دکتر محمد حسین نجفی

 درمان تپش قلب به روش خانگی، یعنی چه؟ آیا امکان دارد که تپش قلب را در خانه درمان کنیم؟ باید بگوییم بله در  مواقع زیادی پیش می آید که ما درگیر تپش قلب می شویم، میتوان گفت:  در اکثر این مواقع نیازی نیست که به پزشک مراجمه کنید. شما میتوانید در خانه و با روش های طبیعی  تپش قلب خود را  درمان کنید، و ریتم قلب را به حالت طبیعی بازگردانید. در ادامه ما  7 راهکاری که به شما  کمک میکند تپش قلب خود را به حالت نرمال بازگردانید معرفی خواهیم کرد.  

7راهکار درمان تپش قلب در خانه

مواردی که قلب را تحریک میکنند

سعی کنید از مواد غذایی، دارویی و مخدر ها  که موجب تحریک قلب و تپش قلب میشوند دوری کنید. البته که این محرک ها در همه ی افراد باعث تپش قلب نمیشوند، اما بهتر است که از این محرک ها دوری کنید. در ادامه به معرفی این محرک ها میپردازیم.

ریلکس کردن و درمان خانگی تپش قلب

 همانطور که میدانید استرس یکی از عوامل جدا نشدنی از زندگی روزمره ی ما میباشد، و باعث بروز تپش قلب می شود. استرس می تواند به سلامت شما آسیب برساند، قرار گرفتن در معرض استرس احتمال بروز تپش قلب  را افزایش می دهد. به همین خاطر روش هایی برای کنترل استرس برای شما آورده ایم:

ریلکس کنید و تپش قلب خود را به حالت طبیعی بازگردانید

تعادل الکترولیت ها

الکترولیت ها موادی هستند که در سراسر بدن یافت شده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند. این سیگنال ها برای کنترل ضربان قلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار اند.

شما با مصرف وعده های غذایی حاوی مواد مغذی زیر می توانید میزان الکترولیت های بدن خود را افزایش دهید:

از جمله مواد غذایی غنی از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_موز

_سیب زمینی

_آووکادو

محصولات لبنی، سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات سبز حاوی مقادیر بالای کلسیم می باشند. همچنین شما می توانید از سبزیجات، آجیل و غذاهای دریایی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.استفاده از مکمل این مواد مغذی بسیار آسان و وسوسه کننده است. اما توصیه می شود پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید).

تحریک عصب واگ

عصب واگ عصبی است که از مغز به قلب می رسد و تحریک آن ممکن است به کاهش تعداد دفعات ضربان قلب شما کمک کند. شما با انجام روش های زیر می توانید عصب واگ را تحریک کنید:

درمان تپش قلب خانگی با عصب واگ

بهتر است قبل از امتحان روش های ذکر شده با یک پزشک مشورت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

به طور کلی الکل باعث بروز افسردگی و افزایش ضربان قلب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می تواند احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. یکی از اصلی ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب می باشد.پس برای برای درمان خانگی تپش قلب از مصرف الکل اجتناب کنید.

تاثیر آب بر کاهش تپش قلب

کم آب شدن بدن باعث اعمال فشار اضافی به قلب می شود و قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر از حالت عادی کار کند. افزایش تلاش قلب احتمال بروز تپش قلب را افزایش می دهد. در طول روز حتماً آب زیادی بنوشید. به گفته پزشکان مقدار آب مورد نیاز برای بدن هر فردی با توجه به سن، جنسیت و بارداری متفاوت می باشد.بنابراین در صورت وجود علائم کم آبی بدن مثل ادرار تیره، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه یا خشکی پوست باید فوراً یک لیوان آب بنوشید.

اهمیت ورزش و تاثیر آن بر کاهش تپش قلب

ورزش به ارتقاء سلامت کلی قلب و عروق کمک کرده و ریتم طبیعی قلب را بهبود می بخشد. همچنین اکثر پزشکان برای کاهش استرس و اضطراب ورزش منظم را توصیه می کنند.فعالیت قلبی عروقی باعث تقویت عضله قلب و کاهش احتمال بروز تپش قلب در برخی از افراد می شود.پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های عالی برای بهبود سلامت قلب هستند.از طرف دیگر، ورزش ممکن است باعث افزایش تپش قلب در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است محرک های خود را شناسایی کرده و از آنها بپرهیزید.قبل از شروع یک ورزش بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه زمانی باید برای تپش قلب خود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگ تپش قلب شما بیش از چند ثانیه ادامه داشت باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.پزشک با انجام معاینه و تجویز آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که آیا تپش قلب شما ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر. رایج ترین مشکلات پزشکی که باعث بروز تپش قلب می شوند عبارتند از:

عوامل دیگری که ممکن است تپش قلب ایجاد کنند عبارتند از:

تپش قلب یکی از عوارض جانبی رایج در بین داروهای مصرفی است. افرادی که سابقه حمله قلبی دارند بیش از سایرین دچار تپش قلب می شوند. درمان تپش قلب با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است. روش های درمانی شامل جراحی، داروها، ضربان ساز و تغییر داروهایی است که ممکن است باعث بروز تپش قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.3/5 - (33 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر بعضی مواقع که نبض می گیرم احساس وقفه در نبض می کنم بعد یک نبض قوی می زنه
    بیشتر در موقع استرس و اضطراب این مشکل هستش
    در حین نبض گرفتن احساس ضربه صعیف در سینه می زنه
    ایا مشکلی هست
    شلی دریچه قلب هم دارم
    راهم خیلی دور هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا ضربان نابجا هست
      pvc
      جاي نگراني نداره
      ولي بهتره يك بار توسط پزشك قلب ويزيت شويد
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    با سلام من دختری هستم که مدتیه پهلوی راستم نبض میزنه جوری ک نمیتونم به راست بخوابم اذیت میشم الانم عادت ماهیانه شدم قبل این موضوع عادت ماهیانم اخرای ماه بود برای اولین بار 10 روز عقب افتاد و دوبار پریود شدم تو یک ماه ولی بعد از اون دوباره به خالت اول برگشت..از طرفی این نبض حرکت میکنه گاهی ب کمرم گاهی سمت اپاندیس و نزدیک ناف گاهی بالاتر نمیدونم چیه خیلی نگرانم الان هم عادت شدم ولی باز حس میکنم و حس میکنم شکمم منقبضه دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به متحصص زنان مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر عزیز
    با سلام و احترام

    من 39 سال سن دارم و ضربان قلبم همواره از 80 تا 98 می باشد.
    با توجه به اینکه اینجانب با ویلچیر حرکت می کنم به دلیل نزدن واکسن فلج اطفال،
    خواستم بدانم که بالا بودن ضربان قلب مشکلی برآیم ایجاد نمی کند؟
    و آیا این تعدا ضربان غیر نرمال است یا نه؟
    با عنایت به اینکه هیچگونه داروی جانبی مصرف نمی کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نرماله
      ولي بهتره يك بار به متخصص قلب جهت بررسي قلبي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سوران پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..
    ایا پانیک اتک با ابلیشن درمان میشه یا ربطی بهم نداره من دچار حمله پانیکم و دکترم بهم دارو ضد اضطراب کلونازپام و متورال و یدونه ضد افسردگی ک 12 روز مصرف کنم اگه کنترل نشد باید ابلیشن انجام بدم در ضمن نوار اکو و همه چی رو دادم قلبم سالمه در حالت عادی هم قلبم تند، میزنه... سنم 27 ساله. ممنون از سایت خوبتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      به هم ارتباطي نداره
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام من خیلی به شدت تپش قلب دارم موقع راه رفتن هم بیشتر میشه به همراهش تنگی نفس و سرگیجه شدید دارم ضعف بدنی هم هست و یه مورد دیگه اینکه در خواب دچار وقفه تنفسی میشم دلیل اینا چی میتونه باشه در خانواده هم مشکلات قلبی دارن امکان داره دچار مشکل قلبی بشم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      محتمل هست
      بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر آخوندی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما
    خانمی چهل ساله هستم؛مدتی هست که دچار نبض شکمی شده ام؛البته هر روز نیست؛قطع ووصل میشود،بعضی وقتها خیلی شدید است طوریکه که اطرافیانم هم میتوانند با چشم ببینند ولی بعضی وقتها فقط خودم احساسش میکنم،این موضوع خیلی من اذیت میکن.هنوزبه پزشک مراجعه نکردم؛آیا لازم به پزشک مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    می خواهم شروع کنم نمی دانم از کجا پسری هستم 30 ساله در یک خانواده 7 نفری زندگی می کنم که برادر ارشد ما پسر اول خانواده علاقه شدیدی به خوابیدن با زنان بیوه مطلقه دارد تمام مال اموال پدر من را با نفوذ فروخته صرف امیال شخصی استفاده کرده و دیناری از پول خودش را صرف این کار نمی کند فقط با پول پدر بازنشته من یک عدد نانم نمی خرد برای خانه اگر بخردم خودش تا آخر می خورد جدیدن هم با زنی که فرزند 30 ساله دارد رفیق شده است پولای پدرم من را خرج آن زن می کند یک عدد از این کارها برای خانوادش نکرده تاحالا، به ویلای پدرم در شمال می رود و قتی می روم بعد اینها به ویلا زمین پر کاندوم و لباس زیر بود جدیدن هم پدر مرا مجبور به فروش زمین کرده موقعی که پدرم پولدار است با او گرم و مهربان است وماساژ می دهدولی در دوران بی پولی هر چه ناسزاست به او می گوید الانم با پول زمین فروخته شده می خواهد که شرکت ورشکست شده و خودش را نجات بدهد و فردا قرار محضر دارند به هوای وارد کردن ما به هیات مدیره فوق العاده بد اخلاق و جنون آمیز است خدانکند با یکی از اعضای خانوادش چپ بیفتد تا نابود نکند آرام نمی شود کسی هم قبول ندارد فقط خودش و حرفش کارهایش و را همیشه به کرسی می شیند الان هم بن به کارگاه تعطیل من کرده و آنجا را تصاحب کند اولین درگیری شروع به گاز گرفتن شدید و مشت تو صورت زدن می کند همین 3 سال پیش سر یک جر بحث دماغ من را شکست برادر من را از خانه بیرون کرد خانه فامیل ها زندگی می کند و به خواهرام که کارمند هستند را لقب کلفت داده و همه جا میگوید کلفت دفتر مردم هستند فوق به مادر پیرم بن می کند ساعت ها سر مسایل که برای 10 سال پیش است.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به مشاور خانواده مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمدی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام، به علت سر درد مزمن به پزشک (بیمارستان امام خمینی) مراجعه کردم تشخیصی بر مبنای میگرن یا چیز دیگه ای داده نشد آزمایش خون هم خوب بود. فقط گفتند شوک بهت وارد شده و برام کپسول آلوینتا تجویز کردن، به دلیل اینکه این دارو برای درمان افسردگی است پیش مشاور رفتم ولی گفتند علائم افسردگی رو ندارم. زیر نظر پزشکم کپسول رو قطع کردم. به خاطره تپش قلب در حین مصرف کپسول، اکو دادم که MR خفیف تشخیص دادند، که اینم جای نگرانی نیست.
    در هنگام بلند شدن سرگیجه و تپش قلب میگیرم، آیا این سرگیجه مربوط به سر درد هست؟
    در اکثر ساعات تپش قلب دارم گاهی با یه حرکت کوچیک، با اینکه در برخی موارد ضربان قلب نرمال هست اما ضربان رو حس میکنم انگار خیلی محکم زده میشه.
    در هنگام عصبی و ناراحت بودن هم قلب و کتفم درد میگیره.
    این حالتا انرژیما میگیره در حدی که ترجیح میدم بیشتر اوقات تو تختم باشم تا تکون بخورم.
    آدم مضطربیی هستم ولی نه اینکه همیشه مضطرب باشم.
    چه راهنمایی میفرمائید؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهتر است هولتر ٢٤ ساعته ريتم شويد
  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.وقتتون به خیر.
    من دختری ۱۸ ساله هستم.اکثر مواقع (دقت کردم در حالات مختلف چه استراحت چه تنش) تپش قلب دارم.و بعضی مواقع ناگهانی احساس گرفتگی و سنگینی میکنم...احساس میکنم قلبمو محکم گرفتن فشار میدن.واون لحظه هم نمیتونم نفس بکشم بعدشم تپش قلب شدید میگیرم.من ورزشکار هم هستم...موقع دویدن سخت نفس میکشم و خس خس میکنم.یا یدفعه ای از جام بلند شدنی هم تپش قلب میگیرمو تو نفس کشیدن مشکل دارم کمی.
    تقریبا یه ۶ سالی هست که اینجوری ام.
    تابه حال در این مورد دکترهم نرفتم.
    چیکار باید بکنم؟مشکلی هست یا جای نگرانی نیست؟ا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      در ضمن بايد اكو شويد
  • تصویر کاربر بهبهانی شنبه ۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 775 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من اریتمی دارم قرص متوهگزال بیست و سه و هفتاد و پنج مصرف میکردم نایاب شده این قرص متازیرو چهل و هفت و نیم رو نصف کنم همون تپش رو حل میکنه؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      مشكلي نيست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر