دکتر محمد حسین نجفی

 درمان تپش قلب به روش خانگی، یعنی چه؟ آیا امکان دارد که تپش قلب را در خانه درمان کنیم؟ باید بگوییم بله در  مواقع زیادی پیش می آید که ما درگیر تپش قلب می شویم، میتوان گفت:  در اکثر این مواقع نیازی نیست که به پزشک مراجمه کنید. شما میتوانید در خانه و با روش های طبیعی  تپش قلب خود را  درمان کنید، و ریتم قلب را به حالت طبیعی بازگردانید. در ادامه ما  7 راهکاری که به شما  کمک میکند تپش قلب خود را به حالت نرمال بازگردانید معرفی خواهیم کرد.  

7راهکار درمان تپش قلب در خانه

مواردی که قلب را تحریک میکنند

سعی کنید از مواد غذایی، دارویی و مخدر ها  که موجب تحریک قلب و تپش قلب میشوند دوری کنید. البته که این محرک ها در همه ی افراد باعث تپش قلب نمیشوند، اما بهتر است که از این محرک ها دوری کنید. در ادامه به معرفی این محرک ها میپردازیم.

ریلکس کردن و درمان خانگی تپش قلب

 همانطور که میدانید استرس یکی از عوامل جدا نشدنی از زندگی روزمره ی ما میباشد، و باعث بروز تپش قلب می شود. استرس می تواند به سلامت شما آسیب برساند، قرار گرفتن در معرض استرس احتمال بروز تپش قلب  را افزایش می دهد. به همین خاطر روش هایی برای کنترل استرس برای شما آورده ایم:

ریلکس کنید و تپش قلب خود را به حالت طبیعی بازگردانید

تعادل الکترولیت ها

الکترولیت ها موادی هستند که در سراسر بدن یافت شده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند. این سیگنال ها برای کنترل ضربان قلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار اند.

شما با مصرف وعده های غذایی حاوی مواد مغذی زیر می توانید میزان الکترولیت های بدن خود را افزایش دهید:

از جمله مواد غذایی غنی از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_موز

_سیب زمینی

_آووکادو

محصولات لبنی، سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات سبز حاوی مقادیر بالای کلسیم می باشند. همچنین شما می توانید از سبزیجات، آجیل و غذاهای دریایی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.استفاده از مکمل این مواد مغذی بسیار آسان و وسوسه کننده است. اما توصیه می شود پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید).

تحریک عصب واگ

عصب واگ عصبی است که از مغز به قلب می رسد و تحریک آن ممکن است به کاهش تعداد دفعات ضربان قلب شما کمک کند. شما با انجام روش های زیر می توانید عصب واگ را تحریک کنید:

درمان تپش قلب خانگی با عصب واگ

بهتر است قبل از امتحان روش های ذکر شده با یک پزشک مشورت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

به طور کلی الکل باعث بروز افسردگی و افزایش ضربان قلب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می تواند احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. یکی از اصلی ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب می باشد.پس برای برای درمان خانگی تپش قلب از مصرف الکل اجتناب کنید.

تاثیر آب بر کاهش تپش قلب

کم آب شدن بدن باعث اعمال فشار اضافی به قلب می شود و قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر از حالت عادی کار کند. افزایش تلاش قلب احتمال بروز تپش قلب را افزایش می دهد. در طول روز حتماً آب زیادی بنوشید. به گفته پزشکان مقدار آب مورد نیاز برای بدن هر فردی با توجه به سن، جنسیت و بارداری متفاوت می باشد.بنابراین در صورت وجود علائم کم آبی بدن مثل ادرار تیره، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه یا خشکی پوست باید فوراً یک لیوان آب بنوشید.

اهمیت ورزش و تاثیر آن بر کاهش تپش قلب

ورزش به ارتقاء سلامت کلی قلب و عروق کمک کرده و ریتم طبیعی قلب را بهبود می بخشد. همچنین اکثر پزشکان برای کاهش استرس و اضطراب ورزش منظم را توصیه می کنند.فعالیت قلبی عروقی باعث تقویت عضله قلب و کاهش احتمال بروز تپش قلب در برخی از افراد می شود.پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های عالی برای بهبود سلامت قلب هستند.از طرف دیگر، ورزش ممکن است باعث افزایش تپش قلب در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است محرک های خود را شناسایی کرده و از آنها بپرهیزید.قبل از شروع یک ورزش بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه زمانی باید برای تپش قلب خود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگ تپش قلب شما بیش از چند ثانیه ادامه داشت باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.پزشک با انجام معاینه و تجویز آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که آیا تپش قلب شما ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر. رایج ترین مشکلات پزشکی که باعث بروز تپش قلب می شوند عبارتند از:

عوامل دیگری که ممکن است تپش قلب ایجاد کنند عبارتند از:

تپش قلب یکی از عوارض جانبی رایج در بین داروهای مصرفی است. افرادی که سابقه حمله قلبی دارند بیش از سایرین دچار تپش قلب می شوند. درمان تپش قلب با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است. روش های درمانی شامل جراحی، داروها، ضربان ساز و تغییر داروهایی است که ممکن است باعث بروز تپش قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.3/5 - (33 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نژاد جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.اگر یادتون باشه من امروز اومدم مطب شما و ب شما اکوی خودم و مادرم رو نشون دادمو گفتید چیزی نیست و خیلییییییی استرس داشتم ازتون سوال می پرسیدم.ی سوال از خدمتتون داشتم اینکه گفتید6ماه دیگه بیام برای اکو دلیلش چی بود؟گفتید دلیلشو اما یادم رفت. یعنی هر6ماه باید بیام؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      فقط براي اينكه ببينم اكوي قلبي چقدر بهتر شده
  • تصویر کاربر خانم جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    مادر من 53 سال دارد در فعالیت زیاد دچار تپش قلب میشود و پزشک تشخیص گشادی( دریچه یا رگ) دقیق نمیدانم و پیشنهاد انژیوگرافی و در صورت عدم بهبود عمل قلب باز داده. است,,میخواستم نظر شما پزشک محترم را بدانم که ایا تشخیص درست بوده یا نه و اینکه چه اقداماتی باید انجام دهیم و چه خطراتی ممکن است اورا تهدید کند,خواهش میکنم راهنمایی کنید,,,با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      بر اساس اين اكو اول
      انژيو لازم است
      و بعد حراحي و اصلاح و جايگزيني دريچه لازم است
  • تصویر کاربر ensieh سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام من درگلو و سینه احساس لرزش و کوبیدن میکردم به پزشک مراجعه کردم نوار قلب و اکو انجام دادن هولتر هم گذاشتم تشخیص pvc بود و در 24 ساعت 240 مورد.یه مدت پروپرانول خوردم تاثیری نداشت الان روزی یک عدد متورال استفاده میکنم ولی باز هم نگرانم چون این ضربات رو دارم حدود 3 سال هست که متوجه این مشکل شدم دکتر میگه هیچ مشکلی نیست نترس ولی من خیلی نگرانم زندگی مو مختل کرده لطفا کمک کنید چکار کنم البته اضطراب و ترس و افکار منفی داشتم که دارو استفاده میکنم و تحت درمان هستمممنون که جواب سوالمو دادید آیا لازم هست دوباره به پزشک مرجعه کنم و تست ورزش یا آزمایش دیگه ای بدم؟ اصلا میترسم دیگه ورزش بکنم ورزش که میکنم همین ضربات احساس میشه یا از پله بالا پایین که میرم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      تيت ورزش بدهيد
      اگر يالم بود متوهگزال صبح و شب مثرف نماييد
  • تصویر کاربر شبنم دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر.بنده 22 سال دارم. قرص پروپرانول را در در یک زمان.روز اول سه عدد.روز دوم 6 عدد در یک زمان وروز سوم باز هم حدود سه الی چهار عدد مصرف کردم.دو روز بعد حدود یک بسته از قرص رو یکجا مصرف کردم.میخواستم بدونم با وجود گشاد بودن دریچه ی میترال بنده و داشتن تپش قلب.با مصرف قرص خودسرانه.چه خطراتی بنده رو تهدید میکنه.لطفا حتما پاسخ بدید.ممنونم ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      مصرف بتا بلوكرها به ميزان زياد ميتواند باعث كاهش ضربان قلب و ايست قلب شود
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با 13 سال سن تپش زیادی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      مصرف پرانول صبح و شب
      چك نيروييد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۶ سال سیگار کشیدم والان ۲ ماهه که ترک کردم تو این دو ماه معمولا روزی دو یه بار دست چپم درد میگرفت نوک انگشای دست چپم گزگز میکرد و یه سنگینی سمت قلبم احساس میکردم که انگار چیزی توش هست رفتم دکتر گفت از اعصاب واگ قلبت هست و نوار قلبیم اوکی بود بهم قرص پروپرانول داد و صبح روز اول خوردم تا صبح روز بعد هیچ دردی دیگه نداشتم ولی موقع بیدار شدن صبح دیدم پشت کتفم سمت قلب شدید درد میکنه و موقع نفس کشیدن عمیق این درد چند برابر بیشتر میشه و سوزش شدید وقتی ثابتم درد ندارم ولی دست چپمو تکون و نفس میکشم سمت کتف چپم پشت درد شدیدی داره که باعث شده بازه تنفسم کمتر شه که درد نداشته باشم آیا این م بوط به قلب هست یا چیز دیگه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خير مربوط به قلب نيست
      مسكن مصرف نماييد
  • تصویر کاربر armin پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام ک خسته نباشید خدمت شما . من قبلا هم از خدمتتون سوال پرسیدم و گفتم که حدود دو سه هفتس از زمان امتحانم درد قفسه سینه سمت چپ و تنگی نفس و تپش قلب دارم دوتا متخصص هم رفتم نوار قلب دادم گفتن مشکل قلبی نیست و از استرسه و بهم قرص متارول و سیکلو هگزال دادن البته تیروئد هم آزمایش دادن پزشک گفت مشکلی ندارم و فقط خونم یه مقدار غلیظه که باید هر 6 ماه خون بدم اما از وقتی قرص هارو خوردم بهترم و سعی کردم استرس رو هم کنترل کنم اما هر از گاهی درد قفسه سینه به خصوص شب ها و تنگی نفس میاد سراغم و استرس میگیرم و بد خواب میشم اما به طور کل استرسم رو کم کردم به جز موقعی که درد میاد خواستم بپرسم آیا این دردها نشون دهنده مشکل خاصی هست یا اثرات استرس ها گذشتم هستش چون کلا انسان استرس در قدیم زیاد داشتم . با تشکر از راهنمایی های خوبتان ....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بهتر است تست ورزش انجام گيرد
  • تصویر کاربر نسرین پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    ملیکا: موضوع تپش قلب ببخسیدیکی گفت بیماری شمااختلال سوداهست ایاروشی برای مشخص کردنش هست؟گفتم تپش قلبم خوب نشدگفت مال همونه به کم کم خوب میشه.ایاضرری برای قلب نداره؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معاينه قلب و شرح حال براي تشخيص الزامي است
  • تصویر کاربر Mostafa چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب دکتر
    خواهشمندم به من کمک کنین
    واقعا دیگ کم اوردم
    من 22سالمه تقریبا از 15سالگی شایدم 18,
    درناحیه شکم احساس ضربان میکنم
    چون خجالت میکشیدم دکتر نرفتم.
    قبلنو نمیدونم ولی الان خونریزی از مقعد دارم
    شکمم درد میکنه بعضی اوقات,تو این چن سال وزنم نزدیک به 10کیلو کم شده ,
    کم خونی شدیدی دارم
    رنگم زرده همش,
    بیشتر اوقات احساس تنبلی,سرگیجه,سیاهی شدید رفتن چشمام,
    به شدت عرق میکنم ....خیلی زیاد...واین امر باعث خجالتم شده...
    بدنم خیلی ضعیف شده,و غذارو جذب نمیکنه
    خیلی میترسم...
    وزنم 69
    قد189
    درضمن دکتر من از سن 13یا14جنوب شدم
    خیلی از پرویینا بدنمو از دست دادم و میدم...
    خواهش میکنم کمکم کنین باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نياز است در اسرع وقت توسط فوق گوارش ويزيت شويد
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    از دیروز سمت چپ شکمم زیر دنده ها تقریبا پرش غیر معمول دارد هرچند دقیقه یا هر نیم ساعت و شاید بعضی وقتها هر یک ساعت پرش چند ثانیه ایی دارد. ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      قلبي نيست
      انوريسم هم نيست
      توسط متخصص داخلي ويزيت شويد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر