دکتر محمد حسین نجفی

depositphotos_96975866_l-2015-1024x540سندروم قلب شکسته بیماری قلبی موقتی است که اغلب توسط موقعیت های استرس زا مانند مرگ یک دوست ایجاد میگردد. افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ممکن است درد ناگهانی قفسه سینه را تجربه کرده و یا تصور این را داشته باشند که دچار حمله قلبی شده اند.

در سندرم قلب شکسته، یک اختلال موقتی عملکرد پمپاژ طبیعی قلب وجود دارد، در حالی که عملکرد طبیعی قلب باقی مانده و یا حتی با انقباضات بیشتری همراه است.

سندرم قلب شکسته ممکن است توسط واکنش قلب به افزایش هورمون های استرس زا ایجاد شود. این بیماری همچنین ممکن است کاردیومیوپاتی Takotsubo ، نشانگان بالونی شدن آپیکال یا کاردیومیوپاتی استرسی توسط پزشکان نامیده شود.

علائم و نشانه های سندرم قلب شکسته قابل درمان هستند، و این شرایط معمولا به خودی خود در حدود یک هفته برمیگردند .

علائم سندروم قلب شکسته

علائم سندرم قلب شکسته می تواند یک حمله قلبی را تقلید کند . علایم شایع عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

و هر گونه درد طولانی مدت یا مزمن قفسه سینه می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی باشد ،بنابراین اهمیت این شرایط بسیار جدیست و اگر شما درد قفسه سینه تجربه میکنید فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید .

چه زمانی به یک پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه درد قفسه سینه، ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم، یا تنگی نفس پس از یک واقعه استرس زا دارید ، با ۱۱۵ و یا اورژانس پزشکی بلافاصله تماس گرفته و کمک بخواهید .

علل سندروم قلب شکسته

علت دقیق سندرم قلب شکسته مشخص نیست. این تفکر وجود دارد که موجی از هورمون های استرس زا مانند آدرنالین، ممکن است به طور موقت به قلب برخی از افراد آسیب برساند . اینکه چگونه این هورمون ها ممکن است به قلب آسیب برسانند و یا اینکه آیا چیز دیگری مسئول این شرایط می باشد کاملا روشن نیست. انقباض موقتی سرخرگ بزرگ و یا کوچک قلب ممکن است در ایجاد اینحالت نقش ایفا کنند.

سندرم قلب شکسته اغلب توسط یک رویداد فیزیکی یا عاطفی شدید ایجاد میگردد . برخی از عوامل محرک بالقوه سندرم قلب شکسته عبارتند از:

– خبر غیر منتظره مرگ یک دوست

– یک تشخیص پزشکی وحشت آور

– خشونت خانگی

– از دست دادن مقدار زیادی از پول

– بلایای طبیعی

– یک غافلگیری جشن

– داشتن یک اجتماع عمومی

– از دست دادن شغل

– طلاق

– عوامل استرس زا فیزیکی، مانند حمله آسم، یک تصادف و یا عمل جراحی بزرگ

همچنین این احتمال برای برخی از داروها وجود دارد ، که به ندرت، ممکن است منجر به سندرم قلب شکسته با ایجاد موجی از هورمون های استرس آور شوند .

درمان دارویی قلب شکسته

داروهایی که ممکن است به ایجاد سندرم قلب شکسته کمک کنند عبارتند از:

۱- اپی نفرین (EpiPen ، EpiPen Jr)، که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم استفاده می شود .

۲- دولوکستین (Cymbalta)، یک داروی داده شده برای درمان مشکلات عصبی در افراد مبتلا به دیابت، یا به عنوان یک درمان برای افسردگی میباشد .

۳- ونلافاکسین (Effexor XR) ، که یک درمان برای افسردگی است .

۴- لووتیروکسین (Synthroid، Levoxyl)، یک داروی داده شده به افرادیست که غده تیروئیدیشان به درستی کار نمی کند .

تفاوت سندرم قلب شکسته و حمله قلبی چیست؟

حملات قلبی معمولا توسط انسداد کامل یا نزدیک به کامل شریان قلبی ایجاد می شود. که این انسداد به علت تشکیل لخته خونی در محل باریک شده از تجمع چربی (تصلب شرایین) در دیواره شریان ها میباشد . در سندرم قلب شکسته، عروق قلب مسدود نشده اند ، هر چند جریان خون در شریان های قلب ممکن است کاهش یابد.

عوامل خطر

سندرم قلب شکسته به مراتب در زنان بیشتر از مردان تاثیر گذار است . به نظر می رسد که اکثر افرادی که دچار سندرم قلب شکسته میشوند زنان ۵۰ ساله یا بیشتر هستند.

عوارض سندروم قلب شکسته

در موارد نادر، سندرم قلب شکسته کشنده است. با این حال، اغلب کسانی که سندرم قلب شکسته را تجربه میکنند به سرعت بهبود می یابند و اثرات طولانی مدت ندارد.

دیگر عوارض سندرم قلب شکسته عبارتند از:

  • نفوذ مایع به درون ریه هایتان (ادم ریوی)
  • فشار خون پایین (هیپوتانسیون)
  • اختلال در ضربان قلب شما

همچنین اگر شما با رویداد استرس زای دیگری مواجه شوید ممکن است که سندرم قلب شکسته را دوباره  تجربه کنید. با این حال، شانس این اتفاق کم است.

آزمایش و تشخیص سندروم قلب شکسته

اگر پزشکتان مشکوک به بیماری سندرم قلب شکسته در شماست، او را از این آزمایشات برای یک تشخیص استفاده میکند:

– سابقه شخصی و معاینه فیزیکی

علاوه بر معاینه فیزیکی استاندارد، پزشکتان می خواهد تا در مورد سابقه پزشکی شما بداند، به خصوص اینکه آیا شما تا به حال علایم بیماری قلبی داشته اید . افرادی که دچار بیماری سندرم قلب شکسته میشوند معمولا هیچ علامتی از بیماری های قلبی ، قبل از تشخیص ابتلای آنها به سندرم قلب شکسته نداشته اند . همچنین، پزشکتان می خواهد بداند که آیا به تازگی شما هیچ نوعی استرسی ، مانند مرگ یک دوست نداشته اید.

– نوار قلب (ECG)

در این تست غیر تهاجمی، یک تکنسین سیم های بر روی قفسه سینه شما متصل کرده و پالس های الکتریکی ضربان قلب شمارا ثبت خواهد کرد . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی ثبت و به پزشکتان در شناسایی بی نظمی ریتم و ساختار قلب تان می تواند کمک کند .

– عکس رادیوگرافی قفسه سینه

پزشکتان به احتمال زیاد دستور عکس برداری از قفسه سینه بدهد ، برای دیدن اینکه قلب شما بزرگ شده و یا اینکه اشکال دیگری از سندرم قلب شکسته دارید و یا برای دیدن هر گونه مشکل در ریه ها که می تواند باعث بروز علائم شما شوند .

– اکوکاردیوگرام

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی برای دیدن بزرگ شدگی قلب شما یا دارا بودن اشکال غیر طبیعی آن ، که نشانه ای از سندرم قلب شکسته میباشد، از شما بخواهد. این آزمایش غیر تهاجمی، که شامل یک سونوگرافی از قفسه سینه شماست، تصاویر دقیق از ساختار و عملکرد قلب تان نشان می دهد. امواج اولتراسوند به منتقل می شود، و پژواک آنها را با یک دستگاه به نام مبدل که خارج از بدن تان قرار دارد ثبت میگردد . یک کامپیوتر با استفاده از اطلاعات مبدل تصاویری متحرک بر روی یک مانیتور ایجاد میکند.

– آزمایش های خون

بسیاری از افرادی که مبتلا به سندرم قلب شکسته میباشند مقدار آنزیم های خاصی در خونشان افزایش میابد . پزشکتان ممکن است آزمایش خون به منظور بررسی این آنزیم ها و برای کمک به تشخیص سندرم قلب شکسته انجام دهد .

– آنژیوگرافی عروق کرونر

در طول آنژیوگرام کرونری، یک نوع از رنگ که توسط دستگاه اشعه ایکس قابل مشاهده است به عروق خونی قلب شما تزریق می شود. سپس، یک دستگاه اشعه ایکس به سرعت یک سری از تصاویر (آنژیوگرافی) میگیرد که به پزشکتان در نگاه دقیقتر به داخل رگ های خونی تان کمک میکند . افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته معمولا هر گونه انسدادی در رگهای خونی ندارند، در حالی که افرادی که دچار حمله قلبی شده اند معمولا انسدادی دارند که با آنژیوگرافی قابل مشاهده است.

درمان دارویی قلب شکسته

هیچ دستورالعمل درمان استاندارد برای درمان سندرم قلب شکسته وجود ندارد. درمان مشابه درمانی برای یک حمله قلبیست تا زمانی که تشخیص روشن گردد . اکثر مردم تا زمانیکه بهبود یابند در بیمارستان میمانند.

پس از آن که روشن گردید علت علائم شما سندرم قلب شکسته است، پزشکتان به احتمال زیاد داروهای قلبی را برای شما تا زمانیکه در بیمارستان هستید تجویز میکنند ، مانند مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، بتا بلوکرها یا دیورتیک ها. این داروها در حالی که شما را بهبود می یابید به کاهش حجم کار بر روی قلب تان کمک میکنند و ممکن است از بروز حملات بیشتر جلوگیری کنند. بسیاری از بیماران در یک تا دو ماه بهبودی کامل می یابند . از پزشک خود بپرسید که برای بهبودی کامل تا چه مدت نیاز به ادامه مصرف داروها خواهید داشت و چه زمانی میتوانید مصرف آن ها را قطع کنید .

روشی که اغلب برای درمان حمله قلبی استفاده می شود، مانند آنژیوپلاستی با بالون و قرار دادن استنت، و یا حتی عمل جراحی، در درمان سندرم قلب شکسته مفید نمیباشد . این روش درمان انسداد عروق است ، که علت سندرم قلب شکسته نیست . با این حال، آنژیوگرافی عروق کرونر اغلب به تشخیص دقیقتر اینکه چه عاملی علت درد قفسه سینه میباشد مورد استفاده قرار می گیرد .

داروهایی که ممکن است به ایجاد سندرم قلب شکسته کمک کنند عبارتند از:

۱- اپی نفرین (EpiPen ، EpiPen Jr)، که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم استفاده می شود .

۲- دولوکستین (Cymbalta)، یک داروی داده شده برای درمان مشکلات عصبی در افراد مبتلا به دیابت، یا به عنوان یک درمان برای افسردگی میباشد .

۳- ونلافاکسین (Effexor XR) ، که یک درمان برای افسردگی است .

۴- لووتیروکسین (Synthroid، Levoxyl)، یک داروی داده شده به افرادیست که غده تیروئیدیشان به درستی کار نمی کند .

پیشگیری از سندروم قلب شکسته

احتمال کمی وجود دارد که سندرم قلب شکسته دوباره پس از یک حمله اولیه اتفاق بیافتد. هیچ درمانی برای جلوگیری از حملات وجود ندارد. با این حال، بسیاری از پزشکان درمان طولانی مدت با بتا بلوکرها یا داروهای مشابه که اثرات بالقوه مخرب هورمون استرس بر قلب مسدود میکنند توصیه مینمایند . شناخت و مدیریت استرس در زندگی شما هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدرضاشاه سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام گاهی اوقات دست چپ وفکم بی حس ویادرد شدیدی داره همراه باتپش قلب شدید دارم و ۳۱ سال دارم علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با اين شرح حال نميتوان پاسخ داد
      به متخصص قلب مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر سارااقاجانی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من افتادکی دریچه میترال دارم همراهmr1تا۲مثبت.من باردارهستم ویک پرانول۱۰ روزی مصرف میکنم.دوروزاست بالای سینه ام گاهی دردمیگیرد. به صورت تیر کشیدن است.دوسال پیش هم اینجوری شده بودم که لین درددورسینه اتفاق می افتاد گردنم هم دردنیکرد.که خودش خوب شد.این روزاخیلی استرس دارم.علت این درداچیه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      نگران نباشيد
      اهميتي ندارد
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر من موقع استراحت سوزش و درد قلب هر از چند گاهی دارم و بهمین خاطر رفتم پیش متخصص قلب و اون هم از من تست ورزش و قلب گرفتند هر دو سالم بودند و گفتند مشکل دردقلب شما مشکلات عصبی ایست که یه مقدار دارو نوشتن شامل(پرپرانول و تئوفیلین پیوسته رهش و سرتالین که بعد از مصرف داروها خصوصا تئوفیلین احساس درد بیشتر در قلب شده ام و از آن روز تا به امروز حدود7ماهه داروها را مصرف نکرده ام) و الان هم هر از گاهی همین مشکل را دارم طوریکه بی حوصله میشم موقع غذا خوردن زیاد نمیخورم میترسم که سرم گیج بره کلاً اون شادابی قبلی را ندارم تورا خدا راهنمایی ام کنید. با تشکر و قدردانی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با توجه به تست نرمال ورزش مشكل قلب نداريد
  • تصویر کاربر صدف جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با سلام
    سوالم اينه كه چرا هربار اپيلاسيون انجام ميدم يك تا ٢ساعت بعدش درد قفسه سينه و تنگي نفس پيدا ميكنم. آيا اين دو مقوله به هم ربطي داره؟
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لازم است براي بررسي علت به متخصص قلب مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشد . جوانی هستم 24 ساله حدود یک سال است که در قفسه سینه سمت چپ پشت دست چپ احساس ناراحتی و درد میکنم درد بعضی اوقات تا ساعت ها ادامه دارد و بعضی اوقات لحظه ای است و بیشتر در حالت استراحت اتفاق می افتد نوار قلب .اکو .ازمایش خون و تست ورزش انجام داده ام البته چند ماه گذشته و هیچ مشکلی جز کمی لقی دریچه میترال نداشتم . چند روزی است دردم بسیار شدید شده بیشتر در پشت و درد به قفسه سینه دست و گردن هم میکشه .خیلی دکتر رفتم واقعا خسته شدم و پر از درد.. .ممکنه مشکل قلبی از طریق نوار تست ورزش و اکو که انجام دادم تشخیص داده نشه ؟ خیلی میترسم از این درد ها با وجود اینکه مرگ قلبی در جوان ها بسیار زیاد شده و افراد سالم و ورزشکار بوده اند....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اغلب افراد ورزشكاري كه اين روزها مي شنويد دچار مرگ ناگهاني شده اند مشكلات خاص خود را داشته اند.
      اگر تهران تشريف داريد جهت ويزيت با منشي محترم بنده هماهنگ نماييد و اگر تهران نبستيد توسط همكاران عزيز ويزيت شويد.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر