دکتر محمد حسین نجفی

بیماران دیابتیروز به روز بر شمار مبتلایان به دیابت نوع ۲ افزوده مى شود. دیابت علاوه بر عوارضى که بر چشم، کلیه ها و قلب باقی مى گذارد، موجب بروز یک سرى تغییرات در بدن مى شود که تنها با مراقبت کامل قابل پیشگیرى است. در این جا به ذکر توصیه هایى به بیماران دیابتی مى پردازیم که رعایت آنها از سوى افراد مبتلا به دیابت نقش مؤثرى در حفظ سلامتى آنها خواهد داشت.

بالا بودن قندخون و اختلال در گردش خون سبب بروز مشکلاتى در پوست بیماران دیابتی مى شود. هر روز دوش بگیرید و از صابون هاى ملایم و آب ولرم استفاده کنید و براى نرم نگه داشتن پوست لوسیون هاى مناسب به کار ببرید. بیماران دیابتی باید از ایجاد خراش، بریدگى و سایر ضایعات در پوست خود اجتناب کنند.

در حین کار کردن حتماً از دستکش استفاده کنید. براى جلوگیرى از آفتاب سوختگى و سرمازدگى محافظ هاى مناسب به کار گیرید. صدمات وارده را سریعاً درمان کنید. همه بریدگى ها و خراش ها را با آب و صابون بشویید و با یک باند خشک استریل کنید و در صورتى که بریدگى ها و کبودى هاى پوست شما در عرض ۲۴ ساعت بهبود نیافتند سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از پا

-عصب هاى پاى بیماران دیابتی حساسیت خود را نسبت به درد از دست مى دهند، بنابراین امکان دارد متوجه آسیب هایى که به پاهایتان وارد مى آید، نشوید. شما مى توانید با اجراى یک برنامه مراقبت هاى روزانه از پا، از پیدایش مشکلات پا جلوگیرى کنید. هر روز پاهاى خود را وارسى کنید. هر چیز غیرطبیعى نظیر زخم، تغییرات پا و انگشتان و نشانه هاى عفونت را به پزشک اطلاع دهید.

-بیماران دیابتی بهتر است هر روز پاهاى خود را با آب ولرم بشویند و به طور کامل آنها را خشک کنند. براى نرم کردن پوست خشک از لوسیون حاوى رانولین یا کرم هاى نرم کننده استفاده کنید. در موقع کوتاه کردن ناخن هاى پایتان به جاى این که گوشه هاى ناخن را از ته بگیرید، نوک ناخن ها را به صورت یک خط صاف باقى گذارید.

-در بیماران دیابتى که دچار مشکل عصبى هستند حس گرماى نوک انگشتان و پاهاى آنها خوب کار نمى کند. بنابراین هرگز پابرهنه راه نروید. از بطرى هاى آب گرم، بالشتک هاى حرارت زا یا سایر ابزار هاى گرم کننده در گرم کردن پاهایتان استفاده نکنید.

-براى برطرف کردن میخچه، بیماران دیابتی از به کار بردن ابزارهاى نوک تیز و داروهاى خانگى پرهیز کنند.

– در انتخاب کفش دقت کنید. کفش هاى چرمى راحت که اندازه پایتان باشد، خریدارى نمایید. همیشه سعى کنید کفش هایتان را در آخر روز خریدارى کنید زیرا اندازه پاهاى افراد در صبح و عصر متفاوت است به طورى که پاها در اول صبح لاغرتر از آخر شب هستند بنابراین خریدن کفش در اول صبح باعث ناراحتى در عصر خواهد شد.

-همچنین از جوراب هاى سفید رنگ استفاده کنید، تا اگر عارضه اى در پاها ایجاد شود به موقع تشخیص دهید.

-به بیماران دیابتی توصیه می شود که هرگز از کیسه آب گرم یا حوله هاى گرم یا پتوهاى الکتریکى برروى پاهایتان استفاده نکنید و قبل از ورود به وان، حرارت آب وان را با پشت دست خود اندازه بگیرید. زیرا در بیماران دیابتى که دچار مشکل عصبى هستند حس گرماى نوک انگشتان و پاهاى آنها خوب کار نمى کند.

– هرگز پابرهنه راه نروید.

– از بطرى هاى آب گرم، بالشتک هاى حرارت زا یا سایر ابزار هاى گرم کننده در گرم کردن پاهایتان استفاده نکنید.

مراقبت از دندان ها

بیماران دیابتی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت هاى لثه قرار دارند. مسواک زدن روزانه در پیشگیرى از عفونت لثه و دندان ها نقش مؤثرى ایفا مى کند. هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه نمائید و بیمارى خود را از وى پنهان نکنید.

مراقبت از چشم ها

مراقبت از چشم ها یکى از مهمترین قسمت هاى مراقبت هاى بهداشتى بیماران دیابتی است زیرا افرادى که به دیابت مبتلا هستند احتمال بیشترى براى ابتلا به مشکلات چشمى دارند. راهنمایى هاى زیر به بیماران دیابتی کمک مى کند تا از این مسائل پیشگیرى کنند یا بروز آنها را به تأخیر اندازند.

– رژیم غذایى خود را همیشه حفظ کنید.
– جهت معاینه چشم حداقل هر سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.
– فشار خونتان را مکرراً اندازه گیرى و کنترل نمائید.
– در صورت بروز هرگونه اختلال در بینایى به پزشکتان مراجعه نمائید.

علاوه بر موارد فوق، بیماران دیابتی در روزهاى بیمارى نیز احتیاج به مراقبت هاى خاص دارند. در روزهاى بیمارى، داروهاى خود را به طور مرتب مصرف کنید حتى اگر قادر به خوردن غذا نیستید.

– پزشک خود را از بیمار بودنتان آگاه سازید.
– مایعات بیشترى بنوشید و بیشتر از گذشته استراحت کنید.
– اگر نمى توانید رژیم غذایى معمولى خود را مصرف کنید، به جاى کربوهیدرات ها از مایعات استفاده کنید. پس از بهبودى حتماً قندخون خود را کنترل کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرادلیری جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام اقایی 36ساله هستم که به صورت خانوادگی دچار نارسایی قلبی هستم و یک خواهر وبرادرم نیز به همین دلیل فوت کرده اند و ریه های انان اب اورد و سپس فوت شدند پزشکم شش سال قلب دریچه قلبم و عوض کددند و باطری دارم الان که رفتم دکتر گفتند قلبت 15درصد کار میکند ایا قلب مصنوعی درایران پیوند زده میشودبه من و شرایطم باید چگونه باشد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      پيوند قلب در ايران انجام ميشود
      در بيمارستان شهيد رحايي تهران
  • تصویر کاربر پریا دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید بنده دختری 32ساله هستم که سال 90 بدون هیچ دلیلی ابتدا مچ،کف،پنجه و انگشتان پای چپم به شدت درد گرفت به نحوه ای که راه رفتن برایم مشکل بود،به پزشکان زیادی در حوزه اورتوپد،مغزو اعصاب،اعصاب و روان،روماتولوژی،طب فیزیکی،فلوشیپ درد، پاو.... مراجعه کردم،اما تمامی نوار عصب ها،اسکن استخوان، سونوگرافی داپلر پا،رادیوگرافی کف و مچ پا و تمامی آزمایشات خونی برای روماتیسم و دیابت و سایر بیماری ها همه نرمال بود،اما درد پای چپم به پای راستم زد ،حتی در استراحت هم درد داشتم ،قرص های مغزو اعصاب ،بدترم کرده بود که خودم تصمیم به قطعشون گرفتم(کمیسیون پزشکی بیمارستان سینا برای تشخیص ام اس و سایر بیماری های مغز و اعصاب مراجعه کردم،خوشبختانه جواب منفی بود),پس از مطالعاتی که خودم در زمینه علایم درد پا در اینترنت داشتم،علائم مشابه سندرو تارسال تونل بود به هر پزشکی می گفتم عمل کنن،حاضر نمی شدن و می گفتن نوار عصب نرماله،تا بالاخره خدا خواست و یکی از پزشکان جراح مغز و اعصاب تشخیصشون با معاینه با من یکی بود و عمل کردم،بعد از عمل تونستم دوباره راه بروم،و درد پای راستمم از بین رفت،اما کامل خوب نشده بودم(سال 93عمل کردم)،به پیش پزشکم که عملم کرده بود رفتم و گفتم هنوز درد در انگشتان،کف،پنجه و گاهی ساق پا دارم به صورت خنجری و ضربان دار است،ایشون گفتند که دیگه مربوط به سندرو م تارسال تونل نیست،تا اینکه پارسال، یک شب بطور ناگهانی،سمت چپ بدنم،انگشتان دوم دست،شانه و پشت قفسه سینم درد گرفت و به اورژانس مراجعه کردم ،بعد از نوار قلبی گفتند چیزی نیست،تا اینکه الان دوباره یه مدتی است سمت راست بدنم،انگشتان،پشت قفسه سینه،شانه و گردنم درد گرفت و درد پامم با همون علائم مشابه قبل عمل،اما پنجاه درصد بهتر ،است که متاسفانه باعث ناتوانی در راه رفتن می شود و بعد از نیم ساعت راه رفتن و ظرف شتن و ایستادن درد شدید شروع میشه حتی با کفش طبی،دوباره به اورتوپد مراجعه کردم(علائم تنگی کانال نخاعی و دیسک کمرم توسط چندتا از بهترین جراحان، رد شد),ایشون در محلی که عمل کردم،کورتون تزریق کردند،اما هیچ تاثیری نداشت و حتی تا یه مدت بدتر شد.مادرم در سن چهل سالگی (25سال پیش) ناگهانی بر اثر سکته قلبی فوت کردند و کل خانواده درجه یک مادری تا چندسال پیش همگی بر اثر سکته قلبی فوت کردند،خودم هم مجردهستم،الان مزاحم شما شدم چون دیگه نمی دونم به چه پزشکی مراجعه کنم،فقط به متخصص قلب،کبد،کلیه در ارتباط با درد پام مراجعه نکردم.می خواستم محبت کنید راهنمایی بفرمایید که من الان بابت علائمی که ذکر کردم و درد پاهام به چه پزشکی باید مراجعه کنم؟ و آیا درد پاهای من با بیماری قلبی ربطی دارد؟ با اکو کاردیوگرافی مشخص می شود؟چون نوار قلب که چیزی نشون نداد،هفده ساله پیش، پزشک قلبم گفت گشادی یا تنگی یا افتادگی دریچه میترال یا تنگی آئورت داری،خیلی خوب خاطرم نیست،اما گفتند چیز مهمی نیست. من سیگار هم مصرف می کنم،عکس رادیوگرافی از ریه ام گرفتم اما عکس چیزی نشون نداد و نرمال بود،امکانش هست مربوط به ریه باشه و عکس نشون نده و آیا درد پا با ریه ارتباطی داره؟ دیگه از دکتر رفتن و سرگردونی و درد کشیدن و هزینه های کمرشکن پزشکی، خسته شدم ،لطفا پاسخ سؤال هایم را بدهید و راهنمایی بفرمایید به چه پزشکی باید مراجعه کنم؟ با سپاس فراوان از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      درد پاي شما هيچ ربط قلبي ندارد
  • تصویر کاربر محمد‌حسین شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    ببخشید دوباره مزاحم شدم فقط یکمم موقعی که میخوابم احساس سنگینی میکنم روی قفسه ی سینم این از چی میتونی باشه؟ببخشید بازم راجب راز موفقیتتون سوال دارم بعضی از دکتر ها دوره فوق تخصص رو هم دیدن ولی اصلا اندازه یه دکتر معمولی نیستن اینا چرا اینجورین؟ منم قصدم خیره و میخوام مثل شما یه دکتر موفق باشم! و غیر از زیست باید در چه درس هایی قوی باشم‌ تا بتونم قلب رو انتخواب کنم ؟ اکر من بخوام مثلا در دانشگاه های آلمان تخصصم را بگیرم باید زبان آلمانی بلد باشم؟ یا دانشگاه های مخصوص ایرانی ها وجود داره در آلمان؟ببخشید که هی سوال میکنم چون یه جورایی شما الگوی من هستید ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خوب درس بخوانيد
      توكل بر خدا كنيد
      بله بايد زبان آلماني بدانيد
  • تصویر کاربر نوژان شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    درود ..همسر من یکبار دریچشو عمل کرده و دچار مشکل کلیه هم هست و در انتظار پیوند..1 ماه پیش تنگی نفس شدید گرفت 3 هفته بیمارستان بستری شد گفتند دور قلب آب آورده..اما اکو هاش خوب بود..با داروی کرتن حالش بهتر شد..دوباره این درد اومده سراغش..می خواستم ببینم آیا احتمال داره بخواد دوباره جراحی بشه برای قلبش؟و ما باید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      براي پايخ بايد گزارش اكو را ببينم
      ذيل همين سوال ارسال فرماييد
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.خاستکاری دارم که 8سال پیش تعویض دریچه ائورت داشتن. و الان قرص وارفارین مصرف میکنن. میخواستم راهنمایی لازم را برام بکنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام,,پدرم 85 ساله 10 روز پیش سکته قلبی کرد پس از 6 روزبستری شدن در بیمارستان ccu بعد از بهبود نسبی ترخیص شد...الان نا ارامی میکند خوب نمیخوابد و مایعات میخورد ولی غذای سوپی را در حد 3تا4 قاشق میخورد...برخی مواقع هم هذیان میگوید ,,,,ضمنا بر اثر ضربه ای که در هنگام سکته و خوردن به زمین به سرش خورده بود تا 1روز پس از سکته استفراق میکرد ...سی تی اسکن هم شد خوشبختانه موردی در سر وی مشاهده نگردید...لطفا راهنمایی کنید...باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      محددا توسط همكاران متخصص مغز و اعصاب ويزيت شوند
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت پزشک محترم... پدر بنده کمتر از یکسال با نارسایی شدید قلبی دست و پنجه نرم میکنه به صورتی که تازگی دکترش گفته فقط 10درصد از قلبت پمپاژ داره پدر بنده چند سال پیشم توده خوش خیم لنفاوی داشت که با شیمی درمانی بهبود پیدا کرده اما به طور کامل از بین نرفته بود غده ها در بدنش کم و بیش نمایان بود دوباره که دکترشون دید گفت که غده ها پیشرفتی نداشته اند ولی مشکل قلبی شما حاد شده امیدوارم که راه حلی برای درمان مشکل قلبی پدرم داشته باشید پدرم هیچ درد یا مشکلی جز ضعف عمومی بدن و پایین اومدن شدید وزنش نداره شکمش خوب کار میکنه و غذاشو کم و بیش میل میکنه ولی دکترش جوابش کرده و گفته کاری از دستم برنمیاد تو رو خدا یه جواب خوب و سازنده به ما بدی و یه راه کار ممنونم....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلان
      گزارش اكو را ارسال فرماييد
      اگر امكان دارد ايشان را ببينم
    2. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون.آقای دکتر ایشون بنیه ندارن و اینقدر ضعیف شدن که نمیتونن مسافت طولانی رو طی کنن براشون سخته که تا تهران بیان.ولی گزارش اکو رو براتون میفرستم .
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      و داروهاشون رو هم بفرمايين
    4. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس اکو و لیست داروهایی که دکترشون داده بود
    5. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس اکو و لیست داروهایی که دکترشون داده بود
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      عكس نرسيده
      لطفا مجدد همين جا بفرستين
    7. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر اینجا همش عکس که میذارم اررور میده
    8. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر اینجا همش عکس که میذارم اررور میده
    9. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      یه روش دیگه میتونین پیشنهاد کنین واسه فرستادن عکسها
    10. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      عكس بگيريد در تلگرام بفرستيد
      ٩١٢٢١٣٨١٣١
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر اسلام جمعه ۲۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام ، آقای دکتر پدرم سال 82 عمل قلب باز کرده چند ماه پیش که به دکتر مراجعه نمودیم بعد از آنژیو مشخص شد که سه تا از رگهای پیوندی مسدود شدن در حال حاضر دارو های تجویزی را استفاده میکنن . حال سوالم اینجاست که آیا عمل باز دوباره باید بشن و در صورت امکان عمل جراحی آترکتومی درایران انجام میشه که ریسکش کمتره . در ضمن سن پدرم هم اکنون 63 سال دارن ممنون میشم که جواب دهید چون خیلی خیلی نگران هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    Mansour Panahifar: سلام آقای دکتر خسته نباشید پایی که از ان رگ برداشته اند و عمل باز قلب انجام گرفته تا زانو ورم می کند راه چاره و علاج ان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر دهبان جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر پدرم رفتند دکتر اکو انجام دادن گفتن دور قلب مایع جمع شده و امپول بتامتازون داده قرص پنتوپرازول هم داده ازمایش هم برای معده نوشته نظر شما چیه؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام احتمالا بروفن هم داده اند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر