دکتر محمد حسین نجفی

ادم ریوی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلای شما به پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

حتماً بخوانید: ادم ریه چیست؟

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ادم ریوی است. شما می توانید با پیروی از پیشنهادات زیر خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی و نیز پیشگیری از ادم ریوی را بهبود بخشید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا (هایپرتانسیون) می تواند به شرایط جدی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و ادم ریوی منجر شود. در بسیاری از موارد، شما می توانید فشار خون خود را کاهش و یا سطح سلامتیتان را حفظ کنید. با ورزش منظم،؛ حفظ وزن سالم؛ خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب؛ و محدود کردن نمک و الکل می توانید از ادم ریوی پیش گیری نمایید.

درمان فشار خون

نگاهی به سطح کلسترول خود بیندازید.

کلسترول یکی از انواع مختلفی از چربی است که برای سلامتی بسیار مهم میباشد . اما میزان زیادی کلسترول می تواند بیش از حد یک چیز خوب باشد. سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث رسوب چربی در شریان ها شود ، و مانع جریان خون و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های عروقی و ادم ریوی گردد .

اما با تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانید سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید. تغییر در شیوه زندگی ممکن است شامل محدود کردن چربی (چربی اشباع) خوردن فیبر بیشتر، ماهی و میوه و سبزیجات تازه؛ ورزش منظم؛ ترک سیگار؛ و نوشیدن در حد اعتدال ودر نتیجه پیشگیری از ادم ریوی شود .

کلسترول خون

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید و نمی تواند خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه برای کمک به شما در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز ادم ریوی را افزایش دهد. همچنین جهت پیشگیری از ادم ریوی از دود سیگار نیز  اجتناب کنند.

رژیم غذایی سالم بخورید.

جهت پیشگیری از ادم ریوی از رژیم غذایی سالم، کم نمک ، قند و چربیهای جامد و غنی در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

نمک محدود

اگر شما به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و یا ادم ریوی مبتلا هستید، استفاده از نمک کمتر (سدیم) اهمیت ویژه ای دارد. در برخی از افراد عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده؛ نمک اضافی ممکن است برای شروع نارسایی احتقانی قلب کافی باشد .

نمک

اگر شما زمان سختی برای کاهش نمک دارید، ممکن است صحبت کردن با یک متخصص تغذیه به شما کمک کند . او می تواند به اشاره کردن به غذاهای کم سدیم و همچنین پیشنهاد نقاطی برای ساخت یک رژیم غذایی کم نمک جالب و مزه های خوب و نیز پیشگیری از ادم ریوی کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش برای سلامت قلب حیاتی است. همچنین ورزش جهت پیشگیری از ادم ریوی نیز ضروری است. ورزش های هوازی منظم، در حدود ۳۰ دقیقه در روز، کمک می کند تا شما فشار خون و کلسترول خود راکنترل ودر یک وزن سالم حفظ کنید. اگر شما ورزش نمیکنید، به آرامی و به تدریج شروع به ورزش بکنید . از موافقت پزشک خود قبل از شروع یک برنامه ورزشی مطمئن شوید .

وزن متناسب را حفظ کنید.

حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ادم ریوی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند فشار خون و کلسترول شما را پایینتر و خطرابتلا به دیابت را کاهش دهد و باعث پیشگیری از ادم ریوی شود .

مدیریت استرس

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ادم ریوی، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. راه سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان پیدا کنید .

پیشگیری از ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا سفر و یا صعود میکنید ، به آرامی خود را به آب و هوای جدید عادت بدهید . هر چند توصیه های متفاوتی هستند، اکثر کارشناسان صعود بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۳۰۵-۳۶۶ متر) فقط یک بار در روز و رسیدن به ۸۲۰۰ فوت (حدود ۲۵۰۰ متر) را به شما توصیه نمیکنند . استراحت در یک روز اضافی، به ازای هر ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت (حدود ۱۸۳-۳۶۶ متر)، زمانی که شما در یک ارتفاع بالا هستید (۸۲۰۰ فوت یا حدود ۲۵۰۰ متر) ضروری است.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا فدیپین (procrdia) برای کمک به جلوگیری علائم ادم ریوی HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از ادم ریوی HAPE، شروع به مصرف دارو حداقل یک روز قبل از صعود. ادامه مصرف دارو برای حدود پنج روز پس ازرسیدن شما به مقصد در ارتفاع بالا است .

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رنگین چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم ۶۵ سال سن دارند و دستگاه icd روی قلبشون هست، جدیدا دچار تعریق در ناحیە پشت سر تا انتهای خط مو شده اند، به ویژه هنگامی که دراز میکشن و موقع خواب و این در حالی است که گاهی اوقات خودشون احساس سرما میکنن اما پشت سر عرق کرده .
    اگر لطف و مرحمت کنید و راهنمایی بفرمایید از نظر ایزد پاک پنهان نخواهد ماند و دعای ما هم بدرقه لحظاتتان خواهد گشت.
    با سپاس و احترام قلبی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فشارشان خوب است و به جز این علامت دیگری ندارد نیاز به نگرانی نیست سر فرصت خودشان بروند برای ویزیت دوره ای
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید سوالی داشتم آیا بیمار قلبی سیانوتیک تک بطنی با سچوریشن 85 وpulmonay atresia وtga که سه بار شانت شده و یکیش سنترال شانته واونیکی هم بی تی شانته تا چه زمانی زنده میمونه؟ پزشکاش میگن که مشکلی براشون پیش نمیاد اما ما فکر می‌کنیم که شاید دروغ بگن ممکنه پاسخ این سوال منو صادقانه بدید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اصلن قابل پیش بینی نیست چنین چیزی، هیچ کس هم نمی تواند به شما در مورد چنین چیزی حتی تخمین بدهد، چند سالشان است؟؟ عملشان کی شده؟ فشار ریه شان چند است؟
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      21 سالشان است و فشار ریه نرمال است مپکا ها مسدود شده اند
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سه بار عمل شده اند اخرین بار سال 89 بود که شرح عمل ها براتون ارسال شد با تاریخ
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویر را مجدد بفرستید نشان نمی دهد و تصویری از اخرین اکو
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    بله ایشان آنژیو گرافی کردن و تنگی عروقشونم باز شد بعد از آنژیو گفتن نارسایی قلبی داره.و از ۹۵ به بعد همان efقلبشون ۲۵درصد بود.ببخشید یه سوال دیگه.ضربان قلب ایشون که نامنظم هست یعنی هم بالا میره هم پایین.اگه بالا بره پس ممکنه ایست کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بالا و پایین رفتن ضربان را چطور متوجه شده اید؟ نوار قلب دارند؟
    2. تصویر کاربر مریم جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه کلا بصورت کلی پرسیدم که در نارسایی قلبی ضربان بالا و پایین میشه؟یک نوار قلبی دارند که دکتر گفته ریتم ضربان منظم است.یه سوال دیگه،چه عواملی باعث میشه efافزایش پیدا کنه ؟ef۲۵ درصد باعث کاهش طول عمر میشه؟الان که پدر من کنکور و لوزار میخوره تحت درمان است ممکنه ایست قلبی کنه یا طول عمرش کم بشه یا نه؟من کلا از بیماری قلبی پدرم میترسم احساس میکنم بطور ناگهانی ایست قلبی میکنن.ممنون که وقت میذارین و پاسخ میدین.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر ضربانشان تحت کنترل است در حال حاضر و منظم است که کار خاصی نیاز نیست Ef اگر افت کند به خصوص در زمینه ی بیماری های انسدادی رگهای قلب معمولا دیگر افزایش پیدا نمی کند چون اسیب قلبی دایمی شده، راه کنترل ولی دارد و ان هم مصرف منظم داروهاست در مورد طول عمر هم عرض کردم خدمتتان، طبعا طول عمر فردی که قلبش عملکرد ضعیفی دارد از یک فرد با قلب سالم کمتر است، احتمال ایست قلبی هم در ایشان ببشتر از افراد با قلب سالم است ولی اینها به این معنی نیست که هر لحظه ممکن است ایست قلبی کنند، به هر حال بیماران زیادی هستند که با همین مشکل مشابه دارند زندگی می کنند، خطرش از افراد معمولی بیشتر است. بهتر است داروهایی که پزشکشان تجویز کرده اند را استفاده کنید، وسواس و نگرانی هم کمکی به وضع قلبشان نمیکند. در مورد باطری هم از پزشکشان سوال کنید در برخی مواقع و در برخی بیماران (نه در همه) تا حدی کمک کننده است
    4. تصویر کاربر مریم جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم از پاسخ گوییتون دکتر.چون پدر من ۴۶ سالشه و از ۴۲ سالگی به این بیماری مبتلا هستند من فکر میکنم خیلی زودتر میمیرندچون هر کسی میبینه میگه این efمال یک شخص ۷۰ ساله هست برای همین من خیلی نگرانم که با مصرف دارو باز هم زود بمیرند.خسته نباشید دکتر عزیز.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید به هر حال بیماری ایشان بی خطر نیست ولی خب در حال حاضر هر کاری لازم بودن انجام شده، توکل کنید به خدا
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سوفی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام چند روزه درد معده شدید وبه مدت ژوطولانی تنگی نفس ودرد در دستها مخصوصا دست چپ دارم والان دوروزه درد شکمی که با تنفس وسرفه بیشتر میشود همراه با درد در پشت دارم لطفا راهنمایی کنید به علت شیوع کرونا دکتر نرفتم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      این علایمی که می فرمایید هم میتواند مشکل قلبی باشد و هم مشکل گوارشی. مشکل گوارشی خطری ندارد ولی مشکل قلبی می تواند برای شما خطرساز باشد. بهترین کار در موقعیت فعلی مراجعه به پزشک و اخذ نوارقلب است تا حداقل از مسایل نگران کننده خیالمان راحت شود. به خصوص اگر سن شما بالای 40 است و یا سابقه ی فامیلی بیماری قلبی یا دیابت یا فشارخون دارید یا سیگار می کشید باید خیلی جدی تر با این مشکل برخورد کنید
  • تصویر کاربر نیلا سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید ی سوال داشتم من حدود سه هفته بود که مریض بودم گلو درد شدید وسردرد که با اصرار خودم رفتم درمانگاه برای من اکسیژن خونم رو گرفت روی 98بود ولی گفتم که سی تی اسکن بنویسد که وقتی دادم حدود 30درصد ریه هام درگیر کرونا شده بود به بیمارستان پیامبران رفتم وقسمت اورژانس نشون دادم که گفتن 5روز قرص هیدروکسی کلروکین بخورید ودوباره بعد 5روز سی تی بدید که من سی تی اسکن دوباره بعد از 5روز دادم وگفتن سفیدی ریه خیلی خوب شده خدا رو شکر ولی باید قرص هیدروکسی کلروکین دو تا 5روز دیگه بخورید حالا سوال من این هستش که نمیخواست ازمایش خون برای مقدار عفونت بدم ویا قرص ایزرومایسین بخورم ممنون میشم جواب بدید????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      نیاز به آزیترومایسین نیست اما برای آزمایش خون بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر هاشمی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر همسر من ۳۲ سالشونه دی ماه پارسال به خاطر میوکاردیت بستری و آنژیو شدن الانم خداروشکر وضعیتشون خوبه داروهاشونم که مصرف میکنن کاپتوپریل ۲۵ و متورال ۵۰ هستش خواستم بپرسم کرونا میتونه براش خطرناک باشه جزء افراد هایریسک هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر پمپاژ قلب پایین هست ریسک بیماری در ایشون بالاتره

  • تصویر کاربر Sahel پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وفتتون بخیر اقای دکتر من 21 سالمه و ب شدت دچار استرس و لرزش بودم که دکتر واسم پروپرانولول 40 تجویز کرد و نصف صبح نصف شب باید بخورم...گفتن بعد از یک ماه برم پیششون باز ولی بخاطر مسئله کرونا نشده برم..اقای دکتر من 4 روزی بود قفسه سینم ( قسمت وسط بالا) درد میکرد و گاهی خوب میشد...امشب دیدم وقتی راه میرم سینه هام بهشون فشار میاد و سنگین میشن!!! موقعی ک میخابیدم بهتر میشد حالم!! راستش خییییلی ترسیدم اصلا موندم مال قلبمه یا ماله ریه هامه ???????? شاید کرونا دارم یا نکنه حمله قلبی پیدا کنم!!! خیلیییییی استرسی هستم و سریع خودمو میبازم!! از شما سوالم اینه مشکل من چی میتونه باشه؟؟ و اینکه قرصامو همیجوری ادامه بدم؟ کمتز نکنم؟ اخه من ادم لاغری ام و فشار خونم ندارم...فقط استرسی ام...دوز بالا مصرف میکنم واسم بد نباشه؟؟؟
    ممنونم ????????????????????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایم اضطرابیه

      پروپرانولول ۲۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲،ساعت مصرف کنید و بعدا جهت بررسی دقیق و تست ورزش مراجعه کنید

      چون علایمی مه با فعالیت بدتر میشه حتما باید یزثررسی بشه

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید بنده ساکن زابل هستم به مدت چند روز درد در قفسه سینه و کمر و تنگی نفس و درد در زیر دنده ها داشتم که بعضی مواقع حالت تهوع که مجبور به بالا اوردن و سوزش در سینه سمت چپ ایا مربوط به قلب میشه...ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالش وجود دارد حتما باید جهت معاینه و گرفتن نوار قلب به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بیتا جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    میشه بفرمایید هردو اکو چه فرقی باهم دارن از لحاظ وضعیت سلامت قلبی...یکیش ماله امساله یکیش ماله پارساله
    اکویی که دکتر علوی انجام دادن فرمودن شلی دریچه ی میترال و نازک شدن دیواره ی بین دهلیزی داری ...ولی دارویی ندادن
    اون یکی اکو هم دکتر گفتن که شما شلی دریچه و نازک بودن دیواره ی دهلیزی داری اما مادرزادیه و چیز مهمی نیست ...
    سوال من از شما اینه هردو اکو چه فرقی باهم دارن از پارسال تا حالا اوضاع قلبم واقعا فرقی نکرده و واقعا چیز مهمی نیست و این نازک بودن دیواره دهلیزی پیشرفت نمیکنه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی‌دریچه و نارسایی مختصر دریچه و مختصری نازکی دیواره بین دهلیزی  دارید

      اینها همه در صورتی که علائمی ندارید چیز مهمی نیست و جای نگرانی نداره بهتره هر سه چهار سال یکبار اکو شوید

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من گاهی اوقات نمیتونم نفس عمیق بکشم و انگار نفسم حبس میشه اکو انجام دادم گفتم مشکلی نیست ولی همه رو نرمال ننوشته.میخواستم بدونم اکوی من مشکل داره با نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نارسایی خفیف دریچه دارید 

      که چیز مهمی نیست

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر