دکتر محمد حسین نجفی

ادم ریوی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلای شما به پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

حتماً بخوانید: ادم ریه چیست؟

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ادم ریوی است. شما می توانید با پیروی از پیشنهادات زیر خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی و نیز پیشگیری از ادم ریوی را بهبود بخشید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا (هایپرتانسیون) می تواند به شرایط جدی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و ادم ریوی منجر شود. در بسیاری از موارد، شما می توانید فشار خون خود را کاهش و یا سطح سلامتیتان را حفظ کنید. با ورزش منظم،؛ حفظ وزن سالم؛ خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب؛ و محدود کردن نمک و الکل می توانید از ادم ریوی پیش گیری نمایید.

درمان فشار خون

نگاهی به سطح کلسترول خود بیندازید.

کلسترول یکی از انواع مختلفی از چربی است که برای سلامتی بسیار مهم میباشد . اما میزان زیادی کلسترول می تواند بیش از حد یک چیز خوب باشد. سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث رسوب چربی در شریان ها شود ، و مانع جریان خون و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های عروقی و ادم ریوی گردد .

اما با تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانید سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید. تغییر در شیوه زندگی ممکن است شامل محدود کردن چربی (چربی اشباع) خوردن فیبر بیشتر، ماهی و میوه و سبزیجات تازه؛ ورزش منظم؛ ترک سیگار؛ و نوشیدن در حد اعتدال ودر نتیجه پیشگیری از ادم ریوی شود .

کلسترول خون

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید و نمی تواند خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه برای کمک به شما در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز ادم ریوی را افزایش دهد. همچنین جهت پیشگیری از ادم ریوی از دود سیگار نیز  اجتناب کنند.

رژیم غذایی سالم بخورید.

جهت پیشگیری از ادم ریوی از رژیم غذایی سالم، کم نمک ، قند و چربیهای جامد و غنی در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

نمک محدود

اگر شما به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و یا ادم ریوی مبتلا هستید، استفاده از نمک کمتر (سدیم) اهمیت ویژه ای دارد. در برخی از افراد عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده؛ نمک اضافی ممکن است برای شروع نارسایی احتقانی قلب کافی باشد .

نمک

اگر شما زمان سختی برای کاهش نمک دارید، ممکن است صحبت کردن با یک متخصص تغذیه به شما کمک کند . او می تواند به اشاره کردن به غذاهای کم سدیم و همچنین پیشنهاد نقاطی برای ساخت یک رژیم غذایی کم نمک جالب و مزه های خوب و نیز پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش برای سلامت قلب حیاتی است. همچنین ورزش جهت پیشگیری از ادم ریوی نیز ضروری است. ورزش های هوازی منظم، در حدود ۳۰ دقیقه در روز، کمک می کند تا شما فشار خون و کلسترول خود راکنترل ودر یک وزن سالم حفظ کنید. اگر شما ورزش نمیکنید، به آرامی و به تدریج شروع به ورزش بکنید . از موافقت پزشک خود قبل از شروع یک برنامه ورزشی مطمئن شوید .

وزن متناسب را حفظ کنید.

حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ادم ریوی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند فشار خون و کلسترول شما را پایینتر و خطرابتلا به دیابت را کاهش دهد و باعث پیشگیری از ادم ریوی شود .

مدیریت استرس

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ادم ریوی، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. راه سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان پیدا کنید .

پیشگیری از ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا سفر و یا صعود میکنید ، به آرامی خود را به آب و هوای جدید عادت بدهید . هر چند توصیه های متفاوتی هستند، اکثر کارشناسان صعود بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۳۰۵-۳۶۶ متر) فقط یک بار در روز و رسیدن به ۸۲۰۰ فوت (حدود ۲۵۰۰ متر) را به شما توصیه نمیکنند . استراحت در یک روز اضافی، به ازای هر ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۱۸۳-۳۶۶ متر)، زمانی که شما در یک ارتفاع بالا هستید (۸۲۰۰ فوت یا حدود ۲۵۰۰ متر) ضروری است.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا فدیپین (procrdia) برای کمک به جلوگیری علائم ادم ریوی HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از ادم ریوی HAPE، شروع به مصرف دارو حداقل یک روز قبل از صعود. ادامه مصرف دارو برای حدود پنج روز پس ازرسیدن شما به مقصد در ارتفاع بالا است .

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام میخواستم جواب آزمایش PT چک کنید دکتر اهواز من بدبخت کرد میخندید بهم همش جواب آزمایش میبردم پیشش میگم یک قرص بخور تادوروز پیش رفتم تهران گفت آزمایشت خیلی بده ممکنه خونت لخته بشه نمیدونم چه کنم هزینه تهران اومدن ندارم من 34 سال سن دارم میترسم از کار بیکار بشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پزشکتون رو عوض کنید

      برای شما inr باید بین ۲ تا ۳ باشد

    2. تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام وخسته نباشید امکانش هست شما آزمایشات من چک کنید ممنون میشم.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      به این شکل نمیشه

      باید پزشکی داشته باشید و حضوری بهشون مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدببخشیداقای دکترکسی ک efده درصدداردقابل درمان هس میزان طول عمرچقدرهس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به علت زمینه ای بستگی داره

      و سایر شرایط بیمار و مصرف دارو و ... بستگی داره

      قانون کلی وجود نداره

  • تصویر کاربر سیدی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام بیمار من یک فرد 76ساله با سابقه ی خونریزی مغزی و بیماری کلیه بوده تقریبا ده روز پیش دچار تشنج مغزی شد و بعد از اون مشخص شد که ریه آب افتاده و قلب هم درگیره بنابراین با اکو قلب پزشک گفت دریچه آیورت و میترال کاملا بسته هست و باید عمل قلب باز انجام بدهند اما بیمار ما از لحاظ جسمی تحمل بیهوشی ندارد لطفاً اگر پیشنهاد درمانی دیگری هست ما پیگیر بشیم لطفاً کمک کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و مدارک دیده شود

      گاهی میشه دریچه رو بالون زد ولی نه در هر شرایطی

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    وقتی دراز میکشم نفسم بالا نمیاد نمیدونم مال سیگاره یامال انژیووبالونمه کهحدود۲سال پیش بیمارستان شریعتی مشهد ۲مرتبه عمل کردم قلبم حدود۱۰درصد کار میکنه حدود۱هفته هست که سیگارروکنارگذاشتم بازم همینجوریه میشه ازقرص فورزومایدم باشه که گریزی مصرف میکنم راهنمایی ام کنید میدونم اخرش بازم باید برم توتخت بیمارستان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام به خاطر نارسایی قلب هست 

      حتما باید جهت تنظیم دارو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسر بنده نزدیک به یک سالی هست که هر چند وقت یکبار در ناحیه دست چپ و گردن احساس درد می‌کنه ، در ضمن کم خونی هم دارند، برای درمان باید به متخصص قلب مراجعه کنم یا متخصص ارتوپد. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به ارتوپد یا مغز واعصاب

  • تصویر کاربر akhlaghi یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام . امروز صبح حدودا نیم ساعت یا کمتر از نیم ساعت یاهم بیشتر قلبم درد میکرد و علائم دیگه ای نداشتم و البته دردش خیلی شدید نبود . به نظرتون مشکل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالو قلبی نیست و عضلانی یا اضطرابیه

      ولی بدون معاینه نمیشه نظر دقیق داد

  • تصویر کاربر akhlaghi17 دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    خود قلبم درد میکنه به طور دائم نه .مثلا الان درد میکنه بعد یه ربع دوباره درد میکنه این مشکل قلبیه یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد معمولا قلبی نیست

  • تصویر کاربر Omid یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    عرض سلام دارم خدمتتون خسته نباشید بزرگوار 
    بنده ۳۰ سالمه چند ماهی میشه به هیچ وجه خواب ندارم شب هنگام خواب همین که چشمام به خواب میره با احساس خفگی درستر بگم وقتی از خواب میپرم عمل دم رو انجام ندادم با این حس از خوام میپرم اصلا نمیتونم به طرف چپ یا پست یا رو شکم بخوابم بعد چند دقیقه حس میکنم ضربه به طرف چپ وارد میشه بدون درد اما به شدت منو میترسونه جوری که میشینم با دهن نفس میکشم نه بینی نمیدونم شاید دریچه قلبم مشکل داره چون تنگ نفس هم میشم هنگام خواب اکو تست ورزش رو یک سال پیش انجام دادم که گفتن مشکلی نداری الان علائم زیاد شده حتی نبض قوی رو داخل گلوم هم حس میکنم تپش نه نبض قوی دکتر عزیز اگر امکان داره برام روشن کنید که چکار کنم برگردم دو باره پیش متخصص قلب یا مشکل از ریه هامه که این احساس حرکت هوا مانند رو دارم طرف چپ هنگام دراز کش یا زیاد خم شدن خسته نباشید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها علایم اضطراب و پانیکه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشی. تنگی میترال در حد متوسط تا شدید با MVA=1.5 و peak G=9 و Mean G=3.5 و PHT=150 و Score=9-10 و mild Mr و mild tr و RVSP=35-40 و PAP=35-40و trivial AIو EF=50و Lvesd=43 و Lvedd=87و RV dimension=3.3 و LG size=3.9 و بدون علامت خاص و بارزی به جز اندکی تنگی نفس هنگام بالا رفتن پله و یا تند راه رفتن و گاهی خواب شبانه به عمل باز قلب جهت ترمیم با تعویض یا بالون زدن نیاز دارم؟55 سال دارم.زن هستم.آیا بیماری پیشرفت میکنه و بعدا برای عمل دیر بشه؟ممنون میشم زود جواب بدید.نگرانم. خدا خیرتون بده .آیا سیر روند این بیماری سریع است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی به شدت علایم داره

      اگر با یک ردیف مله بالا رفتن دچار تنگی نفس میشید باید عمل شوید

  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام
    ضمن تشکر از ارسال پاسخ درخصوص سوال اول بنده.
    لازم به توضیح هست که:
    اولین اکو قلبم 35% کارکرد رو نشون داد و بعد از چند وقت تحت درمان بودن حدود سه ماه ( و استفاده داروهایی نظیر آپو-هیدرالازین10 هر8ساعت یک قرص ، لیزونوپریل-تدافارم5 روزی نصف قرص ، ایزوسورباید دینیترات روزی یک قرص ، اسپیرونولاکتون25 روزی یک قرص ، ویتامینB1-300 روزی یک قرص و فولیک اسید روزی یک قرص ) و بعد از این مدت یک C MRI ازم گرفتند که کارکرد قلبم رو 40% نشون داد و گفتند یه ویروس روی قلبم نشسته ( البته تو این زمان تمرین های ورزشیمو داشتم بصورت شدید و دوتایم در روز برای آماده سازی مسابقات و اصلاً هم اذیت نشدم ) ولی علی الرغم بهبود 5% در C MRI بهم گفتند به هیچ عنوان ورزش نکنم تا 6ماه چون فاز التهابی قلبم هست، الان هم داروهامو عوض کردند ( کارودیلول6/25 صبح و عصر هروعده نصف قرص ، لیزونوپریل-تدافارم5 روزی یک قرص ، اسپیرونولاکتون25 روزی یک قرص ، ویتامینB1-300 روزی یک قرص و فولیک اسید روزی یک قرص ) آقای دکتر سوالی که دارم از حضورتون اینه که آیا میتونم بعد ازین 6 ماه دوباره بصورت حرفه ای ورزش کنم؟
    (( ورزش بنده زیبایی اندام هست هم هوازی زیاد داره هم کار با وزنه های سبک و سنگین و هم رژیم های غذایی سخت و سالم ))
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی داره که پمپاژ قلب به نرمال برگرده یا خیر

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر