دکتر محمد حسین نجفی

مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز چه مواردی هستند و چه توصیه هایی به بیماران قلبی می شود؟ بیمارانی که به حول و قوه الهی عمل جراحی قلب شان با موفقیت انجام شده است، می بایست مراقبت ­های پس از عمل قلب باز را به درستی انجام دهند تا به روند درمان خود کمک کنند. اما پیش از آن به کی از سوالات شایع شما پاسخ خواهم داد.

طول عمر بعد از عمل قلب باز چند سال است؟

دکتر بعد از عمل چند سال زنده خواهیم ماند؟ عزیزان من قبل از هر چیز باید بگویم که عمر دست خداوند است و سبک زندگی در این امر نقش چشمگیری دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که بعد از بای پس قلب، اکثر افراد عملکرد بسیار خوبی دارند و حداقل تا 15 سال بعد از عمل قلب باز، گرفتگی شدید یا نیاز به استنت نخواهند داشت.

جالب است بدانید که طولانی ترین بیمار بای پس قلب جهان، برایان تامسون نیوزیلندی، متولد 6 مارس 1946 است که در 24 آوریل 1980 در بیمارستان ولینگتون نیوزلند تحت عمل جراحی قرار گرفت و تا 11 مارس 2022، 42 سال و 100 روز زندگی کرده است.

مراقبت ­های پس از جراحی

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

با اطمینان به نفس و با قدم ­های استوار و بدون نیاز به ویلچر می توانید از بیمارستان به منزل بازگردید. نیازی به آمبولانس نیست و با هر وسیله ای می توانید این کار را انجام دهید.

برای شما بیماری قلبی در مرحله اول از مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز بهتر است محل سکونت خود را در طبقات همکف یا اول که پله­ های زیادی ندارند، قرار دهید و در صورتی که مجبور به بالا رفتن از پله های زیاد هستید، هر بار پنج پله را طی کنید و پس از کمی استراحت ادامه دهید.

معمولا پس از عمل قلب باز بروز افسردگی، بی اشتهایی، هیجان، ترس، کاهش تمرکز و بی حوصلگی طبیعی است این علائم ظرف ۲ ماه به تدریج برطرف خواهد شد.

در ادامه راهکار هایی تحت عنوان مراقبت های بعد از عمل قلب باز  آورده شده است. 

– در چند روز بعد از عمل، احساس درد، خارش و بی حسی نواحی جراحی شده طبیعی است و به تدریج برطرف می شود. عیادت­ های طولانی و شلوغی محل استراحت روند بهبودی شما را به تاخیر می اندازد. ضروری است در مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز از دست دادن و روبوسی با دیگران جدا خودداری نمایید. بهتر است ۲ بار در روز و به مدت نیم ساعت و هر شب ۱۰-۸ ساعت استراحت نمایید.

– بعد از عمل جراحی ممکن است ترشح و یا ترشحات در ریه جمع شده و باعث عفونت گردد. سرفه و تنفس عمیق به پاک کردن ریه ­ها کمک می کند و احتمال عفونت ریوی و تب را کاهش می دهد. پس سعی کنید این کار را چندین مرتبه در روز انجام دهید.

– جابجایی مکرر روی تخت داشته باشید و لازم است در مراقبت ­های پس از جراحی قلب حرکات ورزشی که توسط پرستار یا فیزیولوژیست به شما آموزش داده می شود را انجام دهید.

– بهترین وضعیت برای شما در تخت، خوابیدن به پهلو­ها حداقل به مدت چند ساعت در روز می باشد. زیرا اگر شما برای مدت طولانی به پشت بخوابید ترشحات در ریه ­های شما جمع می شود و زمینه برای عفونت ریوی فراهم می شود. از خوابیدن بر روی شکم پرهیز کنید.

– برای استحمام در مراقبت های بعد از عمل قلب باز ، ۵ روز بعد از عمل می توانید حمام کنید و بعد از آن سعی کنید هر روز ۵ الی ۱۰ دقیقه استحمام کنید. در حین استحمام از آب خیلی داغ استفاده ننمایید؛ زیرا ممکن است باعث سنگینی نفس، ضعف و سرگیجه شود.

وقتی زخم سینه بهبود یافت می توانید داخل وان آب هم بشویید. در مراقبت های بعد از عمل قلب باز از کشیدن لیف بر روی محل بخیه خودداری کنید و ناحیه را فقط با آب و صابون به آرامی با دست شست و شو دهید. در صورت باز بودن زخم و یا ترشحات زیاد آن، پس از مشورت با پزشک معالج استحمام کنید.

سرفه بعد از عمل قلب باز

در هنگام سرفه کردن هرگز نگران محل بخیه­ های خود نباشید چون سرفه به آن­ها آسیبی نمیرساند. جهت اطمینان خاطر می توانید در هنگام سرفه کردن با دست یا بالش روی ناحیه بخیه­ ها فشار وارد کنید.

سرفه-مراقبت ­های پس از جراحی

عفونت ریه بعد از عمل قلب باز

پنومونی، همان عفونت ریه است که 3 تا 5 درصد بیمارانی را که عمل جراحی قلب باز انجام داده اند، تحت تأثیر قرار می دهد. عفونت ریه بعد از عمل قلب باز معمولاً در طول بستری شدن در بیمارستان پس از جراحی رخ می دهد. 

در پژوهشی، علت پنومونی پس از جراحی بررسی شد. محققان، داده های جمع آوری شده از هزاران بیمار جراحی قلب باز را در 33 بیمارستان میشیگان بررسی کردند. در نتیجه، آنها درک بهتری از نحوه جلوگیری از پنومونی در این افراد، به دست آوردند.

پیشگیری از عفونت ریه بعد از عمل قلب باز 

1- وضعیت سلامت شما پیش از جراحی اهمیت زیادی دارد: 

شرایط سلامتی بیمار، معیار خوبی برای توانایی  سرحال شدن بیمار بعد از جراحی و مستعد عفونت بودن است. این پژوهش، محرک هایی مانند مشکلات ریوی قبلی، بستری طولانی مدت در بیمارستان قبل از جراحی قلب و کسر جهشی پایین (معیاری برای مقدار خون خارج شده از  قلب با هر ضربان) را عواملی برای احتمال افزایش پنومونی پس از جراحی معرفی کرد. 

در صورت امکان، بیماران و متخصصان باید قبل از جراحی در مورد روش های رفع این مشکلات با هم صحبت کنند.

2- سیگاری ها باید سیگار را ترک کنند: 

سیگار کشیدن، یکی از عوامل اصلی افزایش احتمال پنومونی بعد از جراحی قلب باز است. پس با توجه به اینکه سیگاری ها از قبل، بیشتر در معرض پنومونی قرار دارند، تعجبی ندارد که سیگار یکی از عوامل خطر باشد. 

اما ترک آن حتی چند هفته قبل از جراحی می تواند اوضاع را تغییر دهد. ریه ها را از قبل می توان با افزایش فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی های روزانه و استفاده از اسپیرومیتر انگیزشی (وسیله ی پلاستیکی کوچکی که عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد) تقویت کرد.

ترک سیگار برای بیماران قلبی

3- اینتوبه شدن طولانی مدت می تواند به بیمار آسیب برساند: 

برای کمک به تنفس بیماران در طول جراحی قلب، آنها را به یک دستگاه ونتیلاتور وصل می کنند. هرچه مدت زمان اینتوبه شدن بیمار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به پنومونی بیشتر خواهد بود. 

امروزه آگاهی از این موضوع در بین کادر بیمارستان افزایش پیدا کرده است و در صورت لزوم، مدت اینتوبه بیمار را کاهش می دهند. بهبود وضعیت سلامتی بیمار قبل از جراحی نیز می تواند به کاهش این مدت زمان کمک کند.

4- خون شما ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد: 

بیمارانی که مشکل لوکوسیتوز (افزایش تعداد گلبول های سفید خون) دارند، بیشتر در معرض پنومونی پس از جراحی قرار دارند. زیرا لوکوسیتوز می تواند نشانه ی این باشد که بدن در حال بروز واکنش ایمنی در برابر یک عامل بیماری زا یا مشکلات دیگر می باشد. 

پزشکان ممکن است عمل های قلبی غیر ضروری را برای بررسی های بیشتر به تعویق بیندازند.

درد قفسه سينه بعد از عمل قلب باز

درد قفسه ی سینه پس از عمل جراحی، می تواند علل مختلفی داشته باشد. فراموش نکنیم که خود جراحی و آسیب های وارد شده به استخوان جناغ سینه و عضلات جدار قفسه ی سینه، می تواند یکی از علل این درد باشد. 

دردهایی که به دنبال فعالیت بروز می کنند و ماهیت سنگینی روی قفسه ی سینه دارند، معمولا نشانه های مهم تری هستند. در صورتی که بعد از عمل جراحی هنوز از   درد قفسه ی سینه رنج می برید، حتما باید نزد پزشک خود یک بار معاینه و ویزیت بشوید و نوار قلب از شما اخذ شود. 

سپس می توان بر اساس نتیجه ی این معاینه و بررسی در مورد اقدامات بعدی تصمیم گرفت.

درد قفسه سینه بعد از عمل قلب باز

بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

بستن کمربند بعد از جراحی قلب باز امری ضروری است. معمولا این کمربندهای سینه ای، برای این تجویز می شوند که از بروز فتق در محل زخم عمل جراحی، جلوگیری کنند و به ترمیم و جوش خوردن سریع تر و بهتر زخم قفسه ی سینه کمک کنند. 

مدت بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

توصیه می شود این کمربند برای حداقل سه ماه بسته شود و تنها در مواردی که فرد شبها می خوابد کمربند را باز کند. استفاده از این کمربندها هیچ عارضه ای ندارند.

برای اطلاعات بیشتر راجع به مراقبت های بعد از عمل قلب باز در خانه به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: ملاحظات بعد از عمل قلب باز در خانه

مسافرت بعد از عمل قلب باز

بیمار حدود ۱۰ روز پس از عمل قلب باز، با اجازه پزشک قادر به مسافرت با وسایل نقلیه هوایی یا ریلی خواهد بود.

چکاپ بعد از عمل قلب باز

شش تا هشت هفته بعد از جراحی شما باید به متخصص قلب مراجعه کنید تا روند بهبودی شما را بررسی کند. در این ملاقات، پزشک دستورالعمل هایی را در مورد رانندگی، بازگشت به محل کار و مصرف دارو ارائه می دهد. سپس زمان مراجعه بعدی را به شما اطلاع می دهد.

چکاپ قلب بعد از عمل قلب باز

کم خونی بعد از عمل قلب باز

در طول عمل جراحی بزرگی مانند جراحی قلب باز، از دست دادن مقدار زیادی خون طبیعی است. از دست دادن مقدار زیادی خون منجر به کم خونی، کمبود گلبول های قرمز و هموگلبین در خون می شود. 

از آنجا که گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به بافت های بدن می رسانند، کم خونی پس از جراحی می تواند بسیار خطرناک باشد. تزریق خون ، گلبولهای قرمزی جدیدی وارد بدن می کند و به بهبود کم خونی پس از جراحی کمک می کند.

بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شوند؟

مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان پس از جراحی قلب باز، بستگی به نوع جراحی انجام شده و نیازهای شما دارد. این مدت زمان ممکن است به کوتاهی 3 تا 4 روز باشد. اگر شما دچار عوارض پس از عمل شده اید، ممکن است مدت زمان بستری شدن شما چند هفته یا بیشتر طول بکشد.

مراقبت از زخم بعد از جراحی قلب

-حتما در مراقبت ­های پس از جراحی قلب بخیه ­ها باید تمیز و خشک نگه داشته شوند.

-بیمارانی که از رگ پای آنان گرافت برداشته شده است باید از جوراب یا باند کشی استفاده کنند. این باند کشی به جریان خون پا کمک کرده و از تورم آن جلوگیری می کند.

-در روز و زمان حرکت و فعالیت از باند کشی استفاده نمایید. ولی در زمان استراحت به خصوص در شب، موقع خواب حتما باند کشی را باز کرده و پاها را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

-استفاده از جوراب واریس به مدت ۵-۴ ماه توصیه می شود.

جوراب-واریس-مراقبت ­های پس از جراحی

-این بیماران نباید پاهایشان را روی هم بیندازند.

-اگر پا ورم کرد در مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز لازم است بیمار بنشیند و پایش را روی صندلی یا چهار پایه بگذارد. اگر ورم به این شکل برطرف نشد باید فورا با پزشک تماس بگیرد.

-بخیه­ های پا قابل جذب بوده و نیازی به کشیدن ندارند.

-بخیه­ های ناحیه قفسه سینه نیاز به کشیدن ندارند. حدود ۱۴-۱۰ روز پس از عمل جهت بازدید بخیه ­های سینه به پزشک خود مراجعه کنید.

-ترمیم کامل زخم­ ها حدود ۶ هفته طول خواهد کشید.

جوش خوردن جناق سینه کمی طول می کشد لذا:

-۲ تا ۳ ماه اول عمل قلب باز ،باری بیش از ۵ کیلوگرم بلند نکنید (مثل کیسه خرید یا چمدان).

-بچه­ ها را از زمین بلند نکنید، کودک را روی پای خود بنشانید.

کودک-بیمار-مراقبت ­های پس از جراحی

-از زور زدن و باز کردن درب شیشه مربا یا باز و بسته کردن درب­ های سنگین خودداری کنید.

-به عنوان نکته ای ضروری در مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز اصلا هنگام دفع به خود فشار نیاورید. در صورت یبوست لازم است داروی ملین مصرف کنید.

علت ورم پا بعد از عمل قلب باز

ممکن است پاهای شما بعد از عمل، کمی متورم شود، به خصوص اگر در حین جراحی، رگ هایی از پاهای خود برداشته باشید. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که مایعات اضافی وقتی به اندازه حرکت نمی کنند، در بافت جمع می شوند. برای کنترل تورم بهتر است هر یک ساعت یکبار بیدار شوید و چند دقیقه قدم بزنید.

تنگی نفس بعد از عمل قلب باز

بعد از این عمل، ممکن است فرد احساس تنگی نفس کند. این مشکل با حرکت کردن و تمرین تنفس عمیق بهتر می شود. پوشیدن جورابهای ساق بلند باعث جریان خون در پاها شده و احتمال ایجاد لخته را کاهش می دهند.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

-تب بالاتر از ۳۸ درجه به مدت بیش از ۲۴ ساعت

-محل بخیه در حال باز شدن باشد.

-زخم محل بخیه دارای ترشح یا بوی بد باشد.

-قرمزی و تورم محل جراحی شده

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

4.1/5 - (87 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.۳۶سالمه ۱۰روزی میشه که عمل بای پس انجام دادم الان قفسه سینه ام از داخل سفت.شده و خارش داره.مشکلی وجود اومده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      احتمالا خیر
  • تصویر کاربر گرمابی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من باید عمل قلب باز میکرد ترسید عمل نکرد الان پاهاش ورم کرده سنش هم ۶۳ سالشه میشه راهنمايي کنید ممنون واقعا استرس داریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به اکو و شروع داروهای مربوطه
  • تصویر کاربر صادقی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خاله من عمل قلب باز انجام داده تحت نظر خودتون هم هست فشارش چندروزیه پایینه بهش درن وصله چون اب ریه هاشو کشیدن ایا جای نگرانی هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام ، اگر قرص فشار خون مصرف می کنند بهتره داروهاشون تنظیم بشود.. در صورت نیاز با پرسنل کلینیک جهت ویزیت در منزل هماهنگ کنید
  • تصویر کاربر سید جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من ۴۴ سالمه و۳ سال قبل عمل بای مس داشتم ولی هنوز درد های قفسه سینه دارم مخصوصا سمت چپ ...به متخصص هم مراجعه کردم میگه دردهای اسکلتی هست میشه راهنمایی بفرمایین واقعا کلافه شدم...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در صورت تیت ورزش نرمال علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر Kosar چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز
    آقای دکتر عذر میخوام پدر بنده پنج شنبه گذشته عمل قلب باز انجام دادن و الان مرخص شدن توی خانه
    سوال من اینکه توی بلند کردن و دراز کشیدنشون چطور باشه ک ب قفسه سینه درد وارد نشه ؟‌ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      به آرامی طبق روتین قبلی حرکات را انجام دهند
  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    آیا بعد از شش ماه میتوان پله بالا پایین رفت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سوال نامفهوم است
  • تصویر کاربر کوروش سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید..من قبلاهم مزاحم شدم.چهارسال تمام است که عمل باز قلب دارم و ورزش می کنم حدود ده کیلومتر یکسره میدوم و گاه پانزده کیلومتر به صورت آرام وگاه کمی هم بدنسازی میکنم .دمبل و بارفیکس و اندکی سایه بوکس..دارو هم آنژیوپول چهل وهفت ونیم و آتورواستاتین بیست که شب حدودساعت یک ونیم میخورم و قرص آ اس آ هشتاد و والسارتان هشتاد ساعت حدود دونیم شب میخورم...هیچ دردی هم ندارم اما در آزمایش کمی کم خونی هم دارم....دکتر بزرگوار حدود یکماه پیش احساس تپش قلب کردم تا چند روز پیش هم اندکی و الان هم یخورده آمد و رفت...توی گلو.....بسیار سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...بررسی علت کم خونی با مراجعه به متخصص گوارش
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    با سلام...پسر پنج ماهه دارم که از بدو تولد تشخیص مشکل قلبی تی جی ای و کوچک بودن بطن راست دادن. دکتر گفتن یک جراحی در یک تا دو سالگی و یک جراحی در سه تا چهار سالگی داره و حتی اگر جراحی ها با موفقیت انجام بشه عمر کوتاهی داره و زندگی همراه با بیماری خواهد داشت
    اکو رو میفرستم..شما نظرتون رو بفرمایید
    الان جز کند بودن رشد مشکل دیگه ایی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      سلام...طبق نظر پزو معالج عمل فرمایید
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    با سلام...پسر پنج ماهه دارم که از بدو تولد تشخیص مشکل قلبی تی جی ای و کوچک بودن بطن راست دادن. دکتر گفتن یک جراحی در یک تا دو سالگی و یک جراحی در سه تا چهار سالگی داره و حتی اگر جراحی ها با موفقیت انجام بشه عمر کوتاهی داره و زندگی همراه با بیماری خواهد داشت
    اکو رو میفرستم..شما نظرتون رو بفرمایید
    الان جز کند بودن رشد مشکل دیگه ایی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و آرزوی سلامتی...جراحی صورت گیرد‌‌‌‌...
  • تصویر کاربر آسمان یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    پدرم روز چهارشنبه عمل قلب باز داشته و گفتند شنبه صبح ترخیص هست آیا زود نیست؟بهتر این نیست که روز یک شنبه بروم برای ترخیص ؟چون داخل سایت نوشته حداقل بستری بعد عمل 3تا 4 روز هست.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام گاهي روند بهبود سريعتر است و نگران ترخيص زودرس نباشيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر