دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص دیابت افراد را با چالش هایی رو به رو میکند، خواه این تشخیص همین اواخر انجام گرفته یا در گذشته، زندگی با این چالش ها موجی از احساسات را در فرد برانگیخته خواهد کرد.

غصه، نگرانی، ناامیدی، دلسردی و نا امیدی از جمله احساساتی هستند که به سراغ فرد دیابتی می آیند. این احساسات پاسخ طبیعی به وضع موجود است و بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، بخصوص زمانیکه برای اولین بار دیابت در فرد تشخیص داده می شود. حتی در افرادیکه در مدت طولانی دیابتشان را کنترل می کنند نیز این احساسات بوجود خواهد آمد. مسائل عاطفی مراقبت از خودتان، غذاخوردن صحیح و استراحت را برایتان دشوار می کند و بر کنترل قند خون نیز تاثیر منفی دارد. بعلاوه ممکن است فرد برای کاهش استرس از رفتارهای ناسالم بهره ببرد که سبب افزایش عوارض دیابت خواهند شد.

استرس چیست؟

بیشتر افراد  استرس را بعنوان آسیب روحی یا فیزیکی تجربه می کنند که به نگرانی ، آشفتگی، و تنش های روحی منتج میشود. رخدادها و تغییرات روزمره ممکن است سبب ساز استرس شود. استرس افراد را با درجه های مختلفی متاثر میکند اما برای افرادیکه تازه باخبر میشوند که دیابت دارند بسیار دشوارتر است.

علائم دیابت چیست؟

  • استرس
  • تپش قلب شدید
  • تنفس سریع
  • ناراحتی شکم
  • افسردگی

استرس کنترل دیابت را با مشکل روبه میکند بویژه که با فعالیت های روتین تداخل ایجاد میکند و سبب ازبین رفتن جسم فرد میشود. هورمونهای ناشی از استرس فشار خون و تپش قلب را افزایش میدهند و میتوانند دلیلی بر افزایش قند خون شوند. قند خون بالا میتواند سبب بی حالی و خستگی فرد شود. قند خون پایین نیز سبب ناراحتی و عصبی شدن فرد میشود.

چگونه می توان استرس را کاهش داد؟

راههای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که برخی از آنها در زیر عنوان شده است:

  • داروهایتان را بر طبق دستور ارائه شده مصرف کنید و غذای سالم بخورید.
  • تکنیک های ریلکس سازی مانند نفس عمیق را تمرین کنید.
  • ورزش کنید. استرس از طریق فعالیت هایی مانند رقص، پیاده روی و دوچرخه سواری کاهش می یابد. فعالیت هایی را انجام دهید که به آنها علاقه مندید.
  • مسائل و کارهایی را که انجام میدهید با دوستان و افراد فامیل درمیان بگذارید، زیرا اگر مشکلاتتان را با دیگران در میان بگذارید استرستان درمورد مشکلات کمتر میشود و حتی ممکن است بتوانند در رفع مشکلاتتان به شما کمک کند.
  • سعی کند شوخ طبع باشید زیرا خنده به کاهش استرس کمک میکند.
  • به یک گروه حمایتی ملحق شوید. در این گروه شما میتوانید افرادیکه مشکلات مشابهی دارند ملاقات کنید و دوستان تازه پیدا کنید.
  • بدنبال راه حل های حرفه ای برای حل مشکلتان باشید

راه های بیشتری برای کاهش استرس وارده در زندگیتان وجود دارد که سعی کنید آنها را پیدا کنید. با مشاور یا پزشک پیرامون بیماریتان صحبت کنید و از ایده های بیشتری بهره ببرید.

علائم افسردگی چیست؟

استرس زیاد گاهی اوقات سبب ایجاد افسردگی میشود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد معمولی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. اگر هر کدام از علائم زیر را بیشتر از یک هفته تجربه کردید شما در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارید:

  • احساس ناراحتی و عصبانیت
  • از دست دادن جدابیت فالیت هایی هایی که قبلا از آنها لذت میبردید
  • احساس پوچی
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس خستگی بیش از حد و از دست رفتن انرژی

احساس خستگی و پوچی اقدامات مراقبتی را با مشکل مواجه میکند و فرد نمی تواند به آسانی دیابت خود را تحت کنترل در آورد. به خاطر داشته باشید که پزشکان می توانند در کنترل افسردگی نقشی موثر داشته باشند، در صورت بروز هر کدام از علائم بالا با پزشک تماس بگیرید. افسردگی با فعالیت های روزمره ( مانند افزایش ورزش واستراحت)، داروها و مشاوره میتواند درمان شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جعفری جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام ممنونم از جوابتون آقای دکتر من قرص کاپتوپریل یک صبح نصف بعدازظهر مصرف میکنم من فقط خیلی نگران هستم که اینکه برای همیشه باید قرص بخورم یا ممکنه قطع بشه ممنون ميشم جواب بديد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر امید جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    الان چند وقتی است که وقتی صبح ها از خواب بیدار میشوم خیلی درد دست دارم البته دست چپ بیشتر تا چند وقت پیش فقط از مچ دست تا 5 انگشتم بی حس میشد بطوری که حتما باید با ماساژ دادن رگهای دستم باز میشد اما الان مدتی است که این درد دست از کتف شروع میشود تا انگشتهای دستم خیلی بی حس میشود بطوری که توان هیچ کاری را ندارم البته در طول روز مچ هر دو دستم زود به خواب می رود و گز گز می کند ازتون می خواهم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی خدمت دکتر عزیز ...من 24 سالمه بیماریhcmدارم و حدودا 4 5ماه هست باطری گزاشتم هفته قبلی برای چک کردن باطری ب شیراز رفتم صب از خواب پاشدم دست سمت چپم شدید ورم کرده دسمم درد داشت دکتر قلب گفت چیزیش نیس وبایددستو بالا بگیری ک خون جریان کنه داخل دستت سونو هم گرفت خون جریان داشت و دکتر دیدش گفت مشکل نداره سمت چپ  الان حدود 6روز گذشته ورمش خوابیده یکم رو بازوم ورم داره و درد خفیفی رو بازوم هست چند تیک سیاه ک خون مردگی هس نمیدونم چیه رو بازوم هس دکتر بهم علتشو نگفت خواسم راهنمایی کنید علت چیه و چطور برطرف کنم کبودی رو دستمو ورمم داره الان کمتر شده کبودی ها برای جلوگیری چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید باتشکر خدمت دکتر عزیز و گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرخ جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام . قبل تست ورزش قرص خاصی نباید استفاده کرد ؟ مثلا قرص گارلت و فیش اویل ایراد نداره ؟ از لحاظ سیگار و ناشتا بودن چطور ؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ل یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    اندازه قلب چقدر مهم است اندازه قلب با چه دستگاهی دقیق مشخص میشه میخواستم ببینم اندازه های من رنج طبیعی اند یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غفوری چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت شما
    پدرمن ازتنبلی قلب رنج میبردوفقط10درصدقلب کارمیکندباطری نیزدارن الان بدجورادم ریه مبتلاشدن وصورت وگلو وپاها درگیراین بیماری شدن اینجاکسی بهم نتونسته کمک کنه حتی نیازباشه اونومیارم خدمتتون فقط کمکم کنیدتابهبودیابدفروزمایدم روشون جواب نمیده اصلا ازجاش نمیتونه بلندشه الانم تعطیلیه هیچ دکتری نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر ترنم جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    من زير بغل چپم
    حس ميكنم يه تيكه ش
    يه چي زيرشه
    انگار يه رشته ي كوتاهه
    مثل رگ
    اصلا" ب چشم ديده نميشه
    و اين ك گاهي در دست چپ و سينه و قفسه ي سينه چپم احساس درد ميكنم
    عاجزانه ازتون كمك ميخوام
    فكرم خيلي مشغوله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام پدرم 57ساله با چربی خون و فشارخون و دیابت نوع 2ولی ورزش کار هستند برای موارد بالا دارو میگیرند.مبتلا به آپنه خواب هستند که منجر به آریتمی قلبی شده .دستگاه cpapرا مدت کوتاهی استفاده کردند ولی نتوانستند ادامه دهند.سوال من این هست:آیا این آریتمی های قلبی که حدود یک الی دو هفته یکبار اتفاق می افتاد و با قرص پروپافنون300در عرض دو ساعت رفع میشود خطر جانی دارد یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر fatememilani03 جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بابام 46سالش هست و ی مدت قلبش درد میکرد که رفت دکتر گفت باید آنژو گرافی بشه آنژو که شد گفتن دو تا از رگ های به طور مادرزادی گشاد هست و فقط دارو دادن میخوام بگم فقط به نظر شما با دارو حل میشه و اینکه کارش راننده وانت بار میبره هست ایا واسش خطری نداره و میخوام کلا درباره بیماریش باید و نباید هاش توضیح بدین تروخدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترعزیز درجواب سوال بنده که راجع به انقباض زودرس بطنی بنده فرمودید تست ورزش بدید اون هم دادم و هیچ مشگل تنگی و گرفتگی عروق ندارم فقط خواستم بپرسم این پی وی سی خطرناک هست یانه چون خیلی میترسم بیشترشب ها دچار این مشگل میشم ویک روز اصلا این حالتو ندارم و یه روزی که این حالت برام پیش میاد حداکثر تو بیست دقیقه 10یا11تا پی وی سی میزنه سوال بنده فقط این است که خطرناک هست یاخیر ممنون میشم اززحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر