دکتر محمد حسین نجفی

در نارسایی مزمن وریدی ،وریدها قدرت کافی برای برگرداندن خون به قلب را ندراند. نارسایی مزمن وریدی در مراحل اولیه آن بهتر درمان می شود. پزشک متخصص عروق پا یا متخصص قلب و عروق بهترین فردی است که می تواند بیماری های مربوط به عروق وریدی را تشخیص داده و درمان کند.

برای درمان و کنترل نارسایی مزمن وریدی چه کارهایی باید انجام داد؟

۱- اگر شما باید یک سفر طولانی طی کنید و برای یک مدت طولانی خواهید نشست، ساق پا و مچ را در هر نیم ساعت یکبار، ۱۰ مرتبه خم و راست کنید تا جریان خون در وریدهای پا حفظ شود.

۲- به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن مخصوصا پیاده روی بسیار توصیه می شود.

۳- وزن خود را کاهش دهید.

چاقی۴- پاهای خود را در حالی که نشسته و یا خوابیده اید، بالا ببرید. پاهای شما باید بالاتر از سطح قلب تان قرار گیرید.

۵- جوراب واریس بپوشید.

۶- برای درمان عفونت های پوستی ممکن است مصرف آنتی بیوتیک توصیه شود.

جوراب واریس چیست؟

یکی از روش های خوب برای درمان نارسایی مزمن وریدی می تواند پوشیدن جوراب های الاستیکی مناسب که جوراب واریس نامیده می شود، باشد. جوراب واریس را می توان در برخی از داروخانه ها و فروشگاه های عرضه پزشکی خریداری کرد که در مدل های مختلف، از جمله زیر زانو، بالای زانو و جوراب شلواری عرضه می شوند.

پوشیدن جوراب واریس در بارداریجوراب واریس در فشار های مختلف از ۸ تا ۱۰ میلی متر جیوه، تا ۴۰ یا ۵۰ میلی متر جیوه طراحی شده است. شما برای استفاده از جوراب ساق بلند با بیش از ۲۰ میلی متر جیوه فشرده سازی به نسخه پزشک نیاز خواهید داشت.

اگر شما جوراب واریس می پوشید، لازم است تا آنها را در پایان روز برای شستن و خشک کردن، از پا خارج کرده و پوست خود را تمیز و بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که جوراب ساق بلند مناسب باشد؛ به طوری که هیچ کشیدگی در آن وجود نداشته باشد. جوراب های ساق بلند الاستیکی که نامناسب هستند، در واقع می توانند شرایط را با انسداد جریان خون در منطقه ای که آنها گره خوردگی دارند، بدتر کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که زمانی که جوراب به تنهایی علائم را کنترل نمی کند، ترکیب استفاده از جوراب الاستیکی با دارو برای بهبود جریان خون بسیار موثر است.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ممکن است برای پاکسازی عفونت های پوستی مربوط به واریس پا تجویز شود؛ اما این بیماری زمینه ای جهت پیشگیری از عود مجدد آن باید درمان شود. عفونت و زخم های عمیق تر همچنین ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شوند.

اگر شما لخته خونی داشته باشید، پزشکتان ممکن است داروهایی برای پیشگیری از تشکیل لخته خون تجویز نماید.

راهنمای مصرف قرص وارفارینبرخی از بیماران از مکمل غذایی گیاهی Vena-Stat استفاده می کنند که مشتق شده از عصاره شاه بلوط هندی می باشد. به خاطر داشته باشید که داروهای گیاهی نباید به جای داروهای تجویزی پزشک استفاده شوند؛ چون ممکن است با داروهای تجویزی فعلی تداخل پیدا کنند. در مورد هر تداخلات دارویی بالقوه لطفا از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

مراقبت از پوست

پوست خود را مرطوب نگه دارید؛ به طوری که به راحتی پوسته پوسته نشده و یا ترک نخورد. اگر پوست ملتهب باشد، متخصص عروق پا ممکن است یک کرم ضد خارش را برای محافظت از پوست، و یا یک کرم ضد قارچ برای جلوگیری از عفونت های قارچی توصیه نماید.

پوستی که ترشحات مایع مانند دارد، با کمپرس مرطوب درمان می شود. اگر شما زخم هایی بر روی پاهایتان دارید، پزشک به شما نشان خواهد داد که چگونه با باند فشرده لایه لایه از پوست خود محافظت و جریان خون را حفظ کنید.

درمان های غیر جراحی نارسایی مزمن وریدی

درمان غیر جراحی شامل اسکلروتراپی و فرسایش حرارتی endovenous thermal ablation است.

۱- درمان واریس پا با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی شامل تزریق یک محلول به طور مستقیم به وریدهای عنکبوتی و یا رگ های کوچک واریسی است که باعث فروریختن و یا ناپدید شدن آنها می شود. چند درمان اسکلروتراپی معمولا برای رسیدن به نتایج دلخواه مورد نیاز است. اسکلروتراپی ساده، نسبتا ارزان است و می تواند در مطب پزشک انجام گیرد. اسکلروتراپی می تواند درد و ناراحتی رگ را از بین برده و به پیشگیری از عوارضی مانند خونریزی وریدی و زخم کمک کند. این روش اغلب به دلایل زیبایی انجام می شود.

۲- endovenous thermal ablation

جراحی نارسایی مزمن وریدیاین روش یک تکنیک جدید با استفاده از لیزر و یا امواج رادیوفرکونسی بالاست که گرمای شدید در محل رگ آسیب دیده ایجاد می کند. این تکنولوژی با هر منبع انرژی متفاوت است، اما هر دو شکل از گرمای موضعی عروق مورد هدف را نزدیکتر می کند.

در این روش درمان نارسایی مزمن وریدی ،رگهای مشکل دار را می بندند؛ اما بسته شدن آنها در محل طوری است که با حداقل خونریزی و کبودی همراه است. در مقایسه با بستن و خالی کردن، endovenous thermal ablation  با درد کمتر و بازگشت سریعتر به فعالیت های عادی همراه است.

درمان های جراحی نارسایی مزمن وریدی

برای کمتر از ۱۰ درصد از بیمارانی که نیاز به درمان جراحی دارند، گزینه ها عبارتند از: بستن و خالی کردن ورید، microincision/ambulatory phlebectomy و عمل جراحی بای پس. در اینجا به بررسی مختصر هر یک از این تکنیک ها می پردازیم.

۱- Ligation and stripping

بستن و خالی کردن اغلب بصورت ترکیبی انجام می شود. بستن رگ روشی است که در آن جراح رگ مشکل دار قطع کرده و گره میزند. بیشتر بیماران در چند روز بهبود می یابند و می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. خالی کردن رگ، عمل جراحی برای برداشتن رگ بزرگتر از طریق دو برش کوچکتر است. خالی کردن رگ یک روش گسترده تر است و ممکن است برای بازتوانی، بیمار به ۱۰ روز نیاز داشته باشد.

۲- Microincision/ambulatory phlebectomy

درمان واریس پا به صورت سرپاییاین یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است که در آن برش کوچک یا سوراخی با سوزن در بیشتر رگ ها ایجاد می گردد و قلاب phlebectomy برای حذف مشکل وریدها استفاده می شود.

۳- Vein bypass

بای پس ورید در پا مشابه با جراحی بای پس قلب است که البته در محل های مختلف انجام می شود. در جراحی بای پس بخشی از رگ های سالم از جای دیگر در بدنتان برای پیوند استفاده می شود. با این کار، مسیر خون در اطراف ورید تحت تاثیر بیماری نارسایی مزمن وریدی تغییر و بهبود می یابد. بای پس برای درمان نارسایی مزمن وریدی در قسمت بالایی ران و تنها در موارد بسیار شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگیری از نارسایی مزمن وریدی

برای کاهش خطر ابتلا به CVI، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

✅ یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید.

✅ سیگار را ترک کنید.

✅ به طور منظم ورزش کنید.

✅ از پوشیدن لباس های تنگ مانند کمربند تنگ و یا کمربند اجتناب کنید.

✅ اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کاهش دهید.

✅ از نشستن یا ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عابدی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام و درود استادعزیز، میخواستم بدونم قرص قهوه سبز بخوام روزی یکی فقط صبحها بخورم با وارفارین که ساعت ۹ شب میخورم تداخل ایجاد میکند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.بله تداخل داره و بهتره مصرف نشه

    2. تصویر کاربر عابدی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از شما استاد گرامی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      خواهش میکنن

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عابدی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام و روزتون بخیر استاد گرامی . شما گفتید قهوه تلخ یا وارفارین تداخل جدی ندارد . پیرو پاسخ شما میخواستم بپرسم که روزی دو لیوان کوچک قهوه تلخ میتونم مصرف کنم و آیا دو لیوان تداخل قهوه تلخ ایجاد تداخل در وارفارین میکند یا یک لیوان بخورم در طول روز ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      همونجا گفتم ممکنه ریسک خونریزی رو بالا بر ه و اثرشو زیاد کنه و باید مقدار ثابت باشه و اوایل pt هر هفته چک بشه

  • تصویر کاربر خسروی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر ببخشید در مورد سوال قبلی که خدمتتون پرسیدیم دکتر لطف بفرمایید سونو رو مشاهده کنید
    طبق سونویی که چندسال پیش دادن انسدادی در شریانها وجود نداره حالا میخواستم بپرسم بازم تشخیصتون استنت؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.باید با مدارک مراجعه کنید

      بدون معاینه نمیشه اظهار نظر دقیق و صحیح داشت

  • تصویر کاربر مراد دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    دردرگ ساق پا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه و سونو شوید

      البته سوالتون واضح نیست

  • تصویر کاربر عابدی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام و درود ، من با مصرف وارفارین از مهرماه ۸ کیلو چاق شدم . میخواستم بدونم چطور جلوی این چاقی و بگیرم و آیا راهی برای کاهش وزن در طول دوره درمان با وارفارین است؟ و سوال بعد آنکه: من میخوام ابروهامو ترمیم بلدینگ انجام بدم برای ماه بعد . میخواستم بدونم چند روز میتونم مصرف وارفارین و قطع کنم بخاطر همین یا امکانش نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      وارفارین باعث چاقی نمیشه

      به متخصص داخلی و تغذیه مراجعه کنید

      بستگی داره وارفارین رو به جه علت مثرف میکنید

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام ایا تفاوت فشار خون مچ پا و بازو نهم است نیاز به تست ABiدارم.درو بازو ۱۰رویه ۵.مچ پا ۱۳ ردیه ۸.و دور بازو ۱۱روی ۶.مچ پا ۱۴ رویه ۱۰.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا فشار پا بطور طبیعی بالاتره

      اما بهتره معاینه شوید

      اگر فشار پا پایین تر باشه مهمه

  • تصویر کاربر جمشید دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر من ۶ساله پام ورم داره ورفتم پیش دکتر وگفت ادم لنفاوی داری وتا الان هم راه درمانی پیدا نکردم .آیا را درمانی برای کاهش ورم پام هست یا خیر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر لنف ادم باشه ماساژ و جوراب واریس کلاس ۴

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر قزاقيان شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    پشت ساق پاي همسرم به مدت يك هفتس گرفتگي شديد داره طوري كه نميشه بهش دست زد كيسه ابجوش دائم گذاشتم ولي فايده نداره متوكاربامول هم خورده تاثيري نداره همش ميلنگه نشست و برخايت براش سخته پيش چه پزشكي بايد برويم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه لخته عروقی باشه

      باید فورا به پزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر کیوان جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳۰ سالمه مدتی میشه که روی
    ساق پای چپم وقتی فعالیتی دارم یا پیاده روی طولانی دارم روی استخوان ساق پام یه گرفتگی ایجاد میشه و وقتی پامو منقبض میکنم ویا کشش میدم پنجه پامو به پایین اون برامدگی کوچیک میشه حس کرد میخواستم بدونم علتش چیه و چه دکتری باید برم ؟من حدود چند سالی هست که تحت نظر روانپزشکم و داروهای ضد اضطرابی مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید هز نظر درگیری عروق و عصب پا بررسی شوید

      قلب و مغز و اعصاب هر دو

  • تصویر کاربر عیسی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای ۳۲ ساله هستم
    حدود ۳ ماه پیش پای راستم دچار ترومبوز شریانی شد. حدود ۲ هفته بیمارستان بستری بودم و بعد از سی تی آنژیو و آزمایشات دیگر دکتر پیشنهاد داد که چون لخته حرکت نمیکنه میتونی با داروهای رقیق کننده مثل وارفارین و سیلوستازول و آسپرین به زندگی روزمره ادامه بدم
    الان بعد از ۳ ماه احساس درد و کشیدگی در عضلات پام دارم و یه چیزی شبیه گره های عضلانی توی پام هست که با فیزیوتراپی حل میشه ولی . دکترا میگنن چون انسداد شریان دارم نمیشه فیزیوتراپی کنم. ممنون میشم راهنمایی کنین که چیکار بکنم
    و آیا چرب کردن پاهام با روغنهای گیاهی مثل زیتون و سیاه دانه و کنجد برام ضرر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر