دکتر محمد حسین نجفی

 درمان تپش قلب به روش خانگی، یعنی چه؟ آیا امکان دارد که تپش قلب را در خانه درمان کنیم؟ باید بگوییم بله در  مواقع زیادی پیش می آید که ما درگیر تپش قلب می شویم، میتوان گفت:  در اکثر این مواقع نیازی نیست که به پزشک مراجمه کنید. شما میتوانید در خانه و با روش های طبیعی  تپش قلب خود را  درمان کنید، و ریتم قلب را به حالت طبیعی بازگردانید. در ادامه ما  7 راهکاری که به شما  کمک میکند تپش قلب خود را به حالت نرمال بازگردانید معرفی خواهیم کرد.  

7راهکار درمان تپش قلب در خانه

مواردی که قلب را تحریک میکنند

سعی کنید از مواد غذایی، دارویی و مخدر ها  که موجب تحریک قلب و تپش قلب میشوند دوری کنید. البته که این محرک ها در همه ی افراد باعث تپش قلب نمیشوند، اما بهتر است که از این محرک ها دوری کنید. در ادامه به معرفی این محرک ها میپردازیم.

ریلکس کردن و درمان خانگی تپش قلب

 همانطور که میدانید استرس یکی از عوامل جدا نشدنی از زندگی روزمره ی ما میباشد، و باعث بروز تپش قلب می شود. استرس می تواند به سلامت شما آسیب برساند، قرار گرفتن در معرض استرس احتمال بروز تپش قلب  را افزایش می دهد. به همین خاطر روش هایی برای کنترل استرس برای شما آورده ایم:

ریلکس کنید و تپش قلب خود را به حالت طبیعی بازگردانید

تعادل الکترولیت ها

الکترولیت ها موادی هستند که در سراسر بدن یافت شده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند. این سیگنال ها برای کنترل ضربان قلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار اند.

شما با مصرف وعده های غذایی حاوی مواد مغذی زیر می توانید میزان الکترولیت های بدن خود را افزایش دهید:

از جمله مواد غذایی غنی از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_موز

_سیب زمینی

_آووکادو

محصولات لبنی، سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات سبز حاوی مقادیر بالای کلسیم می باشند. همچنین شما می توانید از سبزیجات، آجیل و غذاهای دریایی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.استفاده از مکمل این مواد مغذی بسیار آسان و وسوسه کننده است. اما توصیه می شود پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید).

تحریک عصب واگ

عصب واگ عصبی است که از مغز به قلب می رسد و تحریک آن ممکن است به کاهش تعداد دفعات ضربان قلب شما کمک کند. شما با انجام روش های زیر می توانید عصب واگ را تحریک کنید:

درمان تپش قلب خانگی با عصب واگ

بهتر است قبل از امتحان روش های ذکر شده با یک پزشک مشورت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

به طور کلی الکل باعث بروز افسردگی و افزایش ضربان قلب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می تواند احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. یکی از اصلی ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب می باشد.پس برای برای درمان خانگی تپش قلب از مصرف الکل اجتناب کنید.

تاثیر آب بر کاهش تپش قلب

کم آب شدن بدن باعث اعمال فشار اضافی به قلب می شود و قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر از حالت عادی کار کند. افزایش تلاش قلب احتمال بروز تپش قلب را افزایش می دهد. در طول روز حتماً آب زیادی بنوشید. به گفته پزشکان مقدار آب مورد نیاز برای بدن هر فردی با توجه به سن، جنسیت و بارداری متفاوت می باشد.بنابراین در صورت وجود علائم کم آبی بدن مثل ادرار تیره، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه یا خشکی پوست باید فوراً یک لیوان آب بنوشید.

اهمیت ورزش و تاثیر آن بر کاهش تپش قلب

ورزش به ارتقاء سلامت کلی قلب و عروق کمک کرده و ریتم طبیعی قلب را بهبود می بخشد. همچنین اکثر پزشکان برای کاهش استرس و اضطراب ورزش منظم را توصیه می کنند.فعالیت قلبی عروقی باعث تقویت عضله قلب و کاهش احتمال بروز تپش قلب در برخی از افراد می شود.پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های عالی برای بهبود سلامت قلب هستند.از طرف دیگر، ورزش ممکن است باعث افزایش تپش قلب در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است محرک های خود را شناسایی کرده و از آنها بپرهیزید.قبل از شروع یک ورزش بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه زمانی باید برای تپش قلب خود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگ تپش قلب شما بیش از چند ثانیه ادامه داشت باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.پزشک با انجام معاینه و تجویز آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که آیا تپش قلب شما ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر. رایج ترین مشکلات پزشکی که باعث بروز تپش قلب می شوند عبارتند از:

عوامل دیگری که ممکن است تپش قلب ایجاد کنند عبارتند از:

تپش قلب یکی از عوارض جانبی رایج در بین داروهای مصرفی است. افرادی که سابقه حمله قلبی دارند بیش از سایرین دچار تپش قلب می شوند. درمان تپش قلب با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است. روش های درمانی شامل جراحی، داروها، ضربان ساز و تغییر داروهایی است که ممکن است باعث بروز تپش قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.3/5 - (33 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    ضربات نابجای قلبی سلام و عرض احترام

    من 48 سالمه . حدود 5 ساله که آریتمی و PVC خیلی کم و خفیف داشتم . و روزی یکعدد متوهگزال 475 مصرف میکردم . اما متاسفانه جدیدا حدودا یکماه که PVC یا یک ضربان نابجای قلبی دارم که خیلی حس بد و احساس گیجی سر بهم دست میده و شدیدا میترسم و استرس میگیرم و جالبه اونهم فقط پس از صرف هر وعده غذایی مثل ناهار یا شام و پر شدن معده اتفاق می افته . دکترم متوهگزال 475 رو اضافه کرد به ( دو عدد ) در روز ولی متاسفانه خوب نشدم تا اینکه قرص کنکور 5 میلی رو روزی ( دو عدد ) جایگزین متوهگزال کردن و الان حدود 15 روز گذشته ولی کماکان من pvc هرازگاهی ضربان نابجای قلبی رو دارم الی الخصوص زمان پس از صرف ناهار یا شام‌شروع میشه و احساس سبکی سر و استرس و گیج میشم . لطفا بفرمایید من چکار کنم ؟؟ دوباره برگردم به قرص متو هگزال یا کنکور رو ادامه بدم ؟؟ من چجوری میتونم از شر این ضربه نابجا که اذیتم میکنه خلاص شم .
    جدیدا هم پس از مصرف کنکور پیاده روی نمی تونم بکنم سرم گیج میره .

    در اردیبهشت ماه امسال 98 سی تی آنژیو کردم در بیمارستان شهید رجایی همچی اوکی و نرمال و سالم بود و گفتند ساختمان قلبت کاملا سالم هستش .


    لطفا من را راهنمایی بفرمایید .
    ????????????
    سپاسگزارم????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در صورت عدم تحمل دارو و وجود علایم باید کانون اریتمی ابلیت بشه

      به فوق eps مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر گرامی
    بنده 37 سالمه و به خاطر استرس شدید وترس دو هقته درددر قفسه سینه و دست چپم و احساس تنگی نفس خفیف داشتم به متخصص قلب مراجعه کردم نوار قلب گرفتم گفتن طپش زیاد داری که به خاطر استرس هست و اکو کردن گفتند دریچه میترال قلبت گشاده و قرص پروپرانولول 10 رو برای یک ماه تجویز کردن و یه قرص دیگه اسم کلرودیازپوکساید 10 رو تجویز کردن اونم بخاطر اینه که سواس فکری زیادی دارم الان زمان یک ماهش تمام شده و نزیدک یک ماه و نیم هست
    قرص پروپرانولول 10 رو یکی صبح و یکی شب میخورم هنوز
    دکترم از شهرم رفته به نظرتون الان این پروپرانولول رو چطوری مصرف کنم ادامه بدم استرسم خیلی زیاده مخصوصا در زمان محل کارم
    دکترم برام ازمایش نوشته براتون پست کردم قبلا نمیدونم دیدین یا نه برای پیگیری کد پیگیری نمیده سایت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هر ۸ ساعت مصرف کنید و به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بابت ضربان قلب بالا و pvc خوش خیم ، ناشی از استرس شدید ، دکتر به بنده " نصف متوهگزال 95 " هر شب تجویز کردند ، میخواستم بدونم این قرص مشکل قلبی من را درمان میکند یا فقط کنترل میکند ؟؟؟

    وقتی استفاده میکنم بخصوص صبح که میشود هنگام دراز کشیدن و بیداری ، ضربانم تا 58 میرسد و کمی حس تنگی نفس دارم و اذیتم و احساس میکنم pvc بیشتر اذیتم میکند من 34 سالمه و ضربان معمولم قبل از بیماری 75 به بالا بوده ، میخواستم دوزش رو نصف کنم ، میشه اینکار رو کرد ؟ ضرر نداره ؟

    (یعنی دو شب 47.5 خورده ام ، الان میخوام نصف کنم )
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دلرو رو با دوز نصف مصرف کنید

      اینها گاعی

      در زمینه اضطرابه و بهتره اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      و بهتره حتما اکو و تست ورزش هم برای بررسی علل قلبی منجر به اریتمی انجام دهید

  • تصویر کاربر ليلا پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من يه مدت باشگاه ميرفتم تي ار ايكس كار ميكردم سنمم ٢٦ ساله هستم سابقه هيچگونه بيماري قلبي ندارم ولي به شدت ادم استرسي هستم يه ماه پيش سرماخوردگي شديد گرفتم بعد اون دچار استرس و اضطراب شدم به حدي كه تبش قلبم شديد شد رفتم پيش دكتر قلب برام متورال نوشتن هرروز نصف قرص بخورم با اسنترا ٥٠ ميخواستم بدونم من تا كي بايد بخورم ؟ واينكه بعد مصرف قرص متورال بي حال ميشم با اينكه ارامش مث سابق شده افقط احساس ميكنم فشارم پايينه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تا زمانیکه اصطراب دارید اسنترا قطع نشه

      پروپرانولول ۱۰ هر ۸ ساعت بجای متورال مصرف کنید

  • تصویر کاربر نیکا پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    شبا تپش قلبم بیشترمیشه زیرسینمم هرازکاه درده دنده البته وقتی دست میزنم بهش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا این نوع درد قلبی نیست

      اگر اضطراب دارید درمان کتید و اگر بهتر نشدید جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بازیار پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر عزیز و محترم
    خانومی هستم 37 ساله با استرس زیاد که باعث طپش قلب میشد برام که یک هفته دردقفسه سینه پشت سینه و دست چپم خیلی اذیت شدم دکتر قلب برام پروپرانولول 10 یکی صبح و یکی شب تجویز کردند برای یکماه و قرص کلردیازپوکساید 5 تجوز کردن اینم شبی یک عدد دردم بهتر شد و الان دردی انچنان ندارم البته الان یک ماه میگذره دکترم هم نیست الان این قرص ها رو به چه صورت باید مصرف کنم ادامه بدم به صورت قبل البته گاهی وقت ها حالت سرگیجه و فشار پایین دارم که بعدش بهترمیشم از چی میتونه باشه این علائم
    اینکه این ازمایش ها رو هم برام گرفتن که نیستن بهشون نشون بدم
    1. تصویر کاربر بازیار سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر فایل ازمایش ها رو اشتباه فرستادم تاریخش قدیمی هست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام داروهاتونو ادانه بدید 

      ب ای بررسی قلب اکو و تست ورزش انجام دهید

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام داروهاتونو ادانه بدید 

      ب ای بررسی قلب اکو و تست ورزش انجام دهید

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      فایلی ارسال نشده

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Amir شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    مدت چندین سال تپش وگرفتگی قسمت سینه دارم سی تی اسکن قلب انجام دادم اقای دکتر فقط قرص اس ا۸۰ داد گفت هیچ مشکلی نداری باز هم این تپش صبحها دارم ایا التهاب ستون فقرات یا دیسک کمر باعث میشود ودرضمن تمامی ازمایشات خونی توسط دکتر خون شناس هم دادم نتیجه خوب بود راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      التهاب و دیسک باعث تپش نمیشه

      علل تپش میتونه کم خونی پرکاری تیرویید و یا اصطراب باشه

  • تصویر کاربر پریسا جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    ۴ روز هست که همسرم یه دردی مثل سنگینی سر معده دقیقا وسط دنده هاش و تو ناحیه معده حس میکنه
    وقتی راه میره درد شدید تر میشه و تکون میخوره
    ولی وقتی دراز میکشه دردش کاهش پیدا میکنه.
    دیشب به پزشک عمومی مراجعه کردیم و آمپول رانیتیدین تزریق کردن و قرص کلیندینیوم سی و رانیتیدین و پنتوپرازول و شربت آلومینیوم ام جی تجویز.
    ولی هیچکدوم دردش رو کاهش نداد.
    بهشون دمنوش هل و نبات
    خاکشیر و آب ولرم
    آب ولرم و عرق نعنا و نبات هم دادم
    ۳ روز هم هست سبزیجات و میوه خام استفاده نکردن.
    با روغن زیتون و کمپرس آب گرم هم ناحیه رو ماساژ دادیم.
    ولی همچنان دردش کاهش پیدا نکرده.
    چه علتی داره؟
    خواهش میکنم کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد قلبی باشه چون درد قلب گا۶ی به معده میزنه و با فعالیت بیشتر میشه

      فورا به اورژانس مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    باسلام من ۸ روزه زایمان کردم تشخیصpsvt برام دادن البته با نوار قلب بعد زایمان یعد از ۴۸ ساعت حالت تپش و تنگی نفس و حالت سرفه داشتم که حتی بدتر از زمان بارداریم بود الان دکتر بهم قرص انژیپول داده روزی ۱عدد اما بسیار نگرانم خواهش میکنم محبت کنید پاسخ من رو بدیدچون ارامش ندارم خیلییی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و مدارک دیده شود تا بشه نظر داد

      ولی احتمالا مشکل اضطرابی دارید و بهتره فورا به روانپزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام
    قرص پروپانولول مصرف کردم میخواستم بپرسم عوارض این قرص تا چه زمانی در بدن میمونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا یک هفته

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر