دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون ریوی یا فشار بالای ریوی نوعی از فشار خون است که بر شریان های ریوی و سمت راست قلب انسان اثر می گذارد. در نوعی از فشار بالای ریوی، شریان های کوچک ریوی انسان که آرتریول ریوی نام دارند و مویرگ ها، تنگ، بسته یا تخریب می شوند. این اتفاق باعث می شود تا خون به سختی در ریه های انسان جریان پیدا کند و فشار در شریان های ریوی انسان بالا رود.

فشار ریه نرمال چند است؟

فشار خون طبیعی در ریه ها 15 تا 25 میلی متر جیوه یا حدود 1/5 برابر فشار خون بدن است. فشار خون ریوی زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی منقبض می شوند (سفت می شوند). با گذشت زمان این انقباض باعث فیبروز (اسکار) عروق و افزایش فشار خون ریوی می شود.

وقتی فشار خون ریوی ایجاد می شود، بطن راست قلب باید بیشتر کار کند تا خون را به ریه های انسان پمپ کند که سرانجام باعث می شود عضلات قلب انسان ضعیف شوند یا از کار بیفتند. بعضی از انواع فشار خون ریوی خطرناک هستند و به صورت پیشرونده بدتر می شوند و گاهی اوقات کشنده هستند.گرچه بعضی از انواع فشار بالای ریوی قابل درمان نیستند، درمان می تواند باعث کم شدن علاِئم شود و کیفیت زندگی انسان را بالا ببرد.

سندرم Eisen menger و فشار خون ریوی

این سندرم نوعی اختلال قلبی مادرزادی است که باعث فشار بالای ریوی می شود. این سندرم معمولا به دلیل یک سوراخ بزرگ بین دو بطن انسان ایجاد می شود که نقص دیواره بطنی نام دارد.این سوراخ باعث می شود که خون به صورت غیر طبیعی در قلب انسان گردش کند. خون دارای اکسیژن با خون دارای کربن دی اکسید مخلوط می شود.خون به ریه های انسان بر می گردد به جای اینکه به سایر نقاط بدن برسد. فشار در شریان های ریوی زیاد می شود.

فشار خون ریوی

عوامل خطرساز فشار خون ریوی

۱- سن پایین، فشار بالای ریوی ایدیوپاتیک در جوانها شایع تر است.

۲- اضافه وزن

۳- داشتن سابقه ی خانوادگی

۴- استفاده از داروهای غیر مجاز نظیر کوکائین

۵- دریافت درمانهای معین تشدید کننده یا سرکوب کننده

۶- داشتن یک ریسک موجود برای پیشرفت فشار خون ریوی نظیر سابقه ی خانوادگی یا زندگی در ارتفاعات

مشکلات ریه می توانند موجب تنگی نفس شوند

عوارض فشار خون ریوی

– بزرگی سمت راست قلب و نارسایی قلبی (cor pulmonale)

در نارسایی قلبی بطن سمت راست قلب انسان بزرگ می شود و مجبور است خون را به سختی از شریان های باریک یا بسته شده پمپ کند. در ابتدا قلب سعی می کند به صورت جبرانی با ضخیم کردن دیواره و توسعه ی حفره ی بطن راست خونی که می تواند نگه دارد را زیاد کند.اما این ضخیم شدن و بزرگ شدن موقتی است و در نهایت بطن راست به خاطر تحمل فشار زیاد از کار میفتد.

– لخته های خون

لخته ها به قطع خونریزی کمک می کنند بعد از اینکه انسان مجروح می شود.اما گاهی اوقات لخته ها جایی ساخته می شوند که به آنها نیازی نیست. تعدادی از لخته های کوچک یا کمی بزرگ از وریدها به بیرون رانده می شوند و به ریه ها می روند و باعث نوعی فشار خون ریوی می شوند که معمولا با گذشت زمان و درمان ، قابل برگشت است.

داشتن فشار خون ریوی باعث می شود احتمال گسترش لخته ها در شریان های کوچک ریه بیشتر شود به این دلیل که اگر انسان از قبل رگ های باریک شده یا بسته شده داشته باشد احتمال ایجاد لخته بیشتر است.

– آریتمی

ضربان قلب نامنظم از حفره ی بالایی یا پایینی قلب از عوارض فشار بالای ریوی است که می تواند منجر به تپش قلب، سرگیجه یا غش کردن شود و حتی کشنده باشد.

– خونریزی

فشار خون ریوی می تواند منجر به خونریزی داخل ریوی و سرفه ی خونی شود. این هم یکی دیگر از عوارض کشنده است.

فشار ریه

انواع فشار خون ریوی

اگر در فردی فشار خون ریوی تشخیص داده شود، پزشک باید شدت بیماری را مشخص کند که شامل:

کلاس۱: اگرچه در فرد فشار خون ریوی تشخیص داده شده اما علامتی ندارد و فعالیت روزانه نرمال است.

کلاس۲: فرد در حین استراحت علامت ندارد اما علائمی نظیر خستگی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه را با انجام فعالیت روزانه دارد.

کلاس۳: فرد در هنگام استراحت راحت است اما درهنگام فعالیت جسمانی علامت دارد.

کلاس۴: فرد در استراحت و فعالیت علامت دارد.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر