دکتر محمد حسین نجفی

آسپرین یا همان قرص آ اس آ دارویی است که به طور بسیار گسترده ای استفاده می شود. یک گزارش می گوید که مردم در ایالات متحده هر ساله حدود ۱۹ میلیارد قرص آسپرین مصرف می کنند. اما برخی از مردم زمانی که آسپرین و یا داروهای از انواع آسپرین مصرف می کنند، به آن واکنش نشان می دهند.

قرص آ اس آ یکی از قدیمی ترین داروهای موجود در بازار است. که برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ ساخته شد و برای اولین بار در سال ۱۸۹۹ به فروش رسید. در آغاز، به طور عمده برای دردهای جزئی و درد و برای پایین آوردن تب مورد استفاده قرار گرفت. در طول سالیان، پزشکان راه های دیگر استفاده از این دارو پیدا کردند.

سکتهدر حال حاضر قرص آ اس آ توسط افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی روزانه مصرف می گردد. که به پیشگیری از تشکیل لخته های خونی که می توانند عروق را مسدود نمایند، کمک می کند.

عوارض قرص آ اس آ

یک واکنش مضر پس از مصرف آسپرین یا داروی های از نوع آسپرین شامل علایم تنفسی یا حساسیت پوست (مانند بثورات خارش دار یا کهیر) است که حساسیت به آسپرین نامیده می شود.

فرد ممکن است از طریق مصرف یک دوز درجه بندی شده آسپرین، دچار چنین مشکلاتی شده باشد. بنابراین بهترین راه حل مراجعه به متخصص قلب و عروق و اعلام دوز آسپرین مصرفی ست. پزشک از طریق بررسی علایم، نسبت به درمان شما اقدام می نماید. درمان حساسیت زدایی قرص آ.اس.آ می تواند دوره آسم و سینوزیت مزمن شما را بهبود بخشد.

تست استرس نشان دهنده عملکرد قلب

اگر من حساس به قرص آ اس آ هستم، چگونه می توانم آن را بفهمم ؟

افراد حساس به آسپرین می توانند علائمی از جمله موارد زیر را داشته باشند:

– کهیر، خارش یا تورم

– تنگی نفس، خس خس سینه و بدتر شدن علائم بینی و سینوس

در موارد نادر، واکنش های جانبی به قرص آ اس آ می تواند جدی و یا حتی مرگبار باشد.

بیماری های تنفسی تشدید یافته توسط قرص آ اس آ کدام است؟

AERD بیماریست که شامل آسم مزمن، سینوزیت با پولیپ بینی و حساسیت به آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می شود. بیماران مبتلا به AERD علائم تنفسی از قرص آ اس آ یا هر داروی از نوع آسپیرین، از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن تجربه می کنند.

قرص asaتقریبا از هر ۱۰ بزرگسال، یک نفر مبتلا به آسم و از هر سه نفر، یک بیمار مبتلا به آسم و سینوزیت با پولیپ های بینی حساس به آسپیرین و داروهای غیر استروئیدی گزارش شده است.

قرص آ.اس.آ۸۰ برای چیست؟

قرص آ.اس.آ۸۰ معمولاً به عنوان داروی تسکین دهنده درد و دردهای جزئی و کاهش تب استفاده می شود. این ماده همچنین یک داروی ضد التهاب است و می تواند به عنوان یک ماده رقیق کننده خون نیز استفاده شود. افرادی که در معرض خطر زیادی برای لخته شدن خون، سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند می توانند از دوزهای کم از آسپرین استفاده کنند.

تاثیر قرص آ اس آ بر فشار خون

فشار خون شریانی یک عامل اصلی خطر در بروز بیماریهای قلبی عروقی و کلیوی است. بنابراین کاهش فشار خون یک راهکار مهم برای کاهش عوارض و مرگ و میر است. از آنجا که آسپیرین با دوز پایین سنگ بنای اصلی در جلوگیری از پیامدهای جانبی قلبی عروقی است، درمان ترکیبی با آسپرین و داروهای ضد فشار خون بسیار رایج است.

قرص آ.اس.آ۸۰ برای چیست

با این حال، تأثیر آسپرین درمانی در کنترل فشار خون موضوعی است که مورد بحث جدی قرار می گیرد. اخیراً گفته شده است که آسپرین باعث کاهش فشار خون می شود و می تواند برای جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود.

عوارض قرص آ اس آ چه مواردی هستند؟

شایعترین عوارض جانبی آسپیرین درد معده، تهوع، سوزش سر دل می باشد. برخی از افراد مصرف قرص asa به دلیل این عوارض جانبی را قطع می کنند. داروهای پزشکتان به این مشکلات کمک خواهند کرد، بنابراین شما هنوز هم می توانید به طور منظم قرص آ اس آ مصرف کنید.

اگر شما ۴۸ ساعت یا بیشتر قرص asa مصرف نکرده اید و یا اگر دچار یک واکنش بد به آسپرین شده اید به پزشک مراجعه کنید. این واکنش ها می تواند شامل موارد زیر شود:

عوارض قرص آ اس آ⛔ کهیر

⛔ مشکلات بلع

⛔ تورم لبها و زبان

⛔ درد شکم

⛔ تهوع یا استفراغ

حساسیت زدایی آسپرین چگونه صورت می گیرد؟

بیماران مبتلا به AERD می توانند تحت انجام یک روش به نام حساسیت زدایی آسپرین قرار گیرند که می تواند تحمل به آسپرین را در آنها افزایش دهد. حتی بیمارانی که واکنش های تنفسی خطرناک داشته اند نیز از طریق این روش بدون هیچ واکنشی، مجددا قادر به مصرف آسپرین بوده اند. برای این کار، بیمار با AERD با دوز مدرج از آسپرین در طی یک دوره چند روزه به چالش کشیده می شود. پزشک اینکار را با دادن یک دوز بسیار کمی از آسپیرین شروع خواهد کرد و واکنش بدن شما را نظاره گر خواهد بود.

حساسیت زدایی آسپرینحساسیت‌زدایی برای بیمارانی که به آسم حساس به آسپیرین مبتلا هستند با استفاده از مقادیر خیلی کم آسپیرین به صورت خوراکی و در بیمارستان انجام میشود و در طی این مدت، آزمایشهای تنفسی متعددی به مدت چند ساعت بعد از هر بار مصرف آسپیرین صورت می‌گیرد. این کار مدت زمانی طول خواهد کشید اما انجام آن، ارزشش را دارد.

حساسیت زدایی قرص آ اس آ به طور کلی در طی یک دوره چند روزه انجام می شود.

از مزایای حساسیت زدایی آسپرین چیست؟

بیماران مبتلا به AERD از درمان حساسیت زدایی آسپرین سود می برند که شامل کاهش علائم بینی / سینوس و آسم، کاهش اتکا دارو، بهبود کیفیت زندگی، کاهش استفاده از خدمات سلامتی برای آسم است. همچنین نیاز به عمل جراحی سینوس در طول زمان کاهش می یابد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (197 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزان جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من ۵۰ سال سن دارم سابقه سکته در خانواده پدری من زیاد است .
    در حال حاضر از نظر سلامت و چربی و خون و قند و ...نرمال هستم و روزی ۳۰ دقیقه هم ورزش میکنم بعضی وقتها در خواب دچار تپش قلب میشوم و با اضطراب بیدار و یک قرص ایندرال یا پوکساید میخورم .به نظر شما من میتونم در هفته برای پیشگیری دو عدد آ اس آ ۸۰ مصرف کنم .من کم خونی از نوع فقر آهن دارم .ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله منهي ندارد واي بنظز مشكل مسايل اضطرابي است
  • تصویر کاربر یارمحمدی چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام. روز بخیر.فقط خاستم بدونم داروهایی که این دفعه برای مامانم نوشتید فقط همینها رو باید مصرف کنه ؟و یاداروهای قبلیش رو هم علاوه بر اینها مصرف کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام الان یادم نیست داروها چی بودن ولی احتمالا باید ادامه بدن لیست داروها رو بفرستین
  • تصویر کاربر باران دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام مادرم من ۷۰ سال یندار چند سال هست که فشار ماکزیمم بالاست روزی ۱ عدد قرص اتنولول مصرف مکنن همزمان هم قرص اسپیرین هر روز مصرف مکنن ایا مصرف قرص اسپیرین هر روز ضرر دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگه دیابت یا سابقه قلبی یا علائم قلبی ندارن لازم نیست.
  • تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام
    من روزی یگ گرم شیره مصرف میکنم
    گاهی میخورم گاهی میکشم
    بعضی وقتا مثلادرهفته یک متودون 10میخورم وقتی شیره نباشه. ایا میتوانم یک روز در میان یک ا اس ا بخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر هستی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    یکماه میشه مچ پام شکست.گچ گرفت دکتر و قرص asa و قرص کلاتوور تجویز کرد.ک ی بسته قرص asa رو کامل استفاده کردم و از همون اول ک استفاده میکردم احساس تنگی نفس و کهیر پوستی و خشکی بینی و گاهی اوقات ابریزش شدم.احساس میکنم یک طرف گلوم هم تورم پیدا کرده ولی دردی احساس نمیکنم.بنظرتون از حساسیت های این داروهاست؟و چی میتونم استفاده کنم ک خوب بشم.با تشکر????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

       سلام

      احتمالا بله

      می تونید  تلفست یا فکسوفنادین استفاده کنید

  • تصویر کاربر شادی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام پدرم به علت سکته آسپرین مصرف میکرده و تازگی دچار شکستگی گردن فمور شده و جراحی شده دکتر پلاویکس براش تجویز گرده بعد از سه ماه مصرف اسهال و خونریزی غیر عادی از مقعد داره به صورت عود کننده .به نظرتون عوارض این قرصه؟میتونم مصرفشو قطع کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله می تونه علائم خونریزی گوارشی باشه

      باید سریع به پزشک مراجعه کنید

      مصرف در آینده بستگی به ریسک مشکل قلبی و احتمال خونریزی مجدد داره برای تصمیم‌گیری در این مورد باید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Fatemeh سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت جناب آقای دکتر نجفی

    - مادر بنده 75 ساله هستند

    - حدود 40 روز پیش به شدت دردهای ناحیه پشت کتف راست، گردن ، گوش ها و چشم ها و کلا سمت راست بدن داشتند. که سبب میشد از فشار درد شدید حتی نتوانند چند شب بخوابند.

    - متاسفانه هیچ پزشکی مشکل را تشخیص نداد تا حدود 5 روز بعد (35 روز پیش) که ساعت 6 صبح نفس کشیدن برای ایشون تقریبا غیر ممکن شده بود که به همین دلیل توسط اورژانس به بیمارستان امیرالمومنین اراک منتقل شدند که متاسفانه بدلیل روز جمعه بودن هیچ پزشک متخصصی حضور نداشت و تیمی از پزشکان اورژانس حاضر در آنجا با مشورت با هم تشخیص دادند که باید به ccu منتقل شوند و .... ولی به دلیل شلوغی بیش از حد اورژانس و ... تصمیم گرفتیم ایشان را با رضایت شخصی به بیمارستان فوق تخصصی و خصوصی سینا در اراک منتقل کنیم.

    - در بیمارستان سینا هم پزشک متخصص حضور نداشت اما تیم پزشکان اورژانس از طریق ارتباط از طریق واتساپ با خانم دکتر متخصص قلب که آنکال بودند، دستور انجام دو آزمایش خون، نوار قلب، سیتی آنژیو و سیتی از ریه ها را تجوز و انجام دادند.

    - در طول جمعه مادر بنده با اکسیژن تنفس میکردند و هیچ دارویی دریافت نکردند.

    - با ارسال نتایج آزمایشات و عکس برداری ها از طریق واتساپ به پزشک آنکال قلب، گویا ایشان فرموده بودند مشکل آمبولی ریه ها وجود ندارد ولی ریه سمت راست دارای عفونت است ( آب آورده) و اعلام کردند بیمار مرخص شود ولی به دلیل ریتم نامنظم قلب قرص axabin 20 را تجویز کردند. و اعلام کردند در اولین فرصت به متخصص ریه مراجعه کنیم تا مشکل به صورت تخصصی بررسی شود.

    قرص axabin 20 را تهییه کرده ام و هر روز عصر یک عدد مصرف میشود.

    پزشک متخصص ریه هم که تصمیم داشتند آب ریه ها را تخلیه کنند، بعد از گرفتن عکس سیتی جدید، صرف نظر کردند و 7 عدد آنتی بیوتیک تجویز کردند به همراه شربت تئوکال جی.

    همچنین یک دستکاه کمک پزشکی هم تهییه کردیم که مادرم در آن نفس بکشد تا ریه ها باز شود. ( 3 عدد توپ رنگی در آن دارد)

    همچنین یک کپسول اکسیژن و تست اکسیژن خون را هم تهییه کردیم برای تست میزان اکسیژن خون) که خدارو شکر تا امروز نیازی به استفاده نبوده است.

    *** آقای دکتر ضمن عذرخواهی از شما بدلیل طولانی شدن توضیحاتم،،، امروز قرص axabin 20 مادرم تمام شده و با توجه به اینکه ایشان روزانه قرص آسپرین نیز استفاده میکرده اند ( قبل از این بیماری) آیا همچنان باید قرص axabin 20 را مصرف کنند؟

    تقریبا به دلیل شیوع بیماری کرونا اکثر پزشکان متخصص شهر اراک یا وقت ویزیت هایشان تا قبل از سال جدید پر شده است یا تا بعد از سال جدید مطب هایشان را بسته اند.

    بنده شنیده ام این قرص نباید هرگز قطع شود.

    لطفا بنده را راهنمایی کنید که مصرف این قرص را ادامه بدهم خطرناک نیست؟

    به نظرم خون ایشان خیلی رقیق شده است چون خیلی بی اشتها و بی حال و بنیه شده اند.

    ایا قطع این قرص خطرناک هست؟؟

    لطفا راهنمایی کنید بنده را. واقعا شرایط سختی است. ممنونم از اینکه وقت گرانهای خود را به بنده دادید.

    ممنونم. خدا خیرتان دهد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دهرو باید تا زمانی که مزشک دستور قطع دارو رو نداده ادامه پیدا کنه

      در مورد شرایط بیمار نیز نمیشه بدون معاینه و دیدن مدارک اظهار نظر کرد

      باید با مدارک مراجعه کتید

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اینجانب در بهمن ماه سال 1395 و در سن 37 سالگی به علت گرفتگی رگ‌های اصلی قلب مورد عمل آنژیوپلاستی قرار گرفتم و در یکی از رگ‌های اصلی قلبم استند کار گذاشته شد.
    از همان تاریخ و به دستور پزشک معالجم شروع به مصرف داروهای قلبی منجمله: آسپرین، پلاویکس، آتواستاتین، سوستاک و متورال نمودم.
    پس از یکسال که از مصرف آسپرین گذشت، مشکلات آلرژیک و تنفسی شامل عطسه، آبریزش بینی شدم و همچنین در فعالیت ورزشی مانند دویدن دچار تنگی نفس میشدم. این قضیه را با دکتر معالج قلبم در میان گذاشتم و دو بار طی دو سال گذشته اسکن هسته‌ای قلب دادم که نتیجه آن سالم بودن قلب بود.
    با گذشت سه سال از عمل قلب و مصرف روزانه آسپرین مشکلات تنفسی، عطسه و آبریزش بینی حادتر و غیرقابل تحمل شد و با مراجعه به چندین پزشک معالج گوش و حلق و بینی، بالاخره یک پزشک موفق به یافتن مشکلات تنفسی من شدند. نظر پزشک نهایی چنین بود: طی آندوسکپی از بینی مشخص شد پولویپ‌ بینی بسیار رشد یافته دارم، از طرفی من بیماری ژنتیکی آلرژی داشته‌ام و مصرف مداوم آسپرین باعث حادتر شدن پولیپ و مشکلات تنفسی برای من شده است. ایشان عمل جراحی برداشتن پولیپ بصورت آندسکوپی را دادند و همچنین گفتند که نباید آسپرین مصرف کنم و از داروخای جایگزین استفاده نمایم.
    با توجه به اینکه بنده هنوز عمل جراحی پولیپ انجام نداده‌ام، از شما تقاضا دارم با توجه به توضیحاتی که ارائه دادم، برای تصمیم صحیح درباره مصرف یا عدم مصرف آسپرین و رسیدن به سلامت تنفسی چناچه در این زمینه مرا راهنمایی فرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بعد از یکسال از استنت میتونید اسپرین رو قطع کنید و فقط پلاویکس بطور مادامالعمر  مصرف کنید

  • تصویر کاربر Amir جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی
    مردی هستم ۴۴ ساله . سال ۷۴ دریچه آئورت تعویض کردم . به علت مادر زادی و تنگی دریچه . دریچه فلزی گذاشتم . در این مدت فقط وارفارین مصرف کردم . البته به خاطر اینکه با مصرف روزی یک عدد قرص ، pt همیشه دور ور ۲۰ و ۲۱ و اینا بود این اواخر حدود سه چهار سال دیگر آزمایش ندادم ولی اوضاع احوالم کاملا مرتب و منظم بود . تا اینکه بعد از حدود یک ماه ورزش هوازی تقریبا شدید ، احساس تنگی نفس می کردم . رفتم دکتر اکو انجام داد گفت که زیر دریچه فلزی گوشت اضافه آورده و بای تحت نظر باشی احتمالا باید مجدد عمل باز انجام دهی . پیش دکتر جراح قبلی خودم رفتم خیلی شاکی شد و گفت که کوتاهی کردی دریچه ات تنگ شده و احتمال عمل هست . الان هم در حال حاضر وارفارین و آسپرین برام نوشته ولی هنوز نگرفتم چون همین امروز نوشت برام ‌ .منتهی آقای دکتر الان حقیقتا بد جوری بهم ریختم و اضطراب شدید دارم . حالم بدجور گرفته اس . توی سایتها دنبال کمک میگشتم . تا اینکه با سایت شما آشنا شدم و این نامه را نوشتم . خواهشا کمکم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به هر حال اگر تنگی مجدد شدید با علایم باشه چاره ای جز جراحی نیست

      بهتره نگران نباشید و به توصیه پزشکتون عمل کنید

  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    من قرص پرانول 10 و نوتریپتیلین10 مصرف میکنم روزی1 عدد صبح و 1عدد شب از هرکدوم یعنی هر 12 ساعت. الان دندون درد هستم و میخوام 2تا رو بکشم و یکی پر کنم عصب کشی داره میتونم آنتی بیوتیک آموکسی سیلین 500 مصرف کنم و کشیدن دندونا موردی نداره که؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میتونید مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر