دکتر محمد حسین نجفی

اغلب افراد دچار افتادگی دریچه میترال بخصوص افراد بدون علامت نیازمند درمان نیستند. اگر شما دچار نارسایی میترال هستید ولی هیچ علائمی ندارید پزشک به شما توصیه می کند به شکل دوره ای برای ویزیت مراجعه نمایید.

درمان دارویی افتادگی دریچه میترال

اگر شما دچار علائم هستید پزشک ممکن است برای درد سینه و یا اختلال ریتم و یا عوارض دارو تجویز نماید. برخی از درمان های دارویی شامل موارد زیر است:

– بتابلوکرها

این دارو ها از طریق کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش شدت ضربان قلب باعث کاهش آریتمی می شوند. بتابلوکرها باعث گشاد شدن رگ ها و بهبود در خون رسانی خواهند شد.

– دیورتیک‌ها

ممکن است پزشک برای خارج کردن مایع جمع شده در ریه ها از داروهای ادرار آور استفاده نماید.

– داروهای تنظیم کننده ریتم قلب

ممکن است پزشک داروهایی مانند: فلکاینید، پروکائین آمید، سوتالول ویا آمینو دارون برای کنترل ریتم قلب تجویز نماید.

– آسپرین

اگر فرد سابقه شلی دریچه میترال به همراه سکته مغزی داشته باشد پزشک برای کاهش شانس سکته مجدد مغزی ممکن است آسپرین تجویز نماید.

داروهای ضد انعقاد داروهای شبه وارفارین ، هپارین و دابیگارترون از ایجاد لخته داخل قلب بخصوص در افراد مبتلا به آریتمی قلب (فیبریلاسیون دهلیزی) جلوگیری می نماید.

افتادگی دریچه

-مصرف آنتی بیوتیک در افتادگی دریچه میترال

پزشکان به برخی افراد دچار پرولاپس میترال سفارش می کنند قبل از اعمال جراحی روی دندان و یا جراحی های خاص برای جلوگیری از اندوکاردیت آنتی بیوتیک مصرف نمایند. بر اساس دستورالعمل انجمن قلب آمریکا اغلب افراد مبتلا به شلی دریچه میترال یا نارسائی میترال نیازمند مصرف آنتی بیوتیک نیستند.

درمان افتادگی دریچه میترال به کمک جراحی

اکثریت بیماران دچار افتادگی دریچه میترال نیازی به جراحی قلب ندارند.در صورتی که شما دچار نارسایی شدید میترال با یا بدون علائم باشید ممکن است پزشک توصیه به جراحی نماید. نارسایی شدید میترال عامل بالقوه آسیب رسان به قلب است و نمی تواند نارسایی قلب را بوجود آورد. اگر نارسایی شدید میترال مدتها ادامه یابد ممکن است شدت ضربه به قلب آنقدر باشد که دیگر جراحی کمکی نکند.

اگر جراح به شما توصیه جراحی کرد نظرش یا ترمیم دریچه و یا جایگزینی آن است. ترمیم دریچه و یا تعویض از طریق جراحی باز قلب صورت می گیرد.

-ترمیم دریچه میترال

در این روش دریچه اصلی حفظ شود. در اغلب افراد سعی در بکار بردن این روش است تا مشکل دریچه اصلاح شود. دریچه میترال از ۲ لت مثلثی تشکیل شده است این لت ها از طریق آنولوس به عضله قلب می چسبد. جراحی با اصلاح ساختار دریچه میترال نارسایی دریچه را کاهش می دهد.

-جایگزینی دریچه میترال

اگر ترمیم دریچه امکان پذیر نباشد جراح دریچه را تعویض خواهد کرد. در این روش دریچه میترال خراب بریده شده و خارج می شود و بجای آن یک دریچه مصنوعی جایگزین می شود. دریچه مصنوعی ۲ نوع هستند یا مکانیکال و یا ساخته شده از بافت.

نوع مکانیکال عمری طولانی دارند.اما بیماران با دریچه مکانیکال باید در تمام عمر از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده نمایند تا از ایجاد لخته روی دریچه جلوگیری شود. اگر روی دریچه میترال لخته بوجود آید ممکن از با رها شدن به سوی مغز سکته مغزی بوجود آورد.

نوع بافتی از حیوانات مانند خوک یا گاو ساخته می شوند و بیوپروتز نامیده می شوند. ممکن است با گذشت زمان دچار تخریب شده و نیازمند جایگزین باشند.اما حسن این دریچه آنست که نیازمند مصرف طولانی مدت وارفارین نمی باشند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما،
    آقای دکتر من و خواهرم دوقلو هستیم و 23 سال سن داریم. و حدود دو ماهی هست که خواهرم احساس سنگینی در قفسه سینه و سردرد داشت که طی این دو هفته ی آخر؛ دردش شدید تر شد و درد قفسه سینه، درد پشت شانه و دست چپ، حالت تهوع و احساس خفگی حتی در حالت خوابیده به علایمش اضافه شد. ما چون نمی دونستیم که علت اصلی درد چی هست؛ هم ام ار ای از سرش گرفتیم؛ هم سی تی اسکن ریه و نوار قلب و همگی خدارو شکر سالم بودن. به ما گفتن باید اکو چهار بعدی بده تا معلوم بشه مشکل اصلیش چی هست. در اکو معلوم شد که پرولاپس دریچه میترال همراه با نارسائی دریچه میترال ( MR ) داره و گفتن درجه بیماریش متوسط هست.
    هشت روز پیش حالش خیلی بد شد و درد خیلی شدید همراه با بی حسی تمام اندام ها و احساس سردی در دست ها و پاها داشت و مجبور شدیم ببریمش بیمارستان.
    چند تا دارو براش نوشتن که از 14 آبان مصرف اونها رو شروع کرده. ( 1- بیزوپرولول 5 که هر روز صبح؛ یک عدد میخوره، 2_ لگزاتال10؛ که شبی یک دوم مصرف می کنه و 3- آلپرازولام 0/5 ؛که هر شب یک دوم مصرف میکنه. ولی متاسفانه تاثیر چندانی نداشته و به گفته ی خودش؛ به بهبود و تنظیم خوابش کمکی نکرده.
    جناب آقای دکتر، ازتون خواهشمندم منو راهنمایی کنید تا بدونم علت اصلی بیماری خواهرم چیه؟ و درمان قطعی بیماریش چی هست؟ آیا لازمه که قرصاشو عوض کنه؟ نیاز به عمل جراحی داره یا نه؟ و اینکه تا آخر عمر باید دارو مصرف کنه یا نه؟ و چه پرهیز غذایی و حرکتی باید داشته باشه؟ ممکنه بیماریش شدید تر بشه؟ و اینکه ممکنه چون ما دوقلو هستیم من هم این بیماری رو داشته باشم؟
    در ضمن من و خواهرم در کودکی عمل جراحی لوزه انجام دادیم. و به همین خاطر خیلی زود سرما می خوریم ؛ مخصوصا خواهرم که خیلی اوقات دچار عفونت در زیر گلو میشه که با مصرف آنتی بیوتیک خوب میشه.

    از شما سپاس گزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید بیماری ایشان در مرحله ی متوسط رو به پایین است یعنی در حال حاضر جز پیگیری های دوره ای و اکو هر یک تاسه سال هیچ کار دیگری نمیخواهد. الزاما شما هم قرار نیست مبتلا باشید. به نظر منشا علایم ایشان در حال حاضر بیشتر اضطرابی است. واقعا از نظر قلبی نیاز به هیچ اقدام خاصی در ایشان در حال حاضر نیست و اصلا نگران نباشید. اگر نگرانی و اضطراب زیاد دارند با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید
    2. تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از شما آقای دکتر، فقط میتونه از قرص پرانول استفاده کنه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله مشکلی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Belami یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    سلام من قبل انجام آزمایش اکو قلب بخاطر عفونت گلوم قرص کلاموکس 625 و فاراکلد مصرف کردم و به دکتر قلب هم نگفتم من سی سالمه حالا دکتر قلب گفته دچار نارسایی دریچه میترال قلب و گشادی ائورت شدم و یادم رفت بپرسم اینا رو دریچه قلب تاثیر داره البته گفت درصد نارسایی دریچه و گشادی ائورت کمه و همه چی رو نرمال ثبت کرده واسم بجز دریچه میترال واسم زد نارسایی و گفت زیاد مشکل نداره و نگران کننده نیست حالا این دو قرص میتونن علتش باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه نگران نباشید شدت نارسایی خیلی خفیف است و در این سن بسیاری از این نارسایی های دارند، ربطی به مصرف قرص هم ندارد فقط هر سه سال یک اکو کنید تا پیشرفت احتمالی اش تشخیص داده شود همین
    2. تصویر کاربر Belami شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    پسری14ساله دارم با قد160و وزن45، از یک سال پیش بدنبال احساس تپش محکم ضربان قلب به دکتر متخصص مراجعه کردیم ابتدا گفتند که یک سوراخ ریز بین دهلیزها وجود دارد وخیلی خیلی کم نشتی دارد بعد از یک سال حال عمومی پسرم تغییر نکرد یعنی هنگام خوابیدن به پهلوی چپ وبعضی مواقع در حالتهای عادی رومزمره دچار چند ثانیه درد وتپش محکم ضربان میشد، به تهران مراجعه کردم ودر آنجا توسط 3پزشک معاینه شد وگفتن این سوراخ خیلی ریز هست وفقط هنگام فشار مثل سرفه یا عطسه مقدار خیلی کمی خون نشت میدهد که این دردها از این سوراخ نیست، الان دوباره به شهر خودمان برگشتم واینبار گفتن کمی افتادگی یا شلی دریچه وجود دارد حدود 2ماه است شبی نصف قرص مصرف میکند ولی وضعیتش هیچ تغییری نکرده، خیلی نگران پسرم هستم آیا خطری او را تهدید میکند برای بهبود ومواظبت بیشتر چه کاری لازم است انجام دهم، دکترش بهمون گفته نباید بزاریم مریض بشه، آیا مشکل پسرمان خیلی جدی وخطرناک است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اکو ازایشان دارید اینجا برای من بفرستید تا ببینم به طور کل اگر واقعا در حد سوراخ ریز بین دهلیزی و افتادگی دریچه ای باشد خطری ندارد ولی لازم است در سرماخوردگی ها خیلی احتیاط کنید و اگر لازم شد انتی بیوتیک بگیرد. در کل اگر واقعا همانهایی باشد که گفته اند نگران کننده نیست
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. دکتر من اضطراب شدید دارم از طرفی رفتم متخصص قلب اکو و نوار قلب گرفتم. گفت شما پرولاپس داری و با دارو حل میشه. و به من داروی آنژیوپول داد که هر دوازده ساعت نصف باید بخورم. همراه این قرص دو قرص کلرودیازپوکساید ۵ و نوروتریپتیلین داد که فکر میکنم جفتشون قرص های ضد اضطراب و افسردگی هستن. مشکل من اینه این دو قرص و هیچکدام از قرص های ضد اضطراب بمن نمی سازه و باعث میشه از خواب بپرم یا دچار بی خوابی بشم. سوارشدن سنگین میشه دمای بدنم میره بالا. سوال من اینه اون قرص آنژیوپول به تنهایی مشکل پرولاپس رو حل میکنه یعنی میتونم این قرص های ضد اضطراب که اذیتم میکنه رو نخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید مشکل پرولاپس کوچکترین اهمیتی ندارد و منشا مشکلات شما نیست، بسیاری افراد این مشکل را سالیان سال دارند و بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند پس نگرانش نباشید چیزی که هست شما باید راه حلی برای مشکل اضطرابتان پیدا کنید چون منشا علایمتان همین است، انژیوپول برای کنترل اضطراب داروی خوبی است می توانید ادامه اش دهید. داروهای تجویزی روانپزشک را هم با دوز نصف قبل ادامه دهید شاید بهتر شد
  • تصویر کاربر امیرعلی دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با سلام،خواستم بدونم من الان دوسال قرص های پرانول و سرتالین استفاده میکنم،گاهی اوقات قلبم به شدت درد میگیره طوری ک خیلی تیر میکشه اکو ک دادم گفتن افتادگی دریچه قلبیه اما گاهی اوقات دردم خیلی بیشتر میشه جوری ک نفس کم میارم خیلی تیر میکشه دلیل اصلیش چی میتونه باشه؟چه راه کارایی رو انجام بدم؟ممنون میشم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکنه خمون پرولاپس باشه نیاز به معاینه هست
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام من چندین سال است که شلی دریچه را دارم ضمنا کم کاری تیروئید دارم که چند سال درحال مصرف لوتیروکسین هستم در حال حاضر چند روزه که تپش قلب و تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه دارم که قبلا هم در مواقع اضطراب این حالت بوجود می آمد در ارتباط با شلی دریچه هیچ دارویی مصرف نمیکنم در حال حاضر چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      شلی دریچه چیز مهمی نیست

      پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،دریچه قلبم انگارسفت هستش نفس عمیق میکشم دردم میگیره،پارسال تست ورزش واکو وهولتردادم گفتنددریچا میترال قلبت هست،اقای دکتر میترسم کمکم کنید۴۵سال سن دارم دارای دوتابچه هستم ومستاجر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم قلبی نیست و اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترایاگشادی میترال باشلی یاافتادگی میترال فرق داره میشه بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی یا شلی جابجایی مختصر دریچه است

      نارسایی خون پس زدن به عقب از خلال دریچه هست

      گا۶ی همزمان با هم وجود دارند

  • تصویر کاربر صدری جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    مادر بنده حدود ۳ سال عمل قلب باز شدن!ترمیم دریچه +پیوند عروق کرونری؛دوباره دکتر گفتن که دریچه مثل قبل شده و قلبشان خیلی ضعیف هست!آیا امکان دوباره عمل قلب باز وجود داره؟
    بیمار:۶۲سال،دیابت هم دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.بسته به شرایط جسمی و سختی عمل داره

      باید با جراح قلبتون مشورت کنید

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    من لقی دریچه میترال دارم و دکتر دارو نوشت ک من نخوردم الان یسال میگذره احساس تنگی نفسم شدسد و درد در بازوم شدید دکتر گفت نیاز ب جراحی نیست میحاستم بدونم کی نیاز ب جراحیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.افتادگی دریچه چیز مهی نیست و باعث تنگی نفس نمیشه

      باید معاینه و بررسی شوید

      اگر اضطراب دارید درمان کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر