دکتر محمد حسین نجفی

ادم ریوی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلای شما به پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

حتماً بخوانید: ادم ریه چیست؟

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ادم ریوی است. شما می توانید با پیروی از پیشنهادات زیر خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی و نیز پیشگیری از ادم ریوی را بهبود بخشید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا (هایپرتانسیون) می تواند به شرایط جدی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و ادم ریوی منجر شود. در بسیاری از موارد، شما می توانید فشار خون خود را کاهش و یا سطح سلامتیتان را حفظ کنید. با ورزش منظم،؛ حفظ وزن سالم؛ خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب؛ و محدود کردن نمک و الکل می توانید از ادم ریوی پیش گیری نمایید.

درمان فشار خون

نگاهی به سطح کلسترول خود بیندازید.

کلسترول یکی از انواع مختلفی از چربی است که برای سلامتی بسیار مهم میباشد . اما میزان زیادی کلسترول می تواند بیش از حد یک چیز خوب باشد. سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث رسوب چربی در شریان ها شود ، و مانع جریان خون و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های عروقی و ادم ریوی گردد .

اما با تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانید سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید. تغییر در شیوه زندگی ممکن است شامل محدود کردن چربی (چربی اشباع) خوردن فیبر بیشتر، ماهی و میوه و سبزیجات تازه؛ ورزش منظم؛ ترک سیگار؛ و نوشیدن در حد اعتدال ودر نتیجه پیشگیری از ادم ریوی شود .

کلسترول خون

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید و نمی تواند خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه برای کمک به شما در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز ادم ریوی را افزایش دهد. همچنین جهت پیشگیری از ادم ریوی از دود سیگار نیز  اجتناب کنند.

رژیم غذایی سالم بخورید.

جهت پیشگیری از ادم ریوی از رژیم غذایی سالم، کم نمک ، قند و چربیهای جامد و غنی در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

نمک محدود

اگر شما به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و یا ادم ریوی مبتلا هستید، استفاده از نمک کمتر (سدیم) اهمیت ویژه ای دارد. در برخی از افراد عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده؛ نمک اضافی ممکن است برای شروع نارسایی احتقانی قلب کافی باشد .

نمک

اگر شما زمان سختی برای کاهش نمک دارید، ممکن است صحبت کردن با یک متخصص تغذیه به شما کمک کند . او می تواند به اشاره کردن به غذاهای کم سدیم و همچنین پیشنهاد نقاطی برای ساخت یک رژیم غذایی کم نمک جالب و مزه های خوب و نیز پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش برای سلامت قلب حیاتی است. همچنین ورزش جهت پیشگیری از ادم ریوی نیز ضروری است. ورزش های هوازی منظم، در حدود ۳۰ دقیقه در روز، کمک می کند تا شما فشار خون و کلسترول خود راکنترل ودر یک وزن سالم حفظ کنید. اگر شما ورزش نمیکنید، به آرامی و به تدریج شروع به ورزش بکنید . از موافقت پزشک خود قبل از شروع یک برنامه ورزشی مطمئن شوید .

وزن متناسب را حفظ کنید.

حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ادم ریوی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند فشار خون و کلسترول شما را پایینتر و خطرابتلا به دیابت را کاهش دهد و باعث پیشگیری از ادم ریوی شود .

مدیریت استرس

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ادم ریوی، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. راه سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان پیدا کنید .

پیشگیری از ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا سفر و یا صعود میکنید ، به آرامی خود را به آب و هوای جدید عادت بدهید . هر چند توصیه های متفاوتی هستند، اکثر کارشناسان صعود بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۳۰۵-۳۶۶ متر) فقط یک بار در روز و رسیدن به ۸۲۰۰ فوت (حدود ۲۵۰۰ متر) را به شما توصیه نمیکنند . استراحت در یک روز اضافی، به ازای هر ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۱۸۳-۳۶۶ متر)، زمانی که شما در یک ارتفاع بالا هستید (۸۲۰۰ فوت یا حدود ۲۵۰۰ متر) ضروری است.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا فدیپین (procrdia) برای کمک به جلوگیری علائم ادم ریوی HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از ادم ریوی HAPE، شروع به مصرف دارو حداقل یک روز قبل از صعود. ادامه مصرف دارو برای حدود پنج روز پس ازرسیدن شما به مقصد در ارتفاع بالا است .

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مروجی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    عرق سرد، همراه با درد کلیه، با سابقه بیماری قلب در کودکی، سن بیمار: 28
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزادطالبی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بنده 26سالم هستش وهرچندوقت یک بارشاید 6ماه شاید کمتروبیشتردچاگرفتگی رگ ازوسط پشت به بالا میشم وجوری که نمیتونم خوب نفس بکشم وحتی سمت چپم روتکون بدم ودقیقا تا روی قلبم تیرکشیدن ادامه داره دمن به پزشک مراجعه نکردم ونمیدونم باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 30 سالمه و سرطان ریه دارم.دکترا همشون گفتم نهایت 2-3 ماه زنده ام...
    سوالی که داشتم اینه که نمیشه دکترا هم اشتباه کنند؟؟؟
    من بچه 4 ماهه دارم و خیلی دوست دارم راه رفتن بچمو ببینم،حرف زدنشو،قد کشیدنشو،بابا گفتنشو،مدرسه رفتنش عروسیش...
    چرا دنیا با بعضیا بد تا میکنه؟؟؟

    ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام

    برادرم بیست و دو سالشه ، سربازه، مشکلات روحی ، اندوه و فشارعصبی بسیار شدیدی هم داره

    با اینکه اهل ورزش هست
    اما هنگام فشار عصبی دچار سوزش شدید قلب، نفس تنگی ، عرق کردن، سرگیجه میشه.

    در حالت استراحت ضربان قلبش حدود پنجاه هست.

    اخیرا دچار خستگی بیش از حد و غیر عادی همراه با سرگیجه میشه گاهی

    خصوصا هنگام کار شدید و سنگینش در سربازی

    به دکتر مراجعه کرده هنگام معاینه قلبش ، بهش گفته که ضربان قلبش صدای اضافی داره،

    ایشون نسبت به مراجعه بهدکتر به شدت مقاومت میکنه،

    خواستم بدونم قلبش بیماره؟ و آیا نیاز مبرمی به مراجعه به دکتر قلب داره یانه؟ بیست و دو سالشه ، قد حدود 1٨0وزن حدود 55، اهل ورزش و فعالیت های نظامی بوده ، اما الان موقع بلند کردن بار های سنگین و یا در شرایط فشار عصبی حس ضعف و سوزش در قلبش میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من 39 سالمه و مدتی پیش بخاطر درد قفسه سینه ازم نوار قلب گرفتن و دکتر بابت اینکه خیالم راحت بشه گفت اکو و سی تی آنژیو انجام بده که در بیمارستان جم انجام دادم که هر دو نرمال بود میخواستم ببینم با توجه به اینکه شنیدم شاید سی تی آنژیو در بعضی مراکز دقیق انجام نشه نیاز به تست ورزش میباشد ? ضمنا دیگه درد خاصی در قفسه سینه ندارم فقط گاهی سمت چپ سینم تیر میکشه و گاهی اوقات به دست چپم هم میزنه ممنون میشم راهنماییم کنید . باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام ممنون و خسته نباشید ممنون از پاسختون جواب سی تی و نوار قلبم رو هم براتون ارسال میکنم ممنون میشم نظرتون رو بدین . سپاسگذارم .از وقتی که میزارین
    3. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام ممنون و خسته نباشید ممنون از پاسختون جواب سی تی و نوار قلبم رو هم براتون ارسال میکنم ممنون میشم نظرتون رو بدین . سپاسگذارم .از وقتی که میزارین
    4. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام ممنون و خسته نباشید ممنون از پاسختون جواب سی تی و نوار قلبم رو هم براتون ارسال میکنم ممنون میشم نظرتون رو بدین . سپاسگذارم .از وقتی که میزارین
    5. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام ممنون و خسته نباشید ممنون از پاسختون جواب سی تی و نوار قلبم رو هم براتون ارسال میکنم ممنون میشم نظرتون رو بدین . سپاسگذارم .از وقتی که میزارین
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      هنوز ارسال نشده
    7. تصویر کاربر رامین دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      متاسفانه از این قسمت امکان ارسال مدارک نبود از قسمت سوالات جدید جواب سی تی آنژیو و نوار قلب جدیدم رو براتون ارسال ارسال کردم ممنون میشم پاسخ بدین
    8. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
    9. تصویر کاربر رامین سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      باسپاس فراوان
    10. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر شادی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام
    مادربزرگ من 78 سال سن دارند انژیوگرافی انجام دادن و پزشک تشخیص داد 3 تا از رگ های قلب گرفتگی دارن که یکی با بالن زدن باز شد اما دوتای دیگه رو گفتن با دارو درمان میشه اما به سی سی یو منتقلشون کردن و الان بعد از گذشت 2 روز نظرشون اینه که باید عمل باز قلب بشن . ایا این عمل حتما لازمه؟ سابقه فشار خون ندارن ولی دیابت خیلی کم دارن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام, خسته نباشید, پدرمن اوایل تیر تنگی نفس داشتن و به دکتر مراجعه کردن و دکتر گفتن که قلبشون بزرگه و دریچه ی قلبشون در حد متوسط گشاده وضربان قلبشون 15بوده وگفتن که باید باتری بذارن الان یک ماهه که باتری گذاشتن قبل از باتری شبا به خاطر تنگی نفس بیدار میشدن اما الان شبا تنگی نفس ندارن اما روزا تنگی نفسشون مثل قبله میخواستم بدونم آیا باتری تنگی نفس رو کامل خوب میکنه؟ پدرم60سالشونه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر M.asad پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر سه تا سوال مرتبط داشتم: پدر من روزاول بعد از عمل cabg بعلت سرفه های شدید و بیقراری وتکان بعلت تنگی نفس چند تا از بخیه ها باز و سیم های پیوند استخوان شل شده ودکتر گفته اگه چند روز خودش جوش نخوره مجدد بخیه و سفت میکنه .میخواستم ببینم بعلت این تکانها آیا به پیوند جدید رگها ممکنه آسیب برسه ؟ وآیا این سیمهای استیل بعدا باز میشن یا برای همیشه میمانند؟ ترشح زیاد وچند روزه خونابه از محل بخیه بازشده علتش چییست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بعيد است محل پيوند متاثر شود
      هميشه ميمانند
      طبيعي است
  • تصویر کاربر م.ط دوشنبه ۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر در سوال قبل گفتید از نظر ریوی ولی اسکن ریه ام سالمه چند بارم که رادیولوژی کردم به دلیل مشکوک بودن وسرفه زیاد چند بار بستری شدم ولی بهتر نشدم همراه سرفه تنگی نفس هم دارم وموقعی که سرفه نکنم فشار و درد در قفسه سینه و سمت چپ دارم اگه ممکن بگید چه کار کنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر پرستو شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام عبادات مقبول حق من پرستو دهقانی هستم گاه وبیگاه رگی درپشت من شروع به درد شدید میکنه دردش حرکت رو میگیره دست سمت چپ هم درد رو مثل یک درد تاندونی حس میکنم با استراحت کمی بهتره ولی ساکت نمیشه ی مدتی عذاب میده وگاه خودش می افته دردش مشکل قلبی هم ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر