دکتر محمد حسین نجفی

ادم ریوی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلای شما به پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

حتماً بخوانید: ادم ریه چیست؟

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ادم ریوی است. شما می توانید با پیروی از پیشنهادات زیر خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی و نیز پیشگیری از ادم ریوی را بهبود بخشید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا (هایپرتانسیون) می تواند به شرایط جدی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و ادم ریوی منجر شود. در بسیاری از موارد، شما می توانید فشار خون خود را کاهش و یا سطح سلامتیتان را حفظ کنید. با ورزش منظم،؛ حفظ وزن سالم؛ خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب؛ و محدود کردن نمک و الکل می توانید از ادم ریوی پیش گیری نمایید.

درمان فشار خون

نگاهی به سطح کلسترول خود بیندازید.

کلسترول یکی از انواع مختلفی از چربی است که برای سلامتی بسیار مهم میباشد . اما میزان زیادی کلسترول می تواند بیش از حد یک چیز خوب باشد. سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث رسوب چربی در شریان ها شود ، و مانع جریان خون و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های عروقی و ادم ریوی گردد .

اما با تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانید سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید. تغییر در شیوه زندگی ممکن است شامل محدود کردن چربی (چربی اشباع) خوردن فیبر بیشتر، ماهی و میوه و سبزیجات تازه؛ ورزش منظم؛ ترک سیگار؛ و نوشیدن در حد اعتدال ودر نتیجه پیشگیری از ادم ریوی شود .

کلسترول خون

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید و نمی تواند خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه برای کمک به شما در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز ادم ریوی را افزایش دهد. همچنین جهت پیشگیری از ادم ریوی از دود سیگار نیز  اجتناب کنند.

رژیم غذایی سالم بخورید.

جهت پیشگیری از ادم ریوی از رژیم غذایی سالم، کم نمک ، قند و چربیهای جامد و غنی در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

نمک محدود

اگر شما به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و یا ادم ریوی مبتلا هستید، استفاده از نمک کمتر (سدیم) اهمیت ویژه ای دارد. در برخی از افراد عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده؛ نمک اضافی ممکن است برای شروع نارسایی احتقانی قلب کافی باشد .

نمک

اگر شما زمان سختی برای کاهش نمک دارید، ممکن است صحبت کردن با یک متخصص تغذیه به شما کمک کند . او می تواند به اشاره کردن به غذاهای کم سدیم و همچنین پیشنهاد نقاطی برای ساخت یک رژیم غذایی کم نمک جالب و مزه های خوب و نیز پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش برای سلامت قلب حیاتی است. همچنین ورزش جهت پیشگیری از ادم ریوی نیز ضروری است. ورزش های هوازی منظم، در حدود ۳۰ دقیقه در روز، کمک می کند تا شما فشار خون و کلسترول خود راکنترل ودر یک وزن سالم حفظ کنید. اگر شما ورزش نمیکنید، به آرامی و به تدریج شروع به ورزش بکنید . از موافقت پزشک خود قبل از شروع یک برنامه ورزشی مطمئن شوید .

وزن متناسب را حفظ کنید.

حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ادم ریوی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند فشار خون و کلسترول شما را پایینتر و خطرابتلا به دیابت را کاهش دهد و باعث پیشگیری از ادم ریوی شود .

مدیریت استرس

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ادم ریوی، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. راه سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان پیدا کنید .

پیشگیری از ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا سفر و یا صعود میکنید ، به آرامی خود را به آب و هوای جدید عادت بدهید . هر چند توصیه های متفاوتی هستند، اکثر کارشناسان صعود بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۳۰۵-۳۶۶ متر) فقط یک بار در روز و رسیدن به ۸۲۰۰ فوت (حدود ۲۵۰۰ متر) را به شما توصیه نمیکنند . استراحت در یک روز اضافی، به ازای هر ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۱۸۳-۳۶۶ متر)، زمانی که شما در یک ارتفاع بالا هستید (۸۲۰۰ فوت یا حدود ۲۵۰۰ متر) ضروری است.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا فدیپین (procrdia) برای کمک به جلوگیری علائم ادم ریوی HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از ادم ریوی HAPE، شروع به مصرف دارو حداقل یک روز قبل از صعود. ادامه مصرف دارو برای حدود پنج روز پس ازرسیدن شما به مقصد در ارتفاع بالا است .

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    پدر من جراحی قلب کرده است
    بعد از 2 هفته حالشان خوب است ولی مثل اینکه دکتر شان گفته ریه اشان یه کم اب دارد
    علت این موضوع چییست و چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد.
    ایشان همچنان بعد از جراحی هنوز در بیمارستان قلب بستری هستند وهر روز به اندازه کافی پیاده روی در حیطه بیمارستان انجام می دهند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اين يك عارضه پس از جراحي است
      با دارو قابل كنترول است
  • تصویر کاربر اسد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    بیمه تامین اجتماعی نداریم واسه تعبیه رایگان پیس میکر..! آیا با بیمه خدمات درمانی روستائی میشه کاری کرد؟ در چه بیمارستانی؟ با بیمه خدمات درمانی (روستایی) نهایتا هزینه اش چقدر میشه؟ و اینکه معمولا چقدر باید انتظار بکشیم توی صف برای تعبیه پیس میکر ممنونم از زحمات بی مزدتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام .من جدیداانژیوگرافی کردم دکترگفتن به علت مادرزادی رگ ladقلبم اززیر ماهیچه قلب رد شده است وپس ازهربارانقباض ماهیچه قلب این رگ بسته و سپس بازمیشود.درزمانی که بسته میشود خونرسانی قطع ومن دچارتنگی نفس شدید و دردقفسه سینه درحد ایست تنفسی میرسم و دکترگفتن جراحی باز قطعی برای درمان وجود ندارد و بایستی داروهای کاهش دهنده ضربان و خونرسانی تا پایان عمر خورده شود میخواستم ببینم ایا امکان اشتباه درتشخیص وجود داره اگر نه هیچ راه درمان دیگری واقعا وجود نداره ؟ خیلی استرس دارم ناراحتم دکتر‌‌تورو خدا به من سریعتر جواب بدید .اجرت‌‌با امام حسین ع.
    1. تصویر کاربر احسان جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      S
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محدثه یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام ..روزتون مبارک ..بسیار خوشوقتم که سرکار عالی جناب آقای دکتر نجفی رفتاری بر خلاف عرف انجام می دهید .درشرح حال قبل به عرض رسانده بودم که دختری 25 ساله هستم ، که بدنباله تپش شدید قلب و بی حس شدن دست و پای چپ به متخصص قلب مراجعه کردم و به دنبال نوار قلب به دستور پزشک معالجم توسط ایشون اکو قلب انجام دادم. هر 8 ساعت پروپرونال 10 مصرف می کنم ولی اکثر مواقع با وجود مصرف قرص احساس سنگینی در انتهای قفسه سینه دارم مجبورم 6 یا حتی 4 ساعت دوباره مصرف کنم بعد از مصرف پرانول اگر چه تپش قلبم بهبود پیدا کرده ولی ضربان قلبم کوبنده هست.مدت زیادی هم هست که تعریق فراوان دارم.وبعید می دانم علت ضربان قلبم چیزی شبیه به استرس و یا هیپوکاندریا باشد، وانچه در حال حاضر ذهنم را اندکی درگیر کرده اطلاعات ناقصی ست که از راههای مختلف بدست اوردم..لذا ازشما درخواست می کنم که تا جایی که برایتان مقدور هست اطلاعتی را بیان کنید .درغیر این صورت اگر کتابی به من معرفی کنید خودم پیگیری خواهم کرد.در ادامه اکو و همچنین نوار قلب را برای سرکار آقا ارسال می کنم . بسیار سپاس از اخلاق حرفه ای شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳۱ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من جوانی 28 ساله هستم که دچار mvp
    +mr و +tr هستم که بخاطر اختلالات جنسی سیلدنافیل مصرف میکنم. آیا برای من منع مصرف دارد.
    در ضمن من روزی دوتا پروپرانول 10 هم مصرف میکنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۱ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      منع مصرف براي وياگرا وجود ندارد.
  • تصویر کاربر مينا جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام،
    من نارسايي خفيف دريچه دارم (ميترال فكر كنم) كه با تپش قلب همراه است.
    الان چند روز است قرص ضد بارداري ياسمين استفاده ميكنم ولي شنيدم عوارض داره نميدونم
    در ضمن دكترم هم هيچ منعي نياورده البته الان بهش دسترسي ندارم كه در اين مورد مشورت كنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در مجموع مصرف قرصهاي ضد بارداري بهيچ عنوان توصيه نميشود.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر