دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی 

3.7/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۲۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.
    من دختری 25 ساله هستم. ضربان قلبم معمولا 80 تا 85 در دقیقه هست. چند وقتی ست که گاها دچار تپش قلب میشم به خصوص شب ها و صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب. هیچ دردی در قفسه سینه یا قلب حس نمیکنم اما گاهی احساس میکنم یک لحظه چیزی درون قلبم می پرد.زمان بالا رفتن از پله هم به هن هن میفتم.ولی بعد چند لحظه به حالت عادی برمیگردم. آیا لازم است به متخصص قلب مراجعه کنم و یا اکو انجام بدهم؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بطفا توسط متخصص قلب ويزيت شويد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 3928 مشاهده پرسش
    با سلام من 17 سال سن دارم و حدود یک هفته هست که احساس میکنم قلبم هری میریزد ودر اون لحظه یه حالت خاصی میشم وحدود چند ثانیه ادامه پیدامیکنه و اینکه من درسال 92 دربیمارستان شهید رجایی رگ ضربان ساز داشتم که سزوندند می خواستم بدونم هری ریختن مشکل خاصی هستش یانه
    واینکه مدارک عمل ابلیشن را برای شما فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      احساس ریزش دل همان پي وي سي است و بهتر است هولنر ريتم بيست و چهارساعته شويد.

      توصیه هایی می کنم که عمل به انها سبب می شود تا شرایط شما بهتر شود از جمله اینکه: مصرف قهوه، نسکافه، سوسیس و کالباس را حتما کم کنید. تا می توانید از استرس و شرایط استرس زا دوری و آن را کنترل کنید. اگر همچنان اذیت بودید حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      آیا هری ریختن دل خطرناک است؟ دکتر نجفی فوق تخصص قلب در فیلم زیر به این سوال پاسخ می دهند روی لینک کلیک کنید:

      https://goo.gl/3PyUup
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز چه تستی از تمام تستا برای تشخیص بیماریه قلبی مهمتر است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام لطفا به بخش تشخيص انژين صدري مراجعه نماييد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر