دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص دیابت افراد را با چالش هایی رو به رو میکند، خواه این تشخیص همین اواخر انجام گرفته یا در گذشته، زندگی با این چالش ها موجی از احساسات را در فرد برانگیخته خواهد کرد.

غصه، نگرانی، ناامیدی، دلسردی و نا امیدی از جمله احساساتی هستند که به سراغ فرد دیابتی می آیند. این احساسات پاسخ طبیعی به وضع موجود است و بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، بخصوص زمانیکه برای اولین بار دیابت در فرد تشخیص داده می شود. حتی در افرادیکه در مدت طولانی دیابتشان را کنترل می کنند نیز این احساسات بوجود خواهد آمد. مسائل عاطفی مراقبت از خودتان، غذاخوردن صحیح و استراحت را برایتان دشوار می کند و بر کنترل قند خون نیز تاثیر منفی دارد. بعلاوه ممکن است فرد برای کاهش استرس از رفتارهای ناسالم بهره ببرد که سبب افزایش عوارض دیابت خواهند شد.

استرس چیست؟

بیشتر افراد  استرس را بعنوان آسیب روحی یا فیزیکی تجربه می کنند که به نگرانی ، آشفتگی، و تنش های روحی منتج میشود. رخدادها و تغییرات روزمره ممکن است سبب ساز استرس شود. استرس افراد را با درجه های مختلفی متاثر میکند اما برای افرادیکه تازه باخبر میشوند که دیابت دارند بسیار دشوارتر است.

علائم دیابت چیست؟

  • استرس
  • تپش قلب شدید
  • تنفس سریع
  • ناراحتی شکم
  • افسردگی

استرس کنترل دیابت را با مشکل روبه میکند بویژه که با فعالیت های روتین تداخل ایجاد میکند و سبب ازبین رفتن جسم فرد میشود. هورمونهای ناشی از استرس فشار خون و تپش قلب را افزایش میدهند و میتوانند دلیلی بر افزایش قند خون شوند. قند خون بالا میتواند سبب بی حالی و خستگی فرد شود. قند خون پایین نیز سبب ناراحتی و عصبی شدن فرد میشود.

چگونه می توان استرس را کاهش داد؟

راههای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که برخی از آنها در زیر عنوان شده است:

  • داروهایتان را بر طبق دستور ارائه شده مصرف کنید و غذای سالم بخورید.
  • تکنیک های ریلکس سازی مانند نفس عمیق را تمرین کنید.
  • ورزش کنید. استرس از طریق فعالیت هایی مانند رقص، پیاده روی و دوچرخه سواری کاهش می یابد. فعالیت هایی را انجام دهید که به آنها علاقه مندید.
  • مسائل و کارهایی را که انجام میدهید با دوستان و افراد فامیل درمیان بگذارید، زیرا اگر مشکلاتتان را با دیگران در میان بگذارید استرستان درمورد مشکلات کمتر میشود و حتی ممکن است بتوانند در رفع مشکلاتتان به شما کمک کند.
  • سعی کند شوخ طبع باشید زیرا خنده به کاهش استرس کمک میکند.
  • به یک گروه حمایتی ملحق شوید. در این گروه شما میتوانید افرادیکه مشکلات مشابهی دارند ملاقات کنید و دوستان تازه پیدا کنید.
  • بدنبال راه حل های حرفه ای برای حل مشکلتان باشید

راه های بیشتری برای کاهش استرس وارده در زندگیتان وجود دارد که سعی کنید آنها را پیدا کنید. با مشاور یا پزشک پیرامون بیماریتان صحبت کنید و از ایده های بیشتری بهره ببرید.

علائم افسردگی چیست؟

استرس زیاد گاهی اوقات سبب ایجاد افسردگی میشود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد معمولی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. اگر هر کدام از علائم زیر را بیشتر از یک هفته تجربه کردید شما در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارید:

  • احساس ناراحتی و عصبانیت
  • از دست دادن جدابیت فالیت هایی هایی که قبلا از آنها لذت میبردید
  • احساس پوچی
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس خستگی بیش از حد و از دست رفتن انرژی

احساس خستگی و پوچی اقدامات مراقبتی را با مشکل مواجه میکند و فرد نمی تواند به آسانی دیابت خود را تحت کنترل در آورد. به خاطر داشته باشید که پزشکان می توانند در کنترل افسردگی نقشی موثر داشته باشند، در صورت بروز هر کدام از علائم بالا با پزشک تماس بگیرید. افسردگی با فعالیت های روزمره ( مانند افزایش ورزش واستراحت)، داروها و مشاوره میتواند درمان شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده اکوی قلب انجام دادم و همه اعداد
    در رنج نرمال است فقط ivsd عدد 1.27
    بود فشار خون هم ندارم می خواستم
    نظر شما را بدانم
    سن هم 23 سال است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دیواره کمی ضخیمه

      البته چیز مهمی نیست و جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر ali جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باسلام بنده ۲ماه پیش میوکاردیت ویروسی کردم
    دکترگفتن که خطررفع شده واسیب جدی به قلبم واردنشده.خواستم ببینم این موضوع در درازمدت اسیب به قلبم میزنه یا خیر؟ایاامکان داره دوباره باعفونت عودکنه یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      ریسک تکرار مثل یک فرد عادی هست

  • تصویر کاربر ندارم جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام
    مقدم هستم فرمودید تلفنی نمیشه ام ار ای رو بفرستم اکو و ام ار ای رو میفرستم.
    الان طپش قلب بالا و تنگی نفس و درد قفسه سینه و احساس سنگینی رو قفسه سینه و خستگی و کاهش انرژی دارم سرگیجه و سر درد هم دارم البته نارسایی کبد هم دارم داروهای مورد استفاده نیتروکانتین 2.6 متوهگزال 47.5 و اسپریدونولامتون مصرف میکنم برای قلبم و پروگرف 1 میلی دو عدد برای هپاتیت اتوایمیون مصرف میکنم انزیمهای کبدی و گاما جی تی 139 هست.اطلاعاتیهست که در اختیارتون گذاشتم .همین طور رگهای گردنم درد دارند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اکو نرماله

      برای عروق قللب بلید تست ورزش یا اسکن شوید 

      اگر اضطراب دارید بع روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر افسانه جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    فقط میخابم شبانه روز علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید

      ممکنه افسردگی داشته باشید

  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر اپنه تو بیداری و حالت عادی تو روز هم اتفاق میفته ؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر شکری چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، پدرم تقریبا 7 سال پیش عمل باز قلب انجام دادن ، که امسال از ناحیه هر دو کتف دچار شانه درد هستن، البته اینم بگم که هر ماه یکبار توی باغ شاید بیل بزنن ولی نه به اون سختی ، لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر قلبی تست ورزش و اکو شوند و به ارتوپد هم مراجعه کنند

      درد محتملا قلبی نیست

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام و ارادت
    آقای دکتر دختر ۱۲ ساله من کاملا سالم بود و بدون هیچ ناراحتی ورزش میکرد، شنا میرفت ، دوچرخه سواری انجام میداد.اما به طور ناگهانی بهمن ماه ۹۷ دچار معده درد و تهوع های گه گاه شد که فاصله بین این حالات گاهی ده روز بود. بعد از یکماه پیگیری و آزمایشات مختلف که همه فقط و فقط سلامت کامل رو نشون میداد.با عکس قفسه سینه بیماری بزرگی قلب رو تشخیص دادن دقیقا ۲۲ اسفندماه بود، دخترم بیمارستان سمنان بستری شد، عملکرد قلبش رو ۳۶٪ اعلام کردن اما هیچ دکتر متخصصی نبود. بعد از دوروز به مرکزطبی تهران انتقال داده شد، که روز به روز حالش بدتر شد و عملکرد قلب به ۱۰٪ رسید.
    بعد ۹روز بیمارستان رجائی بالاخره ما رو پذیرش کردن 40 روز اونجا زیر نظر دکتر مهدوی بود و حال عمومیش روز به روز بهتر میشد، اما عملکرد قلب ۱۰٪ باقی مانده بود.طبق نظر دکتر باید پیوند قلب به صورت اورژانسی انجام میشد....همه ی آزمایشاتی که انجام میشد بصورت روزانه کاملا رضایت بخش و نشان از سلامت کامل همه ی اندام های داخلی داشت و به گفته دکتر هیچ کدام از اندام ها براثر نارسایی قلب درگیر نشده بودن.
    دکتر تصمیم به کم کردن میزان داروهاش گرفت چون گفت مشخص نیست چقدر باید منتظر عضو اهدایی باشیم ، دوباره تهوع ها شروع شد و فقط ۴۸ ساعت بعداز شروع تهوع ها که نتونستن کنترلش کنن متاسفانه تشنج کرد و به حالت کما رفت و بعد از ۴ روز هم ازدستش دادم.
    اما آقای دکتر دلیل این بیماری رو به من نگفتن اول گفتن میتونه ویروس باعث شده باشه و بعد هم گفتن شاید ژنتیکی باشه و مادرزادی....
    من یه پسر ۶ ساله دارم که تو همون بیمارستان اکو انجام دادن و گفتن مشکلی نداره، توی خانواده و اقوام هم اصلا تا حالا چنین مشکلی کسی نداشته حتی بیماریهای قلبی هم نداشتن.
    سوال من اینه که آیا ممکنه دلیل ژنتیکی و مادرزادی داشته باشه باتوجه به سلامت کامل وانجام فعالیتها و ورزش بدون هیچ ناراحتی وبعد ۱۲ سال به طور ناگهانی علائم رو نشون بده؟
    و اینکه من یکسال بعد از به دنیا اومدن دخترم ناخواسته باردار شدم و به دلیل تشخیص دکترم به دلیل بیماری کیستیک هیگروما و ناهنجاری قلبی جنین سقط درمانی انجام دادم...
    آیا من با این شرایط میتونم دوباره اقدام برای بارداری انجام بدم یا نه؟
    واینکه دلیل اصلی این بیماری در این سن چی میتونه باشه؟
    MRI انجام شده رو براتون میفرستم.
    خواهش میکنم کمکم کنید خیلی خیلی این موضوع برای من به عنوان مادر زجرآوره ، مدام نگران سلامتی پسرم هستم ....وفکر بیماری دختر نازنینم حتی یک لحظه من رو راحت نمیذاره... به نظر شما اگر تشخیص زودتر انجام میشد آیا بهبودی حاصل میشد؟
    سپاسگزارم از پاسخگوییتون????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا ویروسی بوده

      ولی بهتره پسرتون ساله یکبار اکو بشه

       

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا ویروسی بوده

      ولی بهتره پسرتون ساله یکبار اکو بشه

      در مورد بارداری با قلب اطفال مشورت کنید

       

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهتاب یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام حضور شما آقای دکتر من 34ساله هستم ومدت پنج سال پیش همسرم به طور ناگهانی ترک کرد و ازهمان زمان به بعد من اواسط شب یا ابتدای صبح دچار درد قلب وتنگی نفس شدید می شوم وبارها نزد پزشکان مختلف رفتم وان ها متوجه چیزی نشدند اما علائم سندروم قلب شکسته را دارم که با گذشت این همه مدت بازهم بهبود نیافته ام وحتی علائم این سندروم بیشتر شده است واین قدر حالم بد می شود که مرا به بیمارستان می برند وماسک اکسیژن وصل می کنند ولی این درمان موقتی است ودرهفته چهار تا پنج بار دچار این حالت می شوم از شما درخواست راهنمایی دارم آیا امکان بهبودی هست؟ من به چه پزشکی باید مراجعه کنم وچه دارویی به من کمک می کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شما در درجه اول مشکل اصطرابی دارید و باید فورا به روانپزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر @oaz_9 پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    محمد دارایی.55ساله. با سلام و شب بخیر در سال 92 بعلت miو vt های مکرر عمل جراحی با پس انجام دادم که در سال 94 مجددا بعلت تاکیکاردی مکررvt یکدستگاه icd دو لید تعبیه که با گذشت یکسال بعلت شوکهای مکرر مجبور به ابلیشن شدم که حین عمل امبولی خفیف ریه کزدم مدتی تحت درمان با داروهای سوتالول .اسپرین اتورواستاتین 20و اسپیرلاکتون 25 و لازیکس تحت درمان قرار و وضعیت نرمالی داشتم بهنگام ابلیشن ef بنده 3035 بود که تا بحال بعلت نداشتن شوک و اریتمی به حدود 50ارتقاپیدا نموده .اخیرابا تنگی نفس مقطعی و احساس درد خفیف پایین icdزیر دنده چپ و درد در مهره پشت گورده برکتر مراجعه دکترم اکو گرفت گفت مشگلی نداری دکتر عمومی گفت درد پشت ناشی از اسپاسم عضلاته ولی دکتر در طول یکهفته احساس همان درد و احساس ناخوشایندی دارم و دچار کم ابی بدن میشم چون بمحض مصرف موز یا مایعات حالم بهتر میشه با عرض معذرت از اینکه وقتتون و گرفتم ایا نیازه بررسی های بیشتری انجام بگیره .متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز فوروزماید و اسپیرونولاکتون رو نصف کنید و اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

      ممکنه دچار افت قند هم میشید

      با دکتر داخلی هم مشورت کنید

  • تصویر کاربر ندارم سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام اکوی قبلی واضح نبود دوباره فرستادم.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به بیماری پرده دور قلب شک کردند

      سی تی درخواست شده 

      انجام دهید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر