دکتر محمد حسین نجفی

 درمان تپش قلب به روش خانگی، یعنی چه؟ آیا امکان دارد که تپش قلب را در خانه درمان کنیم؟ باید بگوییم بله در  مواقع زیادی پیش می آید که ما درگیر تپش قلب می شویم، میتوان گفت:  در اکثر این مواقع نیازی نیست که به پزشک مراجمه کنید. شما میتوانید در خانه و با روش های طبیعی  تپش قلب خود را  درمان کنید، و ریتم قلب را به حالت طبیعی بازگردانید. در ادامه ما  7 راهکاری که به شما  کمک میکند تپش قلب خود را به حالت نرمال بازگردانید معرفی خواهیم کرد.  

7راهکار درمان تپش قلب در خانه

مواردی که قلب را تحریک میکنند

سعی کنید از مواد غذایی، دارویی و مخدر ها  که موجب تحریک قلب و تپش قلب میشوند دوری کنید. البته که این محرک ها در همه ی افراد باعث تپش قلب نمیشوند، اما بهتر است که از این محرک ها دوری کنید. در ادامه به معرفی این محرک ها میپردازیم.

ریلکس کردن و درمان خانگی تپش قلب

 همانطور که میدانید استرس یکی از عوامل جدا نشدنی از زندگی روزمره ی ما میباشد، و باعث بروز تپش قلب می شود. استرس می تواند به سلامت شما آسیب برساند، قرار گرفتن در معرض استرس احتمال بروز تپش قلب  را افزایش می دهد. به همین خاطر روش هایی برای کنترل استرس برای شما آورده ایم:

ریلکس کنید و تپش قلب خود را به حالت طبیعی بازگردانید

تعادل الکترولیت ها

الکترولیت ها موادی هستند که در سراسر بدن یافت شده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند. این سیگنال ها برای کنترل ضربان قلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار اند.

شما با مصرف وعده های غذایی حاوی مواد مغذی زیر می توانید میزان الکترولیت های بدن خود را افزایش دهید:

از جمله مواد غذایی غنی از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_موز

_سیب زمینی

_آووکادو

محصولات لبنی، سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات سبز حاوی مقادیر بالای کلسیم می باشند. همچنین شما می توانید از سبزیجات، آجیل و غذاهای دریایی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.استفاده از مکمل این مواد مغذی بسیار آسان و وسوسه کننده است. اما توصیه می شود پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید).

تحریک عصب واگ

عصب واگ عصبی است که از مغز به قلب می رسد و تحریک آن ممکن است به کاهش تعداد دفعات ضربان قلب شما کمک کند. شما با انجام روش های زیر می توانید عصب واگ را تحریک کنید:

درمان تپش قلب خانگی با عصب واگ

بهتر است قبل از امتحان روش های ذکر شده با یک پزشک مشورت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

به طور کلی الکل باعث بروز افسردگی و افزایش ضربان قلب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می تواند احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. یکی از اصلی ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب می باشد.پس برای برای درمان خانگی تپش قلب از مصرف الکل اجتناب کنید.

تاثیر آب بر کاهش تپش قلب

کم آب شدن بدن باعث اعمال فشار اضافی به قلب می شود و قلب باید برای پمپاژ خون، بیشتر از حالت عادی کار کند. افزایش تلاش قلب احتمال بروز تپش قلب را افزایش می دهد. در طول روز حتماً آب زیادی بنوشید. به گفته پزشکان مقدار آب مورد نیاز برای بدن هر فردی با توجه به سن، جنسیت و بارداری متفاوت می باشد.بنابراین در صورت وجود علائم کم آبی بدن مثل ادرار تیره، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه یا خشکی پوست باید فوراً یک لیوان آب بنوشید.

اهمیت ورزش و تاثیر آن بر کاهش تپش قلب

ورزش به ارتقاء سلامت کلی قلب و عروق کمک کرده و ریتم طبیعی قلب را بهبود می بخشد. همچنین اکثر پزشکان برای کاهش استرس و اضطراب ورزش منظم را توصیه می کنند.فعالیت قلبی عروقی باعث تقویت عضله قلب و کاهش احتمال بروز تپش قلب در برخی از افراد می شود.پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های عالی برای بهبود سلامت قلب هستند.از طرف دیگر، ورزش ممکن است باعث افزایش تپش قلب در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است محرک های خود را شناسایی کرده و از آنها بپرهیزید.قبل از شروع یک ورزش بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه زمانی باید برای تپش قلب خود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگ تپش قلب شما بیش از چند ثانیه ادامه داشت باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.پزشک با انجام معاینه و تجویز آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که آیا تپش قلب شما ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر. رایج ترین مشکلات پزشکی که باعث بروز تپش قلب می شوند عبارتند از:

عوامل دیگری که ممکن است تپش قلب ایجاد کنند عبارتند از:

تپش قلب یکی از عوارض جانبی رایج در بین داروهای مصرفی است. افرادی که سابقه حمله قلبی دارند بیش از سایرین دچار تپش قلب می شوند. درمان تپش قلب با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است. روش های درمانی شامل جراحی، داروها، ضربان ساز و تغییر داروهایی است که ممکن است باعث بروز تپش قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.3/5 - (33 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Fhb سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    عاجزانه درخواست کمک دارم خانمی 26ساله هستم و رگ اضاف قلب دارم 2سال قبل کارم ب بیمارستان کشیده شد با ضربان 140با آمپول کنترل کردن از اون زمان روزی 1دونه بیزوپرولول 2ونیم مصرف میکردم تا کنارش دارو اعصاب میخوردم همچی نرماله قطع کنم تپشام زود ب زود میاد سراغم، جدیدا 6روز قبل ی دونه کابروگلین مصرف کردم از اون زمان نبضم میاد رو 60و من مجبور به مصرف 1ونیم میلی قرص بیزوپرولول هستم آیا این اتفاق نگران کننده نیست سابقه نداشته با دوز 1ونیم تپشم اینقد کم باشه؟ آیا میتونم فعلا بادارو ادامه بدم دکترم میگه فعلا عمل نمیخای برو باردار شو خواهش میکنم بدادم برسید داغونم. تشخیصpsvt دادن میترسم بمیرم من خیلی استرسی هستم
    1. تصویر کاربر Fhb دوشنبه ۱۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ولی با قرص کنترلم اذیت میشم اما کارم ب بیمارستان کشیده نمیشه و اگه دارو اعصاب بخورم سالی یکبار بالا نمیره دکتر من از عمل میترسم شرایطشم ندارم کمکم کنید من چند ماهه میخام برا شما پیام بدم ولی نمیتونم برم توسایت خیلی ب شما امید دارم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      این حملات هیچ خطری ندارند و هیچ نگرانی ایجاد نمیکنند منع بارداری هم ندارند اگر خیلی اذیتتان می کند توصیه میکنم بسوزانید، اگر نمیخواهید بسوزانید از وراپامیل ۴۰ صبح و شب استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بلوکات پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید. من به دلیل فشار خون دیاستول بالا مراجعه نموده و پس از انجام نوار قلب، هولتر 48 ساعته، اکو و تست ورزش، ضمن تاکید جنابعالی بر اینکه مشکل قلبی وجود ندارد، در ابتدا داروی آملو پرس تجویز نمودید. در مراجعه دوم لوزارتان هم اضافه کردید. در مراجعه سوم لوزارتان قطع و آملوپرس را فرمودید ادامه دهم. پس از دو هفته مصرف آملوپرس تپش قلب گرفتم. الان سه روز است مصرف آن را قطع و لوزارتان میخورم ولی تپش قلبم مرتفع نشده است. خواهشمند است راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      ببینید طپش قلب ارتباطی به املوپرس و لوزارتان ندارد توصیه ی من این است که املوپرس را ادامه بدهید و یک قرص پرانول ۱۰ برای درمان طپش اضافه کنید
  • تصویر کاربر Mahmoodabadi1401 سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با سلام من نوجوان هستم مشکل قلبی خاصی نداشتم و خودارضایی مکرر هم نداشتم ولی یکبار حینش ضربان قلب من خیلی شدید شد و انگار از اون موقع کارکرد مثل قبل از قلبم رو ندارم درکل اصلا مدت خیلی زیادی هست خودارضایی انجام نمیدم ولی هنگام تحریک متاسفانه ضربان قلبم یدفعه شدید بالا میره توی ورزش ها هم ضربان قلب همینجوری میشه و دقیقا نمیدونم چرا
    ECG اولی که گرفتم هیچ مشکلی نبود و دومینش یکمی تپش داشتم اکو هم گرفتم و گفتن پرولاپس خفیف هست و مشکل ساختاری نیست و دریچه ها سالمه
    با پروپرانول هم بیشتر اوقات تنگی نقس و تپش قلبم حل میشه درکل میخواستم بدونم ایا تست ورزش هم بدم و اینکه راه حلی هست یا نه چون انگار کارکرد گذشته رو نداره ممنونم از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      یک بار تست ورزش بدهید خوب است البته مجموع علایم به مسایل قلبی نمیخورد و زمینه ی استرسی دارد
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    آقای دکتر در ادامه پرسش قبلی خواستم اضافه کنم دو سه هفته پیش پدر همسرم جراحی داشتن که خیلی نگران کننده بود بعد از اون من دچار تنگی نفس شدم میتونه مشکل پرولاپس خفیف شدت پیدا کرده باشه کوهنوردی هم میکنم یا مربوط به استرس هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      به نظر ببشتر استرس است
  • تصویر کاربر Fatemh387 شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با سلام خواهرم به دلیل اینکه تپش قلبش پایین هست بستری شده حالا گفتن که باید بره تهران و براش باطری بزارن الان می خوایم بدونیم هزینه چقدر می شه و چند روز طول می کشه که جراحیش کنن خواهرم بیمه تامین اجتماعی داره لطفا جواب بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بستگی به بیمارستانش دارد و نوع دستگاهی که می گذراند باید از خود ان بیمارستان بپرسید
  • تصویر کاربر کیارش شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید پسری 19 ساله هستم خیلی وقتها داخل قفسه سینم احسلس خالی بودن میکنم از طرفی خیلی وقتها اسهال و دل پیجه دارم و تکرر ادرار هم دارم کلی ازمایش ازم گرفتن ولی دکتر گفتن مشکلی نداری . از طرف دیگه هر میوه یا غذایی که میخورم دلم درد میگیره. بعد مادرم بهم دم کرده پونه کو هی و نبات میدن خوب مسشم. من باید چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم گوارشی است که باید یک متخصص گوارش یا داخلی ببیند به قلب ارتباطی ندارد نگران نباشید
  • تصویر کاربر اسکندر پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آیا تپش قلب وبیماری صرع ربطی بهم دارن ؟
    خانم من الان چند ساله تپش قلب داره چندین بار هم بردمش دکتر ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم سابقه صرع داره قبلا قرص فنوباربیتال مصرف میکرد ولی الان هیچی مصرف نمیکنه بعضی وقتا تا سه ماه هم دچار تشنج نمیشه ولی گاهی وقتا دوبار در هفته تشنج می‌کنه اکثرا غروب ها دچار تپش قلب وتنگی نفس میشه همراه با سردرد یک طرف سر هنوز هیچ دکتری یه جواب درست حسابی به ما نداده و هیچ نتیجه ای نگرفتیم امیدوارم جناب دکتر شما ما را راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      معمولا ارتباط مستقیمی به هم ندارند یک اکو برای بررسی قلبی لازم است ولی به احتمال زیاد بروز این تپش ها به علت مسایل اضطرابی است تا مشکلی در خود قلب یا مغز
  • تصویر کاربر Mohammad پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر،چند ماهیه که بعد غذا خوردن بیشتر،تپش قلب میگیرم،یعنی بین هرچند ضربان،یکی محکم تره.اکوکاردیو گرفتم مشکلی نبود ریه هاروهم چک کردم،چربی و قند هم ندارم،۱۸سالمه.نظر شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      علایم استرسی است و جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر اسکوئی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت عالی بخیر ببخشید که مزاحم اوقات شدم سوالی از حضورتان داشتم من واکسیناسیون نوبت اول و دوم را با اسپوتنیک انجام دادم و دقیقا شش ماه از نوبت دوم گذشته در حال حاضر meta zero 47.5 یک عدد در روز و clonazepam 0.5 mg هر شب استفاده میکنم ،علت مصرف متازیرو تاکیکاردی پاروگزیسمال بود‌که دو سال پیش مرا راهی ccu کرد هست MVP هم دارم الان می خواهم دوز بوستر تزریق کنم که طبق پروتکل آسترازنکا خواهد بود آیا منعی وجو دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      هیچ ایرادی وجود ندارد و می توانید تزریق کنید
  • تصویر کاربر ص.ك پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام من خانوم ٣٧ ساله اى هستم ،از آخرين چكاب قلبم فقط جهت سلامتى (اكو و نوار قلب)تقريباً ١/٥ سال ميگذره كه خداروشكر گفتن هيچ مشكلى ندارم .
    ٤٠ روز پيش به كرونا مبتلا شدم و شديداً مضطرب و افسرده شدم خداروشكر كرونام خفيف بود اما عوارضش بسيار آزار دهنده،معده دردهاى خيلي شديد گرفتم و دكتر رفتم و …و الان حدود ٢٠ روزه كه احساس ميكنم هرى قلبم ميريزه بدون هيچ دليلى و در طول روز شايد بيست بار يا بيشتر اينطور ميشم و احساس يه ضربان روى معده م هم دارم و اينها خيلي اذيتم ميكنه كه دو روز اخير خيلى بيشتر شده ،تپش قلب هم گهگاهى كه ميترسم ميگيرم .ميشه خواهش كنم راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم استرسی است و نیازی به اقدام خاصی از نظر قلبی ندارد می توانید پرانول ۱۰ صبح و شب بخورید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر