دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص دیابت افراد را با چالش هایی رو به رو میکند، خواه این تشخیص همین اواخر انجام گرفته یا در گذشته، زندگی با این چالش ها موجی از احساسات را در فرد برانگیخته خواهد کرد.

غصه، نگرانی، ناامیدی، دلسردی و نا امیدی از جمله احساساتی هستند که به سراغ فرد دیابتی می آیند. این احساسات پاسخ طبیعی به وضع موجود است و بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، بخصوص زمانیکه برای اولین بار دیابت در فرد تشخیص داده می شود. حتی در افرادیکه در مدت طولانی دیابتشان را کنترل می کنند نیز این احساسات بوجود خواهد آمد. مسائل عاطفی مراقبت از خودتان، غذاخوردن صحیح و استراحت را برایتان دشوار می کند و بر کنترل قند خون نیز تاثیر منفی دارد. بعلاوه ممکن است فرد برای کاهش استرس از رفتارهای ناسالم بهره ببرد که سبب افزایش عوارض دیابت خواهند شد.

استرس چیست؟

بیشتر افراد  استرس را بعنوان آسیب روحی یا فیزیکی تجربه می کنند که به نگرانی ، آشفتگی، و تنش های روحی منتج میشود. رخدادها و تغییرات روزمره ممکن است سبب ساز استرس شود. استرس افراد را با درجه های مختلفی متاثر میکند اما برای افرادیکه تازه باخبر میشوند که دیابت دارند بسیار دشوارتر است.

علائم دیابت چیست؟

  • استرس
  • تپش قلب شدید
  • تنفس سریع
  • ناراحتی شکم
  • افسردگی

استرس کنترل دیابت را با مشکل روبه میکند بویژه که با فعالیت های روتین تداخل ایجاد میکند و سبب ازبین رفتن جسم فرد میشود. هورمونهای ناشی از استرس فشار خون و تپش قلب را افزایش میدهند و میتوانند دلیلی بر افزایش قند خون شوند. قند خون بالا میتواند سبب بی حالی و خستگی فرد شود. قند خون پایین نیز سبب ناراحتی و عصبی شدن فرد میشود.

چگونه می توان استرس را کاهش داد؟

راههای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که برخی از آنها در زیر عنوان شده است:

  • داروهایتان را بر طبق دستور ارائه شده مصرف کنید و غذای سالم بخورید.
  • تکنیک های ریلکس سازی مانند نفس عمیق را تمرین کنید.
  • ورزش کنید. استرس از طریق فعالیت هایی مانند رقص، پیاده روی و دوچرخه سواری کاهش می یابد. فعالیت هایی را انجام دهید که به آنها علاقه مندید.
  • مسائل و کارهایی را که انجام میدهید با دوستان و افراد فامیل درمیان بگذارید، زیرا اگر مشکلاتتان را با دیگران در میان بگذارید استرستان درمورد مشکلات کمتر میشود و حتی ممکن است بتوانند در رفع مشکلاتتان به شما کمک کند.
  • سعی کند شوخ طبع باشید زیرا خنده به کاهش استرس کمک میکند.
  • به یک گروه حمایتی ملحق شوید. در این گروه شما میتوانید افرادیکه مشکلات مشابهی دارند ملاقات کنید و دوستان تازه پیدا کنید.
  • بدنبال راه حل های حرفه ای برای حل مشکلتان باشید

راه های بیشتری برای کاهش استرس وارده در زندگیتان وجود دارد که سعی کنید آنها را پیدا کنید. با مشاور یا پزشک پیرامون بیماریتان صحبت کنید و از ایده های بیشتری بهره ببرید.

علائم افسردگی چیست؟

استرس زیاد گاهی اوقات سبب ایجاد افسردگی میشود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد معمولی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. اگر هر کدام از علائم زیر را بیشتر از یک هفته تجربه کردید شما در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارید:

  • احساس ناراحتی و عصبانیت
  • از دست دادن جدابیت فالیت هایی هایی که قبلا از آنها لذت میبردید
  • احساس پوچی
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس خستگی بیش از حد و از دست رفتن انرژی

احساس خستگی و پوچی اقدامات مراقبتی را با مشکل مواجه میکند و فرد نمی تواند به آسانی دیابت خود را تحت کنترل در آورد. به خاطر داشته باشید که پزشکان می توانند در کنترل افسردگی نقشی موثر داشته باشند، در صورت بروز هر کدام از علائم بالا با پزشک تماس بگیرید. افسردگی با فعالیت های روزمره ( مانند افزایش ورزش واستراحت)، داروها و مشاوره میتواند درمان شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب پدر من نارسایی احتقانی قلب داره و از دستگاه آی سی دی استفاده میکنه به کنار قرصهای معمول برای نارسایی قرص اسپرین ۸۰ استفاده میکنه که باعث شده زخم معده اش شدید بشه و اذیتش کنه گرچه قرص ایزوامپرازول هم میخوره امکان جایگزینی قرص رقیق کننده ی خونی دیگری هم با اسپرین هست یا نه ؟ گرچه پدرم سابقه ی سکته ی مغزی هم داشتن.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      می توان به جای آسپیرین،پلاویکس مصرف کنند
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین آقای دکتر قراره همسرمو عمل سوراخ قلبی بین دهلیزی بکنن آقای دکتر عمل خطرناکیه ریسک داره ؟خیلی میترسیم زندگیمون سیاه شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه عمل ساده ای است نگران نباشید و به جراحش اطمینان کنید
  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از کرمان مزاحم میشم یک ماه پیش اکو شدم گفتن یکم قلب بزرگ شده فشارم هم ۱۵ بود فقط قرص لوزار ۲۵بهم داده گفته سه ماه بخور ولی کف پاهام خیلی سرده و مور مور میکنه مثل اینکه خواب برن یکمم تاری چشم گرفتم مشکل چیه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام افت فشار باعث شده ولی دارو رو ادامه بدین
  • تصویر کاربر علیرضاکرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم بدون علامت مشکل آریتمی داره سه ماه قبل بردمش بیمارستان شهید رجایی بستری شد ولی بعد از انجام کلیه پستها و آزمایشات دکترشون گفتن ببرید سه ماه بعد بیاریدش چند روز پیش بردمش بعداز نوار قلب وآزمایش دکترشون گفتن باید ابریشم بشه اما زمان بیهوشی آریتمی خودشو نشون نداد و عملش نکردن الان بهم گفتن ببرش تا سیزده چهار ده سالگی الان میترسم همش استرس دارم میگم نکنه یه دفعه اتفاقی واسش بیافته لطفا با راهنماییتون این پدرو از نگرانی دربیاید و بهترین راه کارو جلوی نام بزارید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید این اریتمی ها معمولن هیچ خطری به خصوص در سن نوجوانی و جوانی ایجاد نمی کنند پس اصلن نگران نباشید هر زمانی هم اریتمی خودش را نشان بدهد مجدد طپش قلب می گیرند که اصلن مورد نگران کننده ای هم نیست اگر دارویی تجویز شده همان را ادامه بدهید و سعی کنید ارامش داشته باشید
  • تصویر کاربر مريم جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من يكسال پيش تپش قلب شديد داشتم و داروي كنكور ٢نيم دادن و گفتن خون رساني بطن چپ قلب كمه و قرص يك مدت استفاده كردم خوب شدم ديگ نخوردم الان چند روز تپش قلب استرس و اضطراب دلشوره ترس وحشتناك دارم سرفه داشتم دكتر رفتم مشكلي نداشتم ولي براي استرس و اضطرابم پرانول ١٠وقرص ازيپم (اس سيتالوپرام)دادن اما تاثيري نكرد الان قرص كنكور دوباره شروع كنم با قرص ازيپم همزمان ميشه اشكالي نداره ؟ صبحا هم قرص تيروئيد (يك چهارم لووكسين)ميخورم ممنون ميشم اطلاع بدين
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام قرص کلردیازپوکساید ۵ هم هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و بعد از برطرف شدن این شرایط به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسنی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دکتر عمر مفید باتری چقدر است و هر چند یکبار نیاز به شارژ دارن ، برای تعویض یا شارژ باتری احتیاج به جراحی وجود داره ؟ و از کجا باید فهمید باتری تموم شده آیا عمر مفیدی دارن ؟ ممنونم ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هر باتری در بدن هر بیمار بسته به اینکه فرد چقدر به باتری وابسته باشه طول عمر متفاوتی دارد

      طی  دوره‌های آنالیز پیس متوجه میشیم که طول عمر باتری تمام شده یا نه

  • تصویر کاربر صبا پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام وادب..بیماری باریج قلبی خطرناکه؟درمانش چیه؟؟و آیا بارداری باوجود بیماری باریج قلبی خطرناکه؟؟دکتر بمن دارو متاهگزال دادن برای باریج قلبی که از روی سی تی انژیو تشخیص دادن....البته نتیجه سی تی انژیو خوب بود ...ولی دکتر از رو عکس گفتن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      یعنی رگ از درون عضله رد میشه

      معمولا خطرنتک نیست و درمان داروویی هست

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با تشکر از محبتی که به هموطنان دارین احتراما پسر 9 ساله من دیروز به صورت تفریحی با دستگاه دیجیتالی فشارخون ، فشار خودش رو گرفت و دیدم فشار9 روی 5 هست و علامت ضربان نامنظم رو مانیتور افتاد و بارها تکرار کردم و فقط یک بار اون علامت نیفتاد و خیلی نگران شدم باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فشار در این حد برای ایشان نرمال است ولی برای نامنظمی ضربان قلب بیمار باید معاینه بشه و نوار قلب گرفته بشه تا امکان تشخیص باشه

  • تصویر کاربر محمدی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    آقای دکتر مادر بنده با تجویز متورال دچار کاهش ضربان قلب شدن،میخواستم پزشک الکتروفیزیولوژیست به بنده معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دکتر اورعی

  • تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام و عرض . ببخشید بنده جوانی 30 ساله هستم که بالاخص شبها بعد از خوردن شام احساس درد در ناحیه شانه چپ و هرز گاهی تیک قلبی میشوم و کما اینکه در شانه چپم دردی از زمان تمرینات قهرمانی هم دارم و اینکه اقای دکتر دچار نوعی نفخ نسبتا شدید هم هستم و این وضعیت ناراحتم میکنه .خیلی ممنون از خدمتتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا این دردها غیرقلبیه

      مشکل گوارشیتون رو درمان کنید و اگر علایم ادامه داشت تست ورزش هم جهت اطمینان و بررسی قلبی انجام دهید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر