دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص دیابت افراد را با چالش هایی رو به رو میکند، خواه این تشخیص همین اواخر انجام گرفته یا در گذشته، زندگی با این چالش ها موجی از احساسات را در فرد برانگیخته خواهد کرد.

غصه، نگرانی، ناامیدی، دلسردی و نا امیدی از جمله احساساتی هستند که به سراغ فرد دیابتی می آیند. این احساسات پاسخ طبیعی به وضع موجود است و بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، بخصوص زمانیکه برای اولین بار دیابت در فرد تشخیص داده می شود. حتی در افرادیکه در مدت طولانی دیابتشان را کنترل می کنند نیز این احساسات بوجود خواهد آمد. مسائل عاطفی مراقبت از خودتان، غذاخوردن صحیح و استراحت را برایتان دشوار می کند و بر کنترل قند خون نیز تاثیر منفی دارد. بعلاوه ممکن است فرد برای کاهش استرس از رفتارهای ناسالم بهره ببرد که سبب افزایش عوارض دیابت خواهند شد.

استرس چیست؟

بیشتر افراد  استرس را بعنوان آسیب روحی یا فیزیکی تجربه می کنند که به نگرانی ، آشفتگی، و تنش های روحی منتج میشود. رخدادها و تغییرات روزمره ممکن است سبب ساز استرس شود. استرس افراد را با درجه های مختلفی متاثر میکند اما برای افرادیکه تازه باخبر میشوند که دیابت دارند بسیار دشوارتر است.

علائم دیابت چیست؟

  • استرس
  • تپش قلب شدید
  • تنفس سریع
  • ناراحتی شکم
  • افسردگی

استرس کنترل دیابت را با مشکل روبه میکند بویژه که با فعالیت های روتین تداخل ایجاد میکند و سبب ازبین رفتن جسم فرد میشود. هورمونهای ناشی از استرس فشار خون و تپش قلب را افزایش میدهند و میتوانند دلیلی بر افزایش قند خون شوند. قند خون بالا میتواند سبب بی حالی و خستگی فرد شود. قند خون پایین نیز سبب ناراحتی و عصبی شدن فرد میشود.

چگونه می توان استرس را کاهش داد؟

راههای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که برخی از آنها در زیر عنوان شده است:

  • داروهایتان را بر طبق دستور ارائه شده مصرف کنید و غذای سالم بخورید.
  • تکنیک های ریلکس سازی مانند نفس عمیق را تمرین کنید.
  • ورزش کنید. استرس از طریق فعالیت هایی مانند رقص، پیاده روی و دوچرخه سواری کاهش می یابد. فعالیت هایی را انجام دهید که به آنها علاقه مندید.
  • مسائل و کارهایی را که انجام میدهید با دوستان و افراد فامیل درمیان بگذارید، زیرا اگر مشکلاتتان را با دیگران در میان بگذارید استرستان درمورد مشکلات کمتر میشود و حتی ممکن است بتوانند در رفع مشکلاتتان به شما کمک کند.
  • سعی کند شوخ طبع باشید زیرا خنده به کاهش استرس کمک میکند.
  • به یک گروه حمایتی ملحق شوید. در این گروه شما میتوانید افرادیکه مشکلات مشابهی دارند ملاقات کنید و دوستان تازه پیدا کنید.
  • بدنبال راه حل های حرفه ای برای حل مشکلتان باشید

راه های بیشتری برای کاهش استرس وارده در زندگیتان وجود دارد که سعی کنید آنها را پیدا کنید. با مشاور یا پزشک پیرامون بیماریتان صحبت کنید و از ایده های بیشتری بهره ببرید.

علائم افسردگی چیست؟

استرس زیاد گاهی اوقات سبب ایجاد افسردگی میشود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد معمولی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. اگر هر کدام از علائم زیر را بیشتر از یک هفته تجربه کردید شما در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارید:

  • احساس ناراحتی و عصبانیت
  • از دست دادن جدابیت فالیت هایی هایی که قبلا از آنها لذت میبردید
  • احساس پوچی
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس خستگی بیش از حد و از دست رفتن انرژی

احساس خستگی و پوچی اقدامات مراقبتی را با مشکل مواجه میکند و فرد نمی تواند به آسانی دیابت خود را تحت کنترل در آورد. به خاطر داشته باشید که پزشکان می توانند در کنترل افسردگی نقشی موثر داشته باشند، در صورت بروز هر کدام از علائم بالا با پزشک تماس بگیرید. افسردگی با فعالیت های روزمره ( مانند افزایش ورزش واستراحت)، داروها و مشاوره میتواند درمان شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر نجفی ؛
    بنده دکتر مهدی علی بیگی هستم.
    پیرو سوال قبلی در مورد کشیدن دندان بدون قطع وارفارین از جنابعالی و نظر مساعد جنابعالی با این روش جهت درمان سریعتر و بدون نیاز به بستری در بیمارستان،در صورت صلاحدید شما استاد محترم این بیماران را ارجاع دهید. مطب۲۲۸۹۰۶۵۳
    ۲۲۸۹۹۱۷۸
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر شیواپورحسینی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    ببخشیدآقای دکتر.من27سال سن دارم درسوال قبلی فزاموش کردم سنم رویادداشت کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ج
  • تصویر کاربر داودصاحبی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر.پدرم من ده سال پیوند کلیه کرده و داروهای کورتون و پیوند مصرف می کنه. چند وقت پیش با درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کردیم.گفتن گرفتی عروق دارن.باید آنژیو بشن.آنژیو انجام دادیم در بیمارستان قام مشهد.می خواستم ببینم آیا عمل قلب باز برای ایشون خطر ناکه یا نه ؟آیا به کلیه پیوندی آسیب نمی زنه؟سن پدرم 61 سال هستش.ممنون آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر گفته اند كه بايد حراحي قلب بشود
      خير مشكلي براي كليه پيوندي به احتمال زياد ايجاد نخواهد شد
  • تصویر کاربر سیروس دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام من 40 سال دارم که 5 سال پیش تحت عمل قلب باز به دلیل ASD نمودم بلافاصله متوجه شدم پسرم که 5 سال داشت ایشان نیز 30 میلیمتر ASD داشت که ایشان را نیز عمل باز انجام دادیم در مجموع خیلی راضی هستیم و اینکه تقریبا هیچ محدودیت حرکتی و... برای فرزندم نیست. جالب این که بعد از 4 سال تازه متوجه شدیم پسر دوم من که الان 6 سال داره داراب ASD. هستم . چون پیشنهادهایی برای امپلاتزر شده است اول اینکه بدانم که بعد از کار گذاشتن چتر آیا محدودیتی نخواهد داشت. یا نه فرقی بین محدودیت عمل باز با امپلاتزر دارد. لازم به ذکر است من الان 90 دقیقه فوتبال بازی می کنم و هیچ مشکل ندارم. و دوم اینکه آیا چتری که می خواهد 70 یا 80 سال در سیسم بین دهلیز قرار بگیرد چقدر تضمین شده است. ممنونم راهنمایی کنین. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      استفاده از آمپلاتزر بهتر از جراحي قلب باز است و بسيار راحت تر
      هيچ محدوديتي وجود ندارد
      كاملا تصمين شده است
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    دختر نوجوانی دارم که 5روز پیش عمل شنت در بیمارستان رجایی تهران انجام داده و اکنون فشار خون آن 12.......اکسیژن خون84.....و ضربان قلب 113هست ولی متأسفانه هنوز به هوش نیامده و خیلی نگران هستم لطفا کمک کنید تا بیینم چه کاری باید انجام دهم خواهشمندم راهنماییم کنید
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي اظهار نظر بايد اطلاعات بيشتري داشته باشم
      ان شاالله بهتر ميشن و بهوش ميان
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بندع درد شدید قفسع سینع داشتم سی روز پیش کع پیش متخصص رفتم نوار قلبم مشکل داشت ولی اکو مشکلی نداشت منو نوشتن اسکن عستع ای کع در حالت استراحت مشکلی نبود اما در فعالیت تست ورزشم مشکل داشت برای بار دوم تست ورزش تکرار شد و باز مشکل داشت من رو نوشتن سی تی انژیو خدارو شکر نرمال بود ولی درد قفسع سینع تنگی نفسم ادامع دارع حتی عطسع میکنم دست چپ و قفسع سینع ام درد میکنع دکتر گفت چند ماع دیگع باز تست ورزش انجام بدم بع نظرتون مشکل چیع
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      دردتون قلبي نيست نياز به تست ورزش مجدد تا دو سال نميباشد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر