دکتر محمد حسین نجفی

آکسابین یا ریواروکسابان، یک داروی ضد انعقاد نسل جدید است که جهت درمان و پیشگیری از اختلالات انعقادی که منجر به بروز لخته خونی در رگ های بدن می شوند، استفاده می شود.

داروی Axabin برای کاهش مشکلات داروهای قدیمی نظیر وارفارین و انوکساپارین عرضه شد و بسیاری از مشکلات درمان، عوارض و تداخلات داروهای قدیمی را ندارد. امروزه درمان اختلالات انعقادی با آکسابین در بیماران قلبی عرقی و نیز کسانی که به هر دلیل مبتلا به لخته های خونی شده اند نظیر بروز لخته در وریدهای اندامها ( گرفتگی عروق پا DVT ) و نیز لخته در عروق ریه ( آمبولی ریه ) ساده تر و کم عارضه تر از درمانهای قدیمی می باشد.

قرص Axabin  در ایران توسط شرکت معتبر داروسازی “آرنا حیات دانش” با استفاده از مواد اولیه بسیار با کیفیت و با تکنولوژی بالا تولید شده است و دارای قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیگرمی در بسته بندی های ۳۰ عددی می باشد.

قرص اکسابین

میزان مصرف دارو در مشکلات مختلف متفاوت است که این میزان را باید پزشک معالج تعیین کند. اکسابین در حال حاضر در بسیاری از داروخانه های معتبر کشور در دسترس می باشد و با نسخه قابل تهیه است.

موارد مصرف دارویaxabin

قرص اکسابین یک داروی ضد انعقاد است که برای کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی در بیماران مبتلا به آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی (AF) (نوعی ضربان نامنظم قلب)، تجویز می شود.

آکسابین همچنین برای درمان لخته های خونی ( ترومبوز ) در اندامها و همین طور آمبولی ریه (وجود لخته در رگ های ریه) استفاده می شود. همین طور خطر بروز مجدد این مشکلات در کسانی که قبلاً سابقه ابتلا به آنها را داشته اند، کاهش می دهد.

آکسابین همچنین برای کاهش خطر تشکیل لخته در پاها و سایر اندامهای بیمارانی که به تازگی جراحی های زانو یا مفصل لگن داشته اند استفاده می شود.

بهترین زمان مصرف قرص اکسابین

-پیش از شروع درمان، تمام دستورالعمل های داخل جعبه دارو را با دقت بخوانید. این دستورالعمل ها، به شما اطلاعات بیشتری در مورد ریواروکسابان و فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی آن ارائه می دهند.

-ریواروکسابان را باید دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. در صورتی که مصرف این دارو برای جلوگیری از انعقاد خون باشد، معمولاً آن را باید یک بار در روز مصرف کنید. اما اگر به دلیل تشکیل لخته ی خونی تحت درمان هستید، باید درمان خود را با دو دوز دارو شروع کنید. سپس پس از سه هفته، دوز مصرفی شما به یک دوز در روز کاهش پیدا می کند.

-پزشک یا داروساز به شما می گوید که چه دوز قرصی برای شما مناسب است. زیرا ریواروکسابان در دوزهای متفاوتی در بازار موجود می باشد. این اطلاعات برای یادآوری شما روی برچسب جعبه دارو چاپ شده اند.

-اگر دوز قرصی که برای شما تجویز شده،  mg 10 یا کمتر باشد، شما می توانید قرص را هم قبل از غذا و هم بعد از غذا مصرف کنید. اگر قرصی با دوز  mg 15 یا mg 20 برای شما تجویز شده باشد، شما باید آن را همراه با غذا یا پس از آن مصرف کنید. زیرا، زمانی که معده شما پر از غذا باشد، مقدار بیشتری از قرص های ریواروکسابان با دوز بالا، جذب بدن می شود.

-سعی کنید قرص ریواروکسابان را در زمان معینی از روز مصرف کنید، زیرا این کار به مصرف منظم دارو کمک می کند. اگر شما در بلعیدن قرص ها مشکل دارید، می تواند قرص را خُرد کنید و با مقداری آب یا پوره سیب مخلوط کنید، سپس آن را مصرف کنید.

-اگر یک دوز مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری، نزدیک به زمان دوز بعدی شما باشد، کاری به دوز فراموش شده نداشته باشید و دوز بعدی را در زمان معین خود، مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، از مصرف همزمان دو دوز دارو خودداری کنید.

درمان لخته خون با آکسابین

آیا ریواروکسابان موجب بروز عوارض جانبی می شود؟

اکثر داروها در کنار فوایدی که دارند، عوارض ناخواسته ای نیز به دنبال دارند. گرچه، تمام افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. جدول زیر به برخی از شایع ترین عوارض جانبی ریواروکسابان اشاره می کند. شما فهرست کاملی از اطلاعات مربوط به دارو را در برگه دستورالعمل دارو در جعبه می توانید مطالعه کنید. اغلب اوقات، زمانی که بدن شما خود را با داروی جدید مطابقت می دهد، عوارض ناخواسته بهبود پیدا می کنند، اما در صورت ادامه یا مشکل ساز شدن هر یک از موارد زیر، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی شایع ریواروکسابان

(از هر 10 نفر، 1 نفر دچار این عوارض می شوند.)

در صورت تجربه ی این عوارض، چه کاری باید انجام دهم؟
خونریزی (مانند خون دماغ شدن)اگر خونریزی ادامه پیدا کند، به پزشک خود اطلاع دهید.
احساس کسالت(حالت تهوع)، سوء هاضمه، ناراحتی معدهسعی کنید داروی خود را پس از  غذا مصرف کنید.
احساس سرگیجه، خستگی، غشدر این صورت، رانندگی نکنید و از ابزارآلات و دستگاهها استفاده نکنید تا زمانی که حال شما خوب شود.
تغییرات در آزمایش خون، دمای بدن بالا (تب)، ورم پا یا مچ پا، راش های خارش داراگر در مورد هر یک از این موارد، احساس نگرانی می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

ریواروکسابان یا زالربان

طی سالهای اخیر محقیقین به دنبال جایگزینی برای قرص وارفارین بوده اند. وارفارین اگر چه در رقیق کردن خون موثر است ولی با دوز یکسان اثرات متفاوتی در افراد گوناگون ایجاد می کند؛ یعنی ممکن است وارفارین ۵ میلی گرم در یک نفر خون را رقیق نکند ولی در فردی دیگر باعث خونریزی وسیع شود. به همین جهت بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند، مجبورند تا حداقل ماهی یک بار آزمایش INR. PT بدهند.

ریواروکسابان یک جایگزین مناسب برای وارفارین است. افرادی که دچار گرفتگی عروق پا یا لخته ورید عمقی پا DVT شده اند، چه در فاز حاد برای درمان و چه طولانی مدت برای جلوگیری از لخته شدن مجدد، به راحتی تحت کنترل و درمان با ریواروکسابان قرار گرفته و دیگر نیازی هم به آزمایش INR ندارند.

بیماران AF ( مبتلا به آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی ) هم که برای جلوگیری از بروز لخته خون تحت درمان وارفارین قرار گرفته اند، امروزه به راحتی با مصرف ریواروکسابان درمان می شوند و دیگر ترس از خونریزی نیز وجود ندارد.

ریواروکسابان در حاملگی و شیردهی قابل استفاده نیست. در بیمارانی که نارسائی شدید کلیه نیز دارند، مصرف این دارو توصیه نمی شود.

عوارض قرص آکسابین 10

  • کمر درد
  • خونریزی لثه
  • مدفوع خونی
  • اختلال عملکرد روده یا مثانه سوزش، خزیدن، خارش، بی حسی، گزگز، سوزن سوزن شدن، یا احساس سوزن سوزن شدن
  • سرفه کردن خون
  • مشکل در تنفس یا بلع سرگیجه
  • سردرد
  • افزایش جریان قاعدگی یا خونریزی واژینال
  • ضعف پا
  • خونریزی بینی
  • بی حسی
  • فلج شدن
  • خونریزی طولانی مدت از بریدگی
  •  مدفوع قرمز یا سیاه، قیری رنگ
  • ادرار قرمز یا قهوه ای تیره استفراغ خون یا موادی که شبیه تفاله قهوه است

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.5/5 - (17 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Marzieh جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام
    بعلت وجود لخته در پا زالربان مصرف میکنم شرایط استراحتم چگونه باید باشم ؟باید ورزش کنم یا همچنان استراحت کنم میترسم بخاطر عدم تحرگ لخته های دیگری تشکیل شد
    آیا منع غذایی خاصی دارم میتونم از سیر و لیمو استفا کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید بعد از هفته اول شروع درمان پیاده روی کنید

      برای اظهار نظر در مورد سایر ورزش ها و اقدامات باید مدارک دیده شوند

  • تصویر کاربر سالار سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    جناب دکتر من برلینتا مصرف میکنم امکان جایگزینی قرص اکسابین بجای بریلینتا هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس قرص را در اینجا بگذارید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس قرص را در اینجا بگذارید

      البته تیکاگرلول است و جایگزین اکسابین نیست


       

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدرم به دلیل اختلال ریتمیAF ، سکته مغزی در مخچه شده ، دکتر قلب مصرف همزمان پلاویکس و آکسابین 20 را دادن ولی دکتر قلب دیگری گفتن نیاز به پلاویکس نیست و مصرف همزمان اونا خوب نیست ، لطفاً راهنمایی بفرمائید ، سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره ملاویکس مصرف نشود و فقط اکسابین مصرف شود

  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر نجفی عزیز.
    دکتر شبستری در مشهد به من قرص اکسابین20 رو بجای دابی گاتران همون پراداکسا داده ولی
    بعد ازخوردن آن عرق شدید میکنم دکتر چه راه حلی است ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید با اجازه پزشکتون مجدد داروی قبلی رو مصرف کنید

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    شما تو سایت گفتید متورال با فلوکسیتین تداخل داره ـ دکترم برام تجویز کرده ـ دوتارو صبح میخورمـــ مشکلی داره؟واینکه تهوع ایی ک دارم از همینه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اثر متورال بیشتر میشه

      به این صورت نمیشه گفت باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر afsoon سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم و صبور.
    بنده 10 روز قبل دچار شکستگی استخوان نازک نی پا شدم که در ابتدا پزشک ارتوپد آمپول انوکساپارین 40میل تجویز کردن. در مراجعه بعدی قرص آکسابین 10میلی تجویز کردن که فرمودن با صلاحدید پزشک قلب جایگزین انوکساپارین شود. بنده نظر شمارو میخوام بدونم که مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر نارسایی کلیه ندارید میتونید مصرف کنید

  • تصویر کاربر اریا جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    ایا قرص سیلد نافیل هرشب باید مصرف کنی
    یا فقط شبهای که میخوای حمل جنسی انجام بدی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نیاز به مصرف همیشگی نیست

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر
    مادرم بعد جراحی لگن دچار آمبولی ریه شدن،دو هفته بستری بودن بعد ترخیص بهشون داروی اکسابین ۱۰ دادن روزی یکی
    ولی به محض این که با واکر راه میرن سرگیجه و چشاشون تار میشه.فشارشون هم متغیره۱۴ یا ۱۱.خواستم بپرسم علت سرگیجه چیه؟
    آیا این دارو منع غذایی داره؟
    مادر ۸۰ سال سن دارن
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا جز عوارض دارو نیست

      بیمار باید جهت بررسی علت مراجعه کند

      بیمار باید معاینه شود

  • تصویر کاربر سلطانی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام
    کلسترول بنده در آخرین آزمایش ۲۴۰ و
    تری گلیسرید بنده ۲۹۰ بوده قندم ۲۰۰
    متخصص به بنده رزواستاتین ۲۰ و فنوفیبرات ۲۰۰ روزی یک عدد پیشنهاد دادند.برای دیابت هم گلوریپا ۱۰
    روزی یک آسپرین هم مصرف دارم.
    این داروها تداخلی با هم ندارند؟
    لطفا راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فنوفیبرات و رزاواستاتین ممکنه با هم عوارض عضلانی بدهدر صورت درد عضلانی به پزشکتون مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    من بیمار DVT هستم در بیمارستان رجایی تهران عمل و قسمت فوقانی پای راست شانت کارگزاری شد ، مدت دوسال وارفارین مصرف کردم که خیلی مشکل داشتم و اکثر مواقع خونریزی زیر جلدی داشتم با راهنمایی یکی از پزشکان اهواز قرصم را به زالربان و اخیرا" اکسابین تغییر دادم حالا این مشکل را ندارم ، اخیرا" آزمایش دادم INR یک بوده ، در صورتی که قبلا" 8 یا 9 یا کمی بیشتر بود ، سئوال : آیا این دارو ( اکسابین) خون را رقیق می‌کند و یا اینکه اصلا" رقیق نمی‌کند ولی از لخته آن جلوگیری می‌کند ؟ با پوزش از اطاله سئوال ، ممنون جوابم را بدهید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معیار سنجش اثر این دهرو با pt و inr نیست و این دارو اثرش را از طریق دیگری اعمال میکند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر