دکتر محمد حسین نجفی

 درمان تپش قلب به روش خانگی، یعنی چه؟ آیا امکان دارد که تپش قلب را در خانه درمان کنیم؟ باید بگوییم بله در  مواقع زیادی پیش می آید که ما درگیر تپش قلب می شویم، میتوان گفت:  در اکثر این مواقع نیازی نیست که به پزشک مراجمه کنید. شما میتوانید در خانه و با روش های طبیعی  تپش قلب خود را  درمان کنید، و ریتم قلب را به حالت طبیعی بازگردانید. در ادامه ما  7 راهکاری که به شما  کمک میکند تپش قلب خود را به حالت نرمال بازگردانید معرفی خواهیم کرد.  

7راهکار درمان تپش قلب در خانه

مواردی که قلب را تحریک میکنند

سعی کنید از مواد غذایی، دارویی و مخدر ها  که موجب تحریک قلب و تپش قلب میشوند دوری کنید. البته که این محرک ها در همه ی افراد باعث تپش قلب نمیشوند، اما بهتر است که از این محرک ها دوری کنید. در ادامه به معرفی این محرک ها میپردازیم.

ریلکس کردن و درمان خانگی تپش قلب

 همانطور که میدانید استرس یکی از عوامل جدا نشدنی از زندگی روزمره ی ما میباشد، و باعث بروز تپش قلب می شود. استرس می تواند به سلامت شما آسیب برساند، قرار گرفتن در معرض استرس احتمال بروز تپش قلب  را افزایش می دهد. به همین خاطر روش هایی برای کنترل استرس برای شما آورده ایم:

ریلکس کنید و تپش قلب خود را به حالت طبیعی بازگردانید

تعادل الکترولیت ها

الکترولیت ها موادی هستند که در سراسر بدن یافت شده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند. این سیگنال ها برای کنترل ضربان قلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار اند.

شما با مصرف وعده های غذایی حاوی مواد مغذی زیر می توانید میزان الکترولیت های بدن خود را افزایش دهید:

از جمله مواد غذایی غنی از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_موز

_سیب زمینی

_آووکادو

محصولات لبنی، سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات سبز حاوی مقادیر بالای کلسیم می باشند. همچنین شما می توانید از سبزیجات، آجیل و غذاهای دریایی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.استفاده از مکمل این مواد مغذی بسیار آسان و وسوسه کننده است. اما توصیه می شود پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید).

تحریک عصب واگ

عصب واگ عصبی است که از مغز به قلب می رسد و تحریک آن ممکن است به کاهش تعداد دفعات ضربان قلب شما کمک کند. شما با انجام روش های زیر می توانید عصب واگ را تحریک کنید:

درمان تپش قلب خانگی با عصب واگ

بهتر است قبل از امتحان روش های ذکر شده با یک پزشک مشورت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

به طور کلی الکل باعث بروز افسردگی و افزایش ضربان قلب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می تواند احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. یکی از اصلی ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب می باشد.پس برای برای درمان خانگی تپش قلب از مصرف الکل اجتناب کنید.

تاثیر آب بر کاهش تپش قلب

کم آب شدن بدن باعث اعمال فشار اضافی به قلب می شود و قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر از حالت عادی کار کند. افزایش تلاش قلب احتمال بروز تپش قلب را افزایش می دهد. در طول روز حتماً آب زیادی بنوشید. به گفته پزشکان مقدار آب مورد نیاز برای بدن هر فردی با توجه به سن، جنسیت و بارداری متفاوت می باشد.بنابراین در صورت وجود علائم کم آبی بدن مثل ادرار تیره، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه یا خشکی پوست باید فوراً یک لیوان آب بنوشید.

اهمیت ورزش و تاثیر آن بر کاهش تپش قلب

ورزش به ارتقاء سلامت کلی قلب و عروق کمک کرده و ریتم طبیعی قلب را بهبود می بخشد. همچنین اکثر پزشکان برای کاهش استرس و اضطراب ورزش منظم را توصیه می کنند.فعالیت قلبی عروقی باعث تقویت عضله قلب و کاهش احتمال بروز تپش قلب در برخی از افراد می شود.پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های عالی برای بهبود سلامت قلب هستند.از طرف دیگر، ورزش ممکن است باعث افزایش تپش قلب در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است محرک های خود را شناسایی کرده و از آنها بپرهیزید.قبل از شروع یک ورزش بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه زمانی باید برای تپش قلب خود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگ تپش قلب شما بیش از چند ثانیه ادامه داشت باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.پزشک با انجام معاینه و تجویز آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که آیا تپش قلب شما ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر. رایج ترین مشکلات پزشکی که باعث بروز تپش قلب می شوند عبارتند از:

عوامل دیگری که ممکن است تپش قلب ایجاد کنند عبارتند از:

تپش قلب یکی از عوارض جانبی رایج در بین داروهای مصرفی است. افرادی که سابقه حمله قلبی دارند بیش از سایرین دچار تپش قلب می شوند. درمان تپش قلب با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است. روش های درمانی شامل جراحی، داروها، ضربان ساز و تغییر داروهایی است که ممکن است باعث بروز تپش قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.3/5 - (33 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    پسری 23 ساله ام در حالت ایستاده ضربانم بالاست. البته موقعی که حواسم پرته فک کنم نرماله تا نبضمو میگیرم بعد دو سه تا تند میشه بخاطر همین پرانول 20 میخورم و خوب میشه.ایا بیماری قلبیه؟؟؟
    اهل دکتر رفتن نیستم ایا استفاده طولانی از پرانول مشکل ساز نیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی نیست

      میتونید مصرف کنید ولی بهتره به پزشک هم مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، من نزدیک به یک ساله تپش قلب گرفتم، با مصرف پرانول شدت تپش قلبم کمتر شده، ولی اگه نخورم دوباره با شدت میزنه در حال استراحت، دو سه ماهه که صبح ها که بیدار میشم تا عصر قلبم زیاد ریزش داره و حس خالی کردن داره، گاهی هم وقتی خالی میشه بعد یه ضربه هم با قفسه سینم میزنه، گاهی هم یه نبض تو گلو و روی سینم هم حس میکنم، نبض شکمی هم دارم که بعداز غذا خوردم مقداری شدیدتر میشه ؟ آقای دکتر من میخوام مشکلم از ریشه حل شه ،نمیخوام همش دارو بخورم که تاثیر چندانی هم نداره، چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اصطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      از نظر کم خونی و پرکاری تیرویید بررسی شوید

      اگر مشکلتون ادامه داشت مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اضطراب ندارم ، بخاطر استرس و این چیزا نبوده، من بدنسازی میرفتم و مکمل استفاده کردم و قهوه و این چیزا میخوردم، یه بار که رفتم شنا شروع شد، دکتر هم چند باری رفتم میگفتن چیزی نیست و بهش توجه نکن، ولی منو آزار میده، بخصوص وقتی غذا میخورم یا هیجان دارم و دراز میکشم بیشتر حسش میکنم ، آزمایش خون و تیروئید هم دادم مشکلی نداشتم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      پس باید دارو بخورید راه دیگری وجود نداره

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر گودرزی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    صدیقه گودرزی خانم 64 ساله هستم 3 سال پیش یک رگ قلبم را استند گذاشتند بعداز آن همیشه تنگی نفس دارم موقع فعالییت وحرکت از نظر ریه بررسی شده ام مشگلی ندارم بعداز بررسی قلبی متوجه شده اند که دریچه قلبم گشاد شده با سیتی آنژیو خیلی زود خسته میشوم از شما کمک میخواهم چه باید بکنم وکجا مرا جعه کنم ممنونم زندگی کردن برایم خیلی سخت شده با تشکر وحوصله شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید با مدارک مراجعه کنید

      اگر هم اضطراب دارید باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Mohamadi چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام من حدودیک سالی هست که بخاطردردقفسه سینم به پزشک مراجعه کردم اکوونوارقلبم چیزخاصی رونشون ندادفقط دکترم گفتن که افتادگی دریچه قلب دارم ولی،الان مدتیه که باکوچیکترین فعالیتی تپش قلب میگیرم به سختی ازسربلندی یاپله هابالامیرم یاوقتی عصبی میشم به شدت تپش قلب شدیدی میگیرم خواستم بدونم این تپش قلبم مربوط به همون افتادگی دریچه است یابه مشکل دیگه ای مربوط میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      بهتره اکو و تست ورزش شوید

    2. تصویر کاربر Mohamadi چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون ازپاسخگوییتون????
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عاطفه چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    با سلام من یه خانم 34سالم که مشکل دیسک دارم داروی سیردالود4ولایرا75وقرص سلوکس100میخورم چند روز اول مشکلی نداشتم داروخانه دوز سیردالود را اشتباه برام 1عدد زده بود که دکترم گفت اشتباه خوردی باید 1دوم میخوردی اون 5روزی که کامل میخوردم خوب بودم شب راحتمیخوابیدم ولی دوشبه که نصف میکنم خیلی اذیت میشم بد خوابم میبره یا که خوابم میبره پریشان از خواب میپرم وتپش قلب میگیرم درضمن من پروپرانول 10 چند سالی مصرف میکنم میخواستم بپرسم تداخل دارویی ندارم ممنون میشم راهنماییم کنید من به خاطر دیسکم استراحتم نمیتونم به دکتر مراجعه کنم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تداخل نداره

      باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    با سلام .مادر بنده حدود چند سال هست که ای اف قلبش پایین هست و یک ماهی است که براش باطری قلب تجویز شده و می بایست سریع انجام بشه ولی با توجه بی اینکه در یزد نوبت دهی و درخواست باطری شده و قرار شده ۱۵ روزه باشه اما کسی جوابگو نیست .سوال اول .آیا در بیمارستان تهران زودتر باطری قلب بدست می آید تا به آنجا مراجعه کنیم سوال دوم.فعلا با توجه به ناخوشی ایشان غذاهای خاص این افراد چیست .سوال سوم .با توجه به مشکل ریه هم که ایشان دارد جهت سریع تر به باطری قلب از چه راهی باید اقدام نمود .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      من متاسفانه اطلاع ندارم

      باید به بیمارستان های قلب مراجعه کنید یا از فوق تخصص الکتروفیزیولوژی بپرسید

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    ????:
    سلام من27سالمه قدم 157 وزنم حدود57 دو سال پیش به مدت 3 ماه تحت نظر دکتر اعصاب بودم و قرص مصرف میکردم به خاطر فشار عصبی و استرس درسی شدید که داشتم وهمینطور اسکیزوفرنی که با مصرف سه ماه دارو تا یک سال حالم خوب بود و حتی موقع عصبانیت اروم بودم اما تا یک سال بعد برای اولین بار استرسهای خیلی شدید میاد سراغم وقتی که بخام حتی مسائل شخصیمو از کسی پنهان کنم چون واقعیت رو نگفتم استرس وحشتناکی میگیرم احساس میکنم اتیش از بدنم میزنه بیرون و حتی بدنم از شدت استرس سست میشه و فشارم میافته و ضربان قلبم خیلی شدید میشه یعنی هرکسی میتونه اینو ملاحظه کنه، حتی با ورزش این استرس از بین نمیره چه دارویی پیشنهاد میکنید؟البته متخصص قلب هم رفتم بخاطر درد عضله قلبم پرانول 10 هر 12ساعت دادن و گفتن بخاطر کم خونیه که فقط موقع تپش و ناراحتی میخورم چون همیشگی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایمتون به خاطر مشکل قلب نیست

      باید به روانپزشک مراجعه کنید و با درمان اضطراب علایم قلبی هم بر طرف میشه

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام. چند وقتیه شدت نبضمون خیلی بالاست. به طوریکه تکون خوردن رگهای کنار گردنم کاملا مشخصه. در حالت دراز کشیده شکمم میپره. انگار کل قسمتهای بدنم نبض دارم. به طوریکه تکون خوردن اعضا بدن کاملا مشخصه. بعضی اوقات نفسمون به سختی بالا میاد. ی چیز دیگه هم نبضم هر چندتا یبار ایست میکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نطر کم خونی و پر کاری تیرویید و مشکلات دریجه ای بررسی شوید

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بختیاری چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب آقای دکتر.
    23سال دارم با درد قلب و تپش و درد و سنگینی در ناحیه قفسه سینه و دنده سمت چپ و بین دو کتف.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با تشکر????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا دردتون قلبی نیست ولی بهتره ویزیت و معاینه شوید

  • تصویر کاربر سمانه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر دلسوز و مهربان
    من دختری 24 ساله هستم که الان چن ماهیه سمت چپ بدنم( سینه سمت چپم،بازو و مچ دست چپم،پشت قلبم،گردنم) بدجور درد میکنه و بعضی وقتا سرم گیج میره و حالت تهوع میگیرم،بخاطر این علائم من رفتم دکتر قلب که گفتن بخاطر استرسه و گفتن هنگام تپش قلب پروپرانول مصرف کنم، همچنین من بخاطر استرسم رفتم پیش یه روانشناس که ایشون دارویی به من تجویز کردن که وقتی اون قرصا رو مصرف میکردم هیچ دردی تو هیچ جای بدنم حس نمی‌کردم ولی بعد قطع مصرف اونا باز این دردا میاد سراغم همچنین وقتی که سرم گرمه هیچ دردی ندارم ولی وقتی تنهام و بهشون فکر میکنم دردها شدیدتر میشن.الان میشه لطف کنید بگید منشا این دردا قلبیه یا استزسه؟
    سوال دیگم اینه که با وجود این دردا با این که منشاش استرسه بازهم امکان ایست قلبی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به نطر درداتون قلبی نیست

      بهتره اضطرابتونو کامل درمان کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر