دکتر محمد حسین نجفی

ادم ریوی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلای شما به پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

حتماً بخوانید: ادم ریه چیست؟

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ادم ریوی است. شما می توانید با پیروی از پیشنهادات زیر خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی و نیز پیشگیری از ادم ریوی را بهبود بخشید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا (هایپرتانسیون) می تواند به شرایط جدی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و ادم ریوی منجر شود. در بسیاری از موارد، شما می توانید فشار خون خود را کاهش و یا سطح سلامتیتان را حفظ کنید. با ورزش منظم،؛ حفظ وزن سالم؛ خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب؛ و محدود کردن نمک و الکل می توانید از ادم ریوی پیش گیری نمایید.

درمان فشار خون

نگاهی به سطح کلسترول خود بیندازید.

کلسترول یکی از انواع مختلفی از چربی است که برای سلامتی بسیار مهم میباشد . اما میزان زیادی کلسترول می تواند بیش از حد یک چیز خوب باشد. سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث رسوب چربی در شریان ها شود ، و مانع جریان خون و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های عروقی و ادم ریوی گردد .

اما با تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانید سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید. تغییر در شیوه زندگی ممکن است شامل محدود کردن چربی (چربی اشباع) خوردن فیبر بیشتر، ماهی و میوه و سبزیجات تازه؛ ورزش منظم؛ ترک سیگار؛ و نوشیدن در حد اعتدال ودر نتیجه پیشگیری از ادم ریوی شود .

کلسترول خون

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید و نمی تواند خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه برای کمک به شما در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز ادم ریوی را افزایش دهد. همچنین جهت پیشگیری از ادم ریوی از دود سیگار نیز  اجتناب کنند.

رژیم غذایی سالم بخورید.

جهت پیشگیری از ادم ریوی از رژیم غذایی سالم، کم نمک ، قند و چربیهای جامد و غنی در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

نمک محدود

اگر شما به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و یا ادم ریوی مبتلا هستید، استفاده از نمک کمتر (سدیم) اهمیت ویژه ای دارد. در برخی از افراد عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده؛ نمک اضافی ممکن است برای شروع نارسایی احتقانی قلب کافی باشد .

نمک

اگر شما زمان سختی برای کاهش نمک دارید، ممکن است صحبت کردن با یک متخصص تغذیه به شما کمک کند . او می تواند به اشاره کردن به غذاهای کم سدیم و همچنین پیشنهاد نقاطی برای ساخت یک رژیم غذایی کم نمک جالب و مزه های خوب و نیز پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش برای سلامت قلب حیاتی است. همچنین ورزش جهت پیشگیری از ادم ریوی نیز ضروری است. ورزش های هوازی منظم، در حدود ۳۰ دقیقه در روز، کمک می کند تا شما فشار خون و کلسترول خود راکنترل ودر یک وزن سالم حفظ کنید. اگر شما ورزش نمیکنید، به آرامی و به تدریج شروع به ورزش بکنید . از موافقت پزشک خود قبل از شروع یک برنامه ورزشی مطمئن شوید .

وزن متناسب را حفظ کنید.

حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ادم ریوی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند فشار خون و کلسترول شما را پایینتر و خطرابتلا به دیابت را کاهش دهد و باعث پیشگیری از ادم ریوی شود .

مدیریت استرس

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ادم ریوی، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. راه سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان پیدا کنید .

پیشگیری از ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا سفر و یا صعود میکنید ، به آرامی خود را به آب و هوای جدید عادت بدهید . هر چند توصیه های متفاوتی هستند، اکثر کارشناسان صعود بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۳۰۵-۳۶۶ متر) فقط یک بار در روز و رسیدن به ۸۲۰۰ فوت (حدود ۲۵۰۰ متر) را به شما توصیه نمیکنند . استراحت در یک روز اضافی، به ازای هر ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۱۸۳-۳۶۶ متر)، زمانی که شما در یک ارتفاع بالا هستید (۸۲۰۰ فوت یا حدود ۲۵۰۰ متر) ضروری است.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا فدیپین (procrdia) برای کمک به جلوگیری علائم ادم ریوی HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از ادم ریوی HAPE، شروع به مصرف دارو حداقل یک روز قبل از صعود. ادامه مصرف دارو برای حدود پنج روز پس ازرسیدن شما به مقصد در ارتفاع بالا است .

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر