دکتر محمد حسین نجفی

دادن اکسیژن اولین گام در درمان ادم ریوی است. شما معمولا اکسیژن از طریق ماسک صورت یا کانول بینی (یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر با دو دهانه که اکسیژن به هر سوراخ بینی میرساند) دریافت خواهید کرد.

پزشک شما سطح اکسیژن تان را از نزدیک نظارت داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است کمک به تنفس شما از طریق دستگاهی مانند تهویه مکانیکی لازم باشد.

بسته به وضعیت شما و دلیل ادم ریوی، شما ممکن است یک یا داروهای بیشتری دریافت کنید.

– کاهنده های پیش بار قلبی

داروهای کاهش دهنده پیش بار فشار ناشی از مایع ورودی به قلب و ریه شما را کاهش میدهند. پزشکان معمولا نیتروگلیسیرین و دیورتیک مانند فوروزماید (لازیکس) برای درمان ادم ریوی تجویز میکنند. دیورتیک ممکن است دفع ادرار شما را در ابتدا زیاد کند و در صورتیکه شما در بیمارستان هستید که ممکن است طور موقت شما به یک سوند ادراری نیاز داشته باشید. داروی نیفدیپین (Procardia) گاهی اوقات ممکن است تجویز شود.

– مورفین (Avinza، MS Contin)

مواد مخدر ممکن است برای از بین بردن تنگی نفس و اضطراب و درمان ادم ریوی مورد استفاده قرار گیرد. اما برخی از پزشکان بر این باورند که خطرات ناشی از مورفین ممکن است سنگین تر از مزایای آن باشد و استفاده از سایر داروهای موثرتر است.

– کاهنده های پس بار

این داروها، مانند نیتروپروساید (Nitropress)، گشاد شدن عروق خونی شما و فشار بطن چپ قلب شما کاهش میدهند.

– داروهای فشار خون

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید زمانی که ادم ریوی شما پیشرفت کرد، برای شما دارو کنترل کننده آن داده میشود. روش دیگر، اگر فشار خون شما پایین باشد، به احتمال زیاد به شما داروهایی داده می شود، که آن را افزایش دهند.

اگر ادم ریوی شما با شرایط دیگری مانند یک بیماری سیستم عصبی ایجاد می شود، پزشک شما شرایطی که ایجاد کننده آن و ادم ریوی است را درمان خواهد کرد.

قرص کلسیم

درمان ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا صعود و یا سفر میکنید و علائم خفیفی از ادم ریوی HAPE تجربه  میکنید، کاهش ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ فوت (حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر) با سرعتی که شما می توانید، به همین دلیل، باید علائم شما را کاهش دهد. همچنین شما باید فعالیت فیزیکیتان را کاهش دهید و خودتان را گرم نگه دارید، فعالیت بدنی و سرما می تواند شرایط ادم ریوی شما را بدتر کند.

اکسیژن معمولا درمان اول است و اغلب می تواند علائم شما را از بین ببرد. اگر اکسیژن مکمل در دسترس نیست، شما ممکن است از یک اتاق پرفشار قابل حمل استفاده کنید، که تقلیدی از یک شرایط پایین برای چند ساعت است تا زمانی که شما بتوانید به یک ارتفاع کمتر فرود بیایید.

علاوه بر اکسیژن و فرودآمدن به ارتفاع پایین تر، داروی نیفدیپین (Procardia) ممکن است به کاهش فشار در شریان ریوی و بهبود شرایط ادم ریوی کمک کند.

هنگامی که علائم شدید تر است، شما به احتمال زیاد نیاز به کمک در ارتفاعات پایینتر دارید. هلی کوپتر امداد ممکن است برای موارد جدی تر لازم باشد به همین دلیل HAPE می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا نیفدیپین برای کمک به درمان ادم ریوی و یا پیشگیری از علائم HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از HAPE، دارو حداقل یک روز قبل از صعود آغاز شده است.

 شیوه زندگی و درمان خانگی ادم ریوی

بسته به وضعیت شما، پزشک شما ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی تان جهت درمان ادم ریوی توصیه کند.

– فشار خون بالای خودتان را کنترل کنید

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید، داروهای به عنوان تجویزشده مصرفی کنید و به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. نتایج را ثبت کنید. دستورالعمل های مربوط به فشار خون مطلوب را از پزشک خود بخواهید.

کنترل چربی و فشار خون

– کنترل دیگر شرایط پزشکی خود را کنترل کنید

هر بیماری زمینه پزشکی را کنترل کنید، مثلا اگر شما مبتلا به دیابت هستید قند خود را کنترل کنید.

از دلایل ایجاد کننده شرایط ادم ریوی پرهیز کنید. اگر وضعیت شما به علت مواد مخدر، مواد حساسیت زا یا ارتفاعات بالا است، برای به حداقل رساندن آسیب بیشتر به ریه های تان از آنها پرهیز کنید.

– سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید، جهت درمان ادم ریوی سیگار را ترک کنید.

– رژیم غذایی سالم داشته باشید

پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک رژیم غذایی کم نمک را جهت درمان ادم ریوی دنبال کنید. اگر شما نیاز به کمک ارزیابی مقدار نمک در مواد غذایی دارید ارجاع به یک متخصص تغذیه را بخواهید. همچنین یک رژیم غذایی سالم از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را بخورید.

ورزش کنید و وزن خود را ثابت نگه دارید

وزن سالم و ورزش منظم را جهت پیشگری و نیز درمان ادم ریوی حفظ کنید.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.9/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Miss پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    سلام.۱۵سالمه ۱ماه دیگه نوبت دارم عمل بالن ، ی سوال داشتم اگه در زمان عمل پریود باشم ، مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بهتره با پزشكتون مشورت كنيد و بستگي به نوع عمل داره
  • تصویر کاربر محدثه سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام ..روزتون مبارک ..بسیار خوشوقتم که سرکار عالی جناب آقای دکتر نجفی رفتاری بر خلاف عرف انجام می دهید .درشرح حال قبل به عرض رسانده بودم که دختری 25 ساله هستم ، که بدنباله تپش شدید قلب و بی حس شدن دست و پای چپ به متخصص قلب مراجعه کردم و به دنبال نوار قلب به دستور پزشک معالجم توسط ایشون اکو قلب انجام دادم. هر 8 ساعت پروپرونال 10 مصرف می کنم ولی اکثر مواقع با وجود مصرف قرص احساس سنگینی در انتهای قفسه سینه دارم مجبورم 6 یا حتی 4 ساعت دوباره مصرف کنم بعد از مصرف پرانول اگر چه تپش قلبم بهبود پیدا کرده ولی ضربان قلبم کوبنده هست.مدت زیادی هم هست که تعریق فراوان دارم.وبعید می دانم علت ضربان قلبم چیزی شبیه به استرس و یا هیپوکاندریا باشد، وانچه در حال حاضر ذهنم را اندکی درگیر کرده اطلاعات ناقصی ست که از راههای مختلف بدست اوردم..لذا ازشما درخواست می کنم که تا جایی که برایتان مقدور هست اطلاعتی را بیان کنید .درغیر این صورت اگر کتابی به من معرفی کنید خودم پیگیری خواهم کرد.در ادامه اکو و همچنین نوار قلب را برای سرکار آقا ارسال می کنم . بسیار سپاس از اخلاق حرفه ای شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در اكو گزارش از افتادگي ميترال شده
      اگر فشار شما اجازه دهد بهتر است از داروهاي با اثر طولاني جهت كاهش ضربان قلب استفاده شود
      توصيه با انحام ورزش مداوم دارم
  • تصویر کاربر موقر پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 641 مشاهده پرسش
    سلام دختری 25 ساله هستم که بدنباله تپش شدید قلب و بی حس شدن دست و پای چپ به متخصص قلب مراجعه کردم و به دنبال نوار قلب به دستور پزشک معالجم توسسط ایشون اکو قلب انجام دادم...در اکو من MR تشخیص داده شد وهمچنین SHUNT رو علامت گذاری کردند که من نمی دونم به چه معنایی در پزشکی هست ضمن اینکه نارسایی دریچه سه لتی با Peak G و همچنین تنگی دریچه آئورت 20 ..سواله من از حضورتون : SHUNT چه معنایی داره ؟ PEAK G ?و 20 برای دریچه آئرت به معنای نارسایی ست ؟؟؟در حاله حاضر پروپرونال ده هر هشت ساعت مصرفمی کنم ...لطفا ملاحضه نکنید و پاسخه صریح بدهید ....خیلی مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      شانت يعني ارتباط قلب چپ و راست لطفا گزارش اكو رو ارسال فرماييد
  • تصویر کاربر شهاب دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بعداز عمل قلب بازانگشتان پایم حرکت ندارند دو ماهه که عمل قلب باز شدم ولی انگشتان پای چپم به طرف بالا حرکت نمیکنند ودر موقع راه رفتن کمی می لنگم آقای دکتر لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توسط همكاران متخصص مغز زودتر معاينه شويد
  • تصویر کاربر ترانه جمعه ۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز. ممنون از لطف و پاسخگویی شما بزرگوار . پیرو یکی از سوالات قبلی ام که پرسیده بودم امکان ایجاد ادم حاد ریه درترومبو آمبولی ریوی وجود دارد یا خیر که در جواب فرموده بودید اگر وارد پروسه ARDS شود امکان ادم حاد ریه وجود دارد . در ادامه میخام بپرسم که در ترومبوآمبولی های بزرگ ممکن است ARDS ایجاد شود یا در آمبولی های کوچک و دیستال ؟ و آیا این که پوش کردن لخته ی مسدود کننده ی کاتتر ورید مرکزی می تونه باعث ایجاد ARDS بشه ؟ برای ایجاد ARDS ناشی از ترومبوآمبولی ریه اندازه و تعداد لخته چطوری هست ؟ آیا لخته ها باید متعدد باشند و دیستال ؟ و سوال دیگه اینکه آیا حمله ی ARDS می تونه به طور حاد و ناگهانی باعث بالارفتن فشار خون تا 200-220 در کسی که زمینه و سابقه ی فشار خون نداره بشه ؟
    ببخشید من پرستار Icu هستم . و مدام با کاتتر ورید مرکزی و مشکلاتش در گیر هستم . برای همین اینقدر پیگیر هستم و و مزاحم شما شدم . سماجت و پررویی من رو به بزرگواری خوئتون ببخشید .
    بسیار ممنون و سپاسگزارم . بهروز و پیروز بشید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام و خسته نباشين
      بالا رفتن ناگهاني فشار يم علت شايع ادم ريوي است و يك اورژانس قلب است كه بايد سريعا درمان شود
      بهتر است كاتتر وريد مركزي مداوما شسته شده و هپارينيزه شود
      اينكه چه مقدار لخته ميتواند باعث علايم آمبولي شود در تكست تابحال نديده ام
      اما به هر حال ورود مكرر لخته هاي ريز ميتواند باعث بالا رفتن مداوم فشار ريوي گردد
    2. تصویر کاربر ترانه دوشنبه ۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      آیا ards می تونه باعث نارسایی قلب راست و ادم ژنرالیزه بشه ؟
    3. تصویر کاربر ترانه دوشنبه ۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      آیا ards در شروع فاز حاد و اگزوداتیو و دو روز پس از شروع ards می تونه باعث نارسایی قلب راست و ادم ژنرالیزه بشه ؟
    4. تصویر کاربر ترانه دوشنبه ۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      در بیماری که به ونتیلاتور وصل نیست و o2تراپی با ماسک میشه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ARDS
      همچنان كه از اسمش پيداست فقط دستگاه تنفس رو درگير ميكنه
      جواب سوال اول خير
      جواب سوال دوم به تنهايي خير
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر