دکتر محمد حسین نجفی

دادن اکسیژن اولین گام در درمان ادم ریوی است. شما معمولا اکسیژن از طریق ماسک صورت یا کانول بینی (یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر با دو دهانه که اکسیژن به هر سوراخ بینی میرساند) دریافت خواهید کرد.

پزشک شما سطح اکسیژن تان را از نزدیک نظارت داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است کمک به تنفس شما از طریق دستگاهی مانند تهویه مکانیکی لازم باشد.

بسته به وضعیت شما و دلیل ادم ریوی، شما ممکن است یک یا داروهای بیشتری دریافت کنید.

– کاهنده های پیش بار قلبی

داروهای کاهش دهنده پیش بار فشار ناشی از مایع ورودی به قلب و ریه شما را کاهش میدهند. پزشکان معمولا نیتروگلیسیرین و دیورتیک مانند فوروزماید (لازیکس) برای درمان ادم ریوی تجویز میکنند. دیورتیک ممکن است دفع ادرار شما را در ابتدا زیاد کند و در صورتیکه شما در بیمارستان هستید که ممکن است طور موقت شما به یک سوند ادراری نیاز داشته باشید. داروی نیفدیپین (Procardia) گاهی اوقات ممکن است تجویز شود.

– مورفین (Avinza، MS Contin)

مواد مخدر ممکن است برای از بین بردن تنگی نفس و اضطراب و درمان ادم ریوی مورد استفاده قرار گیرد. اما برخی از پزشکان بر این باورند که خطرات ناشی از مورفین ممکن است سنگین تر از مزایای آن باشد و استفاده از سایر داروهای موثرتر است.

– کاهنده های پس بار

این داروها، مانند نیتروپروساید (Nitropress)، گشاد شدن عروق خونی شما و فشار بطن چپ قلب شما کاهش میدهند.

– داروهای فشار خون

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید زمانی که ادم ریوی شما پیشرفت کرد، برای شما دارو کنترل کننده آن داده میشود. روش دیگر، اگر فشار خون شما پایین باشد، به احتمال زیاد به شما داروهایی داده می شود، که آن را افزایش دهند.

اگر ادم ریوی شما با شرایط دیگری مانند یک بیماری سیستم عصبی ایجاد می شود، پزشک شما شرایطی که ایجاد کننده آن و ادم ریوی است را درمان خواهد کرد.

قرص کلسیم

درمان ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)

اگر شما به ارتفاعات بالا صعود و یا سفر میکنید و علائم خفیفی از ادم ریوی HAPE تجربه  میکنید، کاهش ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ فوت (حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر) با سرعتی که شما می توانید، به همین دلیل، باید علائم شما را کاهش دهد. همچنین شما باید فعالیت فیزیکیتان را کاهش دهید و خودتان را گرم نگه دارید، فعالیت بدنی و سرما می تواند شرایط ادم ریوی شما را بدتر کند.

اکسیژن معمولا درمان اول است و اغلب می تواند علائم شما را از بین ببرد. اگر اکسیژن مکمل در دسترس نیست، شما ممکن است از یک اتاق پرفشار قابل حمل استفاده کنید، که تقلیدی از یک شرایط پایین برای چند ساعت است تا زمانی که شما بتوانید به یک ارتفاع کمتر فرود بیایید.

علاوه بر اکسیژن و فرودآمدن به ارتفاع پایین تر، داروی نیفدیپین (Procardia) ممکن است به کاهش فشار در شریان ریوی و بهبود شرایط ادم ریوی کمک کند.

هنگامی که علائم شدید تر است، شما به احتمال زیاد نیاز به کمک در ارتفاعات پایینتر دارید. هلی کوپتر امداد ممکن است برای موارد جدی تر لازم باشد به همین دلیل HAPE می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید (Diamox Sequels) و یا نیفدیپین برای کمک به درمان ادم ریوی و یا پیشگیری از علائم HAPE مصرف میکنند. برای جلوگیری از HAPE، دارو حداقل یک روز قبل از صعود آغاز شده است.

 شیوه زندگی و درمان خانگی ادم ریوی

بسته به وضعیت شما، پزشک شما ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی تان جهت درمان ادم ریوی توصیه کند.

– فشار خون بالای خودتان را کنترل کنید

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید، داروهای به عنوان تجویزشده مصرفی کنید و به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. نتایج را ثبت کنید. دستورالعمل های مربوط به فشار خون مطلوب را از پزشک خود بخواهید.

کنترل چربی و فشار خون

– کنترل دیگر شرایط پزشکی خود را کنترل کنید

هر بیماری زمینه پزشکی را کنترل کنید، مثلا اگر شما مبتلا به دیابت هستید قند خود را کنترل کنید.

از دلایل ایجاد کننده شرایط ادم ریوی پرهیز کنید. اگر وضعیت شما به علت مواد مخدر، مواد حساسیت زا یا ارتفاعات بالا است، برای به حداقل رساندن آسیب بیشتر به ریه های تان از آنها پرهیز کنید.

– سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید، جهت درمان ادم ریوی سیگار را ترک کنید.

– رژیم غذایی سالم داشته باشید

پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک رژیم غذایی کم نمک را جهت درمان ادم ریوی دنبال کنید. اگر شما نیاز به کمک ارزیابی مقدار نمک در مواد غذایی دارید ارجاع به یک متخصص تغذیه را بخواهید. همچنین یک رژیم غذایی سالم از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را بخورید.

ورزش کنید و وزن خود را ثابت نگه دارید

وزن سالم و ورزش منظم را جهت پیشگری و نیز درمان ادم ریوی حفظ کنید.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.9/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مادرم مشکل ادم ریه با نارسای قبلی داشتن بعد گرفتن مروفین در بیمارستان دلیروم مبتلا شدند ونمی توانستند غذا بخوردن با لرزش بدن دچار شدن دکتر به مادرم سرم و دارو ارام بخش تزریق کرپن باعث متورم شدن گلوی دار و پرشدن مایع در ریه شد که به ساکش رسید دیگه راه نفس کشیدن کامل بسته شده بود که مادرم جان دادن ایا کار دکتر مادرم درست بوده تخصص شان در حد داخلی بود؟ مادرم 3روز اول بستری کامل سرحال بودن بعد ترزیق مروفین و گرفتن دارو روز به روز بدتربدتر شدن نظر شما در مورد مرگ مادرم ایا مروفین باعث دلیروم شده یا درمانی طولانی درضمن کلیه راست مادرم سموم دفع نمیکرد که پیشنهاد دیالیز دادن چون بد حال شدن زمان رو ازدست دادن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      عرض تسلیت...شرایط بسیار پیچیده بوده
  • تصویر کاربر زهره پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم ١۵ سالشه هر وقت زیاد فعالیت بدنی داره عادت داره به رقصیدن بدنش خیلی سرد میشه و عرق زیاد می کنه دلیل سردی بیش از حد بدنش چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      آزمایشات تیروئید و کم خونی را بررسی کنن
  • تصویر کاربر شایان شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .پدربنده با علایم ادم ریه براثر نارسایی قلبی ۲۵درصد کارکرد قلب طبق کفته بیمارستان به درن ریه ابتدا سمت راست وبعد از کشیدن ان به سمت چپ متصل شد الان حدودا ۱۰ روز میگذرد وبعداز ارجا به بیمارستان رجایی گفته شده سمت راست تخلیه شده اما سمت چپ هم کمی دیگر مایع دارد که نهایتا ۲روز دیگه درن کشیده شود فروزماید زدند تا ورم پاهایش،وبیضه هایش بخوابد .الان حدود ۵روزمیگذرد یعنی تقریبا دوهفته هنوز از ریه پدرم مایع خارج میشود درون درن .مامیترسیم درن رابکشیم میترسیم دوباره ریه اش،اب جمع شود وتنگی نفس بگیرد وپاهایش باد کند .الان اکسیژن ۹۰ به بالا وقند خون وفشار بادارو کنترل کردیم.سوالمون اینجا ایت ایا باید درن کشیده شود بااینکه هنوز مایع تخلیه میشود ۲ایا بعداز کشیدن درن دوباره ریه اب خواهد اورد ۳ احتیاج به زدن امپول فروزماید هست الان قرص فروزماید نصفی صبح ونصفی شب استفاده میکنند.۴ گفته اند اکو کاردیو گرافی انجام شود ایا درون بیمارستان تواین یکماه اکویی انجام سده که ۲۵ درصد کارایی قلب رو حدس زدند یانه ازروی نوار قلب میشه حدس زد چرا دوباره درخواست اکو دادند که الانم یه اکو نوبت دهی طولانی دارد ۶ایا این اکو برای قلب پدرم ضرر داشته که انجام ندادند ۷ پدرم از وقتی بیمارستان رفت توی این یکماه انسولین روزی ۵ سری دومدل تزریق میکنه قبلا قرص قند میخورد مشکلی نداشت الان براش،انسولین زدند امکان داره دوباره قرص قند بسه بهش داد چون لاغر است خیلی درد میکشه .ممنون میشم از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام..‌با توجه به افت عملکرد قلب نیاز به ادامه قرص فوروزماید جهت پیشگیری از تجمع مایع در بدن دارند ولی با توجه با افت عملکرد جهت پیشگیری از تجمع مجدد مایع باید داروه به طور دقیق و منظم تنظیم شوند‌..در مورد درن بسته به شدت کاهش مایع و شرایط بیمار می توان آن را خارج کرد.‌.
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب من خانم ۳۰ ساله هستم که درسال۸۹ در بیمارستان ولیعصر قم مریض شما بودم من اون موقع ۷ماهه حامله بودم با علائم سنگینی ودرد وسوزش قفسه سینه وتنگی نفس وضربان قلب بالا وکبودی دست وپاها باآمبولاس به بیمارستان امدم بعداز اکو.آزمایشات.سنوگرافی پا.سیتی تصویر برداری هستیی.که همه سالم بود تشخیص شما آمبولی ریه شد وگفته شد یک نوع حساسیت بارداری هستش وفقط هم دربارداری باید دارو بگیرم سلگزان وهپارین با دوز ۲هزار روزی که بر اساس وزن نجویز کردین که همش هم وزنم زیادتر می شود وبعداز اون سال من دوباره با فاصله ۴سال دوبار باردار شدم ودر هر بارداری هم از روز اول استفاده کردم تا ۶۰روز بعداز زایمان درواقعه الان ۳بچه دارم که درهر بارداری یک شب وروز نتوانستم بخوابم چون احساس خفگی وسنگینی قفسه سینه وبدن درد به شدت داشتم ونیاز به اکسیژن داشتم تا حالم خوب بشود ولی هیچ دکتری برایم تجویز نکرد اخرین بارداری هم گذشت رفت باتمام سختی هایش ولی دکتر قلب بیمارستان امام رضای قم اصلا قبول نداشت ومی گفت امبولی ریه نیست خلاصه امسال من برای استرسم وریزش موی شدید وبی دلیلم پراپرانول ۲۰ استفاده کردم ولی درمان نشدم زانوهام درد شدید واحتباس آب دربدن شد فقط ۴عدد استفاده کردم والان هم همون شرایطی که قبلا در بارداری داشتم را دارم که متوجه شدم آمبولی ریه نبوده ادم ریه بوده که در طول این سه بارداری که من عذاب کشیدم کسی حتی فکرش هم نبوده که من احتباس آب در بدن و ریه داشتم الان هم هیچ دارویی نمی خورم وبه سمت چپ نمی تونم بخوابم سوزش همراه دردشدید دنده دارم درسمت چپم و استراحت کردن برام سخته وسر پابودن همراه تپش قلب شدید هستش .ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام لطفا خلاصه بنویسید
  • تصویر کاربر زهراآخوندی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. وقتتون بخیر. از شما خواهشمندم پیام مرا بخوانید.

    من خانمی ۲۱ ساله هستم. یک سالی میشود که تنگی نفس دارم و گاهی احساس میکنم چیزی در گلویم فشار می اورد. به دکتر عمومی مراجعه کردم و گفتن که در ابتدا رادیولوژی از قفسه سینه انجام بده و من انجام دادم و خداروشکر گفتن که مشکلی نیست. سپس سونوگرافی از تیروئید دادم و گفتن که مشکلی نیست. بعد به متخصص معده مراجعه کردم و گفتن که احتمالا ورم معده یا رفلاکس هست که دارو تجویز کردن و بعد از استفاده، تاثیری نداشت. زیرا من هنوز هم تنگی نفس دارم. در آخر هم اکو قلب دادم. عکسش را برایتان ارسال کردم. این اواخر هم همش احساسِ دلشوره دارم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻🌹
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اکو سالم است و این علایمی که می گویید همگی بخاطر استرس و اضطراب بیش از حد است. توصیه ی من این است که داروی پوکساید ۵ شبانه بخورید و نگران نباشید این علایم قلبی نیستند
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    پسری ۲۷ ساله هستم که دو سال هست که دچار اضطراب و استرس هستم و الان روزی دو کپسول فلوکستین ۱۰ و یک قرص پروپرانولول ۱۰ مصرف میکنم. یک ماهی میشه اضطراب و استرسم بیشتر شده. جدیدا احساس میکنم وقتی دچار اضطراب و استرس میشم دست چپم در جاهای مختلف دچار درد های خفیف میشه. شاید در این هنگام در قفسه سینه و کتف سمت چپ هم همچین احساس های درد خفیف هم داشته باشم ولی زیاد توجه نکردم. در کل سه بار اکوی قلب انجام دادم که آخرین بار ۵ ماه پیش بود که همشون سالم بودن و فقط یک افتادگی خفیف میترال گزارش شد. نوار قلب هم تقریبا ۳ ماه پیش دادم که اون هم هیچ مشکلی نداشت. در هنگام پیاده روی و فعالیت هیچ دردی در دستم احساس نمیکنم.
    آیا این درد دست چپم در هنگام اضطراب و استرس دلیل قلبی داره و خطرناک هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم اضطرابی است و جای نگرانی ندارد اگر نوارقلب سالم بوده اصلا نگران نباشید نیازی به هیچ کاری نیست
  • تصویر کاربر بهشته سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من مادرم 70سالشه تنگی نفس و ورم شدید در کل بدن و غلظت خون داشت بردیم بیمارستان بستری شد. ورمش کم شد ولی همش خواب آلوده و به طور غیر ارادی و نشسته به خواب میره من خیلی نگران این خواب غیر ارادی هستم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکل قلبی اشان چیست
    2. تصویر کاربر بهشته سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نمیدونم دکتر گفت نارسایی قلبی داره قبلا آنژیو کردیم گفت دریچه قلبش گشاده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر نارسایی قلبی باشد درمان اصلی اش دارو است تا از فاز حاد بیرون بیاید
    4. تصویر کاربر بهشته سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تصویر داروهایی که میخوره براتون ارسال میکنم ولی تاثیری روی خوابش ندارن غلظت خونش هم 17/5 هست
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این خواب الودگی بخاطر نارسایی قلبی است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیده پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 9 سال پیش عمل قلب باز انجام داده الان چند ساله که به خاطر نارسایی قلبی هر چند وقت یکبار دچار آب گرفتگی ریه میشه بعد از این که اینجوری میشه مرکز قلب تزریق لازیکس انجام میده یا بستری میکنه حالا بیمارستان شده واسه کرونایی ها میترسم ببرمش میشه منو راهنمایی کنین چه دارویی بدم بهش الان روزی 4 تا فوروزماید میخوره ولی ادرارش خیلی کم شده ممنون میشم اگه زودتر راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      حتما باید کراتینین چک بشه

      متاسفانه به این شکل نمیشه دارو توصیه کرد

  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من مرد و ۲۷ ساله هستم ۴ سال است که متوجه بیماری قلبیم شده ام دیواره قلبم ضخیم و دریچه قلبم افتادگی است میخواستم ببینم هزینه درمان من چقدر میشود و چگونه اقدلم کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی‌دریچه اگر خفیف باشد درمان نمی خواد

      ضخامت قلب احتمالا منظورتون دASH هستش که به خیلی عوامل بستگی داره باید بیمار و مدارک دیده بشه

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من چند روزی هست که مشکل تنگی نفس دارم. این مشکل دائمی نیست ولی بیشتر روز درگیر اون هستم و هنگام خواب اصلا این مشکل رو ندارم ولی وقتی دراز می‌کشم حس می‌کنم که این مشکل تشدید می‌شه. وقتی که قفسه سینه ام رو تکون میدم، احساس می‌کنم آب توی اون تکون می‌خوره. تب و سرفه هم اصلا ندارم. خلط هم خیلی کم دارم. بنظر شما مشکل چی می‌تونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه قلبی یا ریوی باشه

      باید حتما معاینه و اکو شوید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر