قرص لوزان ۳۵ تجویز شده است متاسفانه هیچ نوع تجویز خوراکی و یا راههای طبیعی تر را مشخص نکردند ، لطفا در صورت امکان بفرمایید در مورد نسخه‌‌ غذایی چگونه باید عمل کنیم و اگر قرص بهتری باید مصرف شود اعلام فرمایید در ضمن آیا ارتباطی بین دستگاه گوارشی و میزان بالای تریگلیسیرید است یا خیر با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد حتما دارو مصرف كنيد
      راه طبيعي هم رژيم غذايي و كاهش وزن و ورزش هست
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    @li s????:
    سلام جناب دکتر.. من 37 سالمه از پارسال جناق سینه ام میسوزه مثلا یک ماه اینجوری ام دو هفته خوب میشه و سیگارمیکشم بدتر میشه. 8 ماه پیش رفتم تست ورزش و اکو و نوار دکتر گفت از قلبت نیست ولی هیچ دکتری نمیتونه بفهمه از چی هست سی تی آنژیو هم میترسم درضمن موقع خواب بیشتر سوزش ودرد دارم میشه کمی راهنمایی کنید... ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه اضطراب يا مشكل گوارشي باشه
      به روانپزشك و دكتر گوارش مراجعه كنيد و سي تي يا اسكن قلب رو هم انجام بديد و جوابشو بفرستيد
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام من حدود ۶ ماه از بیماری فشار خون رنج می‌بردم فشارم بود ۱۶ روی 10 داروهای فشار خون مرتب مصرف می کردم(لوزار25 صبح و شب و متورال) تا اینکه اوایل مهرماه حجامت عام انجام دادم از بعد از آن فشار خون کنترل شدهموما 12 روی 8 و دیگر داروی مصرف نمیکنم اما تنها دارویی که مصرف می کنم پروپانول ۱۰ می باشد.... اما اگر پراپانول نخورم تپش قلب دارم. گاهی هم ضربانم 78 تا بیشتر نیست ولی احساس کوبش دارم و ضرانم رو حس میکنم. البته هولتر 24 ساعته فشار و نوار قلب و اکو نیز شدم مشکلی نداشتم. چند وقتی هم قرص کونکور خوردم روزی نصف. البته بسیار برام ضعف ایجاد می‌کرد و قطعش کردم.
    حلا سوالم اینه که چرا من تپش دارم.... آیا بررسی‌های دیگه ای لازمه؟ غیر از پروپانول 10 دیگه چه داروی میتونه به من کمک کنه؟ و اینکه چندین مرحله آزمایش دادم و مشکلی نبوده. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين دارو مناسبه و ادامه بديد
      احتمالا اضطراب داريد و بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من 2 سال پیش دچار سرگیجه می شدم وقتی غذا می خوردم ازمایش دادم و تری گلیسیرینم 680 بود. بعد حجامت کردم و ورزش و کم خوری و بعد از 2 ماه به 300 رسید و تا 160 پایین اوردمش.. الان مجددا دچار افزایش تری گلیسیرین شدم حدود 400. قدم 178 و وزنم الان 69 کیلو هست. الان گاهی خیلی کم نوک انگشت پای چپم گز گز میکنه . تا حالا از دارد استفاده نکردم البته تحرک ندارم. تازه 2 روزه ورزش رو شروع کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فنوفيبرات 200 روزي يك عدد استفاده كنيد
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترچهارسنبه امدم مطب شما برگر دارم روی پام جای زخم زالو است فراموش کردم از شما بپرسم که حمام بروم یا هنوز اب به زخم نخورد پماد ا .د را زدم زخم را نرم کرد میترسم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به كلينيك هاي زخم مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محیا جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر محترم
    درخردادماه همسر بنده بر اساس ازمایش خون متوجه شدن که انزیم های کبدی بالا و کلسترول و تریگلیسرید بالا پیدا کردن و بعد از مراجعه به پزشک و مصرف دونوع قرص جم فیبروزیل واورسوفلور تمامی مواردی که در ازمایش بالا رفته بود پایین اومدن و به حد ترمال رسیدن به جز ال دی ال و تریگلیسرید که اینها هم کمتر شدن ولی نه به حد طبیعی تریگلیسرید 209 و ال دی ال 95 ایشون تو این مدت این قرص هارومصرف میکنن و دوباره ایشون ازمایش دادن و تریگلیسرید تغییری نکرده و بالاست.دکترشون گفتن بازم باید تا 2 ماهه دیگه قرص هارو مصرف کنن و دوباره ازمایش بدن.رژیم غذایی و رعایت میکنن واقعا ولی ورزش متاسفانه خیلی کمه.میشه لطفا راهنمایی بفرمایین ه چطور می تونیم این موارد و پایین بیاریم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با رژيم غذايي و ورزش هوازي و كاهش وزن
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مردی هستم 35ساله با قد185وزن96قبلا وزنم117بودولی تو یه برهه کمش کردم اوردم روی87اما الان10کیلو اومدم بالا سر درد داشتم رفتم ازمایش دادم تریگلیسیریدم420زده که پیوست فایل ارسالی میفرستم براتون ایا نیازی به مصرف دارو دارم یا وزنمو دوباره بیارم پایین مشکلم حل میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر