دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر نجفي عزيز
    من 41 سال دارم حدود 2 ماه قبل دچار سکته قلبي شدم و اورژانسي آنژيو پلاستي شدم . پزشک مربوطه بعد از يک هفته از مرخصي اکو گرفت و گفت که قدرت پمپاژ قلبت خوبه و کمي از ديواره قلب آسيب ديده و به مرور زمان خوب ميشه . اسنت ي که کار کردن 12 ميليمت طول و 2.5 ميليمتر قطر داره .
    ميخوام بدونم آيا واقعا آسيبي که به قلب وارد شده ترميم ميشه و آيا ممکنه استنت مسدود بشه ؟ (((تو رو خدا پاسخ بدين تو اين دو ماه اين بيماري زندگي ما رو مختل کرده فک کنم افسردگي گرفتم بخاطر آينده و شغلم که چي ميشه مدام گريه ميکنم و از فکر م بيرون نميره ))) با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله ترميم ميشه
  • تصویر کاربر ناصر سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    بیمار مشکل آئورت شکمی به طول ۱۲ سانتیمتر و قطر ۵ داره که نیاز به استنت داره و میخواستم بدونم شما عمل رو انجام میدهید یا خیر. البته جراحی باز نباشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير من انجام نميدم
  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید . پدرم 55 سال دارند که اخیرا LAD استنت گذاشته شده . داروهای مصرفیشون هم پلاویکس ،آترواستاتین ،پنتازول 20 ، کارودیلول 6،25 _ کاپتوپریل 50 و امیلودیپین به علاوه اسپرین . اقای دکتر ما الان به دکترشون دسترسی نداریم ولی پدرم که دیروز برای داروهاشون دکتر رفته بودند دکتر بهشون گفته اسپرین رو نباید همزمان با بقیه دارو ها خورد و باید یه فاصله زمانی بین مصرف اسپرین و بقیه دادوها باشه . در صورتیکه دکتر خودشون به ما همچین چیزی نگفتن . ایا حرفشون درسته ؟ یعنی بین مصرف اسپرین با بقیه دارو ها باید فاصله زمانی باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      ميشه همزمان مصرف كرد و مشكلي نيست
  • تصویر کاربر غیاثی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام مادر بنده یک هفته هست فنر زدن قلبشون رو خوب بودن اما یکبار بد بلند شدن از اون روز گاهی قفسه سینه احساس سوزش میکنن و دیشب حالشون بد شد این طبیعی هست یا خطرناک
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونه مشكل قلبي باشه
      حتما فورا به پزشكشون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر saeed جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من بعد از انژیوپلاستی که دوماه پیش انجام دادم تقریبا از همون موقع نوتا الان بیشتر شبها تو خواب دستهام خواب میره طوری که از خواب بیدار میشم ایا این عارضه به انژیو پلاستی ارتباط داره یا عارضه قرصهای که واسه انژیو میخورم در ضمن من شبها هم یک قرص الپرازولام نیم میخورم ممنون از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر ارتباط نداره
      به دكتر مغز و اعصاب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر Yasamin جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    درود و وقت بخیر..خدا قوت.
    پدر بنده عمل آنژیوپلاست و استنت گذاری انجام دادن که حدودا تا سه روز بعد ازعمل دردی نداشتن اما به مرور دردهای قفسه سینه ایشون بیشتر شد و احساس گرفتگی رگ در قسمت گردن میکنند..الان حدود دوهفته از عمل ایشون میگذره که هر روز دردها بیشتر میشن و احساس بی حسی و سر شدن در همون قسمت های نامبرده میکنند...خواستم بدونم ایا این علائم بعد از استنت گذاری عادی و طبیعی بوده یا باید به پزشکشون مراجعه کنند؟ضمن اینکه پدر بنده بعد از گذشت 5 روز از عمل به فعالیت و کار روزانه خود برگشته است...ممنون میشم اگر پاسخگو باشین.
    براتون آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد بلافاصله به پزشكتون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر saeed دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام من دوماه پیش یه رگم رو انژیوپلاستی کردم ودوماهه که پلاویکس مصرف میکنم اخیرا یکی از دوستان از امریکا قرص کلوپیدوگرل75حدودا 140عدد با تاریخ معتبر تا 42019 اورده ایا خوردن این قرصهابه جای پلاویکس اشکالی نداره چون شنیدم که اینها قوی تر ازپلاویکس ورقه ای است با تشکر تصویر قرصها را هم ارسال میدارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونيد مصرف كنيد
      البته به پزشك معالجتون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بعد از هر بار پیاده روی از ته گلو حالت خس خس شنیده می شود البته دو ماه پیش آنژیو کردم و یک فنر داخل رگ قرار دادند البته به مدت 7 سال هم سیگار میکشیدم که الان ترک کردم دکتر قلب گفتند باید به یک متخصص ریه هم مراجعه کنم البته آسپرین 160 تجویز کرده بودند که الان 80 را تجویز کردند به نظر شما خس خس به ریه ربط دارد یا قلب؟ با عرض پوزش از این همه نوشته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا به علت مشكلات ريوي هست
      گاهي در اثر نارسايي قلب هم ايجاد ميشه
  • تصویر کاربر Sajad.valibeyglo جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید جناب دکتر پدر بنده نزدیک به دوساله که انگشتاش زخم شده و این موضوع باعث شده که در اواخر نتونه راه بره و بعد از کلی رنج به متخصص عروق مراجعه کردیم که بعد از یک نوبت انژیوگرافی متاسفانه خوب نشد و دوتا از انگشتاش رو بریدن که یه زخم بزرگی هم در بغل پاش وجود داره که دکتر بنابه مصلحت محل زخم رو نبسته مجدا دکتر دیگری مراجعه کردیم که بعد یک نوبت انژیوگرافی تشخیصی اعلام کرده که نهایتا میتونم تا مچ پا عروق رو باز کنم و احتمال قطع پاش وجود داره ایا بنظرتون میشه یه کاری کرد تا اون پاش هم قطع نشه..قبلا عکس پاهاشو هم از طریق اینیستا گرام براتون ارسال کرده ام با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت انسداد عروق و پاسخ به درمان داره
      بايد رگ رو باز كرد و ديد پاسخ به درمان چقدر ايت
      نميتوان قبل درمان اظهار نظر دقيق كرد
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام چطور میتونم مدارک پدرم و cd آنژیو گرافی رو به شما بفرستم تا اگه ممکنه درصد گرفتگی رو تشخیص بدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با پيك يا پست ارسال كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر