دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی عمل آنژیو قلب و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    درود پدر من چند ماه پیش توی 44 سالگی توی فوتبال متاسفانه سکته قلبی کردند و تقریبا از لحظه شروع درد خفیف تا رسیدن به بیمارستان 40 دقیقه طول کشیده و دو روز بعد آنژیوپلاستی انجام دادند و 1 رگ ایشون رو استنت گذاشتن(اگر اشتباه کنم رگ RCA) و برون ده قلبشون بعد از سکته و قلب از بالون زدن 45 تا 50 بود و بعد از آنژیوپلاستی 55 % بود حالا من میخوام بدونم چطوری میشه فهمید که چقدر از بافت قلبشون آسیب دیده و الان سلامت قلبشون در چه حد هستش؟ یعنی وسیع بوده یا خفیف بوده؟با انجام چه تستی میشه فهمید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیوا جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    شخصی درنوزادی بیماری کوارکتاسیون برایش تشخیص دادن ودر هفت سالگی با انژیو وبالن زدن مشکل را برطرف کردن ایشون که الان 23سال داره دارو مصرف نمیکنه ولی دوسال یکبار چک میشه میخواستم بدونم ایا در اینده ممکنه ایشون دچار مشکل بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام .
    اقای دکتر بنده به علت انسداد کامل دو عدد از رگهای پا چپ به پزشک مراجعه نمودم و از طریق انژیوگرافی . و انژیوپلاستی قادر به انجام باز کردن هبچکدام‌نشده اند و با توجه بوجود زخم بر روی انگشت شصت پا و خوب نشدن زخم ..درد فرواونی را میکشم و هیچ جواب منطقی برای درمان پیدا نکرد متاسفانه به پزشکان زیادی مراجعه نمودم ولی هیچکدام قادر به باز کردن عروق مسدود شده نشده اند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر س. یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید شما دکتر بزرگوار
    با عرض شرمندگی که بارها مزاحم شما شدم و ضمن تشکر از پاسخگویی و کمک های بی دریغ شما همچنین داشتن کانال بسیار مفید تلگرام مجددا سوال داشتم از خدمت شما بزرگوار
    پدر بنده 8.8 96 آنژیو شدند که فایل به حضورتان ارسال می شود . اما رگ دست چپ زیر ترقوه گرفتگی 90 درصد دارد که آقای دکتر استوان فرمودند آنژیوپلاستی انجام میدیم و مشکل حل میشه . اما با توجه به این که پدر بنده قبل از انژیو دچار سکته مغزی خفیف شده بودند و پزشکان نتوانستند تشخیص دهند و دو روز پس از انژیوگرافی و بالن و استنت گذاری دچار تشنج و سکته مغزی حادتر شدند و هنوز عدم تعادل سمت چپ دارند و داروهایی همچون دپاکین، والسارتان . هیدروکلروتیازید پرازوسین 5 آملودپین آریا 5، سیتالوپرام ، کلونازپام ، اتروستاتین ، ASA ، آمپول نوروبین، پنتاپرازول و پلاویکس مصرف می کنند و هنوز از نظر روحی و جسمی آمادگی مجدد جهت باز کردن رگ دستشان ندارد خانواده نگران ایشون هستیم به نظر شما لازم و ضروری است که آنژیئپلاستی الان انجام بشه یا بهتر هست به چند ماه دیگه موکول کنیم .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر س. چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام همچنان منتظر پاسخ شما هستم
      با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اخوان یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. ما سعی کردیم حضوری خدمت برسیم اما نوبت نیمه دوم اسفند رو بهمون دادن. اگر لطف فرموده و در مورد سی تی آنژیو همسرم که ۳۸ ساله هستن نظرتون رو بفرمایید ممنون میشم.
    همه قسمتها رو نرمال اعلام کردند فقط در مورد lad نوشته شده:
    Shows deep muscle bridge in mid portion with mild narrowing.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طاها یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سونا بعد از آنژیو پلاسی مشکل دارد؟ آیا درد یا گزگز بعد ازسه ماه استنت گذاری عادی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خ جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    Mahtab B:
    باسلام وتشکر خدمت آقای دکتر.ببخشید با اوصافی که از آنژیو مادرم گفتم ..آیا تا کی باید غذاهایش بی نمک باشد؟؟چون میگه خیلی بدون نمک بیمزه هست..
    واینکه تا چه مدت نباید دورو برش شلوغ باشد وصحبت نکند؟؟ مادرم یه رگش رو دوتافنر گذاشته.وقلبش هم ضعیف هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رقیه دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید همسر اینجانب که متولد سال 31 می باشند درسال 91 دچار سکته قلبی شدن که براثر داروها خونریزی شدید معده ومثانه داشتن و15 روز درccuبستری بودن ضمن ازمایشهای به عمل امده مشکل خاصی ندارن ولی کلا خونشون سخت بند میاد به همین دلیل انژیو گرافی انجام نشد واخیرا براثر سرما خوردگی شدید دچار عفونت ریه شده بودن که به یک هفته در بخش عفونی بستری بودنومتاسفانه قلبشون نیز مجددا اسیب دیده چون داروهای قلبشان را کامل استفاده نمی کردن ef قلب بعداز سکته قبلی 33 درصد بود ولی در اکو هفته پیش 15 الی 20 درصد نوشتن ولی متاسفانه خودش قبول نمی کنه که مشکل قلبی داره با شرایط 33 درصد ده ساعت با تریلی رانندگی می کرد حالا من ازشما درخواست راهنمایی دارم ایا از طریق شریان دست امکان انژیوگرافی وجود دارد که خونریزی نداشته باشه با توجه به اینکه قبلا درجبهه زخمی شده خونریزی طولانی مدت داشته تقریبا 15 سال پیش هم عمل فتق داشتن که خونریزی شدید زیر جلدی داشت که مجبور شدن بعداز یک هفته دوباره عملش کنن ودرن گذاشتن که یک ونیم ماه طول کشید تا خونریزی زیر جلدی تخلیه بشه ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید من از زنجان مزاحم شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهیار شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    کسی که 3ماه است استنت گذاشته و 40 سال دارد و همیشه ورزش کرده است آیا غیر از پیاده روی ورزش دیگری میتواند انجام دهد چه ورزشی واز چه زمانی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با عرض سلام حدود سه روزه انژیوبلاستی کردم واستنت گذاشتم گاهی احساس درد در قفسه سینه دارم آیا این درد طبیعی هست یا باید به دکتر مراجعه کنم پنجاه سال هم سن دارم ودر دو نوبت به فاصله دو هفته سه تا از رگها که گرفتگی 80 در صد داشته رو استنت گذاشتم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر