دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیک جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر جان بنده مدت 10 است در بیمارستان بوعلی تهران در دو نوبت انژوپلاستی واستنت گذاشته ام ولی در این مدت سی تی اسکن هسته ای و تست ورزش انجام داده و هیچ گونه نشانه ای از گرفتگی عروق مشاهده نشده ولی کرارا چندین نوبت در بیمارستان شهرستان بستری شده ام و اکنون دکترم بعلت بالا رفتن نبض قرض بیزوپرولول یک نوبت تجویز ولی الان فشارمان اکثرا 10 روی 6 یا 7 است و سرد و معده درد میگیرم تورا خدا مرا راهنمایی کنید آیا من فشار دارم و اگه لازم است قرص دیگری معرفی نماید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون دیدن و معاینه بیمار نمیشه گفت فشار خون داره یا نداره

      فعلا داروها رو به روال قبل مصرف کنید و بعد از برطرف شدن شرایط با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...سوال م اینه که پدرم یک یا دو رگ از قلبش گرفتگی داره و ضربان قلبش روی 40 هست...گفتن باید باتری دایم بزاریم ولی قبلش گفتن باید اول آنژیوگرافی بشن بعد یا بالون بزاریم یا شایدعمل نیاز باشه..چون سنش بالا هست ما رضایت به آنژیوگرافی ندادیم و گفتیم فقط برای ضربان قلبش پیس میکر بزارید تا ضربان قدری بالاتر بیاد تا در یه فرصت دیگه بالن بزنیم...نظر شما چیه دکتر...خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام متاسفانه بدون دیدن بیمار و مدارک امکان اظهار نظر دقیق وجود ندارد

  • تصویر کاربر هادی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    پدرم بعداز بالون زدن رگ ران شون متورم شده و دچار کبودی شده آیا احتیاج به عمل جراحی دارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید سونو بشن و مشخص بشه آیا سودوآنوریسم دارند یا نه

      البته در اکثر موارد نیاز به جراحی نیست

  • تصویر کاربر سودمند جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم دیروز آنژیوگرافی کردیم گفتن دوتا از رگ های قلب گرفته است و باید عمل قلب باز انجام بشه با وجود سن بالا 80این عمل قابل انجام یا خطر ناک؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام ریسک عمل بالاتر از فرد عادی باید درست عمل بالاتر هست یا سودش و بر این اساس تصمیم گرفته باشه باید بیمار و مدارک دیده بشه تا بشه دقیقاً اظهارنظر کرد

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ریسک عمل بالاتر از فرد عادی است

      باید دید سود عمل بالاتر هست یا ریسکش و بر این اساس تصمیم گرفته باشه باید بیمار و مدارک دیده بشه تا بشه دقیقاً اظهارنظر کرد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمودی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.مادرم در تاریخ21بهمن عمل آنرژیو پلاستی انجام داده ویکی از رگها رو فن گذاشتن اما الان چند روزی هست که حالا تهوع شدید داره وهر چی میخوره بالا میاره و دست وپاش یخ میکنه میخواستم علتشو بدونم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه دچار مشکل گوارشی به دنبال مصرف داروها شده باشند 

      به پزشکتون اطلاع بدید

  • تصویر کاربر عیسی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر بزرگوار
    من یک ماه پیش پشت زانوم رو آنژیوپلاستی کردم و استنت گذاشتم
    الان بعد از یک ماه در قسمت پایین استنت دچار تنگی شریان به میزان ۶۰ درصد شدن
    دکتر گفت باقیمانده لخته هایی که در قسمت استنت بوده در پایین استنت باعث تنگی شریان شده
    میخواستم نظرتونو بدونم و اینکه چه روش درمانی رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید سی تی آنژیو یا سی دی آنژیو دیده شود تا بشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام.پدر من دوسال پیش قلبشو عمل کرد و براش فنر گذاشتن البته سابقه فشار خون هم داشت دکترش گفت سیگار نباید بکشی تا ۶ ماه رعایت کرد ولی بعد ۶ ماه مجددا شروع به کشیدن سیگار کردن که در نهایت ی ماه پیش خوب و خوش یهو خون بالا اورد بردیمش بیمارستان معدشو شستشو دادن و تبعد از گذشت ۳ ساعت افت فشار کردن و رفتن تو کما و درنهایت تموم کردن.برام سوال شده که مشکلش چی بوده ایا سیگار بهونش شد فشار خون کم کاری دکترا بجای رسیدن ب قلب رفتن سراغ معده یا فنر قلبش.اگه ی راهنمایی به بنده کنید خیلی ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیگار هم ریسک بیماری قلبی و هم گوارشی رو بالا میبره

      دارو هم میتونه ریسک بیماری گوارشی رو بالا ببره

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام
    عمو من اول اردیبهشت استنت گذاشت در رگ lad
    8 ماه بعد از مصرف پلاویکس و اسپرین به دلیل خونریزی گوارشی 5 روز با دستور دکتر مصرف اسپرینو قطع کرد ولی پلاویکسو میخورد
    و بعد از 5 روز دوباره اسپرین شروع کرد
    الان چند وقتیه که موقع خواب احساس سنگینی میکنه
    به دکتر مراجعه کردیم
    ازمایش انزیم های خونی قلب گرفتن
    تست ورزش و اکو گرفتن
    گفتن همه چیز اوکیه و مرخصش کردن

    میخواستم بدونم تو اون 5 روز که اسپرین قطع کرده احتمال لخته شدن خون وجود داره ؟
    البته اسوویکسو مصرف میکرده فقط اسپرین قطع شده بوده

    اگر پاسخ مثبته
    آیا تو این 2 ماه که هر روز اسپرین و پلاویکس مصرف میکرده لخته از بین میره؟

    ***غیر از انژیو گرافی و سی تی انژیو چه راهی برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی و لخته شدن خون وجود دارد؟
    ایا اکو این امکان را دارد؟

    با شرمندگی فراوان استدعا دارم بر حقیر منت بزارید و جواب سوالهای زیادم را بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      اگر لخته در عروق اتفاق افتاده بود یا علائم ایجاد می‌کرد و یا آخرین بررسی‌های انجام شده مشکلی رو نشون میداد

      احتمالاً خیر اینطور نبوده

      روش‌های مختلفی برای بررسی گرفتگی عروق مثل تست ورزش، اسکن، سیتی آنژیو  وجود دارد ممکن است علائم شان اضطرابی باشه

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر
    من پدرم كاركرد قلبش حدود ٢٥٪؜ هست و ضربان قلبش هم ناميزون هست.پدرم عمل انژيو و انژيو پلاست كرده كه موقع انژيو پلاست احيا قلب هم انجام دادن.ميخوام ببينم چطور ميشه كه وضعيتش بهتر بشه.آيا به نظر شما راه درمان يا كارى هست كه بشه انجام داد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      در صورتی که رگ قلبشون بسته است باید باز بشه و بعد از اون صرفا درمان دارویی انجام می شود

      گاهی به ندرت باتری برای بیمار گذاشته می‌شود

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر خسته نباشید
    پدر من چند روز پیش عمل انژیوپلاستی انجام دادن و دوتا از رگ هارو فنر گذاشتن میخواستم بدونم طول عمر این فنر ها چند سال است ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در هر بیمار کاملا فرق داره و زمان خاص و مشخصی رو نمیشه تعیین کرد

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر