دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی عمل آنژیو قلب و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    روز سه شنبه صبح با چست پین به اورژانسم رفتم ازمایش اول تروپونی 1.6 بود و 6 ساعت بعد 6.4 بود نوار قلبم گفتند مشکل خاصی نداره
    سیتی انژیو انجام دادم عکس ها ش را براتون ارسال کردم
    نظر شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مددخانی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وخسته ایا باطری برای قلبی کهEFپایین یعنی 20..موثرخواهدبود یاخیر ایا باطری برای قلبی کهEFپایین یعنی 20..موثرخواهدبود یاخیر ایا باطری برای قلبی کهEFپایین یعنی20..دارد موثرخواهدبودیاخیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    همسر من دو هفته پیش دو تا از رگها ش رو بالون زده گرفتگی رو توپرونده نوشته 80 درصد ولی دکتر میگفت یکی 100 در صد گرفته یکی نود آیا میزان گرفتگی در نوع کاری که میکنن فرق داره چون یک جراح قلب پرونده رو دیده بود گفته بود باید عمل باز میشد چرا انژیو بلاستی کردن درضمن این هفته هم یکی دیگر از رگها که گرفتگی داره باید بالون بزنه البته توپرونده نوشته یکی از رگها هم کات یعنی بریده شده لطفا من رو راهنمایی کنید که آیا کارهای که کردن درست بوده یانه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Rain پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید من در سوال قبلی باید عبارت ها رو کامل می نوشتم،درمورد انواع استنت ها سرچی که کردم،این موارد بودند
    Drug eluting stent(DES)
    Bare metal stent(BMS)
    Dual therapy stent(DTS)
    Bioresorbable vascular scaffold(BVS)
    Bio engineered stent

    می خواستم بدونم تفاوت استنت دارویی و dual therapy چیه؟ اصلا بقیه انواع استنت ها مورد استفاده هست یا نه؟ تفاوت هاشون چیه و در چه مواردی از بقیه استفاده میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهرام پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام پسر من 13 ساله است بیماری avmگسترده لگن پا به پایین است که پایش را از زانو به پایین از دست داد ه که از دو ماه به دو ماه امبولیزه میشود 3 روزه در حد فاصل باسن و کمرش حدودا 3 سانتی متر ب فاصله از ستون فقراتش درد شدیدی دارد دیروز در بیمارستان خانواده سونو کردند گفتند چیزی نیست اگر دردش شدید شد ام ار ای باید بشود ایا به avmربط دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طاهری جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکتر گرامی وتشکر ویژه ای که از اينهمه وقت برای بیماران در فضای مجازی میزارین. دعای خیر من و بسیاری دیگر دنبال شماست..
    پدرم سه روزهست که استنت دریکی از رگ های قلبش کرده شصت وپنج ساله هم هست. داروی پلاویکس و آسپرین و نیتروگلیسیرین و اتوراستاتین، و دوتا قرص فشار خون (دوتا صبح، دوتا بعدازظهر) براش تجویز شده چون فشارش کلا بالا بود از قبل آنژيوپلاستی. سوالم اينه مصرف قرص ها خصوصا پلاویکس و آسپرین و نیتروگلیسیرین تاکی باید ادامه داشته باشه؟ وسوال ديگه اینکه استنت فلزی بهتره یا دارویی؟ ورژيم غذایی مناسب براشون چی هست؟ دیگر سوالم اينه پدرم پوکی استخوان شدید هم داشت که آمپول d3حدود چهارماه هست که هر ماه ميزد وهفته ای یکبار هم قرص مفصل ساز ناشتا میخورد، آیا ادامه دادن قرص های پوکی استخوان مشکلی ایجاد نمیکنه براشون؟ برای عفونت معده هم داشت قرص های آخرش را میخورد که آنهم ناشتا بود فقط یک عدد (چون دوره کامل مصرف دارویی معده اش تمام شده بود خداروشکر). الان قرص پوکی استخوان و قرص معده را فعلا قطع کرده، در اینخصوص ممنون ميشم راهنمایی کنید. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Saeid شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    Saeid Safaei:
    Saeid Safaei:
    باسلام.آقایی هستم 52ساله که درتاریخ22شهریورامسال تحت آنژیوپلاستی واستنت گذاری دریک رگ(LAD)،درمرکزقلب تهران قرارگرفتم.آیا اکنون می توانم به ورزش هایی مثل بارفیکس وشنای سوئدی درحد سبک و نیز استفاده از وزنه های سبک بپردازم؟وبه چه میزان؟آیاحرکات پلانک مجاز می باشند؟
    با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سولماز جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید پدر من حدود ۱ سال پیش عمل آنژیوپلاستی انجام دادن و حدود ۵ تا اسنت گذاشتن بیمارستان چمران عمل کردن و انگاری یکی از اسنت ها بزرگ بوده پدر از اون به بعد یه دردی در قفسه سینه داشتن که الان بیمارستان جماران رفتن دکتر گفته چون استنت بزرگ گذاشتن رگ شما تا خورده دوباره باید آنژیو کرد آیا یه همچین چیزی ممکنه ؟ مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صالح پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    در 22 مرداد سال جاری آنژیوپلاستی در یکی از رگهای کرونر کرده ام توصیه های شما برای باز گشت به حالت قبلی چسیت؟ می توانم به ورزش خود ادادمه بدهم ؟ یا به کوه های نزدیک تبریز از جمله عون بن علی بروم و یا می توانم به استخر بروم و یا رانندگی طولانی یعنی از تبریز به ارومیه را داشته باشم ویا نه؟
    از لطف و عنایت حضرت عالی کمال تشکر را دارم.
    ارادتمندتان
    صالح مؤمنی
    تبریز 27 مهرماه 96
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عابدیه جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    خدمت آقای دکتر سلام عرض میکنم
    من دوروز پیش انژیو پلاستی شدم ودر رگ ladبخاطر گرفتگی بیش از 90 درصد استنت فنر گذاشتند الان پس از دوروز هنوز دردی که تو انژیو در پشتم داشتم گاها به سراغم می آید آیا این طبیعی است ضمنا قبل از عمل هیچ درد سینه نداشتم وفقط فشارم بالا بود که در سی تی انژیو مشخص شد رگم گرفته است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر