دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهمند چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    مادر بنده از بیماران شما هستند که 23 اردیبهشت و 3 خرداد دو بار برای دو رگ آنژیوپلاستی شدند و برای ایشان استنت گذاشته شد. داروهایی که در حال حاضر مصرف میکنند پلاویکس/آسپیرین/والسارتان 80(نصف قرص)/اتورواستایتن 40/متورال 50(نصف صبح و نصف شب)/پنتوپرازول/سوستاک (صبح و شب یک عدد). برای چکاپ آزمایش خون و ادرار دادند و جواب آزمایش را خدمتتان ارسال میکنم .قبلا سابقه دیابت هم نداشتند ولی در ازمایش جدید به نظر قندشون بالاست. ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید. با توجه به شرایط کرونا خیلی میترسم که مادر را برای معاینه به مطب بیاورم و از طرفی داروهاشون هم رو به اتمام هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید داروها باید ادامه پیدا کنند یا خیر و اینکه نیاز هست مطب وقت بگیرم یا خیر.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      این ازمایش قند فعلا کار خاصی لازم ندارد به درمانهای قبلی ادامه بدهند ورزش و پیاده روی فراموش نشود
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من سه سال قبل سکته کردم ودربیمارستان استنت برایم گذاشتند.قرص بیزوپرولول 2/5ووالزومیکس وآسپرین 80وآتورواستاتین مصرف میکنم.قبلا تحت نظرپزشک اعصاب وروان بوده ام وبرای استرس دارومصرف میکردم.قرص تری هگزی فنیدل وایمی پرامین .الان دوباره دچاراسترس شدید هستم ودکترم متاسفانه مسافرت طولانی مدت هستند.بزرگواری بفرمایید راهنمایی کنید چه داروهایی برای استرس مصرف کنم؟باتوجه به مصرف داروهای قلبی؟ازبزرگواریتون ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      همان تری هگزی فنیدیل و ایمی پرامین خوب هستند
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام
    من مادرم حمله قلبی کوچکی داشت به دکتر مرا جعه کرد نزدیک پنج شش روز تو سی سی یو بود بعد مرخص شد وگفتن باید انژیو بشه بعد امتحان کردن نشده و بالون زدن میخواستم بدونم عوارض بالون زدن چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عارضه ی مهمش حین انژیو رخ می دهد که شامل پارگی عروق است اگر موفقیت امیز انجام شده که این عارضه رخ نداده
  • تصویر کاربر نادری یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    بدرم حدود سه ماه بیش قلبشو فنر زده تا دو ماه مشکلی نداشتند ولی
    ی بعد از دو ماه دردهای قلبی شروع شد مثل همان اول.الان بیمارستانند دکتر گفته که کنار فنری که براشون زدند لخته ی خون هست الان باید چیکار کنند با اینکه چند روزه بیمارستانند ولی هنوز کاری براشون انجام ندادند در چنین مواردی برای بیمار چه کاری انجام میدهند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      معمولن دارو میدهند اگر جواب نداد مجدد انژیو میکنند
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت پزشک محترم
    مادر من یه هفته میشه تقریبا 3تا اسنیت گذاشتن از طریق پاهاش یکی از پاهاش درد داره الانم ورم کرده طبیعی هست یا نه؟
    ممنون میشم رهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فقط یک پا ورم دارد و دردناک هم هست بهتر است یک پزشک بییند
  • تصویر کاربر Morteza سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام
    من پدرم قراره که فنر گذاری کنه
    بعد از آنژیو گرافی و نظر شورا قرار شد که 2 فنر قرار بده این دو نفر دریک عمل انجام میشه یا در دو عمل جدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بستگی به شرایط عروقی شان دارد ولی معمولن در یک عمل میگذارند
  • تصویر کاربر خالقی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    درود.
    در طی ۱۲ سال گذشته دو بار حمله قلبی داشتم و ۳ عدد اسنت برایم کار شده است.
    هفته ای سه روز روزی ۱ ساعت پیاده روی تند انجام میدهم. و بعد با وسایل بدنسازی پارک هم تمرین میکنم.
    آیا مورد تایید شما میباشد ؟
    در صورت لزوم لطفا دستورات لازم برای بهبود عملکرد قلب را برای من بفرمائید.
    با تشکر
    داروی مصرفی:
    آسپرین شبی یک عدد
    آرتوواستادین ۴۰ روزی یک عد
    مترول ۵۰ روزبی ۱/۲ قرض البته نه مدام و روزانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ورزش روزانه یک ساعت کمک بیشتری میکنه
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      داروهایی مانند لوزارتان یا کاپتوپریل؟؟؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نگین جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام .
    مادر من در دیماه 1398 جراحی بالن و فنر داشته اند. پیش از این هم در سال 82 جراحی بای پس انجام داده بودند آنموقع ضربان قلبشان بین 65تا70 بود و اکنون بعد از انجام استنت بقدری ضربان قلبشان زیاد شده که مجبورند قرص ایندرال 40mg را دو بار در روز مصرف کنند. شدت طپش بقدری است که داخل گوشها و سر ایشان گویی نبض دارد و می تپد.ضمنا بعد از این جراحی سردردهای خیلی بدی در طی روز دچار می شوند.و بسیار کم انرژی و بی حال هستند. داروهایی که استفاده می کنند بدین شرح است: آ س آ . آترواستاتین . استیمایب . سوستاک . کلونازپام. لوزارتان . مولتی ویتامین و پلاویکس است.
    آیا ممکن است بخاطر عوارض جراحی باشد؟ در اینمورد چه راهکاری وجود دارد؟ آیا می توان داروی زیلت را جایگزین پلاویکس کرد یا ممکن است عوارض داشته باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام براي من عجيب است چرا دارويي مانند متورال يا كاروديلول يا اتنولول ندارند. بهتر استرفهلا متورال نصف صبح و شب اضافه شود
  • تصویر کاربر پازند شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب در دیماه ۹۸انژیوپلاستی انجام داده واستنت گذاشتم بدلیل مسئله کرونا نتوانستم با دکترم تماس بگیرم ایا میتوان روزه بگیرم دارو آاس آ،روپیکسون، لوزامیکس۵۰هر ۱۲ ساعت نصف،زیلت۷۵مصرف میکنم لطفادر صورت امکان راهنمایی بفرمائید
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر تا یک سال اجازه روزه کرفتن ندارید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون بخیر. تشکر بابت وقتی که میذارید????
    من ۲۳ ساله هستم و حدود ۶ ماهه که آنژیوپلاستی انجام دادم و استنت گذاشتم. (در رگ LAD که طبق ریپورت آنژیوگرافی دچار DISSECTION, THOROMBOTIC بود)
    سوال اولم این است که با توجه به دایسکشن رگ آیا من بیماری SCAD دارم ؟ و اگر پاسخ مثبت است علت آن مادرزادی است؟؟
    سوال دومم از محضرتون اینه چند وقت پیش(حدود یکماه پیش و قبل از شیوع کرونا) احساس میکردم بعضی وقتا سمت چپ سینه م تیر میکشه البته دردش با اون درد که ۶ ماه پیش داشتم کاملا متفاوت بود و زمانش در حد یک دقیقه. رفتم اورژانس و تست ورزش و نوار قلب و اکو گرفتند و گفتند چیزی نیست. نکته ای که مورد سوالمه اینه: این درد خفیف همون یکماه پیش که تست ورزش دادم در اواخر تست شدیدتر میشد و الان هم مثلا وقتی یک مقدار فعالیت دارم(مثل دویدن و...) این درد ملایم که حالت تیر کشیدن داره میاد سراغم، میخواستم ببینم این درد علتش چی میتونه باشه(اضطرابی و عصبیه یا مثلا مرتبط با معده ست یا ممکنه که قلبی باشه)؟
    قبلا از بابت پاسخگویی و وقت گذاریتون کمال تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر