دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر نجفی - خدا قوت
    به علت انجام آنژيوپلاستي و كاشت استنت در عروق كرونري در شهريور ماه 1397 در حال حاضر از قرص هاي رزوواستاتین 20 mg/day( شب ها) ؛ پلاويكس 75mg( ساعت 10 صبح هر روز)؛ ASP 80 mg( شبها) و كارديلول 6.25mg( هر صبح همراه با صبحانه) استفاده مي كنم.

    آقای دکتر می خواهم آزمایش خون بدهم و باید 12 تا 14 ساعت ناشتا باشم؛ اشکالی ندارد یک شبانه - روز بطور کامل مصرف داروها را قطع کنم؟
    بهترین پیشنهاد شما برای داشتن آزمایش خونی دقیق چیست؟


    با تشكر – مهرداد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای ازمایش نیاز به قطع داروها نیست

  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    ۴۵ سال سن دارم و ۳ ماهه که استنت گذاری کردم . ۴ استنت در ۳ رگ . این ۳ ماه را خامگیاهخواری و گیاهخواری کردم و به همین دلیل ویتامین دی و ب۱۲ من خیلی کم شده و ضعف شدیدی بر بدنم مستولی شده با وجود اینکه حبوبات و مغزها و میوه ها را استفاده میکنم . میخواستم بپرسم میتونم از مکملهای ویتامین ب۱۲ و دی استفاده کنم و تداخلی با بیماری و داروهای مصرفی من ندارد ؟
    داروهای مصرفی: والسارتان ، فروزماید ، پلاویکس ، آسپرین ۸۰ ، آترواستاتین ۱۰ ، پنتوپرازول
    1. تصویر کاربر فرهاد جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      کونکور ۲.۵ هم میخورم . فراموش کردم .
      ممنونم .
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید استفاده کنید

    3. تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم .
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بتول جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام
    برای مادر من یک بار در سال 96 1 استنت و بعد در سال 97 2 استنت هر دو بعد از ایجاد سکته قلبی کار گذاشتن، 58 سالشون هست. بعد از حدود 14 ماه از مصرف همزمان پلاویکس و آسپیرین پزشک معالج دستر به قطع پلاویکس دادند، آیا قطع مصرف پلاویکس خطر سکته مجدد را ایجاد نمیکنه؟ آیا امکان مصرف مداوم این دارو تا پایان عمر وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه 

      میتونن ایرانیشو مصرف کنند

    2. تصویر کاربر بتول شنبه ۲۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمن تشکر از پاسخ شما . آقای دکتر ما مشکلی با مصرف نوع خارجیش هم نداریم منتهی پزشک معالج می فرمایند که مصرف مداوم پلاویکس هم عوارض خواص خود را دارد و بهتر است قطع شود و ما نگران بروز سکته مجدد پس از قطع دارو هستیم.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مصرف دایم ریسک خونریزی رو بالا میبره

      بهتره به توصیه پزشکتون عمل کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر قاسم یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    مادر من حدود 4 ساله که استنت گذاشته.و قرص پلاویکس و ا اس ا مصرف میکرد.دکتر تقریبا 2 ماهه پیش پلاویکس رو قطع کرد..ولی بعد از قطعش وضعیتش تغییر کرد..سردرد و بالا رفتن فشار خصوصا فشار چشم که عمل آب مروارید داشت..به جایی کشید که متاسفانه عصب چشمش خشک شد ..سوال اینه که آیا ممکنه قطع کردن پلاویکس سکته مغزی ایجاد کنه..چون مادر من علائم سکته مغزی خفیف پیدا کرد و سردرد های شدید..؟؟ دکتر اعصاب براش قرص گابا پنتین رو تجویز کرده..با این حال هنوز از سردرد شکایت میکنه.
    و فشارش تنظیم نیست..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افزایش فشار و مشکل چشم به قطع پلاویکس ارتبلط نداره

      دوره توصیه شده برای پلاویوس ۱ سال هست

  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا با زالو درمانی میتوان رگ های گرفته قلب را باز کرد؟
    آیا ربات هایی کوچکی که رگ های گرفته قلب را باز می کند و قرار است تا سال 2030 به بازار بیاید واقعیت دارد؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوال اول خیر

      سوال دوم در مرحله تحقیقه و نتیجه هنوز معلوم نیست

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام .پدرم ۱۰ تیر آنژیو پلاستی یک رگ شدن و بعد آن دکترلوزاتان متورال پلاویکس واسپرین واتواستاتین ونیترو کاردین۲.۶ تجویز کرد حالا سوالم اینه برای پروستاتش ترازوسین که از قبل مصرف میکنه میتونه اونم ادامه بده همراه اونا؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

      ولی ممکنه فشارو بیاره پایین

      به پزشکشون اطلاع بدید

  • تصویر کاربر هستی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و قبولی طاعات و عبادات.
    آقای دکتر مادرم حدوداً 5 سال پیش عمل قلب باز (عروق کرونر) انجام دادن تقریباً دو هفته ای هم آنژوپلاستی انجام دادن به علت گرفتگی مجدد رگها، الان دچار درد شدید سنگ کیسه صفرا هستن که باید عمل بشن با این شرایط قلبی که دارن عمل صفرا براشون ریسک بالا داره یا نه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله نتاسفانه

  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من 37 سال دارم و مبتلا به vsd هستم .آیا امکان درمان بنده بدون انجام عمل باز وجود دارد؟ لطفا پزشکان و مراکزی را در ایران یا خارج که بدون باز کردن قفسه سینه vsd را درمان میکنند معرفی بفرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید اکو مری شوید و بر اساس ان تصمیم گیری شود

  • تصویر کاربر حميد دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    وقت شما بخير
    سوالم از خدمتتون اين بود ك بهد از آنژيو چه ورزشهايي مناسب هستش
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    سپاس از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ورزش های هوازی

  • تصویر کاربر حميد دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    وقت شما بخير
    سوالم از خدمتتون اين بود ك بهد از آنژيو چه ورزشهايي مناسب هستش
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    سپاس از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ورزش های هوازی

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر