دکتر محمد حسین نجفی

درمان آریتمی قلبی به نوع و شدت آریتمی بستگی دارد. در برخی از موارد، هیچ درمان ضروری نیاز نیست. گزینه های درمان آریتمی شامل داروها، تغییر در شیوه زندگی یا درمان آریتمی قلبی به کمک طب سنتی ، درمان آریتمی به کمک دستگاه های الکتریکی و یا جراحی است.

آریتمی های قلبی

 

درمان آریتمی قلبی به کمک دارو

داروهای ضد آریتمی داروهای مورد استفاده برای تبدیل آریتمی به ریتم طبیعی سینوسی و یا برای جلوگیری از آریتمی می باشند. داروهای دیگر درمان آریتمی قلبی ممکن است شامل داروهای کنترل کننده سرعت ضربان قلب و داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکتی مانند وارفارین (یک “رقیق کننده خون”) و یا آسپرین است که خطر سکته مغزی و یا تشکیل لخته ها کاهش میدهد. این مهم است که شما اسامی داروهای درمان آریتمی قلبی خود، نحوه مصرف آنها  عوارض جانبی داروها را بدانید.

درمان آریتمی قلبی با تغییر در شیوه زندگی

آریتمی قلبی ممکن است با عوامل خاص سبک زندگی هم ارتباط داشته باشد . نکات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلا کمک کند:

– اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید.

– مصرف الکل را قطع کنید.

– استفاده از کافئین را محدود و یا متوقف کنید. برخی افراد حساس به کافئین هستند و ممکن است علائم آریتمی قلبی در زمان استفاده از محصولات کافئین دار مانند چای، قهوه، کولا و برخی از داروهای بدون نسخه بیشتر شود.

– استفاده از محرک ها را محدود کنید. آگاه باشید که برخی از محرک ها در داروهای سرفه و سرماخوردگی و مکمل های گیاهی و یا تغذیه ای استفاده شده است. برخی از این مواد حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که باعث ریتم نامنظم قلب می گردند. بنابراین حتما برچسب دارویی را بخوانید و یا از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا دارویی که برای شما بهتر است را تجویز نماید.

– سطح قند خود را کنترل کنید.

– اگر شما چاق و یا اضافه وزن دارید، لاغر شوید تا احتمال آریتمی قلبی از قبیل فیبریلاسیون دهلیزی در شما کاهش یابد.

– آپنه خواب ( توقف تنفس در خواب ) درمان کنید. درمان ممکن است احتمال آریتمی قلبی در شما را کاهش دهد.

– خانواده شما همچنین ممکن است بخواهند در مراقبت از شما با یادگیری، تشخیص علائم آریتمی قلبی و چگونگی شروع CPR ( احیای قلبی ) در صورت نیاز نقش داشته باشد.

– اگر متوجه شدید که ریتم قلب نامنظم شما با فعالیت های خاصی بیشتر رخ می دهد، شما باید از آنها اجتناب کنید.

دیابت-بیماری- قلبی

درمان تهاجمی آریتمی قلبی

شوک قلبی و کاتتر فرسایشی درمان های تهاجمی هستند که برای درمان و یا از بین بردن ریتم نامنظم قلب مورد استفاده قرار می گیرند. دکتر قلب شما بهترین درمان آریتمی قلبی را برای شما تعیین و در مورد مزایا و خطرات این درمان ها با شما صحبت خواهند کرد.

۱- شوک کاردیوورژن

بیماران قلبی با آریتمی های مداوم، مثل فیبریلاسیون دهلیزی، ممکن است به تنهایی با دارو درمانی قادر به رسیدن به یک ریتم طبیعی قلب نباشند. شوک کاردیوورژن یک شوک الکتریکی است که به دیواره قفسه سینه شما وارد می شود، که همزمان به قلب اجازه می دهد تا ریتم طبیعی خود را مجددا آغاز کند. این روش پس از دریافت یک بیهوشی کوتاه اثر انجام می شود.

شوک قلبی۲- کاتتر فرسایشی ( ابلیشن )

در فرسایش، انرژی از طریق یک کاتتر به مناطق کوچکی از عضله قلب وارد می شود. این انرژی هم می تواند مسیر ریتم غیر طبیعی را متوقف کرده و هم از پالس های غیر طبیعی جلوگیری و هدایت نرمال پالس ها را تقویت و یا مسیرهای الکتریکی بین دهلیز و بطن را قطع کند.

ابلیشن می تواند برای درمان بیشتر تاکی کاردی های فوق بطنی یا SVT ها، فلاتر دهلیزی و برخی تاکی کاردی های دهلیزی و بطنی مورد استفاده قرار گیرد. ابلیشن همچنین می تواند برای دستیابی به یکه نتیجه مطلوب با روش های دیگر ترکیب گردد.

۳- جداسازی ورید ریوی

در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای مکرر، یا مداوم، وریدهای ریوی ایزوله می شوند که در این روش با استفاده از یک کاتتر ویژه، رشته های بافت رگ درآورده می شود، بعلت اینکه تصور می شود فیبریلاسیون دهلیزی، ناکارآمد است. هدف از ایزوله کردن به جای برداشتن، تمرکز بر روی مسئول تحریکات فیبریلاسیون دهلیزی از طریق مسدود کردن انتقال محیطی است.

۴- دستگاه های الکتریکی

۴-۱- ضربان ساز دائمی

دستگاهی است که پالس های الکتریکی کوچکی به عضله قلب برای حفظ ضربان طبیعی قلب می فرستد. ضربان ساز دارای یک تولید کننده پالس (که باتری خانگی و یک کامپیوتر کوچک) و لیدها (سیم) است که پالس ها را از مولد پالس به عضله قلب شما ارسال می کند و بدین گونه فعالیت الکتریکی قلب را حس می کنید.

عمل پیس میکرضربان ساز قلب عمدتا برای جلوگیری از ضربان خیلی آرام قلب مورد استفاده قرار می گیرد . ضربان سازهای جدید قلبی با بسیاری از ویژگی های پیچیده طراحی شده اند که به مدیریت آریتمی قلبی ، بهینه سازی ریتم قلبی مرتبط با فعالیت و بهبود هماهنگی کمک می کنند.

۴-۲- کاشت دفیبریلاتور قلبی (ICD)

در ICD نظارت بر ریتم قلب به طور مداوم صورت می گیرد. هنگامی که دفیبریلاتور یک ریتم غیر طبیعی قلب بسیار سریعی را تشخیص دهد، به عضله قلب انرژی وارد می کند تا قلب به ریتم طبیعی ضربان خود باز گردد.

راه های مختلفی وجود دارد که  ICD می تواند قلب را به ریتم طبیعی خود بازگرداند:

– ضد سرعت گرفتن تاکی کاردی (ATP)

هنگامی که ضربان قلب بیش از حد سریع است، یک سری از پالس های الکتریکی کوچک به عضله قلب وارد میشود تا ضربان قلب به سرعت و ریتم نرمال بازگردد.

– کاردیوورژن

یک شوک کم انرژی در همان زمان به عنوان ضربان قلب برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب وارد می شود.

– دفیبریلاتور

هنگامی که ضربان قلب به طور خطرناکی سریع یا نامنظم است ، یک شوک انرژی بالاتر برای بازگرداندن ریتم طبیعی به عضله قلب وارد می آید .

– سرعت گرفتن برادی کاردی

بسیاری از ICD ها یک سرعت حمایتی، برای جلوگیری از ریتم خیلی آهسته قلب به آن وارد می کنند.

– ضربان سازها و دفیبریلاتورهای دو طرفه قلب (B-V)

ضربان ساز دو طرفه و دفیبریلاتورها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که همچنین شواهدی از یک انقباض ناهماهنگ یا ناهمزمان بطن چپ در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها به همگام سازی انقباض بطن چپ کمک میکنند. علاوه بر این یک یا دو لید برای ضربان سازهای سنتی استفاده شده و دفیبریلاتورها در بطن راست و دهلیز راست قرار می گرفتند.

دستگاه های دو بطنی از یک لید اضافی واقع شده در پشت و یا سمت چپ بطن چپ استفاده می کنند. برای رسیدن به این منطقه، لید اضافی معمولا از طریق سینوس کرونری، رگ کوچک در پشت قلب هدایت می شود.

۵- عمل قلب

جراحی قلب ممکن است برای اصلاح هر گونه آریتمی قلبی که نمی توانند با دارو و یا روش های درمانی غیر جراحی آریتمی قلبی کنترل شوند، لازم باشد. اگر شما به اعمال جراحی، مانند جراحی دریچه یا بای پس، برای اصلاح اشکال دیگری از بیماری های قلبی نیاز داشته باشید، ممکن است جراحی آریتمی قلبی توصیه شود.

روش Maze و روش تغییر شکل یافته Maze دو عمل جراحی هستند که برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار می گیرند.

عمل جراحی قلب باز

ویزیت منظم توسط متخصص قلب

شما به پیگیری منظم ویزیت پزشکی نیاز خواهید داشت :

  • برای اطمینان یافتن از اینکه آریتمی قلبی شما کنترل شده
  • داروهای شما به درستی تنظیم گردیده
  • ارزیابی عملکرد هر دستگاه به کار رفته
  • اطمینان یافتن از وضعیت سلامتی شما و اینکه سایر مشکلات پزشکی را نداشته باشید

پزشکتان به شما خواهد گفت که زمان ویزیت شما هر چند وقت یکبار خواهد بود. در بین زمان های ویزیت اگر علایم در شما مکرر یا شدید شدند حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی 

3.8/5 - (13 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    جوانی 23 ساله با سابقه پیوند کلیه 8سال پیش و ابلیشن آریتمی pvc آذر95
    از ابتدای دی ماه ابتدا وقتی به صورت 90 درجه می نشستم دست و پای چپم سوزش و قرمز می شد و احساس سوزش در قفسه سینه داشتم ... به دنبال این علایم به مرکز قلب مراجعه کردم و اکو و نوار بنده نرمال بود .به متخصص مغز و اعصاب نیز مراجعه نمودم که ایشان بابررسی نوار مغز و ام آر ای گردن و مغز بنده سالم بودن اعصاب را تایید نمودند و برای کاهش این علایم داروی گاباپنتین 100 روزی 3 بار برای بنده شروع نمودند . اما این وضعیت از حدود یک هفته پیش شدت گرفته به طوری که انگار چاقو به دست و پا می زنند و در تمام بدن آن را احساس می کنم - گاهی این علایم را در سرم نیز احساس می کنم و وقتی روی پا می ایستم فشار در درون پاها و دست ها احساس کرده و رگ هایم به شدت سفت می شوند ... در اطراف کلیه پیوندی نیز این علایم را احساس می کنم .... و گاهی نیز این علایم حتی در حالت استراحت اتفاق می افتد ...
    آیا بنده مشکلی از جهت رگ های خونی دارم ؟؟
    و باید به چه متخصصی مراجعه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير مشكل رگ نداريد
      يك فلوشيپ درد شما را ويزيت كند
  • تصویر کاربر م.ک پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام.
    پدرم حدود دوهفته پیش عمل قلب باز انجام دادندو وضعیت عمومی خوبی دارند.
    اکوی قلب ایشون رو براتون فرستادم.
    دریچه سلختی کمی صخیم شده و
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اكو رو نديدم
      كجا فرستادين
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 8611 مشاهده پرسش
    سلام
    یک هفته قبل به مدت 2-3 روز احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه و تیر کشیدن قلب کردم و به اورژانس مراجعه کردم و بعد از گرفتن نوار قلب گفتن که قلبت بی نظمی داره و برام اکو نوشتن چند روز بعد رفتم پیش دکتر متخصص و اون به من گفت که یک رگ اضافه در قلبم دارم و کمی نرمی دریچه هم دارم اما گفت که مشکلی نیست و میتوانی به زندگیت به صورت کاملا طبیعی ادامه دهی و گفت که تنگی نفس و سنگینی دریچه مربوط به استرس است و قرص پروپرانولول و بوسپیراکس برایم تجویز کردند.
    2 روز بعد به فوق تخصص الکتروفیزیولوژی مراجعه کردم و ایشان گفت که باید حتما عمل ابلیشن انجام بدهی
    حالا من نمیدانم حرف کدام یک را باور کنم
    ایا بدون انجام عمل میتوانم به زندگیم به صورت کاملا طبیعی ادامه دهم و ورزش هایی مانند فوتبال حرفه ای و بدنسازی را انجام دهم؟ و بدون عمل تا اخر عمر مشکلی برایم پیش نخواهد امد؟
    این را هم اضافه کنم که تپش قلب ندارم و فقط مواقعی که در یک جمع سخنرانی میکنم یا از چیزی میترسم دچار تپش قلب میشوم و عرق میکنم و بدنم بیحال میشود.
    عکس نوار قلبم را هم براتون میفرستم.
    با تشکر از پاسخ گویی شما دکتر خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بيماري شما بر اساس نوار قلب ولف پاركينسون وايت است
      من هم توصيه ميكنم تحت نظر يك فوق متخصص آريتمي راه فرعي سوزانده شود
  • تصویر کاربر خانم سه شنبه ۲۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    باسلام خواستم بدونم کدام روش بهترین درمان هست ممنون ترس واسترس دارم یکی از دکترا گفتن عمل یکی دیگه رفتن میگن بالن اگه جواب بده نده عمل چی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بالون والوپلاستي دريچه ميترال تحت شرايط خاصي انحام ميشود
      اگر شرايط را داشته باشيد بهتر است ابتدا بالون زده شود
      در مقاله تنگي ميترال مبسوط راجع به اين موضوع توضيح داده ام
  • تصویر کاربر حیدرشهرآباری سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسرم 23سالی دارم که دچارپریکاریت شده بعد ازیک هفته بستری دربیمارستان دکتربرای ادامه درمان قرص والساکور20رابرای مدت 3 ماه تجوزکردآیاباید مصرف کند یانه باتسگر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله ادامه دهند
      والساكور ٢٠ !!!
  • تصویر کاربر شیواپورحسینی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکترنجفی.من دراوایل دوران قائدگیم بیشتردرشبهاکه ازخواب بلندمیشوم بدون علت خاصی دچارتپش قلب ناگهانی میشوم بطوریکه حالت تهوع بهم دست میده ودیگه نمیتونم سرپابایستم حتمابایددرجایی خنک یادرهوای آزادتکیه بدم ونفس بکشم تاضربان قلبم به حالت عادی برگرده.درضمن فقط درایام عادت ماهیانه دچاراین تپش قلب شدیدمیشوم.ممنون میشم راهنماییم کنید؟آیانیازه که به پزشک مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام حتما در هنگام تپش مراجعه كنيد تا نوار قلبتان گرفته شود و آنرا به متخصص قلب نشان دهيد
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 548 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر
    من یک سال پیش تعویض پولمونر و ترمیم تریکوسپید شدم.حال جواب اکو زده که یکی از دریچه ها متوسط شدید نشتی داره.حالا گفتن برو تهران .منظورش از نشتی چیه؟.تورو خدا چیکار باید کنم؟؟؟؟دوباره باید عمل بشم؟؟؟؟راه درمانش چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بسته به ميزان نشتي و علايم درمان متفاوت است ولي اغلب نيازمند اقدام خاصي نيست
  • تصویر کاربر ميترا جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشى
    آقاى دكتر مادر من ٦٣ سال سن دارن و مبتلا به قند خون نوع ٢ و فشار خون مى باشند يكماه و چنده هفته پيش مادر جراحى بالن و فنر انجام دادند و جديدا انگشت چهارم و پنجم پاى سمت چپ درد ميگيره كه ميزنه به دست سمت چپ و قفسه سينه و سرشون و از قرص وارفارين استفاده مى كنن مى خواستم ببينم مشكل چى آيا باز خونشون داره لخته ميشه؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير درد پا ربطي به قلب ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر