دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی 

3.7/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دالیا سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید دکترگرامی***
    ۲۳سالمه یک ساله قرص افسردگی میخورم افسردگیم به حالتی بود که صدای قلبمو میشنیدم بدنم داغ میشد چشام میخاست ازحدقه دراد وهمزمان با اون پرانول شایدبگم از ضربان بالای۱۵۰ ب ۸۳رسیدم میخام کاملا به ریتم قبل که گمونم ۶۰بوده برگردم توصیتون چیه؟جوری که خوندم مشکل فیبریلاسیون، لرزش تارهاهستش برای ریست کردن نامنظمی قلبم چه توصیه ای میکنید.این بینظمی گاهی موجب گرفتگی گوش و سبکی سرمیشه. باتشکر از زحمات بیکرانتان***
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پروپرانولول کافی هست

      البته میشه دوزش رو کمی بالا برد البته با اجازه پزشکتون

  • تصویر کاربر مرضیه دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    آیا تپش قلب باعث درد دست وپشت میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گاهی بله

      اگر در رمبنه گرفتگی عروق باشه ممکنه درد هم بده

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 950 مشاهده پرسش
    تپش هایی مثل ضربان قلب در سمت چپ سینه دارم تقریبا زیر بغلم .روی سینه علتشو میخاستم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اریتمی قلبی و یا مشکلات اصطرابی باشه

      باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید

  • تصویر کاربر M چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا پروپرانول برای تاکیکاردی سینوسی مناسبه با توجه به این که فقط در حالت ایستاده ضربان قلبم بالاست و هیچ درد و علایمی ندارم
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میت نید مصرف کنید اگر بیماری زمینه ای خاصی ندارید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میت نید مصرف کنید اگر بیماری زمینه ای خاصی ندارید

    3. تصویر کاربر M چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاسگزارم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام 2سالونیمه 3استنت گذاشتم فقط وسط ورزش فوتبال یه تپش قلب بهم دست میده که دیگه نمیتونم بازی کنم وبعد اون که اروم شدم دیگه نمیتونم بازی کنم وهمون شب تا صبح خواب خوب ندارم همش یه حالتی انگار قلبم گشاد شده بهم دست میده اما روزی 10 کیلومتر پیاده روی ودوی نرم انجام میدم هیچوقت این شکلی نمیشم علت چیه .یه قرص آس آ میخورم بعد شام ویه چربی 20با‌تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتر تست ورزش انجام دهید تا علت مشخص و درمان لازم انجام شود

  • تصویر کاربر عدالت شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    من توی خواب تا الان دوبار دچار تنگی نفس شدم یعنی از این که نتونستم نفس بکشم از خواب پریدم و بعد از اون هم تپش قلب داشتم و مقداری هم دست چپم بیحس بود که زود خوب شد ولی این تنگی نفس و بعدش تپش قلب منو میترسونه .معمولا فشارخونم پایین هستش 10یا 9 هستم .ممنون میشم بهم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.ممکنه اپنه خواب باشه و یا مشکلات گوارشی

      باید معاینه شوید و در صورت لزوم اکو و تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بزرگوار و مردمی.من تپش قلب دارم ولی علتشو نمیدونم کلافم کرده،به راحتی شنا میکنم پیاده روی میکنم وزنه میزنم تست اکو و ورزش و نوار قلب همش سالمه و نرمال و تنگی نفس دارم و نه درد قفسه سینه نه چربی خون نه فشار خون.سالم سالمم‌.فقط تپش قلب دارم به نظرتان از چی میتونه باشه،؟کلافم کرده؛ضربانمم اکثر بین 69تا83هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این تعداد ضربان نرمال هست

      اگز اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدبد جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من ۲۳سالمه از دوسال پیش دوچار بی نظمی ضربان شدم ودارو کنکور۲.۵و اسپرین۸۰ و امپرازول استفاده میکنم با بستن هولتر قلب هر دفعه به دکتر مراجعه میکنم هیچی نمیگن بازم این داروها رو مینویسن میگن فقط داروها را ادامه بدین من دیگه واقعا خسته شدم نمیدونم چکار کنم یه چند ماهی هست ازمایش ترویید دادم کم کاری دارم هنوز به دکتر مراجه نکردم ممکن دلیل بی نظمی این باشه وبا داروهای ترویید درمان بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بی نظمی دقیقا کلمه دقیقی نیست

      باید دید نوع اریتمی دقیقا چی هست

      اضطراب اگر دارید درمان کنید و جهت نعایته و بررسی از نظر علت علایم قلبی با مدارک مراجعه کتید

  • تصویر کاربر سیمین یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    خانم 48 ساله هستم
    مقدار rbc=5.35
    hbg=11
    mcv=67
    ایا مشکل خاصی هست؟
    در ضمن کمبود ویتامین ی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا تالاسمی مینور دارید

  • تصویر کاربر حمیدکیانی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام چندساله مشکل تپش قلب دارم هرچی هم اکو میکنم چیزی نشون نمیده فقط گفتند شلی دریچه میترال قلب داری خلاصه اگر با داروی خاصی رفع میشه لطف کنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید درمان کنید

      پروپرانولول ۲۰ هر ۱۲ ساعت

      اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر